Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
App, app, app...
/DQ-20
Strmbrg skrev:DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men
-Vad spelar det för roll vad andra tycker?
![]()
Ja, alltså det kan ju vara intressant att ta del av det, men där kan man ju kanske nöja sig?
Om det handlar om tyckande är väl allt nog och väl, så länge som man inte hålls ansvarig för åsikter som man verkligen inte omfattar. Det är när tyckande och fakta blandas till en finfördelad smet som det blir jobbigt att hålla reda på vad som är vad.
/DQ-20
Kan hålla med dig i sak.
Men, när olika personer åberopar motstridiga utsagor såsom just varandes fakta, så finns ju RISKEN att det emellanåt handlar om att någon just TYCKER att något är fakta.
Nu ser jag inte något jätteproblem med det för egen del.
Jag tar mitt eget ansvar för om jag skall tro på det jag läser, och klandrar egentligen ingen fakta-åberopare här på forumet om de har fel.
Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
Strmbrg skrev:DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
App, app, app...
/DQ-20
Menar du att det jag åberopar här ovan inte är fakta?
![]()
Ja, ja
Kanske inte i ALLA tider förvisso.
Men, emellanåt i alla fall.
Laila skrev:*poff* . . .
Flint skrev:Just därför borde "antaget icke färgande" förstärkare blindtestas i syfte att bekräfta att de också ger lyssnaren påstådda positiva subjektiva egenskaper eftersom det verkar så viktigt för anhängarna att så är fallet. Objektiv verifiering är ju en självklarhet för trovärdighetens skull. Lika självklart som att dyrkabelanhängarna borde göra likadant för att ge deras uppfattning trovärdighet. Som det är nu är det ingen skillnad mellan de två lägren. Båda bara tycker och tror att deras respektive ideologier ger ljudmässiga fördelar.
petersteindl skrev:@öe-invers... ja det kan man undra. http://www.youtube.com/watch?v=B5H6AdKUthg&feature=related
IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
och betraktar syftet med F/E-lyssning att vara att kunna godkänna eller
underkänna apparater, är Svante.
DQ-20 skrev:Richard skrev:Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
highfidelity" så som det var tänkt från början.
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Eftersom du citerar mig vill jag bara, för protokollet, notera att jag varken delar de slutsatser eller de åsikter som framförs i ovanstående inlägg. Alls.
/DQ-20
Svante skrev:IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
och betraktar syftet med F/E-lyssning att vara att kunna godkänna eller
underkänna apparater, är Svante.
Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
Svante skrev:Jag menar att man KAN använda en F/E-lyssning till det, och att det tom är en värdefull egenskap med testet; om vi inte, trots upprepade noggranna försök inte lyckas höra apparaten så är den bra. Den hållningen har jag framför allt haft i våra statistikdiskussioner, eftersom det är framför allt den situationen som statistikdiskussionerna har handlat om.
Svante skrev:Jag har dock aldrig uteslutit möjligheten att lyssna före och efter för att få ett hum om HUR apparaten färgar.
Svante skrev:Många av diskussionerna har dock helt enkelt inte handlat om det. Jag har nog många gånger försökt styra bort från den aspekten av F/E-lyssning för att överhuvudtaget kunna ha en vettig diskussion om statistiken och en detektions eller ickedetektions värde. Möjligen har du tolkat det som att jag tycker att det användandet av F/E-lyssning är oanvändbart, men så är det inte.
DQ-20 skrev:1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
2. All kunskap vi har för närvarande kommer på samma sätt att vara föremål för framtida revidering, eftersom den kommer att betraktas som falsk.
Ergo, alla nu kända sanningsanspråk är meningslösa eftersom de är falska.
Flint skrev:Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Vilket jag har lyckats ganska bra med eftersom den mäter identiskt med originalet. Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den. Det som kan läsas om den på PA:s hemsida.
Den information du verkar betrakta som hemlig publicerades, inklusive schema, i MoLt no1. 1991, dvs. har funnits tillgänglig på bibliotek i ca 20 år och finns ju numera även på Sonic Designs hemsida. Känns som om mina kriterier för "hemlighetsmakeri" är lite slappare än dina.
/DQ-20
Det finns inga hemligheter om detta.
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
highfidelity" så som det var tänkt från början.
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Och vi som tycker att rörsteg är riktig hifi som ger större musikalisk behållning - hur förklarar du det då?
Ragnwald skrev:DQ-20 skrev:1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
2. All kunskap vi har för närvarande kommer på samma sätt att vara föremål för framtida revidering, eftersom den kommer att betraktas som falsk.
Så sant så sant.
IngOehman skrev:Jag kan ha fel, men detta kan vara en historisk stund, då jag faktiskt
inte alls håller med det DQ-20 skriver. Skulle till och med vilja hävda att
inget kunde vara mera fel, om man talar om den vetenskapliga världen.
DQ-20 skrev:He-he.
Jag tänkte bara på att din utsaga var farligt nära en tankefigur som förekommer då och då på faktiskt. Den lyder såhär:
1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
DQ-20
Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört...
...Lyssna speciellt på dom ivrigt kompressorpumpande cymbalerna...
...Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen...
...Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster