Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-20 12:44

_Fredrik_ skrev:Jo jo, men nu är det inte infört. Jag menar med dagens situation, inte ev framtid.

Du undrar hur man kan försvara att musikerna väljer att mastra som dom gör. Dom har ju inte inte kontroll över om R128 används eller inte?

Jag tror tyvärr inte att den stora massa upplever problemet så stort som oss och därför kanske inte R128 (vilket innebär att allt som spelas upp måste mätas och justeras) är så attraktivt.

Självklart finns det ett försvar/anledning till att det låter som det gör. Jag tror att många här måste förstå det först.

Man måste ju börja någonstans. Någon måste alltid vara först.

Nu nämde jag inte musikerna utan jag skrev musikälskare och audiofiler. Musikerna har dock påverkan över nivåkomprimeringen och oavsett om R128 införs eller inte så låter kraftigt nivåkomprimerad musik illa. Jag har en egen volymkontroll och kan leva utan R128.

Självklart gör de inte det och är ju det som är kärnan i problemet. Den stora massan kommer aldrig ha samma höga krav som entusiaster oavsett vad man pratar om.

Nivåjusteringen är inga problem. Det sköts automagiskt av diverse uppspelningsmjukvaror. Inte så att radioprogramledarna själva kommer behöva ratta till detta.

_Fredrik_ skrev:Vad är AGC?

Automatic gain control

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-20 12:56

Jo jag läste lite om det. Jag fattar bara inte hur det funkar. Om det är så att det kommer ändra nivån mitt i låten så kan jag verkligen tänka mig att det kommer mötas med vissa protester.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-20 13:03

_Fredrik_ skrev:Jo jag läste lite om det. Jag fattar bara inte hur det funkar. Om det är så att det kommer ändra nivån mitt i låten så kan jag verkligen tänka mig att det kommer mötas med vissa protester.

Som jag skrev tidigare; långsam AGC så att ljudnivån inte ändras abrupt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-20 13:04

De flesta radioprogram har väl hela eller merparten av spellistan klar i förväg, så då kan det ju inte vara speciellt svårt att ha scannat filerna på förhand och lagrat ett nivåvärde. När man väl har en låt i arkivet så slipper man ju scanna om nästa gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-20 14:41

Nattlorden skrev:De flesta radioprogram har väl hela eller merparten av spellistan klar i förväg, så då kan det ju inte vara speciellt svårt att ha scannat filerna på förhand och lagrat ett nivåvärde. När man väl har en låt i arkivet så slipper man ju scanna om nästa gång.

Ja det låter rimligt faktiskt. Mycket bättre än att programmet, om än långsamt, sänks.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 14:53

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Det är fortfarande inte anläggningens problem att ljudkvalitén är usel.

Självklart inte. Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande.
......
För att ta det en gång till: Bara för att en anläggning låter perfekt med en jazz-trio inspelad på ett entusiastbolag betyder inte det att anläggningen är bra nog för att återge krävande rock eller andra loudness-war-producerade skivor.

/ B

Å Bill50x är såklart bombsäker på detta(det fetade), å det är ju kul. Det vore tacknämligt om du ville berätta hur du kommit fram till detta . . . typ ?

Själv så gissar jag att du blandar ihop äpplen med päron . . . Ta en vinylspelare t.ex., där är det mycket riktigt, enligt egen erfarenhet så, att en prima spelare undertrycker mycket av de brister som kan finnas på skivan, medan en sämre spelare tvärtemot "plockar fram" samma brister, till ibland nästan outhärdlighet.

När det gäller t.ex. CD-spelare så upplever jag inte att en bra spelare undertrycker mastringseländet bättre än
en mindre bra. För mig är det snarare så att ju mer tokmastrat, desto svårare har jag att avnjuta utgåvan desto bättre,
åtminstone i min värld, anläggningen som helhet är. Visst är det så att fel kan adderas, och gör det, i en anläggning,
men det behöver nödvändigtvis inte betyda att en tänkt perfekt anläggning avspelande en tokmastrad skiva upplevs
som mindre problematisk än samma skiva avspelad på en verklig totalt sett mindre distortionsbefriad anläggning.

Du får gärna presentera en sådan "bra" anläggning som kan tänkas göra att jag med hygglig behållning, överhuvud taget kan tänkas kunna komma att avnjuta en "övermastrad" skiva . . . du kan ta en så "moderat övermastrad" som
t.ex. Raising Sand med Robert Plant å Alison Krauss.(Som jag f.ö. hörde delar av från en livupptagning på TV med
tårfyllda ögon . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 15:33

Laila skrev:Å Bill50x är såklart bombsäker på detta(det fetade), å det är ju kul. Det vore tacknämligt om du ville berätta hur du kommit fram till detta . . . typ ?

... osv

Visst finns det anläggningar som är så usla att precis allting låter lika illa. Typ att på så hög volym det går lyssna på senaste innelåten i den inbyggda iPhone-högtalaren på T-banan. Men jag har nog satt ribban liiiite högre :-)

Och nej, en bra skivspelare undertrycker inte bristerna i skivan, den förstorar dem inte. Ta repor tex. Med en given skiva och pickup så kan knaster låta väldigt olika mycket beroende på hur riaa't är konstruerat. Så jämförelsen med en CD-spelare haltar - i det avseendet och med din logik/förmodan.

Med detta stycke måste jag erkänna att jag inte ens kan räkna ut vad du vill ha sagt...

"För mig är det snarare så att ju mer tokmastrat, desto svårare har jag att avnjuta utgåvan desto bättre,
åtminstone i min värld, anläggningen som helhet är. Visst är det så att fel kan adderas, och gör det, i en anläggning,
men det behöver nödvändigtvis inte betyda att en tänkt perfekt anläggning avspelande en tokmastrad skiva upplevs
som mindre problematisk än samma skiva avspelad på en verklig totalt sett mindre distortionsbefriad anläggning."

Kan du klargöra andemeningen?

Raising Sand låter totalkatastrof i mina datorhögtalare men betydligt bättre i min ordinarie stereoanläggning. Jag har lyssnat på denna i Linns Exakt-anläggning (Linn Exakt Akubarik) och det lät riktigt bra. Man hör fortfarande att potentialen är långt långt borta men man förstår ändå musiken.

När du lyssnade på liveupptagningen av Raising Sand, berodde dina tårfyllda ögon på det usla ljudet eller på den superba musiken?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 16:18

Bill50x skrev:
Laila skrev:Å Bill50x är såklart bombsäker på detta(det fetade), å det är ju kul. Det vore tacknämligt om du ville berätta hur du kommit fram till detta . . . typ ?

... osv

Visst finns det anläggningar som är så usla att precis allting låter lika illa. Typ att på så hög volym det går lyssna på senaste innelåten i den inbyggda iPhone-högtalaren på T-banan. Men jag har nog satt ribban liiiite högre :-)

Och nej, en bra skivspelare undertrycker inte bristerna i skivan, den förstorar dem inte. Ta repor tex. Med en given skiva och pickup så kan knaster låta väldigt olika mycket beroende på hur riaa't är konstruerat. Så jämförelsen med en CD-spelare haltar - i det avseendet och med din logik/förmodan.

Med detta stycke måste jag erkänna att jag inte ens kan räkna ut vad du vill ha sagt...

"För mig är det snarare så att ju mer tokmastrat, desto svårare har jag att avnjuta utgåvan desto bättre,
som mindre problematisk än samma skiva avspelad på en verklig totalt sett mindre distortionsbefriad anläggning."

Kan du klargöra andemeningen?

Raising Sand låter totalkatastrof i mina datorhögtalare men betydligt bättre i min ordinarie stereoanläggning. Jag har lyssnat på denna i Linns Exakt-anläggning (Linn Exakt Akubarik) och det lät riktigt bra. Man hör fortfarande att potentialen är långt långt borta men man förstår ändå musiken.

När du lyssnade på liveupptagningen av Raising Sand, berodde dina tårfyllda ögon på det usla ljudet eller på den superba musiken?

/ B

En bra skivspelare kan "undertrycka" t.ex. repor i högre utsträckning än en mindre bra spelare givet samma RIAA, i min värld.

Vad är det du inte förstår i min text . . . jag skrev bara att jag helt enkelt inte håller med dig om att : "Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande."

Tack för tipset om "Linn Exakt Akubarik".(Men jag undrar fortfarande hur den bär sig åt för att klara att maskera/undertrycka övermastringen ?).

Angående liveupptagningen av Raising Sand så överlåter jag åt dig att gissa . . . typ. :wink: :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 16:29

Laila skrev:En bra skivspelare kan "undertrycka" t.ex. repor i högre utsträckning än en mindre bra spelare givet samma RIAA, i min värld.

Vad är det du inte förstår i min text . . . jag skrev bara att jag helt enkelt inte håller med dig om att : "Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande."

Tack för tipset om "Linn Exakt Akubarik".(Men jag undrar fortfarande hur den bär sig åt för att klara att maskera/undertrycka övermastringen ?).

Angående liveupptagningen av Raising Sand så överlåter jag åt dig att gissa . . . typ. :wink: :D

I min värld handlar det om hur mycket en apparat påverkas av inmatad dist. Dist (olinjär sådan) är ju ofta ganska bredbandig och transient till sin natur och kan ju då överstyra efterkommande apparater om de inte har marginal för sådant.

Men jag undrar om det inte mer handlar om semantik än om meningsskiljaktigheter. I fallet Akubarik, nej, de maskeringar inte övermastringen. De plockar ut det bästa från den. Men det är kanske bara att vi benämner det olika?

"Vad är det du inte förstår i min text . . . jag skrev bara att jag helt enkelt inte håller med dig om att : "Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande."

Varför skrev du inte så då?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 17:10

Bill50x skrev:
Laila skrev:.

"Vad är det du inte förstår i min text . . . jag skrev bara att jag helt enkelt inte håller med dig om att : "Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande."

Varför skrev du inte så då?

/ B

Det var ju det jag gjorde . . . eller har det jag skrev överstigit gränsen för din läsförståelse*(duckar) . . .typ ? :D

*Jo, jag vet/inser att det inte var speciellt välformulerat, men trodde ändå att du skulle förstå.
Får en lätt känsla av Déjà vu å börjar av någon anledning att tänka på F/E-lyssning, men det är nog
bara jag som inbillar mig . . . :oops:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-04-20 17:49

För övrigt tycker jag att Raising Sand är en musikaliskt helt fantastisk skiva, jag bryr mig inte om mastringen där, tar det jag får och njuter i fullt drag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-20 20:16

Skickat just nu till CDON för reklamation:

"Sitter och lyssnar på albumet "Slow Phaser" på vinylskiva med Nicola Atkins. Skivan har en fullständigt usel ljudkvalitet och allt är en trist, komprimerad sörja av instrument & röster. Det här är bland det sämsta jag har hört och när en skiva låter på det här sättet anser jag varan defekt. Jag vill reklamera skivan, returnera den på er bekostnad och jag önskar pengarna tillbaka. Hälsningar/"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 20:59

Conan skrev:Skickat just nu till CDON för reklamation:

"Sitter och lyssnar på albumet "Slow Phaser" på vinylskiva med Nicola Atkins. Skivan har en fullständigt usel ljudkvalitet och allt är en trist, komprimerad sörja av instrument & röster. Det här är bland det sämsta jag har hört och när en skiva låter på det här sättet anser jag varan defekt. Jag vill reklamera skivan, returnera den på er bekostnad och jag önskar pengarna tillbaka. Hälsningar/"

Tråkigt, du får välan ta å skaffa dig ena bättre sterio, så kanske dä låter bätter . . . typ :(

Allvarligt, själv så köpte jag för en tid sedan ett dubbelalbum(KIN) med Pat Metheny Unity Group som var tjock å fin
(140g), plan å centrerad, men hade en vinylkvalisort som gjorde den nästan ospelbar. Gissar att man sparat in kanske en 50-öring på själva vinylen. . . :evil:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-20 21:48

Laila skrev:Allvarligt, själv så köpte jag för en tid sedan ett dubbelalbum(KIN) med Pat Metheny Unity Group som var tjock å fin
(140g), plan å centrerad, men hade en vinylkvalisort som gjorde den nästan ospelbar. Gissar att man sparat in kanske en 50-öring på själva vinylen. . .

Gissningsvis var det nog inte en medveten besparing utan ett kvalitetsfel på vinylen. Du reklamerade väl?

Får se vad dom säger om skivan med Nicole Atkins; det är ju inget tekniskt fel på själva vinylskivan utan det är bara nåt riktigt överdjävligt vad illa det låter om produktionen. Här har man inte varit mer försiktig med mastern för vinylpressningen utan dom tog nog den tokmastrade versionen rakt av på vinyl. Fick känslan att det låter rätt "lågt" om albumet, men alltså fördj.. illa. Kanske påminner det lite om nåt från The Cardigans i ljudet, men mer "ihoptryckt". Det låter högre om en banjo eller nåt (svårt att gissa instrumentet i ljudsörjan) än om trummorna. Och sången.... Brrrrr... :x

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 22:15

Conan skrev:...
Gissningsvis var det nog inte en medveten besparing utan ett kvalitetsfel på vinylen. Du reklamerade väl?

Den låg oöppnad någon månad innan första spelning, har jag för mig, så jag tänkte inte ens på att reklamera utan
blev nog mest ledsen . . . typ. Att det finns för mycket skrot i vinylen(verkar ofta vara järn, tror jag, som gör att vinylen lätt blir statisk) är nog tyvärr inte helt ovanligt varken igår eller idag.

Hoppas att du får pengarna tillbaka.

Ps. Sitter förexten å lyssnar på "KIN" just nu å den verkar åtminstone inte vara alltför illa övermastrad, alltid något. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 22:34

Laila skrev:Att det finns för mycket skrot i vinylen(verkar ofta vara järn, tror jag, som gör att vinylen lätt blir statisk) är nog tyvärr inte helt ovanligt varken igår eller idag.

Förekomsten av järn i vinylen påverkar inte vinylen till att uppladdas statiskt. Tvärtom, järn är elektriskt ledande och minsta kontakt med något annat ledande (tex luft, eller att en människa eller annat ledande kommer i kontakt med metallen) gör att det laddas ur. Plasten däremot behåller sin laddning.

Ledande material kan lika lätt laddas upp som isolerande plaster, skillnaden är att ledande material släpper laddningen så fort det finns möjlighet till omfördelning av laddningen. Plaster håller sin laddning under lång tid.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-20 23:00

Bill50x skrev:
Laila skrev:Att det finns för mycket skrot i vinylen(verkar ofta vara järn, tror jag, som gör att vinylen lätt blir statisk) är nog tyvärr inte helt ovanligt varken igår eller idag.

Förekomsten av järn i vinylen påverkar inte vinylen till att uppladdas statiskt. Tvärtom, järn är elektriskt ledande och minsta kontakt med något annat ledande (tex luft, eller att en människa eller annat ledande kommer i kontakt med metallen) gör att det laddas ur. Plasten däremot behåller sin laddning.

Ledande material kan lika lätt laddas upp som isolerande plaster, skillnaden är att ledande material släpper laddningen så fort det finns möjlighet till omfördelning av laddningen. Plaster håller sin laddning under lång tid.

/ B

Tack för lektionen, men jag kan inte låta bli påpeka att åtminstone färgade kopieringspapper(som ju vanligtvis inte är av så mycket plast ?) kan bli attans statiska när de passerar en kopieringscykel om färgpigmentet är järnbaserat. Det pappret laddas inte ur i någon större utsträckning genom enkel handkontakt . . . men det där kan du nog bättre än jag
. . . typ.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2015-04-21 08:31

sprudel skrev:För övrigt tycker jag att Raising Sand är en musikaliskt helt fantastisk skiva, jag bryr mig inte om mastringen där, tar det jag får och njuter i fullt drag. :)

instämmer helt! ett skönt exempel på att det kan låta bra fast det låter skit! :)

/TS
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-21 09:14

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Självklart inte. Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande. Det är så att en bättre anläggning klarar av dessa "tokmastrade" skivor på ett bättre sätt. Ibland tom njutbart.

Ja, precis så som jag anser!

Så du håller med Bill, bra!
Även jag håller med Bill.
Men hur går den åsikten ihop med det du skriver nedan?
Om du nu har den "bästa" anläggningen...och fortfarande klagar på skivorna...

music4ever skrev:Och jag anser jag har den "bästa" anläggningen jag känner till för att spela dessa alster. Det är en anläggning som klarar av att inte skapa massa dist när man spelar upp IMD-fyllda produktioner. Jag har under åratal testat åtskilliga andra anläggningar och det har ständigt visat samma resultat; ju mer "neutralt" anläggningen är, och ju mindre "problem" som den själv bidrar med, desto bättre blir alla musik.
Tyvärr så verkar jag inte få ha denna åsikten enligt vissa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-21 11:18

Laila skrev:Tack för lektionen, men jag kan inte låta bli påpeka att åtminstone färgade kopieringspapper(som ju vanligtvis inte är av så mycket plast ?) kan bli attans statiska när de passerar en kopieringscykel om färgpigmentet är järnbaserat. Det pappret laddas inte ur i någon större utsträckning genom enkel handkontakt . . . men det där kan du nog bättre än jag . . . typ.

Papper som passerat en laserskrivare är extremt torra (eftersom pulvret bränns fast) och laddas därmed upp lätt, tex med gnidning mot valsar etc. Papper i normal fuktighet, dvs över 20-25 % Rh är däremot elektriskt ledande och laddar ur sig både mot omgivande luft och mot andra avledare, typ dig själv. Vi har ju ofta ett torrt inomhusklimat vintertid och om vi tänker efter så har vi oftare problem i våra skrivare under den årstiden. Pappret klumpar ihop sig så flera ark dras igenom samtidigt, fastnar i matningsbanan osv.

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-21 15:07

sportbilsentusiasten skrev:Så du håller med Bill, bra!
Även jag håller med Bill.
Men hur går den åsikten ihop med det du skriver nedan?
Om du nu har den "bästa" anläggningen...och fortfarande klagar på skivorna...

För att skivorna har uselt ljud. Det går inte att ignorera detta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-21 21:46

music4ever skrev:För att skivorna har uselt ljud. Det går inte att ignorera detta.

Hur vet du detta, du kanske har en dålig anläggning?

Lite tillspetsat, har ju ingen aning om vad du spelar på/med. Men det är inte alltid fonogrammets fel när det låter illa.

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-21 22:11

Bill50x skrev:
music4ever skrev:För att skivorna har uselt ljud. Det går inte att ignorera detta.

Enkelt, man mäter musiken.
Du kanske inte har erfarenheten eller örat att höra dessa problem?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-22 08:37

music4ever skrev:
Bill50x skrev:

Enkelt, man mäter musiken.
Du kanske inte har erfarenheten eller örat att höra dessa problem?

Jag lyssnar hellre på musiken :D

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-22 12:15

Bill50x skrev:Jag lyssnar hellre på musiken :D

/ B

Jag lyssnar också på musik. Tyvärr så är ljudet rätt kasst på en stor del av det jag lyssnar på.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-22 16:07

Music4ever/subjektivisten, jag tror nog att det är din anläggning som spökar. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-22 16:21

Jag skulle uppskatta om folket i denna tråd visade lite mer respekt mot varandra. Gäller inte alla såklart, men de som känner sig träffade får gärna ta åt sig.

Det är helt ok att ha skilda åsikter. Det en person tycker är bra tycker en annan är dåligt och att man inte håller med betyder inte per automatik att man är okunnig, saknar erfarenhet eller har en dålig anläggning. Den typen av retorik bör undvikas anser jag.
Det är inga problem att enas om att man har olika åsikter i ett ämne.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-22 16:28

_Fredrik_ skrev:Music4ever/subjektivisten, jag tror nog att det är din anläggning som spökar. :)

Jag är rätt övertygad att din bristande erfarenhet är det som är problemet. :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-04-22 17:11

Kan man få gnälla på tempererade skalor i den här tråden?
Vissa pianoackord låter inge vidare alls. Trist att det ska vara så nu när man kan ha synthar som byter tonart själv efter behov :D
Eller ett riktigt piano som faktiskt stämmer om sig. Det vore ganska ballt.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-22 17:15

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle uppskatta om folket i denna tråd visade lite mer respekt mot varandra. Gäller inte alla såklart, men de som känner sig träffade får gärna ta åt sig.

Det är helt ok att ha skilda åsikter. Det en person tycker är bra tycker en annan är dåligt och att man inte håller med betyder inte per automatik att man är okunnig, saknar erfarenhet eller har en dålig anläggning. Den typen av retorik bör undvikas anser jag.
Det är inga problem att enas om att man har olika åsikter i ett ämne.

Känner mig lite halvskyldig, men det var på skämt. Jag nedvärderar ingens åsikter så länge de inte ogillar mig eller människor från andra kulturer.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi