_Fredrik_ skrev:Jo jo, men nu är det inte infört. Jag menar med dagens situation, inte ev framtid.
Du undrar hur man kan försvara att musikerna väljer att mastra som dom gör. Dom har ju inte inte kontroll över om R128 används eller inte?
Jag tror tyvärr inte att den stora massa upplever problemet så stort som oss och därför kanske inte R128 (vilket innebär att allt som spelas upp måste mätas och justeras) är så attraktivt.
Självklart finns det ett försvar/anledning till att det låter som det gör. Jag tror att många här måste förstå det först.
Man måste ju börja någonstans. Någon måste alltid vara först.
Nu nämde jag inte musikerna utan jag skrev musikälskare och audiofiler. Musikerna har dock påverkan över nivåkomprimeringen och oavsett om R128 införs eller inte så låter kraftigt nivåkomprimerad musik illa. Jag har en egen volymkontroll och kan leva utan R128.
Självklart gör de inte det och är ju det som är kärnan i problemet. Den stora massan kommer aldrig ha samma höga krav som entusiaster oavsett vad man pratar om.
Nivåjusteringen är inga problem. Det sköts automagiskt av diverse uppspelningsmjukvaror. Inte så att radioprogramledarna själva kommer behöva ratta till detta.
_Fredrik_ skrev:Vad är AGC?
Automatic gain control