Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-06 09:58

Harryup skrev:Så återgivningskvalitén är inte strikt kopplat till graden av njutning enligt mina erfarenheter. Vilket jag också tycker bevisas av alla som lyssnar på musik och har väldigt enkla anläggningar med faktiskt mått mätt, förmodligen >98% av alla invånare. Finns väl inget som säger att dessa personer njuter mindre av musik än en kvalitétssökande faktisktaudiophil som bara "godkänner" vissa utgående apparater?

Exakt min erfarenhet.
Därför faller imho argumentet att "får de bara höra en verkligt BRA återgivning så köper de hifi-prylar".
Det finns andra aspekter som är viktigare för flertalet musiklyssnare, än den skillnad de trots allt hör.
I takt med att återgivningen bivit SÅ bra i mobila enheter så minskar skillnaden upp till en fast installerad hifi-anläggning så fler o fler inte tycker det väger upp nackdelarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-06 11:36

Hur kan argumentet falla när det du kallar "argumentet" är en redovisning av något som defakto händer.

Och vad är konstigt? Musik är något unikt kraftfullt, så att man kan lyssna på musik med stor behållning trots enkel anläggning är väl inte konstigt? Bra musik är svår att förstöra till den grad att man inte vill höra den längre.

Men det står inte på något sätt i motsatsförhållande till att folk som får höra en högklassig återgivning efteråt kan fråga sig hur det kunnat gå så många år utan att de förstått vad de missat. Och att de skulle ha satsat på en anläggning med dylika kvaliteter om de bara vetat om vad det betyder för behållningen av musiken.

Det gäller självklart inte alla. Vissa bryr sig självklart inte. Men en HiFi-bransch som tror att 100% av befolkningen är potentiella köpare av en anläggning till priset av en bil är ju så korkad att den nästan förtjänar att dö. Som tur är är det inte så illa.

- - -

Det är liksom två separata frågor. Man kan njuta av god film i en gammal svartvit TV på 10" (tro mig!) men det betyder ju inte att inte skillnaden i totalupplevelse med projektor med upplösning och färg, och en +120" filmduk.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-06 11:48

Upptäckte just inlägget som sportbilsentusiasten citerade ifrån. Och då den bästa delen (då den berättar om audiofiler, det vill säga de människor som behöver en seriös HiFi-bransch) inte blev citerad alls så kommer den här:

Harryup skrev:Har också träffat en person som i blindtest kunde säga i vilket europeiskt konserthus en inspelning kom ifrån och var både musikaliskt mycket känslig men även gravt HiFI-intresserad. Den personen kunde inte njuta av musiken om anläggningen inte var tillfyllest.

Bra talat!

Låt oss inte glömma bort dem som faktiskt bryr sig.

De som inte gör det kan vi dock glömma. Det är inte för dem som en bra HiFi-bransch behövs. Varför vill så många hela tiden tala om dem för vilka kvaliteten kan kvitta? Strunt i dem!

Vh, iö

- - - - -

PS. Med det sagt är jag inte säker på att det finns människor som kan förenklas till att inte kunna njuta av musiken om inte anläggningen är superb. Jag tror alla kan njuta av musik även under enkla förutsättningar, till någon grad. Om den som inte kan njuta (alls) i annat än superanläggningar torde inte heller i sådana anläggningar kunna njuta av mer en några promille av alla inspelningar...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-06 16:33

IngOehman skrev:Hur kan argumentet falla när det du kallar "argumentet" är en redovisning av något som defakto händer.

Och vad är konstigt? Musik är något unikt kraftfullt, så att man kan lyssna på musik med stor behållning trots enkel anläggning är väl inte konstigt? Bra musik är svår att förstöra till den grad att man inte vill höra den längre.

Men det står inte på något sätt i motsatsförhållande till att folk som får höra en högklassig återgivning efteråt kan fråga sig hur det kunnat gå så många år utan att de förstått vad de missat. Och att de skulle ha satsat på en anläggning med dylika kvaliteter om de bara vetat om vad det betyder för behållningen av musiken.

Det gäller självklart inte alla. Vissa bryr sig självklart inte. Men en HiFi-bransch som tror att 100% av befolkningen är potentiella köpare av en anläggning till priset av en bil är ju så korkad att den nästan förtjänar att dö. Som tur är är det inte så illa.

- - -

Det är liksom två separata frågor. Man kan njuta av god film i en gammal svartvit TV på 10" (tro mig!) men det betyder ju inte att inte skillnaden i totalupplevelse med projektor med upplösning och färg, och en +120" filmduk.

Vh, iö

Jag håller helt med(!) och förstår inte riktigt om det argumenteras för att all musik (i princip) är tillgänglig för alla människor oavsett hur musiken spelats in och återuppspelas eller vad?

Något som jag tycker är extremt tydligt är att bra musik mycket väl kommer igenom även mediokra anläggningar, men då f.f.a. efter några lyssningar (kanske 5-20 ggr). Lyssnaren gör en mental integration och efter ett tag trillar polletten ner och musiken ger precis den är kicken som bra musik kan ge. Samma musik lyssnad på genom en riktigt bra anläggning, kan man ta till sig omedelbart och "fatta" direkt (eller nästan direkt, givet att inspelningen är utomordentligt välgjord - icke att förväxla med s.k. hifi-inspelningar...). På liknande sätt kan det vara att lyssna på en bra artist när det är riktigt bra live.

Att inspelning och anläggning inte skulle påverka hur mycket av den musik som finns inspelad, som var och en med rimlig ansträngning förmår ta till sig ter sig för mig befängt. Ju sämre inspening/produktion/uppspelning ju färre låtar förefaller vara bra på varje skiva och ju färre artister eller olika sorters musik faller en i smaken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-06 16:42

IngOehman skrev:...
Låt oss inte glömma bort dem som faktiskt bryr sig.

De som inte gör det kan vi dock glömma. Det är inte för dem som en bra HiFi-bransch behövs. Varför vill så många hela tiden tala om dem för vilka kvaliteten kan kvitta? Strunt i dem!

Även om de som "inte bryr sig" säkert är svåra att få med på tåget och kanske förtjänar att marginaliseras så tycker jag ändå inte att vi skall ge upp hoppet om även denna grupp. Jag är övertygad om att det finns ganska många musikälskare även i denna grupp, som om de istället för att serveras hårdkomprimerad, snålkodad musik via sunkiga musikuppspelningsgrunkor, kunde serveras mindre misshandlade inspelningar och kanske någon gång då och då via rimligt hyggliga anläggningar långsamt (kanske) skulle vakna upp och även dom bredda sin musiksmak och sin förmåga att uppskatta de ytterligare känsloyttringar som bättre inspelningar och bättre hifi-anläggningar förmår förmedla.

Att bara släppa taget om streaming och etermedia och ersätta dessa med högkvalitativa parallella kanaler, bara för att en förhärskande majoritet inte bryr sig tycker jag är att ge upp på ett sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-06 17:32

Tog tankarna på en långtur medans jag diskade... Funderade över så mycket musikprogram det fanns på tv förr trots färre kanaler och kortare sändningstid, och topplistor i radion och hur nya singlar ibland var snudd på riksangelägenheter och funderade över när/varför det ändrade sig.... Tog en tur via om "video killed the radio star" också tog död på hifi och sen funderade jag över vad tv visar istället för musikprogrammen.... Och då slog det mig - SÅPOR! Kan ett minskat intresse för att sätta sig hemma och slå på musik bero på att folk istället slår på tv:n och ser en såpa??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-06 18:15

Misstänker att den totala musikkonsumtionen är så stor på dagar, till och ifrån jobbet och på jobbet att när folk kommer hem så är man sugen på att se något med bild också. Tv-kanalers mängd ihop med streamad film att det finns alltid något att se på.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-06 20:53

Rörliga bilder är mycket bättre distraktion.
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2017-05-06 21:25

Bild

Hifi hade tidigare en social funktion som möjligen även frimärkssamlare hade.
Som jag ser det har Hifi hittat sin position i mediabruset. Finner det helt orealistiskt att fylla hemmen med dyra, klumpiga, svårtillgängliga, lätt asociala och fula prylar med ett ljud som få ser ett mervärde med. Att Hifi-intresset var större tidigare var ett utryck på få alternativhandlingar.
Tycker vi skall vara glada att några har ett Hifi intresse och vara nöjda med att driva utvecklingen inom denna lilla grupp som än så länge sannolikt är större än gruppen frimärkssamlare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-06 21:31

JM skrev:[ Bild ]

Som jag ser det har Hifi hittat sin position i mediabruset. Finner det helt orealistiskt att fylla hemmen med dyra, klumpiga, svårtillgängliga, lätt asociala och fula prylar med ett ljud som få ser ett mervärde med. ...

Fast det går att få anständigt ljud med rätt så små och enkla prylar (som inte alls behöver vara fula) och som relaterat ljudkvalitén på mycket av den musik som folk konsumerar står sig väl.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-06 22:34

JM skrev:[ Bild ]

Som jag ser det har Hifi hittat sin position i mediabruset. Finner det helt orealistiskt att fylla hemmen med dyra, klumpiga, svårtillgängliga, lätt asociala och fula prylar med ett ljud som få ser ett mervärde med. Att Hifi-intresset var större tidigare var ett utryck på få alternativhandlingar.
Tycker vi skall vara glada att några har ett Hifi intresse och vara nöjda med att driva utvecklingen inom denna lilla grupp som än så länge sannolikt är större än gruppen frimärkssamlare.

JM

Det kan du ha rätt i. I unga år var jag en passionerad frimärkssamlare. Nu är det många år sedan jag tittade i min samling, men ljudanläggningen snurrar vidare. Frimärkssamlarna har sin Frimärkets Dag, vi kanske borde starta pick-up-night.
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-06 23:28

Hifi är väl som vilket nörderi som helst, dom som gillar det dom gillar det, medans dom andra srår brevid o fattar inte grejen. Är väl som några av mina kompisar som pysslar med vaporizers, typ nån som lagt 8kkr på bara några månader att få bästa coilsen med lägst ohm för att få bästa röken bla bla, medans jag fattar ingenting. Eller min far som har biljarder med pärmar fyllda med tågdata om typ alla lok o vagnar i sveriges histori, o jag själv fattar inte poängen. Eller som vissa tjejer som lägger ner massa pengar på smink o står där framför spegeln i timtal innan hon ska gå en sväng till ica, medans jag förstår inte varför kvinnor ska sminka sig över huvudtaget.
Alltså har man intresset så har man, annars finns det väl ingen anledning att satsa massor på det. Visst att alla lyssnar på musik, men det är bara hifinördarna som intresserar sig för detaljerna, alltså själva _ljudet_ faktiskt låter.

Däremot har ju faktiskt teknologin blivit bättre o bättre, så det är ju ändå lättare nu än på 70-talet för gemene man att få bra ljud utan att anstränga sig alltför mycket. Så egentligen har väl ändå hifi-intresset antagligen ökat lite lite med åren?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-07 22:37

Jag menar nog att det är en stor skillnad på saker som verkligen är svåra att fatta för utomstående - eftersom sakerna(/sysslorna) har NOLL betydelse/värde, och sådana saker som är gradfrågor.

Kvaliteten på ljud (och bild) är inte alls samma sak som att samla frimärken eller att sminka sig inför ica-turen.

För många är både sminkning och frimärkssamlingar HELT ointressanta.

Men ALLA uppskattar ju en bra ljudåtergivning och en bra bildåtergivning, det är bara det att olika människor har olika höga krav. Men det är inte alls svårt att göra en TV där både ljud och bild är så dåligt så att praktiskt taget alla tycker det är för dåligt.

Så audiofil eller icke-audiofil är inte något absolut utan en gradfråga. Därmed inte sagt att de värsta audiofilerna inte typiskt är nördar. Det är de förstås. :wink:

Men min poäng är att audiofiler INTE "intresserar sig för saker som för andra är helt ointressanta", bara att andra tillgodoses mycket lättare, läs - av för audiofilerna undermålig utrustning.

Vh, iö

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-07 22:50

Fast vaddå, jag kan uppskatta ett snyggt frimärke, i alla fall i dom två sekundrarna jag tittar på det innan jag klistrar på det på kuvertet. O det finns väl många som kan uppskatta en välsminkad tjej på Ica utan att själva vara ett dugg intresserade av att smink annars. Lite samma grej :)
O det finns garanterat folk som inte skulle tänka en tanke på om det är en köksradio eller ett par piP som den råkar höra, utan för den är det bara nånting som låter. Visst, drar man på volymen o säger åt den att lyssna så kanske den kan klämma ur sig "jo det låter väl bra", på samma sätt som en helt frimärkesointresserad skulle klämma ur sig "jo den ser väl bra ut" om man trycker upp ett frimärke i ansiktet på den o frågar vad han/hon tycker om den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-07 22:57

Finns det något som inte uppfyller den gamla Hifi DIN-normen idag? Vad heter den? 45500?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-08 07:45

hifikg skrev:Finns det något som inte uppfyller den gamla Hifi DIN-normen idag? Vad heter den? 45500?

Jag misstänker att mobiltelefoner inte klarar kraven på frekvensgång och dist. Jag pratar inte hörlurar utan den inbyggda högtalaren. Samma gäller nog för de minsta Bluetooth-högtalarna. Kanske en del platt-tv ligger risigt till också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-08 07:55

Jag tycker eller i varje fall tror att många missar en, som jag tycker, viktig poäng. Frågan är om bra återgivning spelar någon som helst roll - om man inte är explicit "hifi-intresserad"? Inte om man tycker att det spelar roll utan om det faktiskt spelar roll - oavsett vad man tycker. Det finns helt klart olika bevekelsegrunder till varför man är hifi-intresserad, t.ex. att man tycker om att kunna spela starkt, att systemet låter på specifika sätt, men det kan även vara för att man är extremt intresserad av att vid lyssningstillfället få maximal dos av den känsla som finns lagrad i musiken (alla system är givetvis inte lika bra på vare sig det ena eller det andra). Normalt hifi-o-intrsserade är givetvis inte speciellt intresserade av luftig diskant, fast bas eller dyl, men om man är musikintresserad så är det troligen ändå känslan man får när man lyssnar på musik som många är ute efter och då - hävdar jag - att anläggningen också spelar roll och att man skulle uppskatta bättre återgivning, inte som en lyx eller grädde på moset utan för att mer och kanske även annan musik eller artister skulle ge rätt känslor och fler låtar skulle bli bra. Jag tycker det verkar vara många som har svårt att skilja på vilken musik man gillar eller vad för låtar man gillar och vilken påverkan på gillandet som lyssningsutrustnigen har.

För länge sedan var en kompis och jag in i en typisk hifi-butik och någon lyssnade på Lotta Engberg när vi kom in. Vi var väl inte direkt överförtjusta i just hennes typ av musik utan lutade, f.f.a. kompisen mer åt tyngre rock etc. Efter ett par låtar kläckte kompisen något i stil med; "Fan, det känns jobbigt att erkänna, men när man hör Lotta på det här sättet så tycker man ändå att det är bra ..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 09:08

hcl skrev:För länge sedan var en kompis och jag in i en typisk hifi-butik och någon lyssnade på Lotta Engberg när vi kom in. Vi var väl inte direkt överförtjusta i just hennes typ av musik utan lutade, f.f.a. kompisen mer åt tyngre rock etc. Efter ett par låtar kläckte kompisen något i stil med; "Fan, det känns jobbigt att erkänna, men när man hör Lotta på det här sättet så tycker man ändå att det är bra ..."

hehe...

jag tömde en bilstereoaffär en gång i tiden genom att lägga i Pavarotti.... :twisted: :twisted:

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-08 09:53

Nattlorden skrev:
hcl skrev:För länge sedan var en kompis och jag in i en typisk hifi-butik och någon lyssnade på Lotta Engberg när vi kom in. Vi var väl inte direkt överförtjusta i just hennes typ av musik utan lutade, f.f.a. kompisen mer åt tyngre rock etc. Efter ett par låtar kläckte kompisen något i stil med; "Fan, det känns jobbigt att erkänna, men när man hör Lotta på det här sättet så tycker man ändå att det är bra ..."

hehe...

jag tömde en bilstereoaffär en gång i tiden genom att lägga i Pavarotti.... :twisted: :twisted:
Pavarotti? Vad menar du, det är ju klass på det, ett utsökt vin av högsta klass.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-08 10:02

Nattlorden skrev:hehe...

Bra trick om man vill få vännerna gå hem om dom inte fattar vinken när du sitter och sover i ett hörn av soffan. Nu kan man ju ha oturen att ha en Pavarotti-älskare i sällskapet men spela då istället en massa 10-sekunderssnuttar av musik som du tycker låter lite extra bra i din anläggning. Inte ens en hardcore audiofil orkar med det efter 12....

/ B

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-08 12:05

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:hehe...

Bra trick om man vill få vännerna gå hem om dom inte fattar vinken när du sitter och sover i ett hörn av soffan. Nu kan man ju ha oturen att ha en Pavarotti-älskare i sällskapet men spela då istället en massa 10-sekunderssnuttar av musik som du tycker låter lite extra bra i din anläggning. Inte ens en hardcore audiofil orkar med det efter 12....

/ B

Billan my friend, alla kommer att stanna kvar Pavan är en gud och är bäst (har jag hört av operaälskare).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-08 13:46

På slutet har det mer handlat om annat än varför intresset för att köpa hifi minskat.
Ni som inte tror att det beror på att:
- mobila enheter låter så pass bra numera...
- personer idag värdesätter mobilitet/kunna ha all musik tillgänglig (smartphone med Spotify)...
- inredningstrenden idag är "inget får synas"...

vad tror ni?

Att tokmastring och annat som förstör inspelningen är dåligt tror jag vi alla håller med om. Även att hifi-branchen kan bli bättre på att dema tror jag vi alla tycker.
Samt att det lyssnas mer än någonsin på musik är alla överens om eller hur?

Och ni som trycker att "bara de får höra bra återgivning så köper de" - hur går man praktiskt tillväga?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-08 14:58

sportbilsentusiasten skrev:Och ni som trycker att "bara de får höra bra återgivning så köper de" - hur går man praktiskt tillväga?

Jag tror inte på detta. Folk i gemen bryr sig inte om ljudkvalitet, inte ens om dom får den gratis och går ner i byxfickan. Det ingår liksom inte i kravspecen för att lyssna på musik. Det är samma sak med tex kaffe. De flesta är nöjda med det kaffe man får på lunchrestaurangerna och skulle inte betala en krona för att få bättre. Sedan finns det ett gäng som lärt sig att det måste vara en Macciavelli, eller en "latte" eller en "grandioso" bara för att hipsterkompisen alltid beställer en sådan. Och så finns det nördarna, att jämföra med audiofilerna, som lägger tiotusen på att få kaffet rätt malt, ett kaffe som man själv rostat i ugn och själv blandar till "rätt" proportioner.

Men gemene man bryr sig inte, det är viktigare att kaffet beställs på rätt ställe än att det smakar bra.

Musik är idag konsumtion, vad som var bra igår är totalt ute idag. Musik är en smet som ska avnjutas medan man gör något annat och ska helst inte störa eller sticka ut på något sätt. Det är viktigare att det är "rätt" musik än att den är bra musik som låter bra.

/ B

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-08 16:34

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Och ni som trycker att "bara de får höra bra återgivning så köper de" - hur går man praktiskt tillväga?

Jag tror inte på detta. Folk i gemen bryr sig inte om ljudkvalitet, inte ens om dom får den gratis och går ner i byxfickan. Det ingår liksom inte i kravspecen för att lyssna på musik. Det är samma sak med tex kaffe. De flesta är nöjda med det kaffe man får på lunchrestaurangerna och skulle inte betala en krona för att få bättre. Sedan finns det ett gäng som lärt sig att det måste vara en Macciavelli, eller en "latte" eller en "grandioso" bara för att hipsterkompisen alltid beställer en sådan. Och så finns det nördarna, att jämföra med audiofilerna, som lägger tiotusen på att få kaffet rätt malt, ett kaffe som man själv rostat i ugn och själv blandar till "rätt" proportioner.

Men gemene man bryr sig inte, det är viktigare att kaffet beställs på rätt ställe än att det smakar bra.

Musik är idag konsumtion, vad som var bra igår är totalt ute idag. Musik är en smet som ska avnjutas medan man gör något annat och ska helst inte störa eller sticka ut på något sätt. Det är viktigare att det är "rätt" musik än att den är bra musik som låter bra.

/ B
rosta i ugn, vill de odla kaffet också? Tror att kaffeflretagen kan det bättre.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-05-08 16:44

MassaAstrom skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Du tror fel :wink: Ny rostat det skall vila 2 dagar förstås smakar milsvid bättre än nästan allt kommersiellt rostat kaffe, inte lika varje gång men fräschare och bättre :!:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-08 18:56

dewpo skrev:
MassaAstrom skrev:
Bill50x skrev:Jag tror inte på detta. Folk i gemen bryr sig inte om ljudkvalitet, inte ens om dom får den gratis och går ner i byxfickan. Det ingår liksom inte i kravspecen för att lyssna på musik. Det är samma sak med tex kaffe. De flesta är nöjda med det kaffe man får på lunchrestaurangerna och skulle inte betala en krona för att få bättre. Sedan finns det ett gäng som lärt sig att det måste vara en Macciavelli, eller en "latte" eller en "grandioso" bara för att hipsterkompisen alltid beställer en sådan. Och så finns det nördarna, att jämföra med audiofilerna, som lägger tiotusen på att få kaffet rätt malt, ett kaffe som man själv rostat i ugn och själv blandar till "rätt" proportioner.

/ B

Du tror fel :wink: Ny rostat det skall vila 2 dagar förstås smakar milsvid bättre än nästan allt kommersiellt rostat kaffe, inte lika varje gång men fräschare och bättre :!:
aviiiiiiiisssstt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 18:58

dewpo skrev:
MassaAstrom skrev:
Bill50x skrev:Jag tror inte på detta. Folk i gemen bryr sig inte om ljudkvalitet, inte ens om dom får den gratis och går ner i byxfickan. Det ingår liksom inte i kravspecen för att lyssna på musik. Det är samma sak med tex kaffe. De flesta är nöjda med det kaffe man får på lunchrestaurangerna och skulle inte betala en krona för att få bättre. Sedan finns det ett gäng som lärt sig att det måste vara en Macciavelli, eller en "latte" eller en "grandioso" bara för att hipsterkompisen alltid beställer en sådan. Och så finns det nördarna, att jämföra med audiofilerna, som lägger tiotusen på att få kaffet rätt malt, ett kaffe som man själv rostat i ugn och själv blandar till "rätt" proportioner.

/ B

Man ska definitivt inte ha för bråttom att köra dem i kvarnen - speciellt om där är plastdetaljer.... 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-08 20:22

sportbilsentusiasten skrev:På slutet har det mer handlat om annat än varför intresset för att köpa hifi minskat.

???

sportbilsentusiasten skrev:Ni som inte tror att det beror på att:
- mobila enheter låter så pass bra numera...

Huvudproblemet är nog att samtidigt som t.ex. mobila enheter blivit bättre så har kvaliteten på brett tillgängligt eller spritt musikmaterial sjunkit (läs hårt loudnessmastrat och snålkodat). Det är då kanske inte så konstigt om folk i gemen tycker det är bra nog.
Måttlig skillnad mellan spelning i bra eller normal apparatur - CHECK

sportbilsentusiasten skrev:- personer idag värdesätter mobilitet/kunna ha all musik tillgänglig (smartphone med Spotify)...

Mobilitet - CHECK
Samma musikarkiv borta såväl som hemma - CHECK

sportbilsentusiasten skrev:- inredningstrenden idag är "inget får synas"...

Det måste vara snyggt och kvalitets-hifi i snygg förpackning är dyrare, vilket inte direkt gynnar hifi jämfört med andra kapitalvaror.
xxx - CHECK

sportbilsentusiasten skrev:vad tror ni?

Att tokmastring och annat som förstör inspelningen är dåligt tror jag vi alla håller med om. Även att hifi-branchen kan bli bättre på att dema tror jag vi alla tycker.
Samt att det lyssnas mer än någonsin på musik är alla överens om eller hur?

Och ni som trycker att "bara de får höra bra återgivning så köper de" - hur går man praktiskt tillväga?

Dra med era vänner på bra musik - live!

Bra fråga! Fler goda exempel och oftare vore alltid något. Hög kvalitet i offentliga lokaler tror jag skulle kunna vara en väg och frågan är om inte god återgivning skulle vara ett verkligt konkurrensmedel i klubb-världen. Jag tror inte folk skulle direkt skulle slås av hur bra det lät, men väl tycka att musiken var bättre än konkurrerande ställen eller bara att det kändes bättre, man har roligare, ... på just det stället. Det räcker ju med att ett fåtal reagerar (medvetet eller omedvetet) och påverkar resterande besökare på ett positivt sätt.

Bättre ljud på mässor!? Mässmiljöerna är nästan undantagslöst dåliga. Akustiskt dåliga rum (ihåliga pappväggar som både ger dålig ljudisolering och ett allmänt pappigt ljud) och undermåliga elektriska förutsättningar i övrigt lägger ju inte grunden för något superresultat direkt. Mer tillgänglig tid för installation skulle också vara bra. Det är inte lätt att få till riktigt bra ljud från en anläggning om man bara ställer upp grejerna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-09 07:25

Tycker det var en bra sammanfattning av hcl. De senaste mässorna som jag besökt tycker jag har haft rätt vettig återgivning på många håll. Det kan i och för sig att det kan vara svårt att få till det för många personer samtidigt, speciellt i mindre rum. Sedan är folk på forum som detta nördar som har olika preferenser och lyssnar efter olika saker vid kritisk lyssning. Den stora allmänheten grottar inte ner sig i detaljer om det låter rimligt likt något som kan höras i verkligheten.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-05-09 08:25

Egentligen är det väl skitsamma om "folk i gemen" (dvs de som inte är eller nånsin kommer bli intresserade av bra ljudåtergivning) lyssnar på musik via mobilen (med eller utan hörlurar 8O ) eller goda hifi-anläggningar. Men det är synd för de som skulle tycka om att lyssna på musik med bra återgivning för att:

1. Ljudkvaliteten på den mesta musiken är för dålig så man "tjänar" nästan inte på att spela upp den via en god anläggning

2. Goda hifi-anläggningar är så fula att de passar inte in i dagens inredningsideal och då är risken stor att lyssnaren själv eller dennes bättre hälft lägger i sitt veto mot dylika tingestar i vardagsrummet

Vi som är riktigt tokbitna kommer knappast att bry oss för vi struntar helt sonika att lyssna på de värst sönderkomprimerade albumen, och lägger inredningsidealen åt sidan för äggkartonger på väggen och stora hifi-prylar i rummet... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi