sportbilsentusiasten skrev:På slutet har det mer handlat om annat än varför intresset för att köpa hifi minskat.
???
sportbilsentusiasten skrev:Ni som inte tror att det beror på att:
- mobila enheter låter så pass bra numera...
Huvudproblemet är nog att samtidigt som t.ex. mobila enheter blivit bättre så har kvaliteten på brett tillgängligt eller spritt musikmaterial sjunkit (läs hårt loudnessmastrat och snålkodat). Det är då kanske inte så konstigt om folk i gemen tycker det är bra nog.
Måttlig skillnad mellan spelning i bra eller normal apparatur - CHECKsportbilsentusiasten skrev:- personer idag värdesätter mobilitet/kunna ha all musik tillgänglig (smartphone med Spotify)...
Mobilitet - CHECKSamma musikarkiv borta såväl som hemma - CHECKsportbilsentusiasten skrev:- inredningstrenden idag är "inget får synas"...
Det måste vara snyggt och kvalitets-hifi i snygg förpackning är dyrare, vilket inte direkt gynnar hifi jämfört med andra kapitalvaror.
xxx - CHECKsportbilsentusiasten skrev:vad tror ni?
Att tokmastring och annat som förstör inspelningen är dåligt tror jag vi alla håller med om. Även att hifi-branchen kan bli bättre på att dema tror jag vi alla tycker.
Samt att det lyssnas mer än någonsin på musik är alla överens om eller hur?
Och ni som trycker att "bara de får höra bra återgivning så köper de" - hur går man praktiskt tillväga?
Dra med era vänner på
bra musik - live!
Bra fråga!
Fler goda exempel och oftare vore alltid något. Hög kvalitet i offentliga lokaler tror jag skulle kunna vara en väg och frågan är om inte god återgivning skulle vara ett verkligt konkurrensmedel i klubb-världen. Jag tror inte folk skulle direkt skulle slås av hur bra det lät, men väl tycka att musiken var bättre än konkurrerande ställen eller bara att det kändes bättre, man har roligare, ... på just det stället. Det räcker ju med att ett fåtal reagerar (medvetet eller omedvetet) och påverkar resterande besökare på ett positivt sätt.
Bättre ljud på mässor!? Mässmiljöerna är nästan undantagslöst dåliga. Akustiskt dåliga rum (ihåliga pappväggar som både ger dålig ljudisolering och ett allmänt pappigt ljud) och undermåliga elektriska förutsättningar i övrigt lägger ju inte grunden för något superresultat direkt. Mer tillgänglig tid för installation skulle också vara bra. Det är inte lätt att få till riktigt bra ljud från en anläggning om man bara ställer upp grejerna.