Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 14:57

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-18 15:26

Inget fel i den texten.

Det har inte heller påståtts att all text av dem bryter mot marknadsföringslagen eller är vilseledande.

Oavsett vad du tycker om USB-kablar, så är det en av flera produkter de saluför med mycket disskutabla beskrivningar.

Jag var enormt kritisk mot Denons marknadsföring av sin kabel, oavsett om den mesta produktbeskrivningen från det företaget i övrigt är klanderfri.

Ditt förhållningssätt är alltså att om något görs rätt, är det gott nog för att göra mycket annat fel? 8O

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 20:00

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 20:08

johanrohm skrev:Det kan bara vara aktuell produkt som kan kritiseras, i produktbeskrivning och funktion.
Den produkten kan inte stå som garant för att övriga produkter i produktsortimentet, dess produktbeskrivningar eller funktioner är korrekta.

Stor chans att resten av produkterna är okej när han sysslar med sån ormolja.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-18 20:19

johanrohm skrev:Kaffekoppen skrev
Ditt förhållningssätt är alltså att om något görs rätt, är det gott nog för att göra mycket annat fel? 8O

Nej, den tolkningen kan jag inte ställa upp på!
Bra.

johanrohm skrev:Vad bygger du den tolkningen på? 8O

Dina inlägg. Därför jag med stor förundran undrade om du verkligen menar kontentan av det du skriver.

johanrohm skrev:Det kan bara vara aktuell produkt som kan kritiseras, i produktbeskrivning och funktion.
Den produkten kan inte stå som garant för att övriga produkter i produktsortimentet, dess produktbeskrivningar eller funktioner är korrekta.

Kan inte riktigt hålla med. Om ett företag har väldigt många texter som är tvivelaktiga kan man nog dra större paralleller. Man kan inte längre anse att varje enskilld beskrivning skall ses var för sig. Man får nog titta på företagskulturen och fundera på om företaget i sig inte ägnar sig åt en tvivelaktig verksamhet.

johanrohm skrev:Jag har skrivit det tidigare på tråden (sidan 6). Tag hjälp med marknadsföringen!
Man kan riskera hela sitt företag om man gör fel.

Medhåll. Men de borde nog se över produktsortimentet också.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 21:22

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-18 22:50

Aktuell produktbeskrivning är vilseledande oavsett om den är direkt lögnaktig eller ej. Scrollar du ner lite på samma sida ser du flera påståenden om samma produkt som däremot är komplett fabrikation och lögn rakt igenom.
Jag förstår inte dina inlägg alls. Vad vill du komma fram till?

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 23:38

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-19 00:02

johanrohm skrev:Att bara nöja sig med att säga att något är lögn är inte tillräckligt bra kritik, bättre kan du! :)

Intressant att se hur du försöker försvara denna snubben. Finns det någon speciell anledning?
Senast redigerad av subjektivisten 2009-03-19 00:13, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-19 00:10

johanrohm: Du är inte särskillt tekniskt bevandrad?

Vill du ha saklig kritik, som inte är beroende av tekniskt kunnande?

Resultatet av våra innovationer är slående. Aldrig förr har du kunnat komma så nära musikens nerv som nu. Med sitt öppna oansträngda ohämmade livfulla ljud får du en helt annan insikt i musiken.

Vilka inovationer är deras?

Betyder det fetmarkerade aldrig att ingen annan kabeltillverkare lyckas komma lika nära musikens nerv? Hur kan de kvantifiera det på ett objektivt sätt?

Nåväl, en tekniskt spörsmål också:
Korrigerade längder för att reducera antennverkan. Varje kabel uppträder som en antenn och både sänder och tar emot. Vissa längder är okänsligare.

På vilket sätt är 1.1m, 1,6m, 2,1m bättre än andra?

Och ett till:
Insteget till en ny (bättre värld) när det gäller välljud. Ger en bra synergi med Basic Högtalarkabel. En mycket musikalisk o trevlig kabel som passar såväl enklare som mid-fi anlägg.

På vilket sätt samverkar en signalkabel med en högtalarkabel på sådant vis att en positiv synergieffekt uppstår?

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-19 00:33

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-19 00:38

För att du slår knut på dig själv för att hitta ett par meningar som man med förbundna ögon och en halv båtlast god vilja skulle kunna tolka som någonting helt intetsägande men i alla fall inte lögnaktigt?

Längre ner på samma sida, om samma produkter:
Kod: Markera allt
    * DIC   (Dedicated integrated contacts) för att säkerställa en straight line och reducera virvelströmmar. 
    * Löddfri kontaktering. 
    * EEDS   (External earth drain system) för att leda bort störningar från signalbanan utan att leda in dem i elektroniken.
    * Shoot gun princip   för att minimera magnetfältens påverkan på signalen.
    * Naturfärgade bomullsöverdrag.   Syntetmaterial och färgpigment är ledande (statisk elektricitet) och har en negativ påverkan på signalöverföringen. 
    * Asymetrisk uppbygnad   för att minimera magnetisk interference. 
    * Korrigerade längder   för att reducera antennverkan. Varje kabel uppträder som en antenn och både sänder och tar emot. Vissa längder är okänsligare.
[...]
    * Helt fria från magnetism, kryp- och vagabondströmmar.

Om vi undantar den lödfria kontakteringen, vilken del av pladdret har med kablarnas egentliga prestanda att göra, och vilken del är bara ordbajs för att ge sken av att produkten löser en hel massa problem som kunden egentligen inte har?
Vad är en Eddie curent?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-19 00:47

Exempel är kul:

D-wire Edition
Med denna anpassade kabelteknik kan nu klass D prestera helt i klass med konventionella High End förstärkare.

Här lyckas en kabel tom förbättra förstärkarteknik. Kanon!

Hela sidan är full av för konsumenter vilseledande och lögnaktig information. Att då gå ut och be om saklig debatt tyder ju på antingen fullstänigt okritisk granskning eller helt avsaknad om adekvat kunskap - precis den målgruppen företaget når - och tyvärr är det alltför många :(

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-19 01:51

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-19 01:56

Av de uppräknade inovationerna i sammanhanget där citatet är taget är ingen deras.

Resten är lögn.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-19 09:03

Ska jag också ta nåt från sidan och såga då...

Fluff (spelar på kundens osäkerhet)
Bedrägeri (det gäller alla rimligt utformade kablar)
Lögn
Sant

Challenger
Utmanaren till det bästa av det bästa. För dej som har en väldigt bra anläggning. Challenger döljer inget förlåter inget utan lever ditt övriga system upp till kraven får du en ljudupplevelse som är få förunnat.Med perfekta placeringar såväl i höjd som djup och bredd. Allt tas fram i ljuset och visas på ett nästan kusligt realistikt sätt. Men det är i ett behaglikt ljus och rum, inte kakel och lysrör. Challengerkablarna kostar visserligen en slant men svarar din elektronik och högtalare upp mot kraven är de fantastiskt prisvärda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-03-19 12:41

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-19 14:25

Jo, men det var inte eddy current jag frågade om. Vad är en Eddie curent, och vad har det med ljudkablar att göra? 8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-03-19 14:55

Vee-Eight skrev:
johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.

Håller med! Med så mkt hjärna på detta forum så borde det vara en baggis.

Det har man gjort.

Man har sagt att det entreq säger inte kan fås att gå ihop med fysiken, bl a p g a att det entreq säger inte betyder så mycket. Det är svårt att ge motargument till saker som inte har nån djupare betydelse, utom att påpeka att det är så, dvs säga att det är skit.

Men jag hittar faktiskt en detalj som kan vara vettig: EEDS, external earth drain system.

Det skulle kunna vara en implementation av det som beskrivs i AES standard AES54 (var det väl... kan ha varit AES48). Alltså en effektiv metod att förbinda apparater och delar av apparater med varandra så att skärmningen blir bästa möjliga. Men det av Entreq valda namnet indikerar att man inte förstått vad man gör. Man avleder nämligen ingenting i någon vettig implementation. Avledning gör man av personsäkerhetsskäl enbart.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-03-19 14:59

Svante: Lysande textanalys! :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-03-19 15:34

om man tar ett par ga: OA-5 och ställer vibbeaters på gallret så påverkas ljudet garanterat...
känns lite som den där gimmicken från diy-Gbg -08
en klöspåle som sades vara en effektiv basabsorben för bastonerna kring och strax över 20kHz
fniss
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-26 17:50

Entreq har visst slängt ihop en High-End Fire Wire-kabel också, i två utförande dessutom :roll:

http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-26 18:47

Fire Wire

Vi som använder DCS kör som regel med Fire Wire. Vi vet inte om det finns någon annan dedicerad High End kabel än denna men du har mycket att vinna i ljudkvalite på att pröva vår FW kabel. Finns i utförande Discover och Konstantin(bild). Givetvis har du 6 veckors öppet köp.

kul att man lyckats stava ordet dedikera fel, det är nog ett av dom språkliga felen jag stör mig allra mest på, när man försöker stajla/imponera med låneord men inte vet den svenska stavningen. jag rekommenderar att man går om högstadiet.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-26 18:50

housemicke skrev:. jag rekommenderar att man går om högstadiet.
holler med.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-26 19:01

Objektivisten skrev:Entreq har visst slängt ihop en High-End Fire Wire-kabel också, i två utförande dessutom :roll:

8O

Han läste kanske mitt inlägg för en vecka sen:

Tänk på att du får ett varmare ljud vid inbränningen.

På tal om värme och inbränning, borde inte Entreq sälja Firewire-kablar med? Träklossen kan man
sätta fyr på om man vill ha lite mer värme i ljud och bild. Nackdelen är att det blir en engångskabel.
Det gäller också att ha en brandsläckare till hands. Ett alternativ är att koppla en slang till elementen
i huset, t ex det element där man kopplar in den icke-anslutna jorden.

Jag saknar fortfarande slangen dock. Verkar inte finnas i någon av modellerna :(

Sen var ju slängt ihop rätt beskrivning. Kabelstrumpan räcker inte ens ända fram på bilden.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-26 21:00

housemicke skrev: Finns i utförande Discover och Konstantin(bild). Givetvis har du 6 veckors öppet köp.

Konstantan?!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-26 21:38

havreflarn
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-27 00:50

detta har jag fastnat för dvs det är ju uppenbart att han vill ge en känga till alla "mätnissar", men vad menade Einstein med utalandet?:

"Vi lyssnar oss alltid fram, för det är faktiskt som gamle Albert sade ”Det man kan mäta är inte viktigt och det viktiga kan inte mätas”"

Som jag tolkar det talar inte Einstein om. fysik mm, som jag tror Einstein menade att man kunde mäta , utan allt annat som kan va bra att ha som människa tex kärlek, estetik mm som ju är svårare att mäta.
vad tror ni?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-27 09:49

Britt-Gunnar skrev:
Som jag tolkar det talar inte Einstein om. fysik mm, som jag tror Einstein menade att man kunde mäta , utan allt annat som kan va bra att ha som människa tex kärlek, estetik mm som ju är svårare att mäta.
vad tror ni?

Fan snackar du för skit. Klart det går att mäta. ;)

Det är ju bara att ställa rätt frågor till tillräckligt många och sen köra in skiten i en statistikprocessor. Vips blir det subjektiva tjafset objektivt och kvantifierat. :lol:

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-03-27 10:28

Britt-Gunnar skrev:detta har jag fastnat för dvs det är ju uppenbart att han vill ge en känga till alla "mätnissar", men vad menade Einstein med utalandet?:

"Vi lyssnar oss alltid fram, för det är faktiskt som gamle Albert sade ”Det man kan mäta är inte viktigt och det viktiga kan inte mätas”"

vad tror ni?

Det viktiga kanske inte är att mäta på kabeln utan att lyssna på, och njuta av musiken?

Vilket är en inställning som inte är fel i sig. Men det är inget som håller när folk ifrågasätter varför den kabeln för x tusen kroner är bättre än den som bara kostar några hundralappar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi