Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Väldigt intressant och tack för recensionen!
Återkom gärna med intryck vid bytet av OP krets.
STDI skrev:Jag inser att dessa apparater är billiga och ger mycket. Men samtidigt är jag förvånad över att ni bl a byter OP och konstaterar att de låter olika och alltså gäller det att välja rätt. Det innebär ju att allt detta är olika färgning och att apparaten (apparaterna) knappast är transparenta. Är de då verkligen bra? Eller kan man tillåta "trevlig färgning" eftersom de är så billiga?
radelius skrev:Nu har jag snabbtestat med några olika opar. I grunden gillar jag 5532:ans lite ruffliga gåpåiga stil men det blir gärna lite to much. Slängde i en 1612:a och då tycker jag det blir för sterilt, cymbaler klingar lite tunt. I med 1642 och då infinner sig en homogenitet och ett lugn jag gillar. Jag ska bara låta det spela in sig ett tag, jag kanske ändrar mig. Snabba byten i all ära men det är vad man gillar i längden som räknas.
I mina aktiva filter och även en cr80 är den enda op som i det närmaste är helt transparent är 1642 och det verkar bli fallet även i Aiyaman.
Tangband skrev:gflar skrev:Inte Aiyima men denna tillverkare har lösa moduler.
https://www.3e-audio.com/amplifier-kits ... -2ch-260w/
Tell och gflar: Jo de där säljs på audiophonics tex för 89 euro, men det är en äldre version med icke utbytbara OP kretsar , varav det sitter ne5532 i original.
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 14690.html
I övrigt en väldigt intressant konstruktion, även om diy-forumet verkar överens om att Aiyima tpa 3251 låter en aning bättre. Men vem vet ? Det känns dock för mig inte så kul att köpa något som låter sämre än Aiyima förstärkarna.
Men......
Det har precis släppts en ny version av 3e med socklar som medger andra OP kretsar om man vill det. Med möjlighet att få ljudet mer som man vill.
Den modellen blir högintressant för mig som separat kort om man vill bygga själv , att driva mina subbasar med. Min Crown xls 1500 klass A/B känns lite slö i transienterna.
Den finns redan att köpa för 60 dollar![]()
https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html
Finns även som monoblock på 1*480 watt för 60 dollar.
https://www.aliexpress.com/item/10000090023704.html
De verkar ha påkostade spolar.
radelius skrev:Nu har jag snabbtestat med några olika opar. I grunden gillar jag 5532:ans lite ruffliga gåpåiga stil men det blir gärna lite to much. Slängde i en 1612:a och då tycker jag det blir för sterilt, cymbaler klingar lite tunt. I med 1642 och då infinner sig en homogenitet och ett lugn jag gillar. Jag ska bara låta det spela in sig ett tag, jag kanske ändrar mig. Snabba byten i all ära men det är vad man gillar i längden som räknas.
I mina aktiva filter och även en cr80 är den enda op som i det närmaste är helt transparent är 1642 och det verkar bli fallet även i Aiyaman.
radelius skrev:Belker: ja jag har "moddat" cr80 lite grann åt en kompis. Jag hade den hemma för lån men tyckte att den färgar/slöjar på tok för mycket. I den version som var här satt det 072:or. Bytte op:ampar som inte sitter i LP delen. Det gjord stor skillnad för mig och min kompis håller med
Belker skrev:radelius skrev:Belker: ja jag har "moddat" cr80 lite grann åt en kompis. Jag hade den hemma för lån men tyckte att den färgar/slöjar på tok för mycket. I den version som var här satt det 072:or. Bytte op:ampar som inte sitter i LP delen. Det gjord stor skillnad för mig och min kompis håller med
Intressant! Man kanske skulle ordna en testrigg för att switcha mellan bypass mode och ren kabel för att kolla ev skillnad. Har aldrig orkat testa transparensen hos cr80s. Har bara utgått från att den är ok på den punkten.
Morello skrev:Vill man uppdatera CR80 så kan byta samtliga TL072 till OPA2134, vilket kommer att synas vid THD-analys.
sprudel skrev:Morello skrev:Vill man uppdatera CR80 så kan byta samtliga TL072 till OPA2134, vilket kommer att synas vid THD-analys.
Gäller detta även cr80 s och -es?
STDI skrev:Jag inser att dessa apparater är billiga och ger mycket. Men samtidigt är jag förvånad över att ni bl a byter OP och konstaterar att de låter olika och alltså gäller det att välja rätt. Det innebär ju att allt detta är olika färgning och att apparaten (apparaterna) knappast är transparenta. Är de då verkligen bra? Eller kan man tillåta "trevlig färgning" eftersom de är så billiga?
radelius skrev:Tell: Eftersom CR80 har en "bypass" knapp som inte är bypass utan det går fortfarande signal genom en buffertär det lätt att göra just jämförelsen. Det ska inte vara någon skillnad om jag kopplar förbi apparaten med kabel in i slutsteget eller använder bypass på cr80. Det är skillnad.
Belker skrev:radelius skrev:Tell: Eftersom CR80 har en "bypass" knapp som inte är bypass utan det går fortfarande signal genom en buffertär det lätt att göra just jämförelsen. Det ska inte vara någon skillnad om jag kopplar förbi apparaten med kabel in i slutsteget eller använder bypass på cr80. Det är skillnad.
Det är alltså cr80 du testat på detta sätt? Inte cr80s?
Morello skrev:Den här tråden kännetecknas av pseudovetenskaplig utvärdering. Skillnader mellan högpresterande operationsförstärkare (kopplade i serie med en halvtafflig klass D-stärkare!) beskrivs med ord som om det gällde ett antal mer eller mindre taffliga högtalare.
Jag tror många av deltagarna skulle vinna insikter genom att testa blindt och nivåkalibrerat.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 34 gäster