goat76 skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:
Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vissa saker låter sig inte enkelt blindtestas heller med bökiga omkopplingar. Har jag gjort en förändring i setupen låter jag den vara ett bra tag och återvänder senare till ursprungsläget om det är möjligt. Slutsatser drar jag av hur god min emotionella kommunikation med musiken är.
Ja, och är skillnaderna så små så är de förmodligen meningslösa att rota i alldeles oavsett.
Nu är det väl emellertid sålunda, att man kan vara intresserad av blindtestförfarandet som sådant.
Man kan vara intresserad av pyttesmå skillnader.
Man kan vara intresserad av att testa sin hörsel.
Man kan vara intressserad av tekniken, apparaterna, mätningar...
Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.
Jag tror det skulle vara onödigt med ett blindtest i det här fallet, jag tror iallafall fullständigt på det du säger att det är en tillräckligt stor skillnad. Frågan kvarstår dock vad exakt det är som orsakar den stora ljudskillnaden, det är kanske något annat som sker under huven på den där M-scalern som inte framgått i vare sig mätningarna eller det Chord säger?
Amir på ASR har ju gjort omfattande mätningar av apparaten, men han verkar ju inte sådär jätteintresserad av att lyssna på produkterna han testar.
Amir säger sig ha lyssnat på den här produkten och har lagt upp ett par ljudfiler så att intresserade själva kan bilda sig en åsikt, se länk.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/