Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%

Antal röster : 52

makesrain

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav makesrain » 2023-12-22 17:13

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
sprudel skrev:
Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vissa saker låter sig inte enkelt blindtestas heller med bökiga omkopplingar. Har jag gjort en förändring i setupen låter jag den vara ett bra tag och återvänder senare till ursprungsläget om det är möjligt. Slutsatser drar jag av hur god min emotionella kommunikation med musiken är.

Ja, och är skillnaderna så små så är de förmodligen meningslösa att rota i alldeles oavsett.

Nu är det väl emellertid sålunda, att man kan vara intresserad av blindtestförfarandet som sådant.
Man kan vara intresserad av pyttesmå skillnader.
Man kan vara intresserad av att testa sin hörsel.
Man kan vara intressserad av tekniken, apparaterna, mätningar...

Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.

Jag tror det skulle vara onödigt med ett blindtest i det här fallet, jag tror iallafall fullständigt på det du säger att det är en tillräckligt stor skillnad. Frågan kvarstår dock vad exakt det är som orsakar den stora ljudskillnaden, det är kanske något annat som sker under huven på den där M-scalern som inte framgått i vare sig mätningarna eller det Chord säger?

Amir på ASR har ju gjort omfattande mätningar av apparaten, men han verkar ju inte sådär jätteintresserad av att lyssna på produkterna han testar.

Amir säger sig ha lyssnat på den här produkten och har lagt upp ett par ljudfiler så att intresserade själva kan bilda sig en åsikt, se länk.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-22 17:23

makesrain skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
Ja, och är skillnaderna så små så är de förmodligen meningslösa att rota i alldeles oavsett.

Nu är det väl emellertid sålunda, att man kan vara intresserad av blindtestförfarandet som sådant.

Själv är jag (försöker vara/önskade att jag vore) enbart intresserad av musiken numera.

Jag tror det skulle vara onödigt med ett blindtest i det här fallet, jag tror iallafall fullständigt på det du säger att det är en tillräckligt stor skillnad. Frågan kvarstår dock vad exakt det är som orsakar den stora ljudskillnaden, det är kanske något annat som sker under huven på den där M-scalern som inte framgått i vare sig mätningarna eller det Chord säger?

Amir på ASR har ju gjort omfattande mätningar av apparaten, men han verkar ju inte sådär jätteintresserad av att lyssna på produkterna han testar.

Amir säger sig ha lyssnat på den här produkten och har lagt upp ett par ljudfiler så att intresserade själva kan bilda sig en åsikt, se länk.

Tycker du det var tillräckligt ambitiöst lyssningstest att endast lyssna mellan bypass-läget och uppskalningsläget 2x?

CHORD M-scaler and Hugo 2 Listening Tests
Conveniently, the switch between bypass and 2X upsampling was seamless. So I used that to perform listening tests. I say some because the button cycles to higher rates and there, it causes a glitch/pause which completely throws off your mind. Going by forward mode of bypass to 2X, I detected no difference at all. Nothing changes as far as tonality, soundstage, etc.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-22 17:31

makesrain skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:

Amir och hans fanclub! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-22 17:48

Fan-klubbar är så tröttsamt. Åtminstone på mig.
HELT oavsett vad eller vem klubben handlar om.

Är något eller någon bra så räcker det med det. Någon flockbildning kring vederbörande eller företeelsen behövs absolut inte.
Influencer och följare... Pah!

Flockar fördummar och förblindar. Åtminstone är risken stor.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-22 18:11

goat76 skrev:
makesrain skrev:
goat76 skrev:

Tycker du det var tillräckligt ambitiöst lyssningstest att endast lyssna mellan bypass-läget och uppskalningsläget 2x?

Conveniently, the switch between bypass and 2X upsampling was seamless. So I used that to perform listening tests. I say some because the button cycles to higher rates and there, it causes a glitch/pause which completely throws off your mind. Going by forward mode of bypass to 2X, I detected no difference at all. Nothing changes as far as tonality, soundstage, etc.

Jag skrev att han säger sig ha lyssnat på produkten.

Om hans test är tillräckligt ambitiöst har jag ingen åsikt om. Vad är hans ambition, och borde den vara annorlunda? Han berättar att han testat mellan bypass och 2X och motiverar, blåmarkerat din text för tydlighet, varför han inte ansåg sig kunna kunna lyssningstesta genom att cykla mellan högre uppskalningar och det låter rimligt tycker jag. En paus som alltid sker i bytet till vissa uppsamplingar skulle absolut påverka mig.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-22 18:23

sprudel skrev:
makesrain skrev:
goat76 skrev:

goat76 refererar till ett test som gjorts och jag kommenterar vad som sagts i denna. Menar du att jag därför tillhör en fanclub? Jag hoppas att jag har missförstått din kommentar. Jag tillhör ingen fanclub över huvud taget. Jag läser och lyssnar till andra människor men bildar mig en egen uppfattning. Om jag inte själv vet försöker jag vara tydlig med det.
Senast redigerad av makesrain 2023-12-22 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-22 18:34

makesrain skrev:
goat76 skrev:
makesrain skrev:

Jag skrev att han säger sig ha lyssnat på produkten.

Om hans test är tillräckligt ambitiöst har jag ingen åsikt om. Vad är hans ambition, och borde den vara annorlunda? Han berättar att han testat mellan bypass och 2X och motiverar, blåmarkerat din text för tydlighet, varför han inte ansåg sig kunna kunna lyssningstesta genom att cykla mellan högre uppskalningar och det låter rimligt tycker jag. En paus som alltid sker i bytet till vissa uppsamplingar skulle absolut påverka mig.

Okej, du kanske inte har hängt med i debatterna om M-scalern?
I princip alla som lyssnat på en M-scaler säger att det enda uppskalningsläget som verkligen skiljer denna apparat åt från andra är det högsta uppskalningsläget på 16x.

Det är riktigt konstigt att Amir inte rapporterar om några lyssningstester där han aktiverat den ”bästa” uppskalningen som maskinen mäktar med, det tycker jag indikerar att han antingen hade en agenda om hur han ville vinkla recensionen, eller så hade han kanske starka förutfattade meningar om att det högsta läget inte skulle ge något ljudmässigt lyft. Ifall han hade varit genuint intresserad och nyfiken hade han väl åtminstone nämn något om lyssning i högsta läget, eller sett till att komma på ett sätt att blindtesta det läget mot någon annat med en omkopplare istället för att skylla på att de enda lägen som gick att skifta mellan utan avbrott var bypass-läget och lägsta uppskalningläget.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-22 18:58

Det kanske inte spelar så stor roll vad den där Amir - eller andra som uttalar sig - säger. Oavsett om de säger något till prylens för- eller nackdel.
Det som spelar roll är hur resultatet av prylens funktion blir. Dess syfte är att bidra till ett gott musiklyssnande.

Då lyssnar man på den. Själv.
Eller så låter man bli.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-22 19:01

makesrain skrev:
sprudel skrev:
makesrain skrev:

goat76 refererar till ett test som gjorts och jag kommenterar vad som sagts i denna. Menar du att jag därför tillhör en fanclub? Jag hoppas att jag har missförstått din kommentar. Jag tillhör ingen fanclub över huvud taget. Jag läser och lyssnar till andra människor men bildar mig en egen uppfattning. Om jag inte själv vet försöker jag vara tydlig med det.

Nej, jag menar inte dig, lugn och fin nu. :)
Jag tänker på svansen i hans trådar, trollen från Kina. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-22 19:09

sprudel skrev:
makesrain skrev:
sprudel skrev:

Nej, jag menar inte dig, lugn och fin nu. :)
Jag tänker på svansen i hans trådar, trollen från Kina. :D

Tack, jag hoppas att du godtar min ärligt menade ursäkt för att jag misstolkade dig. Jag brukar försöka tänka innan jag talar/skriver men uppenbarligen lyckas jag inte alltid :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-12-22 19:44

Finns det någon objektiv test av Amirs hörsel? Annars så är han bara en i en okänd mängd som tyckt något om något.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-22 19:58

sprudel skrev:Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.
Vissa saker låter sig inte enkelt blindtestas heller med bökiga omkopplingar. Har jag gjort en förändring i setupen låter jag den vara ett bra tag och återvänder senare till ursprungsläget om det är möjligt. Slutsatser drar jag av hur god min emotionella kommunikation med musiken är.

Vet inte om du läst min otroliga historia med coconutkabeln, men där krävdes det ett blindtest för att jag skulle ta mig själv på allvar, någonsin igen. Tänk om blindtestet verifierat det jag trodde att jag hörde!? Då hade jag blivit en fanatisk förespråkare för ormolja, vojne!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-22 21:47

Harryup skrev:Finns det någon objektiv test av Amirs hörsel? Annars så är han bara en i en okänd mängd som tyckt något om något.

Han brukar nämna att han klarat Harmans lyssningstester vilket gör honom till en så kallad "tränad lyssnare". Det är en grupp personer som har satt sina tidigare egna ljudpreferenser åt sidan och nu lärt sig hur det egentligen ska låta.

7 av dessa tränade lyssnare var med i en 11 man stor grupp i ett lyssningstest vars resultat nu följs av hela världens objektivister, och nästan ingen av dessa faktasökande människorna ifrågasätter om en grupp på 11 personer verkligen uppfyller tillräcklig statistisk relevans, de visar mycket hellre upp resultatprotokollet och skriker i kör: -Se här! Så här ligger det till! :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 09:42

Men, alltså, det är väl ändå en tämligen oväsentlig fråga, huruvida vissa personer är jätteduktiga på att höra riktigt svårhörbara saker?

Det väsentliga är - åtminstone som jag ser på saken - att fokusera på just väsentliga saker i vax-spisandet.
Det där "Harman-testet" eller vad det nu handlar om, är väl mer av en "liksom tävling"?
Ett "liksom diplom", att stoltsera med och som därmed kan ge diplominnehavarna någonslax på omgivningen respektingivande särställning.

KG skriver om "dramatiska skillnader" när Scalaren skalar upp maximalt. Han har lyssnat. Han kanske inbillar sig.

Han kanske inte inbillar sig.
Scalaren kanske ger denna "dramatiska effekt", (inte många här har ju lyssnat) fast kanske av helt andra skäl än att tapparna och upsamplingen är orsaken. Det kanske är raffinerat lurendrejeri.
En hörbar effekt kan det ju bli, även fast det INTE beror på det som Chord påstår att det beror på.

Jag vet inte. Ingen här tycks mig veta. Det vill säga, om man med 'VETA' menar VERKLIGEN VETA, inte vara tvärsäker på att man vet.
För min del är "de två vetandena" inte samma sak.

Sedan kanske det viktigaste:
Ponera att flera personer hör en och samma typ av skillnad. Ponera att allesammans hör en lika påtaglig skillnad.
Det är trots det, ingenting som säger att alla dessa personer kommer att BESKRIVA skillnaden på samma sätt. Vare sig för sin omgivning eller för sig själva.
Någon beskriver det som "en skillnad", någon annan som "en dramatisk skillnad", "tydlig skillnad men i ett oviktigt avseende", "liten men tydlig", "har aldrig hört något lika omvälvande", "allt faller på plats", "pja, visst händer det saker", "jag hör att djupet och rymden ökar, men det är saker som inte har någon större betydelse för mig", "jag hör en tydlig skillnad men tycker mycket bättre om hur det låter utan den där apparaten"...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-23 10:49

hifikg skrev:
sprudel skrev:Jag vänder nog på kuttingen. Är ”upplevda” skillnader så små att jag är i behov av blindtest för att övertyga mig själv kan det kvitta.

Vet inte om du läst min otroliga historia med coconutkabeln, men där krävdes det ett blindtest för att jag skulle ta mig själv på allvar, någonsin igen. Tänk om blindtestet verifierat det jag trodde att jag hörde!? Då hade jag blivit en fanatisk förespråkare för ormolja, vojne!

Jo, jag känner igen detta. Var det inte IÖ som arrade tester åt dig?
Det var väl en strömkabel om jag inte minns fel. Fast det får man kanske inte ta som utgångspunkt för att det gäller alla typer av överföringar tänker jag.
Signalkablage kan uppvisa en hel del olika elektriska egenskaper som påverkar ljudet, kapacitans och induktans spelar roll där, liksom i högtalarkablage. De kan säkerligen förändra ljudet om man tar till extremer.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-23 10:59

Strmbrg skrev:................
Jag vet inte. Ingen här tycks mig veta. Det vill säga, om man med 'VETA' menar VERKLIGEN VETA, inte vara tvärsäker på att man vet.

Ja, "VERKLIGEN VETA", hur går det till?

- Hur vet man att det är 38 440 mil till månen? (medelvärde)
- Hur vet vi att vi inte kan höra ljusvågor? Någon kanke gör det, inte jag.
- Hur vet vi att jordgravitationen funkar över hela vår planet. Har någon provat ALLA ställen på jorden?
- Hur vet man att någon bluffar när hen säger att hen uppfunnit perpetum mobile?
- Hur vet vi att tomten som kommer imorgon inte kommer med flygande renar och dessutom är fejk?
- Hur vet man att julskinkan tappar i vikt när man tillagar den. Den ser ju lika stor ut som innan.

jag vill verkligen veta vilken musikstil som är bäst så jag slipper lyssna på dålig musik i onödan.....

Hur vet jag att jorden INTE går under på julafton efter Kalle Anka?
....... och om någon nu läser detta, på juldagen eller senare, HUR kunde jag veta det innan?
Dessutom var mitt uttalande verkligen sant innan och "visste jag verkligen" det redan dan före julafton?
Senast redigerad av jansch 2023-12-23 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 11:08

jansch skrev:

- Hur vet vi att jordgravitationen funkar över hela vår planet. Har någon provat ALLA ställen på jorden?
- Hur vet man att någon bluffar när hen säger att hen uppfunnit perpetum mobile?
- Hur vet vi att tomten som kommer imorgon inte kommer med flygande renar och dessutom är fejk?
- Hur vet man att julskinkan tappar i vikt när man tillagar den. Den ser ju lika stor ut som innan.

jag vill verkligen veta vilken musikstil som är bäst så jag slipper lyssna på dålig musik i onödan.....

Intressant. :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-23 11:22

Strmbrg skrev:
jansch skrev:

Intressant. :)

kompletterade mitt inlägg om vad jag "verkligen vet" om jordens undergång!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 12:12

Vissa saker vet man med stor säkerhet. Annat vet man inte. Ytterligare saker kanske man tror att man vet och det visar sig stämma.
Julskinkans beteende, eller att lägga en sak till en annan sak och det blir två saker, det kan man veta. Och sannolikt en hel del saker utöver dessa två vetanden.

Det betyder inte att man vet allt. Dessutom tror jag att man skall passa sig för att förgivetta - att om man vet väldigt mycket, så betyder det att ens vetande i ämnet är komplett. Det kan vara det, men måste inte vara det. Det men vet kan vara rätt rakt igenom, men kan visa sig behöva kompletteras. Vissa slutsatser av vetandet kan vara felaktiga, men måste inte vara det.

PS
Jag kan ha missat det - sitter inte här och hänger så mycket som det kan se ut - men att KG skriver om den "dramatiska skillnaden", verkar inte väcka så mycket reaktioner.
När jag skriver om mina upplevelser så har det under trådens gång blivit en hel del debatt...
Är det månne framtoningen som skiljer?
8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-23 12:19

Allt ligger i sannolikhetsläran och i differentialkalkyl.

Jag vet att med viss sannolikhet att det är så.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 12:26

Det enda jag med hyfsad säkerhet vet att jag vet, är att jag inte vet allt.
Med en knivsudd gissning, kan jag dessutom med viss visshet påstå, att jag vet endast en liten skärva av allt som finns att veta.

Sammantaget tycker jag det känns ganska bra.
Det är givande att vara nyfiken. Det vet jag.
:)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-23 12:39

Jag klistar in den här helt okommenterat så får vi se vad som händer :D
dunning-kruger-0011.jpg
dunning-kruger-0011.jpg (121.55 KiB) Visad 4299 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 12:47

Calleberg skrev:Jag klistar in den här helt okommenterat så får vi se vad som händer :D
dunning-kruger-0011.jpg

:D Utan vidare kommentar, så säger jag att den är ganska bra!
Eller: Jag VET att jag tror att jag tycker att den är ganska bra.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-23 12:53

Strmbrg skrev:
Calleberg skrev:Jag klistar in den här helt okommenterat så får vi se vad som händer :D
dunning-kruger-0011.jpg

:D Utan vidare kommentar, så säger jag att den är ganska bra!
Eller: Jag VET att jag tror att jag tycker att den är ganska bra.

Kul! Och Bertrand känner du till får jag för mig? :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 13:04

Calleberg skrev:
Kul! Och Bertrand känner du till får jag för mig? :wink:

Nej, jag betraktar mig som dåligt påläst även i detta specifika fall.
Men det spelar nog mindre roll. Det går ju bra att komma på snarlika tankegångar själv.
:)

Jag har exempelvis tänkt en del på det där med intelligens:
Vad är det? En del betraktar pålästhet som intelligens. Det kan det vara, men det måste det inte vara.
Jag spetsar till det och frågar mig: Är ett uppslagsverk intelligent? Är en lärobok intelligent?
Är den som har ett utmärkt minne intelligent? Kan vara, men måste inte vara.

Klokhet, förmåga att se sammanhang, ställa sig frågor, se proportioner, använda historik i syfte att bedöma framtid, backa för att vidga perspektiven...
Det finns många användbara förmågor.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-23 13:29

Intelligens och kunskap är inte samma sak, långt ifrån. Det är jag helt säker på :)

Här har du Bertrand, Honom har du förmodligen stött på, kanske omedvetet. Kanske genom andra som inspirerats av honom, han har i sin tur säkert inspirerats av andra...
Och SÅ alldeles unikt är väl inte citatet att du inte kan ha kommit på din signatur helt utan yttre inspiration, medveten eller omedveten. Precis som du själv är inne på. :wink:

BertR.png
BertR.png (284.97 KiB) Visad 4271 gånger

Edit: Stakade fäl iegn..
Senast redigerad av Calleberg 2023-12-23 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-23 13:37

Om man får välja vilket alternativ väljer man?

1.) 100 % kunskap och 0 % intelligens.
2.) 0 % kunskap och 100 % intelligens.
3.) 50 % kunskap och 50 % intelligens.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-23 13:47

petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?

Den var knepig.
Vilken enhet handlar det om?
Mäter vi intelligensen i samma enhet som kunskapen?
Tar en enhet av varje lika stor plats? Hur mycket nytta har man av en enhet av respektive?

Hm, uppslagsverket kanske i vikke fall inte klarar sig så bra utan intelligens...

Så, jag lutar nog åt att svara "Vet inte."

Hm, min signatur hade jag glömt bort hur den löd... Lite svamlig tycker jag nu, när jag påminns om den. :)
Men, njä, jag läser inte på nästan alls om vad olika tänkare har tänkt. Kan inte ens namedroppa dem... :(
Tror inte jag har hört talas om den där gubben. Aningens kategoriskt formulerat, det där citatet, verkar det som, dessutom.
Men då blir det ju lite "klatschigare" såklart. :)
Senast redigerad av Strmbrg 2023-12-23 13:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-23 13:48

Strmbrg skrev:Är den som har ett utmärkt minne intelligent? Kan vara, men måste inte vara.

Nej, men däremot är ett gott (arbets-)minne en förutsättning för intelligens.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-23 13:53

petersteindl skrev:Om man får välja vilket alternativ väljer man?

Det beror på :)

#1 Att kunna allt men inte kunna använda det till något, Värdelöst
#2 Att inte veta något om nåt innebär att man inte vet att man saknar kunskap, vilket innebär att man inte kan utöka sin kunskap. Då är intelligens helt bortkastat.
#3 Man vet en del och kan använda det, Med det förutsättningarna kan man öka sin kunskap och i mer begränsad utsträckning även bättra på sin intelligens.

Jag tar #3
Senast redigerad av Calleberg 2023-12-23 13:58, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi