Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-14 21:32

Svante skrev:
Harryup skrev:

Harryup skrev:1. Hur fan skall jag veta det? Jag har inte testat spikar!!!!!!!!!!

Jahoppla, jag läste nog lite slarvigt. Det borde inte ha riktats till dig, sorry.

Harryup skrev:3. Mmm, kan du beskriva med ett bra ord slätstruken bummlig bas?

Nej. Det är just det som är poängen, vi har inget fungerande ljudbeskrivande språk. En del yrkesgrupper kan få det där att funka, men det kräver kalibrering av deras öron, dvs de måste lyssna på ljud tillsammans när de beskriver dem. Det är dödsdömt att beskriva ljud på ett forum.

Harryup skrev:5. Trams, trams trams. Det finns inte en chans i helvetet att SD-foten går att försvara som att den skulle ha något som helst med originalet att göra.

Får jag kontra med att JAG aldrig har pratat om SD-fötter? ;)

Jag har bara skrivit "mjukfötter" (tror jag). Hursomhelst så har mjukfötterna ingenting med originalet att göra, precis lika lite som en transparent förstärkare har det. Däremot är mjukfötter ett bra sätt att hindra golvet från att ge ett distorderat bidrag till ljudet.

Harryup skrev:
I just denna setup som den är nu, kan ingen tro att SD skulle vara närmare originalet oavsett orsak. Jag skulle nog vilja säga att jag söker mig mot trohet mot akustiska instrument. Jag skulle aldrig komma på idéen att ha sjuka svampar osv som referens.

mvh/Harryup

Det låter ju bra. Lyssnar du på akustiska instrument live, ofta?

1. Inga problem :-)

3. exakt ja, men med lite fantasi så kan man ju föreställa sig rätt ok.

5. Ja det kanske du har. Vilka mjukfötter mer än SD känner du till? Jag vet inga andra men det finns säkert. Sen moddade vi ju hårdfoten med en klick affischfästmassa. Det lätt faktiskt lite bättre med en lite mjukklibbig yta mellan fot och låda. Ja, jag kan hålla med om beskrivningen att det borde vara en bra lösning. Men frågan är, är dämpningen av energi mot golvet det enda som händer? Vad händer med kraftkomponenterna som inte är på väg mot golvet?

mvh/Harryup

Jo, jag lyssnar en hel del live i lite omgångar, senast Händel , Julius Ceasar på Folkoperan. Och nästa besök blir Carmina Burana, Beethovens 9:a i Bearwaldhallen.
Senast redigerad av Harryup 2012-03-14 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-14 21:35

Miper skrev:
IngOehman skrev:Om du inte vet vad du vill så må det vara hänt, men jag vet vad jag
vill.

Dock är det inte nödvändigtvis så att jag vill slippa färgninga i alla mina
anläggningar, i alla tänkbara fell och från alla mina fonogram, men jag
vill ha möjligheten. Slippa obortkopplingsbara fel.

Vh, iö

IngOehman skrev:Men den som vill övertyga mig - med ljudande exempel om ni vill - är
hjärtligt välkommen att försöka. Kanske kan vi alla lära oss något av
det? Jag också.

Inget skulle göra mig gladare än om någon kunde demonstrera en
upplevelse/effekt som strider mot vad man baserat på fysikens lagar
kunde förvänta sig.

Jag gör min almanacka tom om någon har något sådant exempel att
förevisa.

Är det verkligen någon mening att bjuda in dig för en provlyssning?`
Jag får intrycket att du redan bestämt dig för vad din åsikt kommer att bli.

Mvh

Jag kan inte bedöma om det finns någon mening. Det beror ju på vad
du skulle bedöma vara meningsfullt. Kanske du tycker att det vore en
mening bara om du övertygar mig eller jag övertygar dig.

MIN tanke var ju snarare att det skulle vara förutsättningslöst, så till
den milda grad att man INTE hänger upp det på att nå ett visst resultat
för att uppfatta det som meningsfullt.

Din fråga undrar jag lite över.
Vad är det specifikt som gör att du ställer den?

Jag kan inte minnas att jag skrivit något som föranleder den, och det
jag skrivit som du citerat gör det väl inte. Jag skriver ju bara att jag
inte tror något om det jag inte vet eller har upplevt själv, och att det
jag hört talas om inte övertygat mig, eftersom de är väntade upplev-
elser, alltså sådana som stämmer bra överens med hur det fungerar
fysikaliskt.

- - -

Att jag inte har bestämt mig i förväg och därför inte tror något kan jag
ju inte göra något åt. Jag bara berättar ärligt om vad jag vet och fram-
för allt vad jag INTE vet. Jag kan inte erbjuda dig att låtsas vara över-
tygad redan i förväg. Det hade varit oärligt av mig.

Eller menar du att du bara kan (/är intresserad av att) övertyga den
som är övertygad redan av att ha hört att någon annan berättat att de
låtit sig övertygas av en upplevelse de haft?

Kort sagt - jag kan inte lova dig att jag kommer att tycka något speciellt
och om det är DET som behövs för att du skall tycka att det är menings-
fullt så kan det nog bli "meningslöst".

Men jag kan nog tycka att ALLA sätt att undersöka saker kan vara menings-
fulla.

Jag tycker fakltiskt att det blir meningsfullt bara av att det ju är trevligt
och intressant. :) Även om en sådan där sak bara ger en chans men inte
en garanti för att någon skall läsa sig något, så kan jag tycka att det är
värt det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-14 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-14 21:35

Svante skrev:

Nej. Det är just det som är poängen, vi har inget fungerande ljudbeskrivande språk. En del yrkesgrupper kan få det där att funka, men det kräver kalibrering av deras öron, dvs de måste lyssna på ljud tillsammans när de beskriver dem. Det är dödsdömt att beskriva ljud på ett forum.

Nej, det är inte dödsdömt att beskriva ljud på ett forum,
Slätstruken bummlig bas=Dålig basåtergivning. Det tror jag alla
på detta forum är helt på det klara med.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-14 21:37

phon skrev:Jag menar att om det alls blir en skillnad, så borde det rimligen bli enklare att följa en basgång, basistens spelande, om man sätter spikar under bashögtalarna. Detta därför att det då från golvet läggs till övertoner som pålagras den trötta basen och ger den ett liv och skimmer som gör den mycket enklare att uppfatta än när den spelas utan dessa övertoner.

Det är den idén jag jobbar efter, att spikar gör det enklare att uppfatta basgången. Inte att det blir mer korrekt, utan bara att det blir en liten aning skärptare. Skärpningen gör då att det blir mycket enklare att uppfatta tonhöjden, samt timingen i bastonerna, anslagen.

Det där tror jag är väldigt sant, alltså att övertonsdist bidrar till en konstlad konturskärpa, det kan ju förstås vara positivt ur subjektiv synvinkel men klart är att övertonerna maskerar det som finns bakom och ger en informationsförlust på signalen.

Distorsion är förrädisk, man pratar om olika ljudideal men egentligen är det ju mest olika former av distorsion man väljer mellan, linjär som olinjär och i bästa fall relativt lite av den. :)
Senast redigerad av Goldfinger 2012-03-14 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-14 21:43

En av orsakerna till att språket är fattigt är på grund av att man inte använder det språk som faktiskt finns. Det finns väldigt bra definierade termer för olika saker. Men eftersom det alltid skall förenklas så har man inom audio urholkat språket så till den milda graden att kommunikation ej längre är möjlig. Jag tycker dagens torftiga språkbruk är erbarmligt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-14 21:45

förr användes en sorts plast i upphängningen, men numera är gummi gängse :x
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-14 21:52

Harryup skrev:3. exakt ja, men med lite fantasi så kan man ju föreställa sig rätt ok.

Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag lutar faktiskt mycket mer åt "inte alls" än "rätt ok". Det är just det som är det bedrägliga, alla inblandade tror att de pratar om samma sak, men de pratar om olika saker utan att begripa det. Undantaget folk som har lyssnat tillsammans då.

Harryup skrev:5. Ja det kanske du har. Vilka mjukfötter mer än SD känner du till? Jag vet inga andra men det finns säkert. Sen moddade vi ju hårdfoten med en klick affischfästmassa. Det lätt faktiskt lite bättre med en lite mjukklibbig yta mellan fot och låda. Ja, jag kan hålla med om beskrivningen att det borde vara en bra lösning. Men frågan är, är dämpningen av energi mot golvet det enda som händer? Vad händer med kraftkomponenterna som inte är på väg mot golvet?

Det finns ju massor av mjuka underlag, tex bara att ställa högtalaren på en matta eller liggunderlag eller kökssvampar eller vad som helst som är mjukt. Och ska man ha en hård koppling så tror jag på din klibbmassa, det eliminerar skramel i kopplingen.

Såvitt jag har förstått händer detta om man kopplar lådan hårt till underlaget:

1. Vibrationer leds ner i golvet som därmed strålar ljud.

2. Den fasta punkten ger krafter på lådan som exiterar lådans resonanser precis lika mycket som ett vibrerande underlag skulle ha gjort det. Det där syntes i de där vattenfallsdiagrammen för många sidor sedan.

3. Den styva fjädringen flyttar upp "vickresonansen" i det hörbara området och höjer dess Q-värde. Den flyttas alltså till ett frekvensområde där musiksignalen har en chans att sätta den i rörelse, vilket ökar vickningen och den där (fö försumbara) dopplerdisten som mjukfötterna beskylls för.

1 och 2 ger effekter som antagligen är små men som säkert kan vara hörbara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-14 22:13

IngOehman skrev:
Miper skrev:
IngOehman skrev:Om du inte vet vad du vill så må det vara hänt, men jag vet vad jag
vill.

Dock är det inte nödvändigtvis så att jag vill slippa färgninga i alla mina
anläggningar, i alla tänkbara fell och från alla mina fonogram, men jag
vill ha möjligheten. Slippa obortkopplingsbara fel.

Vh, iö

IngOehman skrev:Men den som vill övertyga mig - med ljudande exempel om ni vill - är
hjärtligt välkommen att försöka. Kanske kan vi alla lära oss något av
det? Jag också.

Inget skulle göra mig gladare än om någon kunde demonstrera en
upplevelse/effekt som strider mot vad man baserat på fysikens lagar
kunde förvänta sig.

förevisa.

Är det verkligen någon mening att bjuda in dig för en provlyssning?`
Jag får intrycket att du redan bestämt dig för vad din åsikt kommer att bli.

Mvh

Jag kan inte bedöma om det finns någon mening. Det beror ju på vad
du skulle bedöma vara meningsfullt. Kanske du tycker att det vore en
mening bara om du övertygar mig eller jag övertygar dig.

MIN tanke var ju snarare att det skulle vara förutsättningslöst, så till
den milda grad att man INTE hänger upp det på att nå ett visst resultat
för att uppfatta det som meningsfullt.

Din fråga undrar jag lite över.
Vad är det specifikt som gör att du ställer den?

Jag kan inte minnas att jag skrivit något som föranleder den, och det
jag skrivit som du citerat gör det väl inte. Jag skriver ju bara att jag
inte tror något om det jag inte vet eller har upplevt själv, och att det
jag hört talas om inte övertygat mig, eftersom de är väntade upplev-
elser, alltså sådana som stämmer bra överens med hur det fungerar
fysikaliskt.

- - -

Att jag inte har bestämt mig i förväg och därför inte tror något kan jag
ju inte göra något åt. Jag bara berättar ärligt om vad jag vet och fram-
för allt vad jag INTE vet. Jag kan inte erbjuda dig att låtsas vara över-
tygad redan i förväg. Det hade varit oärligt av mig.

Eller menar du att du bara kan (/är intresserad av att) övertyga den
som är övertygad redan av att ha hört att någon annan berättat att de
låtit sig övertygas av en upplevelse de haft?

Kort sagt - jag kan inte lova dig att jag kommer att tycka något speciellt
och om det är DET som behövs för att du skall tycka att det är menings-
fullt så kan det nog bli "meningslöst".

Men jag kan nog tycka att ALLA sätt att undersöka saker kan vara menings-
fulla.

Jag tycker fakltiskt att det blir meningsfullt bara av att det ju är trevligt
och intressant. :) Även om en sådan där sak bara ger en chans men inte
en garanti för att någon skall läsa sig något, så kan jag tycka att det är
värt det.

Vh, iö

Nej, någon annan mening än att det hade varit trevligt intressant finns ju egentligen inte, men det räcker gott tycker jag :)

Att övertyga människor att tycka som jag när det handlar om smak och tycke är jag nog lite för egoistisk för, jag ser det som slöseri med tid.

Det jag reagerade på var nog mer att du i ett tidigare inlägg "utmanar" vem som helst att "övertyga" dig med ett ljudande exempel. Du har ju klart och tydligt deklarerat att oavsett hur det låter med en hård uppställning så är det en förvanskning.

IngOehman skrev:Jag tror ingenting. Har bara anmält att jag inte sett något
som får mig att tro att jag skulle föredra den.

Jag vill ju höra en så oförvanskad version som möjligt.

Med Tanke på det citatet så känns det som att det spelar ingen roll hur illa det skulle låta med SD, eller bra med spikes. Det är ju så att säga förutbestämt vad som är det oförvanskade respektive förvanskade.

Är jag helt ute och cyklar i min tolkning här så bara skrik till.

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-14 22:31

Miper skrev:
Svante skrev:

Ja, det som går fram är om lyssnaren gillar ljudet, men inte mycket om hur ljudet är, i sig. Det finns en del mycket grova termer som "ljust" och "mörkt", "starkt" och "svagt", men jag begriper faktiskt inte alls hur "slätstruket" låter. "Bumlig" har jag en bild av, men jag är säker på att många andra får ett annat ljud i huvudet än jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
eljulio

4 541 svar i tråden. Hittills.

Inläggav eljulio » 2012-03-14 22:34

Och just nu.

Det är intressant att jämförelsen mellan SD-kuddar och spikfötter kan skapa en turbulens som vida överträffar en tornado. Hifi kan betraktas ur både ett vetenskapligt OCH subjektivt perspektiv.

Att bli överens är nog inte möjligt. Frågan är om det är önskvärt?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-14 22:36

Svante skrev:
Miper skrev:
Svante skrev:

Ja, det som går fram är om lyssnaren gillar ljudet, men inte mycket om hur ljudet är, i sig. Det finns en del mycket grova termer som "ljust" och "mörkt", "starkt" och "svagt", men jag begriper faktiskt inte alls hur "slätstruket" låter. "Bumlig" har jag en bild av, men jag är säker på att många andra får ett annat ljud i huvudet än jag.

Ja det är rätt, jag tar tillbaka det, det finns alldeles för många preferenser på hur en "bra" respektive "dålig" bas skall vara.

EDIT: Ibland är det bättre att tänka först och skriva sen..;)
Senast redigerad av Miper 2012-03-14 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-03-14 22:38

Just det, dessutom blir ju den bästa basen var och en hört, referens för icke bumlighet, samma basåtergivning kan ju upplevas enormt bumlig av någon som hört något mycket bättre.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-03-14 22:40

Harryup skrev:Richard, i all välmening för att du inte skall få på skallen hela tiden;
Kan du inte byta ut att högtalarna skall stå absolut still mot t.ex. stadigt?

Problemet är att om Richard gör det, så faller hela Richards världsbild som ett korthus. Richard upprepar ju bara Rudlings "Linn-sanningar" och där är just faktumet att högtalaren måste stå absoulut stilla för att det inte skall låta bajs själva grunden som resten av argumentationen bygger på.

Ge efter för det faktum att spikar får högtalaren att stå mindre stilla än med t ex mjukfötter eller t o m häftmassa och hela korthuset rasar, och drar då även med sig allt som byggts på just postulatet att alla former av vibrationer är av ondo, må det gälla spikes förmåga att absolut fixera högtalaren i rymden, att högtalarelement måste vara superhårt fastskruvade i kabinettet, eller hur andra högtalare som står i rummet, klockor som tickar och what not, gör så att det låter getbalk -för att det vibrerar och "svänger" vilket påverkar takten i musiken och hur instrumenten är stämda.

Typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-14 22:56

BUMP! :)
petersteindl skrev:Har alla kommit fram till konsensus nu? Eller skall man titta in lite senare? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-03-14 23:04

petersteindl skrev:BUMP! :)
petersteindl skrev:Har alla kommit fram till konsensus nu? Eller skall man titta in lite senare? :)

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-14 23:16

Ja, de andra vill bara inte medge det. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-14 23:32

IngOehman skrev:Jag har läst era beskrivningar av hur ni upplevde det, och de är precis normala för sådana där jämförelsel, och även precis vad jag beskrivit som typiska upplevelser, och vad jag därför förväntar mig att ni skulle uppleva, liksom de flesta andra som gör liknade lyssningar.
Jag kan inte svara för vad någon annan skriver och jag svarar för mig. Punkt.

Hur du överhuvudtaget normalt uppfattar att folk uppfattar saker kan möjligen ge dig en indikation, men jag skulle inte vara så modig som du är och påstå saker med så liten grundinformation som du egentligen har. Du kan lika gärna övervärdera din förmåga eller överskatta mitt sätt att förmedla upplevelsen.

Jag fortsätter nog enträget hävda att alla, även du, under rådande förutsättningar skulle föredra konerna i harryups anläggning såsom den är uppställd, konfigurerad ovh med de övriga förutsättningarna som råder. Det baserar jag bla på min upplevelse av de anläggningar du själv justerat in och andra anläggningar jag lyssnat på med högtalare som du konstruerat, men även i övrigt mina erfarenheter av hur ljud återges direkt eller indirekt.

Det är såklart bedömningar som kan vara hur fel som helst, men lämna gärna öppet för att det stämmer. Jag var där, det var inte du. Jag lyssnade, du har bara läst text som återger det.

IngOehman skrev:Jag råder dig att inte spekulera i vad ingen kan föredra. Det finns inget skäl att göra det. Jag tänker inte göra det heller, men om era beskrivningar stämmer så ser jag inte skäl att tro att jag skulle ha föredragit den hårda uppställningen.
Jag tror du menar att formulera den första meningen lite annorlunda, mer som "Jag råder dig att inte spekulera i vad andra kan föredra", men det spelar ingen roll. Spekulera kan man göra, och jag ändrar mig inte på den punkten så länge jag inte blir överbevisad - välkommen att göra det ;)

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är upp till harryup om han vill rota mer i det, men då krävs det gott om tid och ett metodiskt tillvägagångssätt.

Framförallt så krävs det en helt annan sorts analys om man vill lära sig
något om beteendets orsaker.

En som bygger på enkla vetenskapliga principer, som att kartlägga och
sedan relatera beteendet till en riktig modell, inte en som är skapad ur
en otrimmad intuitions vilseledande känsla för "hur saker är".

Kunskapsförnekande eller blundande är inte att vara öppen.
Nu börjar du balla ur. Bra meningar kompletteras med insinuerande snömos och härskartekniker. Riktigt uselt Ingvar. Förvånande dåligt faktiskt och nu blir jag mer öppen för att du lider av enorm prestige :(

Jag har inte ens fört fram någon analys, men jag uppfattar att du verkar försöka insinuera att jag gjort det :? , och dessutom lyckas du med konststycket att förklara att den dessutom är "skapad ur
en otrimmad intuitions vilseledande känsla för "hur saker är"
". Fantastiskt dåligt om jag får säga det själv.

Du kan förståss mena att harryup gör på det viset, men det får du gärna förtydliga isåfall. Du besvarar ett inlägg jag gjort. Jag har tvärtemot kategoriskt sagt att inriktningen inte var att söka en förklaring utan att undersöka om det var en skillnad och isåfall hur den upplevdes. OK?

Det finns inte ens några förklaringsmodeller framförda överhuvudtaget från min sida, bara ett antal punkter som man skulle kunna titta på, varav du sett en av dem som en möjlig faktor.

Du kan läsa det här inlägget där jag besvarade Richards fråga om just möjliga förklaringar, ett inlägg som faktiskt var skrivet innan du gjorde det här inlägget som jag nu replikerar på:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1305524#1305524

Som du förstår är det viktigt för mig att inte spekulera i saker utan någon data, eller påhittade flummerier i form av snömos och översätta vår trevliga lyssning till allmängiltig fakta!

IngOehman skrev:Men den som vill övertyga mig - med ljudande exempel om ni vill - är hjärtligt välkommen att försöka. Kanske kan vi alla lära oss något av det? Jag också.
Nu låter det lite mer öppet för att undersöka och hjälpa till. Det är snarare möjligt som sagt att vi alla lär oss något, men det kräver ett öppet sinne och att man tar den tid som krävs.

IngOehman skrev:Inget skulle göra mig gladare än om någon kunde demonstrera en upplevelse/effekt som strider mot vad man baserat på fysikens lagar kunde förvänta sig.

förevisa.
Nu är det tillbaka mot det som jag uppfattar som inskränkhet och härskarmetoder. Tyvärr uppfattar jag dig nu som att du förlöjligare det vi berättat om på ett rätt elakt vis när du skriver sådär. Det kanske är teknikern i mig, men jag blir faktiskt lite illa berörd men mest förvånad över din brist på öppenhet och nyfikenhet på de samband som kan finnas.

Med den utgångspunkten är det iallafall slöseri med tid för dig att göra tid tillgänglig. För om du tror att det kommer finnas något som strider mot fysikens lagar (och som jag måste säga uppfattas som ironiserande och förklenande mot vad vi beskrivet) så måste jag göra dig besviken. Det kommer du inte finna.

Det troliga är att det finns ett antal samverkande faktorer, som var och en av dem har en finfin förklaring i det fysikaliska. De skall bara identifieras och hanteras. Det är inte svårare än så.

Men det hindrar inte att mjuka fötter under harryups högtalare idag är något som inte jag - och enligt min alldeles vilda spekulation - inte ens du eller någon annan skulle föredra.

Det hade varit mycket trevligare om du tyckt att det var lite spännande med det där resultatet och sagt "undrar vad sjutton det kan bero på, får man kanske vara med och lyssna lite på det och kanske komma med lite ideer?".

Men att tro för guds skull inte på banbrytande fysikaliska upptäckter, det gör inte jag iallafall.

Långt inlägg, ser ingen mening med att prata mer om det vi fann. Jag är rätt ointresserad av snömosförklaringar eller ironiserande inlägg från vilket håll det än kommer. Jag står iallafall för det jag skrivit i ämnet och jag har idag inga förklaringar och tänker inte gissa heller.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-14 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-14 23:32

Richard skrev:Bill50x : Lejonklou förespråkar knappast mjuka fötter under högtalare. :wink:

Nej, precis som jag skrev så förespråkar han spikes. Men har ändå vid några tillfällen gjort just så som jag beskrev, med gott resultat.

/ B

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-03-14 23:47

Jag skulle gissa att frågan om mjuka fötter, spikes eller annat är betydligt mer intrikat än vad vissa påstår. Sökte (på internet) och fann denna diskussion (också på faktiskt - finns det inga andra som diskuterar detta?):

Tidigare diskussion på ämnet spikfot/mjukfot

Dessvärre spårar diskussionen ur på slutet (några fick nog slut på argument?).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-15 00:01

Mina mycket underliga vänner.

Vart någon stans i hela vida världen kan man hitta en sådan intensiv ickedebatt om något så totalt oväsentligt och sekundärt som detta metaämne?

Detta för mig är som att världens ledare skulle i Kyoto suttit i en vecka och intensivt samtalat om skillnaden i en förbränningsmotor när man väljer att köra på shell eller Statoils 95oktaniga bränsle. Hela världstoppen i en vecka delat i två läger och allt tid gick åt till denna ickedebatt som slutar med att ingen ger sig en tum och som inte förde världen någon vart. :)

Är ni alla nöjda nu när ni efter 154 sidor och mantimmar av läsning som kunde ha byggt ett hus ändå inte kommit längre än sidan 1? Känns det kreativt och smart.

En kille sade en gång att i bland bli den smarta så smart att han blir dum :o
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-03-15 00:08

meanmachine skrev:Mina mycket underliga vänner.

Vart någon stans i hela vida världen kan man hitta en sådan intensiv ickedebatt om något så totalt oväsentligt och sekundärt som detta metaämne?

Detta för mig är som att världens ledare skulle i Kyoto suttit i en vecka och intensivt samtalat om skillnaden i en förbränningsmotor när man väljer att köra på shell eller Statoils 95oktaniga bränsle. Hela världstoppen i en vecka delat i två läger och allt tid gick åt till denna ickedebatt som slutar med att ingen ger sig en tum och som inte förde världen någon vart. :)

Är ni alla nöjda nu när ni efter 154 sidor och mantimmar av läsning som kunde ha byggt ett hus ändå inte kommit längre än sidan 1? Känns det kreativt och smart.

En kille sade en gång att i bland bli den smarta så smart att han blir dum :o

Hehe, medhåll, jag förbannar mig själv för att jag inte kan slita mig härifrån. Lyssnar dock på musik under tiden, Spanish Jack med Willy Dewille, på Vinyl. Som för övrigt låter MYCKET bättre än CD!

(Skojar bara) :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-15 01:06

Richard skrev:
bassman skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:Problemet är att jag egentligen aldrig ifrågasatt SD-innan jag satte dit dom eftersom dom "fixar alla" problem, så varför utreda om jag kan använda dom.
Så jag ersatte mina originalfötter som bestod av ett hårt lite tomt plastskal som en tillplattad boll och tänkte njuta så att säga på en ännu högre nivå.
Nu blev det mera och djupare bas, kanske lite renare uppåt men framförallt den bas som blev var också klart mer strukturlös. KXII tyckte det blev klart sämre och ville jag skulle byta tillbaka. Jag tänkte att det är väl nån resonans som man kan hitta vid mätning men det är för utsmetat i tiden för att det skall vara lätt. Sen har jag väl inte orkat leta så ofta heller eftersom det var inte total katastrof men verkligen inte som jag ville ha det heller.
Men om allt detta behövs i undersökande för att veta att en SD verkligen är rätt så känns det som att det finns en hel del saker som SD inte rår på.
I det läget alltid rekommendera SD som att den isolerar högtalaren ifrån underlaget och allt är frid och fröjd och bättre kan det inte bli känns lite tveksamt.
Dvs. hur många SD ägare har verkligen rätt på allt detta? Typ färre än 5?
Ingen köper väl SD går hem och mäter och lämnar tillbaka dom om det inet blir bra? Hade vi inte hört skillnaden till det sämre vid bytet så hade man lätt kunna säga att med detta rum så blir det nog inte bättre om jag inte
bygger om. Särskilt om man har normala högtalare och inte kör aktiv peq.
Så känslan av hur jag behöver utreda allt för att hitta problemet med SD i mitt fall känns om jag skall vara positiv aningen besvärande i förhållande till de förbehållslösa råd att SD är det enda rätta sättet att frikoppla högtalare i hemmiljö. Kanske borde ett förbehåll göras att man måste ha koll på allt jag behöver ha koll på för att man skall vara säker?
Eller?

mvh/Harryup

Hela inlägget är intressant. Hur många är det egentligen som är riktigt nöjda med musikåtergivningen med Sd - fötter ? Eller gnälls det hela tiden om hur dåliga inspelningarna är ?

En lagom samnesseffekt kan vara tilltalande när man lyssnar på Tex Ramones. One-two-three-four-BRÖÖÖÖÖL

Jag skall ta in lite tumlade betongplattor och skruva dit spikarna för test så snart jag kommer åt dom. Stenarna ligger under ett tjockt lager is å snö.. :roll:
Får nog ta till spade & spett, då skall jag ta en seriös test med några guldöron här i stan.. Det blir ingen blind test men mörkläggning av rummet går ju enkelt att fixa, bara släcka lyset..!

Det där testet se jag fram emot. Ett par Keilidh som inte står på spikes är inte optimalt- det var ju rätt stor skillnad på 90- talet med kustoneplinten ( som ju stod på kraftiga spikes) .

Hur i hela friden har du fått för dig att ett par linnburkar skulle låta bra utan spikes ?

För att det funkar som det är, Keilidh har inte gjort sig kända som en burk som leverar bas utan enligt min tidigare definition endast ett trevligt "buppande/slamande" som många andra Linnburkar med vissa undantag ;-)

Blev väldigt överraskad när jag riggade upp dom i Inorummet och gapigheten "in the face" som jag tidigare stört mig på med dessa lådor tonat ner och när profondus modulerna fick kopplas på blev det väldigt Rock n`Roll och modulerna gav en ballans som jag tidigare saknat i dessa talare..

Garanterat inte korrekt men jävligt roligt att spela musik med av lite hårdare typ som jag också gillar. Dom gör inte bort sig om man spelar schyssta grejer av Esbjörns trio heller. Mina piP målar upp en större ljudbild och försvinner i musiken mer, men jag gillar verkligen smisket från Keilidh. Skulle önska en mix av bådas godaste egenskaper

Jag har till å med höjt linnburkarna via lecablock typ 15 cm för att få upp ljudbilden. Så brutal är jag :wink:

Tightare bas behöver jag inte men jag skall se vad spikarna gör med övriga register.. Kanske spelar dom annars där, vi får se!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Linnar

Inläggav Linnar » 2012-03-15 01:38

Harryup skrev:
Linnar skrev:
Vad är det vi är ute efter i denna tråd?
Vill vi beskriva hur man bäst får fram ett vackert ljud med olika fötter eller vill vi höra hur det är inspelat?

Och vem skulle sitta med svaret menar du? Någon överstepräst?
Tills folk själva testar lite lokalt så känns centralt utskickade rätt och fel som lite kontraproduktivt. När inte SD-foten passar hos mig så kommer en lång lista på vad som kan vara orsaken. Vilka standardköpare av SD har ens valt dom efter egna tester? Man antar att de ger bäst resultat, eftersom dom borde göra det eftersom dom stämmer med tilltalande teorier.
Fast praktiska tillkortakommanden i vanliga hem kanske är större eller mer differentierade än vad som rakt av alltid passar en SD-fot.

Det får man veta först efter egna tester. Att man är nöjd med den fot man har betyder ju inte att man inte kan bli nöjdare, med ett annat alternativ.
Men som jag ser det finns det ingen strikt koppling till att man får höra vad som finns på skivan endast då man har SD-fötter. Bevisa gärna det först innan det upprepas fler gånger. Känns svårt.

mvh/Harryup

Du quotar en av mina frågor och svara på något helt annat.
Jag har ingen som helst tankar om SD-underlägg. Har aldrig använt dem och tänker förmodligen aldrig använda dem. Jag har bara i min amatörhjärna försökt att räkna ut hur man får fram oförvanskat ljud ur högtalaren. Jag har kommit fram till att det får man genom att högtalaren har så lite kontakt med omgivningen som möjligt. Bara membranen skall ha kontakt med omgivingen, dvs luften. Dit når man aldrig men det går att undanröja en hel del hinder på vägen som ex.vis vibrationer som fortplantar sig ut i golvet och en del annat.
Detta är inte samma sak som ljud man tycker om även om det för en del KAN vara så.

Alltså pratar vi om två olika saker i denna tård där en del pratar förbi varandra:

1. Hur man får fram tilltalande ljud med hjälp av underlag.
2. Hur får man fram oförvanskat ljud beträffande underlag.

Det behövs ingen överstepräst för att räkna ut så elementära punkter.
.
.

Linnar

Re: 4 541 svar i tråden. Hittills.

Inläggav Linnar » 2012-03-15 01:57

eljulio skrev:Och just nu.

Det är intressant att jämförelsen mellan SD-kuddar och spikfötter kan skapa en turbulens som vida överträffar en tornado. Hifi kan betraktas ur både ett vetenskapligt OCH subjektivt perspektiv.

Att bli överens är nog inte möjligt. Frågan är om det är önskvärt?

Klart man inte blir överens om två olika saker skall betraktas som en. Ungefär som att stoppa in en gurka i ett eluttag, de passar inte ihop!
Jävla gurka!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-15 03:18

Nja alltså, två olika saker kan utmynna i en tredje.
Debatten har bara tagit sin början.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-15 04:31

Linnar skrev:
Harryup skrev:
Linnar skrev:
Vad är det vi är ute efter i denna tråd?
Vill vi beskriva hur man bäst får fram ett vackert ljud med olika fötter eller vill vi höra hur det är inspelat?

Och vem skulle sitta med svaret menar du? Någon överstepräst?
Tills folk själva testar lite lokalt så känns centralt utskickade rätt och fel som lite kontraproduktivt. När inte SD-foten passar hos mig så kommer en lång lista på vad som kan vara orsaken. Vilka standardköpare av SD har ens valt dom efter egna tester? Man antar att de ger bäst resultat, eftersom dom borde göra det eftersom dom stämmer med tilltalande teorier.
Fast praktiska tillkortakommanden i vanliga hem kanske är större eller mer differentierade än vad som rakt av alltid passar en SD-fot.

Det får man veta först efter egna tester. Att man är nöjd med den fot man har betyder ju inte att man inte kan bli nöjdare, med ett annat alternativ.
Men som jag ser det finns det ingen strikt koppling till att man får höra vad som finns på skivan endast då man har SD-fötter. Bevisa gärna det först innan det upprepas fler gånger. Känns svårt.

mvh/Harryup

Du quotar en av mina frågor och svara på något helt annat.
Jag har ingen som helst tankar om SD-underlägg. Har aldrig använt dem och tänker förmodligen aldrig använda dem. Jag har bara i min amatörhjärna försökt att räkna ut hur man får fram oförvanskat ljud ur högtalaren. Jag har kommit fram till att det får man genom att högtalaren har så lite kontakt med omgivningen som möjligt. Bara membranen skall ha kontakt med omgivingen, dvs luften. Dit når man aldrig men det går att undanröja en hel del hinder på vägen som ex.vis vibrationer som fortplantar sig ut i golvet och en del annat.
Detta är inte samma sak som ljud man tycker om även om det för en del KAN vara så.

Alltså pratar vi om två olika saker i denna tård där en del pratar förbi varandra:

1. Hur man får fram tilltalande ljud med hjälp av underlag.
2. Hur får man fram oförvanskat ljud beträffande underlag.

Det behövs ingen överstepräst för att räkna ut så elementära punkter.
.
.

Och om det oavsett underlag inte fungerar så lyssningsmässigt?
Om man måste välja mellan teorierna eller praktiskt lyssningresultat, väljer du sämre återgivning för att teorierna skall stämma?
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-03-15 04:40

Richard skrev:Ropar på IvorIsobarik !

Har han månne sina Linn- Keltik stående på SD- kuddar ?

Hallå, IvorIsobarik- lever du ?

Jag hör dig Richard kom,Du går in en signalnia till mig och en modulationsfemma minst som man brukade säga på gamla goda PR radio tiden!

Bara bra med dig? Är det inte dags att sluta upp med Bassman,Ivor,Järnet,Pekka,svågrarna,Prometevs,StefanW med flera(icke nämnda ej glömda)på trevligt tabberas här framöver?

Det är sådant sjukt drag i den här tråden att jag inte hinner med att läsa knappt..

Mina Keltik står inte på SD fötter och kommer aldrig att göra så heller någonsin. De står på sina ack så ädla skotska spikes som jag omsorgsfullt dragit fast lämpligt Linn-tajt för bästa musikaliska förståelse. Burkarna står på klinkergolv på betongplatta. Kåken är en timmerstuga med planktimmerpanel invändigt och brutet tak,lyssningsrummet är ungefär av gyllene snitt och är tacksamt att ställa in högtalare i. Måttligt dämpat,snarare gott om diffusorer. Har några tavlor som jag högst ovetenskapligt petat in acoskivor i och hängt upp där de såg minst oestetiskt tilltalande ut, mest för att bli av med dem efter att oljemiljonären till granne kom över i fyllan och villan och handlade sig ett par partyhögtalare att ha till partyt vid poolen och vinglade iväg med PiP.

Jag har inga åsikter om spikes VS kuddar,jag litar på kostruktören bakom burkarna jag använder,under PiP sa Ingvar att man skulle ha ett stativ av viss sort,rekommenderade kabel,akustikfluff bakom dem och mjuka fötter,så jag testade inget annat och de små rackarna skänkte mig stor glädje under en tid. Sedan återförenades jag med Eriks Linn Kaber och kärlek uppstod. De tilltalade mig på ett annat sätt och jag hann nästan inte sova mellan nattskiften för att jag var tvungen att hinna spela musik. Skivsamlingen,som förvisso redan var stor blev väldigt mycket större,blev bredare och Kaber bara levererade. Hörde ett par PI60 som jag tyckte spelade som fint,dessa stod också på mjuka sköna fötter och stod i valet och kvalet mellan sådana och Keltik,kände att det vore behagligt med en målbild utan en trave med slutsteg,fanns en målbild med Isobariks också men de hann bli sålda medan jag gick omkring och fantiserade om hur fint de skulle pryda mitt ack så sköna skotska altare.

Efter att blivit totalt blown away efter att ha hört ett kusligt svart Keltikpar i Haparanda så var det kört,Det blev ett par röda spikförsedda Keltik som senare byttes mot tidigare nämnda hemska svarta burkar. Trots att de har spikskor och Linnloggor så har jag ännu inte hört någonting bättre förutom Linn Komri. Därtill så är inte Komri bättre på allt,de saknar något som enbart Keltik har men sedan kan ju Komri så mycket annat å andra sidan...

Keltik kan spela magiskt och de kan spela stomipåse också. Förmodligen det gräsligaste jag har hört då de inte levererar som de ska. Andra högtalare jag har haft,bland annat INO spelar skitbra men blir aldrig magiska,de är å andra sidan lättflörtade och svarar till en viss del på lock och pock,däremot så händer det inte så extremt jättemycket även om man skämmer bort dem. Kanske för att det är så de är tänkta att vara. Alla vill inte ägna sin tid åt att vända kablar och köpa dyra grejor utan njuta av sina plattor och kanske få sig något gott i krävan före,under och kanske efter sessionen. Efter jag snavat över mina Keltik fick jag höra PI60 igen och jag är tacksam så här i efterhand att jag inte köpte dem,Bassmans Keilidh spelade åttor kring dem i ett Inorum till råga på allt. (tror till och med att spikfötterna var dragna)Mysiga är de dock,ungefär som att skeda med tjejen i bakfyllan lite sådar, men inte som din första kärlek som ger dig hjärtklappning och blodstockning i baguetten..

Ställer man upp dessa talare med suddgummin under foten och lite grovt bara höftar i dem så kan man lika gärna i stället lägga Iphonen i ett ihåligt föremål typ tomt ölglas,starta Spotify och förmodligen ha mer utbyte av sessionen. Man behöver däremot inte överdriva det hela in absurdum i sin quest for glory. Positioneringen är noggrann på ett par milimeter när och då det börjar falla på plats så sitter man med flinet från öra till öra.

Vi är nu tre tokar bara inom fyrkanten som vaskat det keltiska guldet och tokkära i våra husdjur. De trivs bra med bra elektronik och solid matning av föda. Alla Keltikägare(även Kaberägaren) har dragit en egen ledning till systemet med direktödda dosor på rälsarna inuti och riktiga kontaktdon i centralen. En mycket bra start,dosorna har även ett bra "hugg" kring kontakten vilket känns bra för att hålla tvångstankarna i schack och säkert ingen nackdel heller för prestandan.

Under Onsdagen svängde jag förbi Boden för att hälsa på min Keltikbroder No¤1 och blev kvar tills nyss. Mycket trevligt! Vi har liksom en liten keltisk ritual vilken består i att först få det att spela för att sedan mörda liret och försöka komma underfund med något nytt. Så även denna gång och i vanlig ordning så blev vi lite slugare. När vi tyckte att det började vara bra igen så bjöds det på mat och fika och därefter kände vi att det skulle vara bra nostalgiskt att undersöka hur det skulle kännas med en direkt jämförelse mellan det "nya" Linnsoundet och det gamla goda "svartlakritset"

Med TuneDem blir man en fena på de första tjugo sekunderna av varje låt och till sist räcker det med ett trumslag eller några takter för att avgöra om man vill ändra på något. Slut i huvet blir man också och då sitter en kaffe,gärna med en välfylld glassbägare till fint till att avnjuta några hela skivsidor. Helst som inte den andre hört förr så man kan dela med sig av sina senaste upptäckter på den musikaliska himlen.

Att ha attention to details är jättebra men man får inte heller sila mygg och svälja kameler. Vi har haft två riktiga brainstormsträffar och pekat ut detaljer som ger stora förbättringar och därimellan har flera lokala träffar hållits hos min polare som även de bidragit en del. Emellertid kändes det som att det behövdes en "knuff" för att det skulle gå att komma vidare. Att man har sanslöst kul under tiden skadar ju inte heller. Övriga husdjur och husfolk följde intresserat våra aktiviteter-speciellt de som hade med intag av potentiella födoämnen att göra. En Bullterrier har en glupande aptit och tre bullterriers ännu mer!

Min kompis har en LP12,de gillar uppmärksamhet,MASSOR av uppmärksamhet annars blir de kinkiga. Får de detta så smeker de ens öra på det mest erotiskt eggande viset men blir de sura så skär de öronen av en. Nu hade den nyligen fått sig en handpåläggning och behövde bara sätta sig ordentligt ner för att trivas,en fin madam sätter sig fint,gärna flera gånger innan den blir nöjd och inte på vilket underlag som helst och den här farkosten ogillade trampoliner(vilket jag misstänkt ett tag)

Så bäste Richard,detta mitt inlägg var totalt intetsägande i vanlig ordning,mest ett lovsjungande av mitt favoritmärke,det jag spontant känner är att vi måste göra slag i saken och lite neutralt träffas kring en Stig Carlssonprodukt och bara umgås och snacka lite skit. Skulle verkligen vilja träffa dig. det vill vi nog alla!

Öhh,hur löd nu frågan igen: Visst ja! jag tror på spikes,i alla fall på skotska ädelstenar..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-15 05:13

Miper skrev:
Svante skrev:

Absolut inte! Det finns gott om exempel på naturliga basljud som kan
beskrivas just så.

En perfekt återgivning av sådana basljud bör rendera en beskrivning
av just sådana ljud.

Att beskriva "ett ljud" är inte alls att beskriva en inblandad återgivnings-
apparat påverkan (ljudet är summan av allt som skapat det).

"Påverkan" från valfri apparat i kedjan som släpper ifrån sig ljudet kan
ju vara vad som helst från noll till orsaken till ljudet. Hur det är vet kan
man inte veta utan att först känna ursprungsljudets karaktärer.

Det i sin tur kan man inte lära känna via en annan apparatkedja, vars
påverkan man inte heller känner till.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-15 08:21

Ja, jag har då varit överens hela tiden! Det är bara de andra som inte är det. :roll:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-15 08:40

ivor-isobarik skrev: Visst ja! jag tror på spikes,i alla fall på skotska ädelstenar..

Spikes på whiskyflaskor? Högst besynnerligt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi