Moderator: Redaktörer
Den första vetenskapliga principen är, att man kan bevisa närvaron av något, men ALDRIG frånvaron. "Något" kan exempelvis vare en färgning, eller en borttagning av en färgning! En verkan kort sagt.
Hotspur skrev:Försök att använda sunt förnuft
Mitt, ditt eller någon annans sunda förnuft?
dig eller dina undersåtar:
Sven skrev:IngOehman skrev: 1. Den första vetenskapliga principen är, att man kan bevisa närvaron av något, men ALDRIG frånvaron. "Något" kan exempelvis vare en färgning, eller en borttagning av en färgning! En verkan kort sagt.
Konsekvensen av denna fundamentala sats inom vetenskapsteorin, är att det är fel att begära av någon att bevisa att en sak inte fungerar! Det är nämligen omöjligt.
Ingvar,
För varje tes finns det som bekant en anti-tes. Om vi explicit håller oss till det som Du tar upp i texten, d.v.s. att frånvaron av en färgning inte kan bevisas så måste jag nog be att få anmäla en avvikande åsikt; - det går alldeles utmärkt.
Låt mej komma med ett exempel: Antag att Du har mätt upp frekvensgången på en av Dina högtalare. Du får ett visst utfall i form av en kurva på ett mätprotokoll, - för enkelhetens skull kan vi anta att Du har mätt up en liten puckel i frekvensgången.
Du gör om mätningen men har nu tagit bort en "misstänkt" komponent i delningsfiltret. (Du gör inga andra förändringar). Den nya mätningen visar att "puckeln" är borta... Beviset är a) hörbart samt b) finns registrerat i mätprotokollet i from av en snyggare (puckelbefriad) mätkurva. Du har därmed "bevisat" att frånvaron av komponenten förbättrade resultatet...![]()
/Sven
Hotspur skrev:Almänt sunt förnuft, bygger den på någon gemensam värdegrund?
lasselite skrev:...Men det hade varit kul om du OCH en förespråkare gjorde ett blindtest tillsammans.
lasselite skrev:Ett sådant test kan utfalla på tre sätt:
1. Förespråkaren och du detekterar skillnader. Shakti fungerar.
2. Föresprakaren detekterar skillnader men inte du. Shakti fungerar och du är antingen döv eller usatt för negativ placebo (dvs du vill inte höra)![]()
3. Varken förespråkaren eller du detekterar skillnader. Shakti fungerar inte.
Skall nu förespråkarnas prestige sättas på spel är det väl inte mer än rätt att du också gamblar med din.
IngOehman skrev:
Är också häpen över den plötsliga acceptans för den första vetenskapliga tesen som uppstått, och vill särskilt tacka Callisto för det skarpa förtydligandet.
lasselite skrev:OK då, bara placebo(man inbillar dig att man inte kommer att höra och hör då heller inget)
lasselite skrev:Visst, men om vi nu för diskussionens skull säger att shakti funkaroch förespråkaren hör skillnad och antagonisten inte hör någon skillnad. Då är ju effekten bevisad och om antagonisten kan vi dra en av två slutsatser: antingen är han döv eller "placeboad" till att tro att han inget hört.
För som du säger så kan ju förespråkaren inte detektera förväntade förändringar i ett BT utan bara reella, medan antagonisten enkelt kan låta bli att detektera skillnader i ett BT.
Testet skulle då visa på två saker: 1. prylen funkar 2. antagonisten hör av någon anledning inte skillnaden. Likväl som man kan tro att man hör något måste man ju kunna tro att man inte hör. Detta ger ju inget resultat i testet av prylen men ger resultat om man testat personen.
Det är möjligt (tom mycket möjligt) att jag använder uttrycket placebo fel.
Och häng inte upp dig på att jag använder shakti som exempel. Läs shakti som något med små men detekterbara skillnader även om så nu, med största sannolikt, inte är fallet i det här fallet.
Placebo är det kan får och som kan påverka ens upplevelse (läs "ge en upplevelse") för att man tror på det.
...varför skulle någon göra det? Är det någon som tror att vetenskap är en tvävling i att "ha rätt"??? Det handlar uteslutande om att lära sig. Att insamla information, och omsätta den till kunskap.
Viktigast (och för sista gången): Antagonisten vinner ingenting på att "låta bli att detektera skillnader i ett BT", eftersom nollresultat inte bevisar något. OK?
dole skrev:Shakti stenarnas tekniska egenskaper borde vara tämligen enkla att mäta. Först tar man en mackapär som mäter EMI och sen tar man en annan mackapär som mäter värmeavgivning.
Då borde rent teoretiskt funktionen kunna avslöjas.
Suger stenen åt sig EMI och blir varmare så fungerar den så långt i alla fall.
Det är ju betydligt färre parametrar att mäta, än på en kabel .
Så slipper vi inlägg om tonkontroller, cd askar med folie och annat raljerande.
vh dole
Henrik_Holst skrev:Vissa tycks hävda att man inte kan avfärda shakti baserat på kunskap om elektroteknik och fysik. Visst kan jag hålla med om att det kan vara sunt att inte blint lyssna på sk experter alla gånger, men jag anser att just shakti är ett lysande undantag.
Stenen ska ju nämligen fungera elektrotekniskt (absorbera störningar) för ett elektrotekniskt instrument (t.ex förstärkare), Shakti ger en elektroteknisk förklaring (bla deras PC jämförelse) och stenen ska vara konstruerad efter elektrotekniska tekniker (med elektroniska kretsar).
Då tycker iaf inte jag att det är speciellt konstigt att man kan avfärda stenen redan på teoretiskt plan om man besitter grundläggande elektrotekniska kunskaper.
I övrigt håller jag med Christer Tamm, det är upp till Shakti att bevisa att stenen fungerar, ingen annan (utom möjligtvis de som säljer stenen).
Callisto skrev:Det handlar bara om att någon/några personer vill tjäna pengar
på lättövertalade personer utan någon större kunskap inom fysik.
Det är ledsamt att se men tyvärr dyker det upp "mirakulösa produkter"
inom många områden där potentialen för köpare är tillräcklig stor och
HiFi är definitivt ett av den.
dimitri skrev:Ingvar,
lite synpunker på detta begrepp som ofta nämns.
Placebo betyder inte "utan verkan". Det betyder ordagrant "jag behagar".
dimitri skrev:Om man testar ett läkemedel mot placebo (dubbelblint förstås) så finns det alltid viss effekt med placebo. Men det vet du.
dimitri skrev:Placeboverkan finns även i försöken där deltagarna utsätts för ngt negativt, till exempel vill man mäta obehag av svag syra på huden.
dimitri skrev:En droppe syra eller en droppe vatten droppas på huden. I den typen av försök är det essentiellt att deltagarna i förväg informeras att den svaga syran kan ge visst obehag och även lätt rodnad (godkännande av etiska komittén finns förstås).
Nåväl flera av deltagare upplever obehag även av vatten. Och till och med en rodnad kan uppstå. Alltså placebo verkar även i negativ (obehaglig) riktning där "jag behagar" kan tolkas som infriande av förväntningar.
dimitri skrev:Man kan fråga sig hur rodnad kan uppstå av en droppe vatten pga placeboeffekten.
dimitri skrev:På 70-talet gjordes följande försök (referensen kommer om du önskar):
En grupp försökshundar. En gång per dag ges en injektion av ett ämne som stimulerar vilande lymfocyter till att bli aktiva. Samtidigt ljuder en signal. Blodprov tages före och efter injektionen. Blodprov och injektionen tages/ges via en kateter som är inopererad, och hunden vet inte om att injektionen ges eller prov tages. (stackars vovvar)
Via blodprover kan man konstatera att injektionen fungerar som avsett varje gång.
Men så en dag ljuder ljudsignal men ingen injektion ges. Men trots det så omvandlas de vilande lymfocyterna till aktiva.
Detta är förstås inget exempel på placebo då hundarna har ju inga förväntningar.
dimitri skrev:Det var ett exempel på att immunsystem kan engageras i allt detta.
Nåväl, ursäkta min magisterattityd och de många orden
Hälsningar Dimitri
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 67 gäster