matson skrev:IngOehman skrev:matson skrev:KarlXII skrev:subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Är blindtest ingen bra grej längre alltså?

Jo, för du ifrågasätter Richards upplevelse men kan själv bre på utan dess like för flavour of the week. Så det vore kanske på sin plats att vara lite ödmjuk, eller hur?
Nejdå, det gör jag inte alls. Jag tycker bara att det är ett så klockrent exempel på när placebo kan vara inblandat. Tror inte du det?
Böjd att hålla med. Det talas ofta om vikten av blindtest, men när det gäller sk "rekommenderade" apparater så verkar det inte så viktigt längre.
Upp till bevis!
Sluta sprida en massa antydningar.
Ta fram ett exempel på att NÅGON, NÅGONSIN gnällt om blindtest när någon annan (vem som helst) redovisat intrycken från att ha lyssnat på NÅGON högtalare, vilken som helst, "rekommenderad" (vad nu det betyder? Rekommenderad av vem då?

) eller inte.
(Och ta nu inte fram ett exempel på att Mean Machine, Chris Lymme, Lust eller någon annan av dessa grabbar gjort det, för då bevisar du ju bara min tes.

)
Jag har inte sett att det har hänt någonsin (från dem du antyder), i varje fall inte utan att jag sagt ifrån. Så jag misstänker att det bara är en myt och historieförfalskning från er sida - som ni medvetet och avsiktligt försöker sprida. (Tål du den smockan? Jag hoppas det.

)
Fast i vad gäller avsiktligheten så spekulerar jag, för det kan jag ju inte veta. Ni kan ju lika gärna ha lyssnat på varandra för mycket, och trott att det ju måste finnas någon substans i något som så många tror på...
Eller också är det avsiktligt. Ni tror att det kommer att uppfattas som en sanning om ni ältar den tillräckligt många gånger.
Men oavsett vilket - om du skulle låta bli att påstå och ta fram ett exempel istället!

NÄR såg du NÅGON kräva blindtest på högtalare, som du ser som representant på den vetenskapliga falangen?

Vh, iö
Lugn och fin.
Jag är lugn.

Men nyfiken. Har du några exempel?
matson skrev:Jag skrev apparater och syftade inte enbart(alls?) på högtalare.
Njae, du skrev väl:
matson skrev:Det talas ofta om vikten av blindtest, men när det gäller sk "rekommenderade" apparater så verkar det inte så viktigt längre.
Du antydde därmed att det hade att göra med huruvida något var rekommenderat (och du antydde/underförstod att rekommendationen kom från / respekterades av en viss falang, även om du inte skrev det).
Med mitt svar avsåg jag antyda tillbaka en smula!
Nämligen antyda att det inte har med huruvida en apparat är "rekommenderad" eller inte att göra, utan kanske om
vad för sorts apparat det är.

En transmissionslänk (som kan F/E-lyssnas) är inte alls samma sak som en ljudfältsdekoder (läs ett högtalarpar), som inte kan F/E-lyssnas och som inte gärna kan testas blindt heller, utan att det drabbar förutsättningarna att ge den goda förutsättningar att dekoda så bra som möjligt.
matson skrev:Vad jag menade, men uppenbarligen misslyckades med, var att få fram att det höjs röster för blindtest så fort någon säger/skriver något om exempelvis en "okänd" cdspelare. Om man däremot skriver att det blev en tydlig förbättring på alla fronter när man kopplade in ett Rotel 1090 så är rösterna inte lika höga.
Okej, har du några exempel på det då?
Fast i brist på exempel (jag vet hur svårt det kan vara att hitta några så du slipper - vi låtsas att det finns ett) så har jag följande inställning:
OM det du beskriver nu har hänt så är frågan - måste man invända, även om man
inte misstror en rapport?
Det känns ju heltokigt. Det är mycket rimligare att de som är skeptiska till något invänder, men att de som inte är det kan få slippa invända. Eller?)
Vad jag uppfattat är att de allra flesta invänder mot sådant de har svårt att tro på, och de gör det av just det skälet! Ett litet fåtal har dock som det verkat "invänt som hämnd".
Det vill säga givit sig på någon med krav om blindtester - som de tidigare har argumenterat emot.

Det har dessutom varit så, att de flesta av dem inte insett sillnaderna i situationerna - vilket också är huvudskälet till att jag ville ha några exempel. För då man kan gå igenom dem och se att det som påståtts vara paralleller kanske inte alls har varit det - eller också visar det att kritiken är befogad!
matson skrev:Kan det inte vara så, att en del av den stora förbättringen som Rotel 1090 bjuder på vid första intrycket delvis kommer från placebo/förväntningar efter att ha läst om förstärkaren här på faktiskt(till exempel)?
Jovisst, självklart. Men det betyder inte varken att det är så, eller att den som berättade om vad de upplevde behöver få på skallen för det.
matson skrev:Jag vet inte tvärsäkert och försökte vara så försiktig i mitt första inlägg som möjligt.
Det vet jag inte ens om jag såg. Det jag säg var att du antydde att det som hade med kraven att göra, var om en apparat var rekommenderad eller inte, när det av de fall jag sett varit uppenbart att det som avgjort om någon
frågat om blindtest (för inte har väl någon annan än de här fåtaliga "hämnarna" som har ställt krav på andra och förolämpat dem om de inte gjort det?:o)
matson skrev:Att dela in folk i "falanger" finner jag så oerhört meningslöst så det är inget jag ägnar mig åt. Överhuvudtaget. Av samma skäl betackar jag mig även för att buntas ihop med MM, Chris Lymme och andra som jag har....skall vi kalla det få "beröringspunkter" gemensamt med.
Jag delar din synpunkt, men ser ändå svårigheterna med att hantera de fall där andra delat in både sig själva i en falang, och andra i en annan. Då finns de ju där, vare sig man vill eller inte. Ibland kan det då var praktiskt att accaptera dem, och diskutera vidare. De som säger VI om sig själva och några andra får helt enkelt vara den gruppen de ser sig som, och de som de kallar ni, kan betraktas som en annan grupp, men förstås bara i dera ögon.
Det viktiga tycker jag är att inte dra in oskyldiga i sådana här grupperingar, och kanske gjorde jag det mot dig när jag buntade ihop dig (yttert tillfälligt dock) med Kalle dussin. Du höll dock med honom, så... En sorts åsiktsgrupp, om så bara för den frågan, var ni ju.
Men jag ber om ursäkt om jag buntade fel, och att bunta ihop dig med MM och CL var verkligen inte min avsikt. Gjorde jag det?

(Ja, jag skulle inte ha skrivit er, och ni så mycket där på slutet

, men jag hoppas att du uppfattade att det var lite en smocka lite för att se hur de skulle ta. Jag skrev ju det till och med att jag trodde du skulle ta den.)
Till slut vill jag fråga: Tycker du inte att du (som jag antydde tidigare i det här svaret) själv bidrag i varje fall liiite, till att gruppera folk?
Du du antydde/underförstod att rekommendationen kom från en viss falang, och även respekterades av en viss falang. Dock utan att du skrev ordet falang.
matson skrev:(Att kräva blindtest är däremot rätt magstarkt, varför skulle jag lägga mig i hur någon annan(privatperson) väljer att testa? Det enda jag kan göra är att "sortera" informationen som finns tillgänglig såsom varandes mer eller mindre relevant(för mig). Det kan leda till att jag helt ignorerar vad som står i Hifi & Musik medan jag litar till 99,9% på vad som står i Molt. När det gäller lyssningsrapporter på olika forum tycker jag det är lite svårare, men man kan väl säga som så, att det har varit lite för många fruar/flickvänner/husdjur som har upplevt gigantiska förbättringar vid byte av nätkabel(ofta utan att befinna sig i lyssningsrummet) för att jag skall svälja allt. En viss skepsis(mot andra personers öppna tester) har jag nog ändå utvecklat om man skall försöka sammanfatta det.)
Vh/Mats
Håller med om allt det där - ned till minsta detalj!
I synnehet att var och en självklart får testa hur tusan de vill därhemma. Men jag vill gärna se några exempel på att någon (annan än just "hämnarna") har skrivit något som antyder att de inte accepterar att alla testar som de vill.
Det enda jag har sett invändingar emot (men jag har förstås inte läst allt som skrivits) är hur saker presenterats, och då ofta att vetenskapligt ogiltiga slutsatser har dragits.
Jag avslutar detta med att vända tillbaka till de vetenskapliga prinicperna, och säger något som jag sagt så många gånger förr:
Man får testa precis hur man vill i den vetenskapliga världen!
Men man måste redovisa det ackurat (om man väljer att redovisa det). Man får inte dra vilka slutsatser som helst och presentera dem som sanningar.
Däremot är det ju alldeles självklart att folk måste få berätta vad de upplevt, utan att bli påhoppade för det! En upplevelse är ju alltid sann.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).