Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 13:12

Subjektivisten - 668 finns inte i länken du hänvisar till. Vad menar du?

H&M's subjektiva test säger självklart inget om hur spelaren förhåller sig mot alla andra spelare i världen, men med tanke på hur starkt de uttryckte sig så tror jag nog även ett objektivt test mot de övriga i just den testen skulle peka ut den som bäst, eller i alla fall, minst dålig. Om den sedan bara var "bäst" för att den hade starkast utsignal, det må så vara, men något måste ha imponerat på dem...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-30 13:18

subjektivisten skrev:Thomas_A, Läser inte Molt men betvivlar att man skulle ha något att klaga på Secrets test. För såklart kan man inte efteråt komma och säga att deras Rek. inte var så bra som man trodde :wink:
Var det inte Molt som rek Samsungs skitspelare 636 eller vad den hette? :P

...

Jo det var ju jag som skrev den Samsungtesten varför en liten kommentar kommer här. Jag kommer inte heller ihåg vad Samsungen hette.

Jag har därför huvudsakligen två synpunkter.

1. I testen omnämndes huvudsakligen ljudkvaliteten (som var bra). Testen beskrev även lite om hur bilden blev då man omvandlade NTSC till PAL 50 Hz, vilket hade sina nackdelar. Även den redan då konstaterade bristfälliga hållbarheten kommenterades.

2. Det var total nio stycken (har jag för mig) CD- och DVD-spelare som testades. Därför gicks inte varenda egenskap igenom. Vi satsade helt enkelt på de ljudliga egenskaperna. Annars hade hela tidningen bara bestått av dessa tester. Dessutom hade det tagit för lång tid att testa allt och sedan skriva texten. Så kul är det inte att testa appratater. Det är faktiskt ganska tråkigt att testa apparater då det är extremt tidsödande.

För övrigt finns vissa planer på att inkludera videofrekvensgång, m.m. vid framtida tester då jag har möjlighet att nyttja Teracoms labb där det finns signal- och mätmöjligheter för video.

Du verkar ha svårt att dölja din nyfikenhet av 668-testen! Ett biblioteksbesök där de har MoLt kanska skulle kunna locka? Så kan vi snacka sedan då du har relevanta synpunkter. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-09-30 14:04

marbrink skrev:Kaha: I vilket nummer?

Om jag har fel så ska jag be Nattlorden om ursäkt! :)

I nummer 9, september 04.

Betyget blev (bara för att ge en bild av testet, själv tror jag inte så mycket på den typen av test):
Ljud 5
Bild 5+
Byggkvalitet 5
Prisvärdhet 4
(av 5 möjliga)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 14:08

Hejsan!

Läser inte trådar som denna men betvivlar man skulle ha ngn vidare glädje av o läsa dem!

Vänligen Tord

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-30 14:26

Audiomanikern skrev:Läser inte trådar som denna men betvivlar man skulle ha ngn vidare glädje av o läsa dem!

Ah, du bara skriver i dem? *förväntar mig inget svar då du inte läser i sådana här trådar* :twisted:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-09-30 23:21

Nattlorden, Pioneer DV-59Avi är samma som 868 och 668 är stort samma spelare. Alla Pioneer spelare lider a CUE.
Vad som har imponerat på H&M spelar inte så mycket roll IMO. Folk klagar hela tiden på detta forumet om "subjektiva" omdömmen och man vill ha sådana "objektiva".

Johan_Lindroos, Ja, jag har lyckats förtränga vad den hetter (668 eller så). Den var inget vidare iaf. Ljudet kommrnterar jag inte men jag var inte imponerad med bilden och framförallt inte med att den rasa ihop för alla mina vänner, något som jag är nästan helt säker du vet om.

Relevanta synpunkter? Ja, jag skulle gärna vilja höra din/eran förklaring till CUE problemet och om det är så att du/ni påstår att detta inte finns på spelaren?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

matson

Inläggav matson » 2004-10-01 07:27

Men tänk om man gillar CUE-problemet då? Det kanske är bättre just hemma hos mig. Förresten så skall ju även bilder tilltala själen och det går inte att mäta. Nej, smaken är som baken. Allt handlar om att matcha mot rätt TV/Projje. Vilka kablar användes egentligen under testet? Hade varit väldigt konstigt om det inte blev mkt bättre med Nordost/Svecia.
(Flåt skoja bara)

btw....bara för att man mäter så innebär inte det att det blir objektivt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-01 08:31

subjektivisten skrev:Nattlorden, Pioneer DV-59Avi är samma som 868 och 668 är stort samma spelare. Alla Pioneer spelare lider a CUE.

Jaha, jag måste vara dum, med utöver den lilla fläcken så tycker jag ju det även i din tabell ser ut som en av de bättre spelarna?
Och då i konkurrens med betydligt tuffare och dyrare motståndare än de i H&M's test. Frekvensgången ser ju sagolikt snygg ut dessutom.

Användarvisningsbild
Affald

668 vs 868

Inläggav Affald » 2004-10-01 08:59

I stora drag är det "bara" bildhandteringen som skiljer 868 mot lilla 668. Ljuddelen skall vara den samma i dessa båda.

& jag tycker inte tråden skall sänkas då den faktiskt lever vidare med ris & ros. Känns mera som den är av det konstruktiva slaget.

Den började som ljud (oljud ;) ) & forsätter som bild. Har inga problem med det. Om nu någon inte gillar detta bör denna kanske skita i att gå in här i fortsättningen ;)

Som ägare till 668.an är det mesta intressant att läsa om för min egen del.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2004-10-01 09:06

Nattlorden skrev:Affald - du får väl ha motor på gardinerna vid fönsterna också. Kul bygge!

Där satte du fingret, eller mera dasslocket på min akilleshäl ;)

Har en gamal gymnasiekompis som bygger lite protos i maskinväg. Iallafall skall han hjälpa mig med motor till duken såsom projektorn. Den löper 80 cm upp igenom taket. Just nu motvikts balanserad på vinden av en sten, iväntan på motordrift...

Det var ett halvår sedan allt skulle vara klart. Men han har tyvärr viktigare jobb upp strax över öronen så jag får snällt vänta å vänta :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-01 10:19

Hej Sub-M!

Jag skulle kunna ta texten och lägga upp den. Men just idag känner jag inte för att mata ut information i "broadcastform". Det blir då som att servera allt på ett kakfat. Jag vill hellre att om du är verkligen intresserad, söker upp informationen på bibblan exempelvis. Sedan vill jag gärna höra kommentarer, vilka de än må vara. Då kan du även kommentera hur urusel artikeln var och att du var tvungen att spendera två hela två timmar för att läsa sådan skit! :wink:

Hälsningar Johan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: 668 vs 868

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-01 10:20

Affald skrev:I stora drag är det "bara" bildhandteringen som skiljer 868 mot lilla 668. Ljuddelen skall vara den samma i dessa båda.

& jag tycker inte tråden skall sänkas då den faktiskt lever vidare med ris & ros. Känns mera som den är av det konstruktiva slaget.

Den började som ljud (oljud ;) ) & forsätter som bild. Har inga problem med det. Om nu någon inte gillar detta bör denna kanske skita i att gå in här i fortsättningen ;)

Som ägare till 668.an är det mesta intressant att läsa om för min egen del.

Inte samma ljuddel. 868:an har ävan digitala "fulfilter". Den har även tweakade komponenter i utgångssteget, om det är bättre eller sämre vet jag ej.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-01 11:25

Enligt hifipressen så verkar det som DV-868 slår DV-668 även ljudmässigt.....men dem kanske har fel...:?
Sen tror jag nog inte Pioneer gör en spelare för mer pengar som låter sämre, eller :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-01 11:27

marbrink - förvånar mig inte om 868 färgar subjektivt lite trevligare. ( Som vanligt gör det inte den till bättre återgivare i strikt mening. )

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-01 11:43

Då får ni gärna förklara varför den skulle färga subjektivt lite trevligare? Ang. de "digitala fulfiltren" så behöver man inte använda dom om man inte vill, eller?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-01 11:46

Har jämfört 668 mot 868.
Den senare låter lite mörkare i våra tester och det är definitivt trevligt. Dock så tycker jag fortfarande att båda låter för ljust jämfört med Meridian och verkligheten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-01 11:47

marbrink - det skrev du ju själv... hifipressen tyckte den lät bättre? :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-01 11:51

868 lär inte vara lika bra ur återgivningssynpunkt. Jag vet dock inte om denna är lika noga testad, men om jag inte minns fel :roll: så är det inte samma ljudkvalitet. Förmodligen ganska små skillnader dock, som man måste ha en god kringutrustning för att detektera.

Jag skriver detta för att poängtera att olika modeller från samma tillverkare som verkar vara väldigt snarlika, inte behöver dela samma egenskaper. Finns flera exempel på detta.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-01 12:08

marbrink skrev:Enligt hifipressen så verkar det som DV-868 slår DV-668 även ljudmässigt.....men dem kanske har fel...:?
Sen tror jag nog inte Pioneer gör en spelare för mer pengar som låter sämre, eller :?:

Nej, tvärtom i HiFi-News & Record Review! Både ljudintrycken och mätningarna visade på det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-01 12:14

marbrink skrev:Enligt hifipressen så verkar det som DV-868 slår DV-668 även ljudmässigt.....men dem kanske har fel...:?

Någon stor tysk tidning föredrog 668 framför 868. Tror tom dom hade något om det på nätet, kan ha varit:
http://www.areadvd.de/hardware/pioneerdv668av.shtml
Jag kan dock inte tyska men 668 fick 5stjärnor och 868 4st i det testet jag tänker på.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-01 13:27

Ok, då har ni säkerligen rätt! 8) H&M(som dock inte är speciellt trovärdiga) verkar föredra 868 och även Hifichoice, men det verkar som ni säger vara lika många som föredrar 668...

Man får väl betala en del för de digitala ljudfiltren, bildåtergivning och firewire med mera på 868...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-01 13:32

marbrink skrev:Ok, då har ni säkerligen rätt! 8) H&M(som dock inte är speciellt trovärdiga) verkar föredra 868 och även Hifichoice, men det verkar som ni säger vara lika många som föredrar 668...

Man får väl betala en del för de digitala ljudfiltren, bildåtergivning och firewire med mera på 868...

H&M föredrar i princip alltid en färgande apparat framför en neutral. Ju större påverkan apparaten har, desto bättre är den!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-01 13:39

I nummer 9, september 04.

Betyget blev (bara för att ge en bild av testet, själv tror jag inte så mycket på den typen av test):
Ljud 5
Bild 5+
Byggkvalitet 5
Prisvärdhet 4
(av 5 möjliga)

H&M föredrar i princip alltid en färgande apparat framför en neutral. Ju större påverkan apparaten har, desto bättre är den!

Så då färgar de här apparaterna från Pioneer rätt mycket mao?
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-01 14:42

Så har jag uppfattat Pioneer jämt (min PD75 ex). Jäkligt färgande. Det kanske berodde på den där disten som dom la till (legato link)

Däremot 668 och kanske 868 verkar mer åt det neutrala hållet tycker jag som jämfört med Arcam och Esound samt Hitachi-dvd bara i och för sig :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2004-10-01 16:29

Sorry Johan Lindros... trodde faktiskt det vara samma ljuddel :( & att man lagt dom extra 5000:- på bildsidan. Kanske det bara är 4500:- på bild & ynka 500:- för ljuddelen ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-01 16:51

matson skrev:Men tänk om man gillar CUE-problemet då? Det kanske är bättre just hemma hos mig. Förresten så skall ju även bilder tilltala själen och det går inte att mäta. Nej, smaken är som baken. Allt handlar om att matcha mot rätt TV/Projje. Vilka kablar användes egentligen under testet? Hade varit väldigt konstigt om det inte blev mkt bättre med Nordost/Svecia.
(Flåt skoja bara)

btw....bara för att man mäter så innebär inte det att det blir objektivt.

Tja, skillanden mellan ljud och bild är att vid bild så har man vissa ramar att hålla sig inom. Visst, det släpps skit DVD's med felaktig bild men i stort sett så använder man kalibrerade monitorer för att återge bilden på rättvist sätt. Samma blir det då med uppspelningen av bilden. Såklart kan man föredra en varmare färgton, gör mig inget alls, men att påstå att CUE är rätt är ganska löjligt IMO.

Roligt att se er som kommer med era jäkla "objektiva" trams jämt mummla om detta.

Nattlorden, Juppz, den är i över delen helt klart, har inte sagt något annat. Men den är inte perfekt som testet visar. Finns bättre spelare bildmässigt.

Johan Lindan, Får se om jag orkar leta mig dit. Om ni anser dom har fel så tycker jag du/ni ska ta upp det med Secret själva.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 17:01

Teve-objektivisten och ljud-subjektivisten,

Jag anser att en högklassig multispelare ska förmedla programmaterialet korrekt helt oaktat om man spelar ett fonogram eller videogram. 8)

Vad är föresten detta omtalade CUE-problem?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-01 17:20

Morello skrev:Teve-objektivisten och ljud-subjektivisten,

Jag anser att en högklassig multispelare ska förmedla programmaterialet korrekt helt oaktat om man spelar ett fonogram eller videogram. 8)

Vad är föresten detta omtalade CUE-problem?

Juppz, skulle nog vilja påstå att det passa mig rätt bra. För som jag sa, bilden är till 95% överförd med kalibrerade monitorer som ska återge det som finns. Något som vi alla vet inte musik är, där mastering/inspelning/mixning inte har några former av referenser i stort sett.

Ang CUE så kan man läsa om det här http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_2/dvd-benchmark-special-report-chroma-bug-4-2001.html
Bild

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 17:31

Är det inte så att CUE-felet är en aning överdrivet för de flesta? Visst, du som kör en schyst CRT-projektor kan säkert se det, men hur många sitter med den utrustningen hemma? Jag kan ärligt säga att jag aldrig har tänkt på det hemma på min Panasonic 32" WS, trots att jag vet att det ska finnas där. I o f s har jag ingen 668:a utan en 444:a (som ju rimligen är ännu sämre), så det kanske drunknar i alla andra fel! :wink:

Anyway, hur många här är det som faktiskt har sett CUE-felet i aktion och i vilket sammanhang?

Sen kan jag i o f s tycka att en DVD-spelare för det priset 2004 inte ska behöva dras med några större fel över huvud taget, men det kanske är en orimlig förhoppning.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 17:33

Jag kom precis på att jag kanske behöver en Sydväst scartkabel för 25 kkr för att se det! :wink:

Nu blev jag f-n triggad att åka hem och kolla Toy Story för att se hur bra det syns på en stillastående bild! :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi