Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 15:28

Morello skrev:Kan du inte ladda upp ett smakprov på någon av dessa överlägsna rippar? :)

Duger Ane Brun? Iofs massa jobb med att ripp, tänker på saken imorgon....
Under tiden kan du lyssna på denna... inte speciellt bra rip men OK.
https://www.dropbox.com/s/ofxkls57m9cby ... .flac?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 15:40

Jotack, jag vet att det massa jobb. Har ju gjort en hel del inspelningar och lagt upp.
Det svajjar betänkligt (skev LP?) och nästan alla pianoanslag lider av påtaglig distorsion.

Det låter helt sonika vinyl som det så ofta gör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 15:51

Morello skrev:Jotack, jag vet att det massa jobb. Har ju gjort en hel del inspelningar och lagt upp.
Det svajjar betänkligt (skev LP?) och nästan alla pianoanslag lider av påtaglig distorsion.

Det låter helt sonika vinyl som det så ofta gör.

Det är ingen dist när man spelar låten direkt från maxi-12:an. Svajet du refererar till är en tänkt påverkan men det märks tyvärr bara när hela kedjan år OK. Och det är den inte när man skickar över nätet.

Men hör du några vinylartefakter när du lyssnar på denna?
https://www.dropbox.com/s/alemp98ek3up2 ... .flac?dl=0

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 15:56

Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj.
Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 15:58

Vad som är lite av problemet när vi lyssnar på vinyl, och försöker förmedla det via digitala media, är just att man/vi lyssnar efter sådant som låter fel. Vi borde lyssna efter det som låter rätt istället. För då upptäcker vi att mycket av det vi hör analogt helt enkelt är bättre än digitalt! För vad är det för vits med att konvertera analogt till digitalt för att sedan bedöma vilket som är bäst?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-01-15 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 16:01

Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj.

Nej, Eva Dahlgren "låter inte vinyl". Lyssnar man direkt på maxi-12:an så hör man tydligt att soundet är en del av det musikaliska uttrycket. Lyssnar man digitalt låter det tyvärr som du beskriver.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 16:03

Mja, det är bristerna som kännetecknar återgivningens kvalitet.

Nästa fil låter som en grisig produtkion, så här tror jag inte skillnaden blir så stor mellan vinyl och CD.
Jag kan inte påstå att det låter vinyl, men det låter utomordentligt dåligt av helt andra orsaker.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 16:05

Bill50x skrev:
Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj.

Nej, Eva Dahlgren "låter inte vinyl". Lyssnar man direkt på maxi-12:an så hör man tydligt att soundet är en del av det musikaliska uttrycket. Lyssnar man digitalt låter det tyvärr som du beskriver.

/ B

Jag anmärkte på svaj, störnivå och dist - inget av dessa tre tillkortakommanden kan tillskrivas en typisk AD/DA-kedja. Det låter vinyl.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 16:05

Morello skrev:Mja, det är bristerna som kännetecknar återgivningens kvalitet.

Nästa fil låter som en grisig produtkion, så här tror jag inte skillnaden blir så stor mellan vinyl och CD.
Jag kan inte påstå att det låter vinyl, men det låter utomordentligt dåligt av helt andra orsaker.

Jo, man behöver ju gilla musiken för att inse storheten....

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 16:06

Jag har inga synpunkter på musiken! Elelr det kanske jag har, men det är itne intressant. :mrgreen:
Men du att man behöevr gilla musiken för att förstå storheten i den grisiga produtkionen eller vad menar du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 16:12

Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.
https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0
En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas.
Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-15 16:24

Jag hör frekvent knastrande, knäppande en del frasande i de bägge översta filerna på denna sida. På den andra finns en del oro i lågmidden (vertikalbrus?), men med tanke på hur hårt komprimerad inspelningen är så stör det inte direkt, det jäsande reverbet dränker det mesta av det. -Där finns även en del middigt/knattrande brum, men det kommer kanske från själva produktionen?
Störningarna är hyggligt beskedliga, så jag hade kunnat leva med det utan vidare om jag gillat inspelningarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 16:29

Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.

/ B

Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 16:58

Morello skrev:
Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls.

Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?

Ja, ur synvinkeln att hifi ska återspegla verkligheten. Och så lät verkligheten på 60-talet.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 17:13

Bill50x skrev:
Morello skrev:

Ja, ur synvinkeln att hifi ska återspegla verkligheten. Och så lät verkligheten på 60-talet.

/ B

Nä, det gjorde den inte. Jag har hört och spelat på massor med instrument från den tiden och det finns absolut ingenting som påminner om soundet på filen.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-15 17:15

Nej, Bill50x. Verkligheten var lika lite då som nu behäftad med knäppar och knaster.

Vad är egentligen detta? Du har som bevis på vinylens påstådda förträfflighet skickat några halvdana vinylrippar och folk har lyssnat och påpekat de ganska uppenbara återgivningsbristerna. Du framhärdar i att "mycket av det vi hör analogt helt enkelt är bättre än digitalt"! Vad är det för vits att ens diskutera återgivning om man har skygglapparna på? Inte kan du mena att det här är höjden av god återgivning? Särskilt svårt att avgöra att det var vinyl var det till att börja med inte.

Kul musikval, i alla fall! Jag gladdes särskilt åt det andra exemplet som verkar vara en nytolkning av Larry Vernes "Mr Custer" från 1960:
https://www.youtube.com/watch?v=nfCVHceY3JQ

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-15 17:19

Jag tycker att det är lite lustigt att vi diskuterar om analogt eller digitalt är bäst, och lyssnar på mp3-filer för att uttala oss om kvaliteten på det analoga.

Metoden är relevant, och det säger något om vilket medium som har störst fel. :mrgreen:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 17:33

Lägger in ett smakprov med OC9 resp OM40.
Visst låter även detta vinyl.

http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 17:34

PekkaJohansson skrev:
Verkligheten var lika lite då som nu behäftad med knäppar och knaster.

Pekka

Ganz genau som tysken sa!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-15 17:47

Det där är en intressant fråga. Ska musiken låta så här:

...eller blir det en annan upplevelse om det är mer hifi? Blir den isf otvetydigt bättre, eller går något förlorat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-15 18:05

Svante skrev:Det där är en intressant fråga. Ska musiken låta så här:

[ YouTube ]

...eller blir det en annan upplevelse om det är mer hifi? Blir den isf otvetydigt bättre, eller går något förlorat?

Spelat via högtalaren i min iPhone 6 låter det jättefint. Jag tror att jag någonstans har länkat till denna låt tidigare. Fantastisk låt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-15 18:26

Nja! Jämför gärna ljudkvaliteten och upplevelsen med denna modernare Glenn Miller-tolkning:

Bland alla skivor jag masvisat över helgerna finns den amerikanska barbershop-gruppen The Chordettes. Dess 50-talsinspelningar har lite av det där gamla Glenn Miller- eller Kalle Anka-distade ljudet. Ändå blev det en riktigt glad överraskning när det visade sig att den samling från 1997 som jag spelat i tio år överträffades av två senare samlingar utan nivåmaximering. Skillnaden i bättre dynamik och renhet innebär framför allt att jag kan spela på mer realistisk nivå utan att det låter illa.

Min erfarenhet är att inget går förlorat enkom genom bättre ljudkvalitet. Däremot kan förstås, som i fallet Glenn Miller, olika orkestrar spela olika bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2018-01-15 18:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 18:41

petersteindl skrev:
Svante skrev:Det där är en intressant fråga. Ska musiken låta så här:

[ YouTube ]

Spelat via högtalaren i min iPhone 6 låter det jättefint. Jag tror att jag någonstans har länkat till denna låt tidigare. Fantastisk låt.

Mvh
Peter

Svimmade nästan då jag läste att Peter lyssnade via mobiltelefonens inbyggda "hög"-talare! 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-15 19:08

Versionen där Glenn Miller själv ledde sin orkester tycker jag är överlägset mycket bättre. "Det är på riktigt" tycker jag.
Sedan Glenn Miller dött i en flygolycka levde hans orkester vidare i många år, men deras mer hifimässiga inspelningar upplever jag som "andefattiga" i jämförelse.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-15 20:35

PekkaJohansson skrev:Nja! Jämför gärna ljudkvaliteten och upplevelsen med denna modernare Glenn Miller-tolkning:

[ YouTube ]

Bland alla skivor jag masvisat över helgerna finns den amerikanska barbershop-gruppen The Chordettes. Dess 50-talsinspelningar har lite av det där gamla Glenn Miller- eller Kalle Anka-distade ljudet. Ändå blev det en riktigt glad överraskning när det visade sig att den samling från 1997 som jag spelat i tio år överträffades av två senare samlingar utan nivåmaximering. Skillnaden i bättre dynamik och renhet innebär framför allt att jag kan spela på mer realistisk nivå utan att det låter illa.

Min erfarenhet är att inget går förlorat enkom genom bättre ljudkvalitet. Däremot kan förstås, som i fallet Glenn Miller, olika orkestrar spela olika bra.

Med vänlig hälsning

Pekka

För mig lirar denna senare tolkning inte ens i samma division som Glenn Millers egen, även fast de gör en mycket bra version. Glenn Miller utan Glenn Miller blir aldrig Glenn Miller. GM hade en form av lekfullhet och liv i musiken som tyvärr går förlorad då GM inte är med själv. Videon som Svante la upp är vad jag kan se från en film som heter Sun Valley Serenade. GM hade the best jazz swing bands of all time. Det svänger verkligen. :) 

Jag länkade till viden 2017-10-17.
petersteindl skrev:Måste inflika med denna.

[ YouTube ]

Glenn Miller - Moonlight Serenade - 1941

En höjdare. Håll tillgodo. Förresten, vet ni när Glenn Miller gick ur tiden?

Med vänlig hälsning
Peter

Här är mer från filmen.

Dessutom tycker jag ljudet som är från 1951 är förvånansvärt bra. Det är många stenkakor som låter sämre än så där. Det finns även många jättefina inspelningar på stenkakor. Musiken är inspelat för film och då med den sortens utrustning som filmindustrin förfogade över.

Skulle musiken bli sämre om det vore inspelat med modern digital utrustning? Nej, jag tror inte det. Det är som sagt svårt att ta kål på Glenn Miller. Han kanske lever fortfarande tillsammans med Elvis. :)

Jag tycker dock att Glenn Miller Orchestra Scandinavia version av St. Lois Blues March är väldigt bra. Går det från swing till blues med lie swing i så funkar det utmärkt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-15 21:05

Det är ju lite som att svära i kyrkan... Jag var tidigt en fan av Glenn Miller, kan ha varit första eller andra inköpet av LP överhuvudtaget. Nu är det ju lite bedagat ljud och det soundet har för många blivit liktydigt med hur Glenn Miller och hans musik ska låta. Jag tycker det finns alternativ som är roligare att lyssna på t.ex. "Glenn Miller Orchestra directed by Wil Salden". De turnerar flitigt inte minst i Europa och de verkar ha ett bra storbandsljud, mera likt som det låter i verkligheten. Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 21:44

Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-15 22:28

Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!

Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-15 22:29

Visst låter ovan snuttar vinyl. Även 45 varv på OPUS gör det - och tycker tyvärr att själva inspelningen har en viss hårdhet både denna och den digitala versionen. Med ett och annat knaster också.

https://www.dropbox.com/s/x3texv3wjpzn6 ... M.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-16 00:52

PekkaJohansson skrev:Om man tillmäter andra upplevelser än de ljudkvalitetsmässiga stor vikt är det en utmärkt idé att ha ett originalvinylexemplar av några favoritalbum som man kan titta, känna och lukta på medan man spelar bästa möjliga utgåva på kompaktskiva eller fil. Jag har av det skälet skaffat bland annat Genesis "Foxtrot" på förstautgåva på Charisma. Jag skulle dock efter provlyssning aldrig drömma om att spela det i stället för cd-utgåvan från 1985.

Självfallet. Sen så kan man även anse att spela skivan tillhör den "rätta" upplevelsen. Sen kan man även anse att LPn har bättre eller mer "rätt" ljud än CD utgåvan. Jag har precis lyssnar på två st Bathory LPs som är helt olyssningsbara på CD, stream och nyutgåvor på LP. För att alla versioner efter 1990 baserar sig på nymastering där man valde att dränka hela ljudet med reverb, använda sunkig brusreducering och en hel del pillande på EQ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi