Jotack, jag vet att det massa jobb. Har ju gjort en hel del inspelningar och lagt upp. Det svajjar betänkligt (skev LP?) och nästan alla pianoanslag lider av påtaglig distorsion.
Morello skrev:Jotack, jag vet att det massa jobb. Har ju gjort en hel del inspelningar och lagt upp. Det svajjar betänkligt (skev LP?) och nästan alla pianoanslag lider av påtaglig distorsion.
Det låter helt sonika vinyl som det så ofta gör.
Det är ingen dist när man spelar låten direkt från maxi-12:an. Svajet du refererar till är en tänkt påverkan men det märks tyvärr bara när hela kedjan år OK. Och det är den inte när man skickar över nätet.
Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj. Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl!
Vad som är lite av problemet när vi lyssnar på vinyl, och försöker förmedla det via digitala media, är just att man/vi lyssnar efter sådant som låter fel. Vi borde lyssna efter det som låter rätt istället. För då upptäcker vi att mycket av det vi hör analogt helt enkelt är bättre än digitalt! För vad är det för vits med att konvertera analogt till digitalt för att sedan bedöma vilket som är bäst?
/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-01-15 16:04, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj. Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl!
Nej, Eva Dahlgren "låter inte vinyl". Lyssnar man direkt på maxi-12:an så hör man tydligt att soundet är en del av det musikaliska uttrycket. Lyssnar man digitalt låter det tyvärr som du beskriver.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Mja, det är bristerna som kännetecknar återgivningens kvalitet.
Nästa fil låter som en grisig produtkion, så här tror jag inte skillnaden blir så stor mellan vinyl och CD. Jag kan inte påstå att det låter vinyl, men det låter utomordentligt dåligt av helt andra orsaker.
Morello skrev:Nu vet jag inte vad du menar faktiskt. Du skickade en FLAC om det är inte så att dropbox manipulerar filerna och tillför svaj. Jag spelade den via foobar och en extern USB-DAC. Det låter vinyl!
Nej, Eva Dahlgren "låter inte vinyl". Lyssnar man direkt på maxi-12:an så hör man tydligt att soundet är en del av det musikaliska uttrycket. Lyssnar man digitalt låter det tyvärr som du beskriver.
/ B
Jag anmärkte på svaj, störnivå och dist - inget av dessa tre tillkortakommanden kan tillskrivas en typisk AD/DA-kedja. Det låter vinyl.
Morello skrev:Mja, det är bristerna som kännetecknar återgivningens kvalitet.
Nästa fil låter som en grisig produtkion, så här tror jag inte skillnaden blir så stor mellan vinyl och CD. Jag kan inte påstå att det låter vinyl, men det låter utomordentligt dåligt av helt andra orsaker.
Jo, man behöver ju gilla musiken för att inse storheten....
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Jag har inga synpunkter på musiken! Elelr det kanske jag har, men det är itne intressant. Men du att man behöevr gilla musiken för att förstå storheten i den grisiga produtkionen eller vad menar du?
Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls. https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0 En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas. Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Jag hör frekvent knastrande, knäppande en del frasande i de bägge översta filerna på denna sida. På den andra finns en del oro i lågmidden (vertikalbrus?), men med tanke på hur hårt komprimerad inspelningen är så stör det inte direkt, det jäsande reverbet dränker det mesta av det. -Där finns även en del middigt/knattrande brum, men det kommer kanske från själva produktionen? Störningarna är hyggligt beskedliga, så jag hade kunnat leva med det utan vidare om jag gillat inspelningarna.
Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls. https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0 En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas. Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!
/ B
Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls. https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0 En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas. Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!
Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
Ja, ur synvinkeln att hifi ska återspegla verkligheten. Och så lät verkligheten på 60-talet.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Bill50x skrev:Lyssna på denna 60-tals låt med en fantastisk sångare. För mig stör vinylraspet inte alls. https://www.dropbox.com/s/keclbms60twwc ... e.mp3?dl=0 En kompis till mig spelar gitarr och sångaren träffade jag i höstas. Detta är alltså inspelat för mer än 50 år sedan!
Alldeles oavsett ovanstående - tycker du att det låter acceptabelt ur hifi-synpunkt?
Ja, ur synvinkeln att hifi ska återspegla verkligheten. Och så lät verkligheten på 60-talet.
/ B
Nä, det gjorde den inte. Jag har hört och spelat på massor med instrument från den tiden och det finns absolut ingenting som påminner om soundet på filen.
Nej, Bill50x. Verkligheten var lika lite då som nu behäftad med knäppar och knaster.
Vad är egentligen detta? Du har som bevis på vinylens påstådda förträfflighet skickat några halvdana vinylrippar och folk har lyssnat och påpekat de ganska uppenbara återgivningsbristerna. Du framhärdar i att "mycket av det vi hör analogt helt enkelt är bättre än digitalt"! Vad är det för vits att ens diskutera återgivning om man har skygglapparna på? Inte kan du mena att det här är höjden av god återgivning? Särskilt svårt att avgöra att det var vinyl var det till att börja med inte.
Kul musikval, i alla fall! Jag gladdes särskilt åt det andra exemplet som verkar vara en nytolkning av Larry Vernes "Mr Custer" från 1960: https://www.youtube.com/watch?v=nfCVHceY3JQ
Jag tycker att det är lite lustigt att vi diskuterar om analogt eller digitalt är bäst, och lyssnar på mp3-filer för att uttala oss om kvaliteten på det analoga.
Metoden är relevant, och det säger något om vilket medium som har störst fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.
Nja! Jämför gärna ljudkvaliteten och upplevelsen med denna modernare Glenn Miller-tolkning:
Bland alla skivor jag masvisat över helgerna finns den amerikanska barbershop-gruppen The Chordettes. Dess 50-talsinspelningar har lite av det där gamla Glenn Miller- eller Kalle Anka-distade ljudet. Ändå blev det en riktigt glad överraskning när det visade sig att den samling från 1997 som jag spelat i tio år överträffades av två senare samlingar utan nivåmaximering. Skillnaden i bättre dynamik och renhet innebär framför allt att jag kan spela på mer realistisk nivå utan att det låter illa.
Min erfarenhet är att inget går förlorat enkom genom bättre ljudkvalitet. Däremot kan förstås, som i fallet Glenn Miller, olika orkestrar spela olika bra.
Med vänlig hälsning
Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2018-01-15 18:44, redigerad totalt 1 gång.
Versionen där Glenn Miller själv ledde sin orkester tycker jag är överlägset mycket bättre. "Det är på riktigt" tycker jag. Sedan Glenn Miller dött i en flygolycka levde hans orkester vidare i många år, men deras mer hifimässiga inspelningar upplever jag som "andefattiga" i jämförelse.
Bland alla skivor jag masvisat över helgerna finns den amerikanska barbershop-gruppen The Chordettes. Dess 50-talsinspelningar har lite av det där gamla Glenn Miller- eller Kalle Anka-distade ljudet. Ändå blev det en riktigt glad överraskning när det visade sig att den samling från 1997 som jag spelat i tio år överträffades av två senare samlingar utan nivåmaximering. Skillnaden i bättre dynamik och renhet innebär framför allt att jag kan spela på mer realistisk nivå utan att det låter illa.
Min erfarenhet är att inget går förlorat enkom genom bättre ljudkvalitet. Däremot kan förstås, som i fallet Glenn Miller, olika orkestrar spela olika bra.
Med vänlig hälsning
Pekka
För mig lirar denna senare tolkning inte ens i samma division som Glenn Millers egen, även fast de gör en mycket bra version. Glenn Miller utan Glenn Miller blir aldrig Glenn Miller. GM hade en form av lekfullhet och liv i musiken som tyvärr går förlorad då GM inte är med själv. Videon som Svante la upp är vad jag kan se från en film som heter Sun Valley Serenade. GM hade the best jazz swing bands of all time. Det svänger verkligen.
En höjdare. Håll tillgodo. Förresten, vet ni när Glenn Miller gick ur tiden?
Med vänlig hälsning Peter
Här är mer från filmen.
Dessutom tycker jag ljudet som är från 1951 är förvånansvärt bra. Det är många stenkakor som låter sämre än så där. Det finns även många jättefina inspelningar på stenkakor. Musiken är inspelat för film och då med den sortens utrustning som filmindustrin förfogade över.
Skulle musiken bli sämre om det vore inspelat med modern digital utrustning? Nej, jag tror inte det. Det är som sagt svårt att ta kål på Glenn Miller. Han kanske lever fortfarande tillsammans med Elvis.
Jag tycker dock att Glenn Miller Orchestra Scandinavia version av St. Lois Blues March är väldigt bra. Går det från swing till blues med lie swing i så funkar det utmärkt.
Med vänlig hälsning Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
Det är ju lite som att svära i kyrkan... Jag var tidigt en fan av Glenn Miller, kan ha varit första eller andra inköpet av LP överhuvudtaget. Nu är det ju lite bedagat ljud och det soundet har för många blivit liktydigt med hur Glenn Miller och hans musik ska låta. Jag tycker det finns alternativ som är roligare att lyssna på t.ex. "Glenn Miller Orchestra directed by Wil Salden". De turnerar flitigt inte minst i Europa och de verkar ha ett bra storbandsljud, mera likt som det låter i verkligheten. Jo, jag vet att många lyssnar förbi begränsningarna i gamla inspelningar och att det finns ett visst romantiskt skimmer över det men jag skulle verkligen vilja ha mera av hur det lät på den tiden, inte bara som att lyssna genom en dörr på glänt.
Morello skrev:Så har jag också tänkt många gånger. Det är för övrigt svårt att hitta välinspelade storband!
Harry James på Sheffield var väl rätt ok? Jag minns det som välljudande, men det kanske berodde på att det var direktgraverat och därmed skulle vara bra.
Visst låter ovan snuttar vinyl. Även 45 varv på OPUS gör det - och tycker tyvärr att själva inspelningen har en viss hårdhet både denna och den digitala versionen. Med ett och annat knaster också.
PekkaJohansson skrev:Om man tillmäter andra upplevelser än de ljudkvalitetsmässiga stor vikt är det en utmärkt idé att ha ett originalvinylexemplar av några favoritalbum som man kan titta, känna och lukta på medan man spelar bästa möjliga utgåva på kompaktskiva eller fil. Jag har av det skälet skaffat bland annat Genesis "Foxtrot" på förstautgåva på Charisma. Jag skulle dock efter provlyssning aldrig drömma om att spela det i stället för cd-utgåvan från 1985.
Självfallet. Sen så kan man även anse att spela skivan tillhör den "rätta" upplevelsen. Sen kan man även anse att LPn har bättre eller mer "rätt" ljud än CD utgåvan. Jag har precis lyssnar på två st Bathory LPs som är helt olyssningsbara på CD, stream och nyutgåvor på LP. För att alla versioner efter 1990 baserar sig på nymastering där man valde att dränka hela ljudet med reverb, använda sunkig brusreducering och en hel del pillande på EQ.