Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-19 00:12

Menar att folk som vet att dom föredrager ofärgat ljud och tror sig veta hur det låter skulle mycket möjligt gissa fel i blindtester. Därför så vid små skillnader på apparater så är färgande-ofärgande lite för svart eller vitt enligt min mening. Skulle man ha pratat i termer av dist finns ju ett siffervärde att relatera till om det är mycket lite eller lite mycket osv.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-09-19 09:57

En protokollfråga, mest för att jag är tveksam av naturen och att spela djävulens advokat roar mej.

Jag har ingen erfarenhet av F/E lyssning (Det jag förstår av den bygger på vad jag läst på LTS sajt, men min förståelse är av mindre betydelse). Hur som helst vore det intressant att få veta i vilken omfattning F/E lyssning har verifierats och/eller används av någon/några från LTS och Hr Öhman fristående institutioner (framförallt utanför sverige).

Om min analys av den här trådens F/E debatt stämmer det minsta, så bygger de flesta tveksamheterna om metoden kring det att avlyssning med öronen är en verdertagen modell jorden runt, medan F/E lyssning bara används i den trängre LTS kretsen.

Frågan är om F/E lyssning är HiFi-utvärderandets BetaMax? Kanske pågrund av att metodiken bakom, och tillämpningen av den samma är för otillgänglig för en vidare publik? (Min svamlande hypotes... Det är ju inte alla som har en "konstlast" i bakfickan när man glider in på HiFi-klubben och vill provlyssna den senaste stärkaren.. 8O )

/ptr

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-19 11:05

ptr skrev:En protokollfråga, mest för att jag är tveksam av naturen och att spela djävulens advokat roar mej.

Jag har ingen erfarenhet av F/E lyssning (Det jag förstår av den bygger på vad jag läst på LTS sajt, men min förståelse är av mindre betydelse). Hur som helst vore det intressant att få veta i vilken omfattning F/E lyssning har verifierats och/eller används av någon/några från LTS och Hr Öhman fristående institutioner (framförallt utanför sverige).

Om min analys av den här trådens F/E debatt stämmer det minsta, så bygger de flesta tveksamheterna om metoden kring det att avlyssning med öronen är en verdertagen modell jorden runt, medan F/E lyssning bara används i den trängre LTS kretsen.

Frågan är om F/E lyssning är HiFi-utvärderandets BetaMax? Kanske pågrund av att metodiken bakom, och tillämpningen av den samma är för otillgänglig för en vidare publik? (Min svamlande hypotes... Det är ju inte alla som har en "konstlast" i bakfickan när man glider in på HiFi-klubben och vill provlyssna den senaste stärkaren.. 8O )

/ptr

S.k. by-pass wire test har gjorts på många ställen runt om i världen tidigare. Källa: Arny Krueger från rec.audio.tech forum.

http://www.pcabx.com/product/amplifiers/index.htm

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-20 10:34

F/E lyssning med statistisk signifikans som är så väl utförd att man inte kan hitta några rimligt stora fel i testförfarandet kräver ganska stor ansträngning. Om jag är rätt underrättad så utför LTS alla seriösa F/E lyssningar i Studio Blue och har med många personer med mycket stor lyssningserfarenhet.

Bara tillgången till bra utrustning, ordentligt uppsatta tester och tillräckligt många lyssnare och tillräckligt mycket tid gör det orimligt svårt att utföra det på denna nivå för enskilda personer.
Om det inte vore så krångligt så skulle jag gärna göra F/E lyssningar själv, men det är nog just detta som gör att det inte är så spritt.
Största svagheten med F/E lyssning är att jag helst skulle vilja använda det på högtalare...
De flesta företag som gör tester av detta slag redovisar dock inte resultaten. Jag är övertygad om att de flesta seriösa förstärkar tillverkare gör någon form av F/E mätning, både under utveckligen och i företagets serviceavdelning.

En "lyssna och tyck" test kan utföras av vem som helst, och används mycket av tex HiFi tidningar. Testernas resultat har dock visat sig vara så opålitliga att de knappt är vatten värda.
En rimligare nivå är någonstanns mitt mellan dessa, och då är ABX lyssning den rimligaste metoden jag har sett hittills.
Det har mycket större nackdelar än F/E lyssning, men är mycket lättare att få till med små medel.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 11:18

Hur utförs en ABX-lyssning/test?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-20 11:28

ABX är väl samma som ett dubbelblint test?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-20 11:45

8) 8)

Bild

// Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 11:55

Baltazar skrev:ABX är väl samma som ett dubbelblint test?
nä, men man kan göra ett abx dubbelblint
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-20 11:59

Vad händer om man gissar fel i ett sådant test? Åker man på en blindnit? :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-20 12:04

Hetsporren skrev:Hur utförs en ABX-lyssning/test?

Grovt sett så lyssnar man först på anläggning/apparat "A", sedan på dito "B" och sedan ett slumpmässigt val av "A" eller "B", dvs "X". Man ska alltså ange om det är "A" eller "B" man lyssnar på i "X"-fallet.
Man repeterar det hela ett antal gånger (naturligtvis med ett nytt slumpval av "X" varje gång).
Mundus Vult Decipi

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 12:36

2 nya sidor har lagts till på Jorma Design,s hemsidor.
Philosophy och Technology går att läsa om för den som är intresserad.
Dom är skrivna på ett lättfattligt sätt så att även dom som inte är tekniker kan förstå det.

Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.
Ni får tjabbla för er själva.
Ha det så trevligt.

Mvh, Jorma

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 12:38

Jorma skrev:2 nya sidor har lagts till på Jorma Design,s hemsidor. Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.

Intresseklubben antecknar... :wink:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-09-20 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-20 12:40

Jorma,

Har inte så mycket att säga om de nya sidorna, men en mycket viktig sak saknas ang. kablarna - en specifikation. 8)
Skulle se bra ut med specad induktans, kapacitans och resistans. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-20 12:46

Hetsporren skrev:Hur utförs en ABX-lyssning/test?

Du har två kända stimuli, A och B, samt ett stimuli som är antingen A eller B: X. Du ska gissa om X är A eller B. I ett lyssningstest är typiskt A och B två signalkällor och du ska avgöra om X är A eller B. ABX-text utförs ofta i en serie, och man gör en statistisk analys efteråt om du faktiskt kan avgöra om du känner igen A och B tillräckligt för att välja rätt, eller oftast rätt.

Ett ABX-test som inte är blint är inget test alls. Ett ABX-test som dessutom är dubbelblint (dvs vare sig testsubjeketet eller testledare vet om X=A eller X=B) kan man dra slutsatser av.

Det finns ett program med vars hjälp man själv kan prova tekniken i sin dator: http://www.pcabx.com/. Datorn är testledaren, du är testperson.

Jag har alltid tyckt att F/E-testet borde vara ett F/E/X-test, för att kunna kvantifiera mätningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 12:59

Jorma skrev:Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.
Ha det så trevligt.

Om det här är ett sätt att få nya kunder så måste jag säga att PR-strategin är en smula ... originell! :wink:

Snacka om att dra alla över en kam...

:?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-20 13:20

jonasp skrev:
Jorma skrev:Jag kommer inte att komentera det tjöt som jag räknar med kommer här.
Ha det så trevligt.

Om det här är ett sätt att få nya kunder så måste jag säga att PR-strategin är en smula ... originell! :wink:

Fast liiite rätt har väl Jorma :D

/ B

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-09-20 13:28

Morello skrev:Skulle se bra ut med specad induktans, kapacitans och resistans.

Vad ska du med det till? Dom kan lyfta en bil juh! :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-20 13:33

Bill50x skrev:
"Fast liiite rätt har väl Jorma"

Nej. och Nej. Det är aldrig rätt att bunta ihop folk.
Jorma vill ju inte, med rätta, bli bli ihopbuntad med alla andra kabeltillverkare.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 13:36

jonasp skrev:Om det här är ett sätt att få nya kunder så måste jag säga att PR-strategin är en smula ... originell!

Jorma himself är ju en smula ...originell! :mrgreen:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-20 13:48

Hetsporren skrev:
jonasp skrev:Om det här är ett sätt att få nya kunder så måste jag säga att PR-strategin är en smula ... originell!

Jorma himself är ju en smula ...originell! :mrgreen:

Jorma är bäst, tillbe Jorma.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 13:50

jonasp skrev:
Ha det så trevligt.

Jag tror inte sååå många här är ev "kunder" till jorma. Och dom ev dyliga förstår nog exakt varför Jorma skriver som han gör... Och ser därvid INTE Jormas ord såsom "dålig Pr" :)

Snygg sida Jorma.. :!: :!: :) Grattis... Hoppas verkligen du kommer lyckas..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 13:50

Bill50x skrev:
jonasp skrev:
Ha det så trevligt.

Fast liiite rätt har väl Jorma :D

/ B

Tja, jag tycker så här:

Att man annonserar att man lägger till saker på sin hemsida om produkterna gör man (naturligtvis) för att informera om sin produkt, och eventuellt, få nya kunder. Det torde åtminstone vara syftet.

Men om man i samma mening säger: "men eftersom alla här ändå gnäller, svarar jag inte på frågor här" kan man ju stilla undra - varför annonsera förändringen på hemsidan? :wink:

På tal om gnäll, tycker jag nog att Jorma är skyldig Johan L en ursäkt. Det är inte trevligt att påpeka att Johan har för låg kompetens för att testa kablar.

(Å andra sidan: snittet av Jormas kunder och tillskyndarna av LTS testmetodik torde närma sig nollmängden. Så varför bry sig att kommentera LTS testmetodik från första början? Men men...)

/J

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 13:50

Mayro skrev:
jonasp skrev:
Ha det så trevligt.

Jag tror inte sååå många här är ev "kunder" till jorma. Och dom ev dyliga förstår nog exakt varför Jorma skriver som han gör... Och ser därvid INTE Jormas ord såsom "dålig Pr" :)

Snygg sida Jorma.. :!: :!: :) Grattis... Hoppas verkligen du kommer lyckas..

Varför då göra reklam här?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-20 14:01

Varför då göra reklam här?

Reklam 8O

Jaha.. Därmed har du raskt förflyttat Nagref. Iö. samt en stor bunt av inläggslämnare till att göra "reklam" här på faktiskt....

Vilket KANSKE kan stämma beroende på HUR man ser på saken iofs.... :)

Även du gör r"reklam".. DVS för att säga allt som går "för" en del är "rätt. Samt allt som går emot en del är KOREKT... :)

Och ofta faller det som är sk "rätt" enbart på ENA sidan oavsett vad ämnet är...

Du får fritt välja vad som är vad.. Samt placera grupperingarna fritt av eget huvud... :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-20 14:04

Jormas info om de nya sidorna kan inte betraktas som reklam eftersom det tidigare efterlystes teknisk information på hans site.
En annan sak är att den infon som ges kan av en del upplevas som otillräcklig.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 14:06

Mayro skrev:Jaha.. Därmed har du raskt förflyttat Nagref. Iö. samt en stor bunt av inläggslämnare till att göra "reklam" här på faktiskt....

Nej det har jag inte, så skall det inte uppfattas.

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-20 14:09

dimitri skrev:Jormas info om de nya sidorna kan inte betraktas som reklam eftersom det tidigare efterlystes teknisk information på hans site.
En annan sak är att den infon som ges kan av en del upplevas som otillräcklig.

Jag håller inte med. Sidorna han länkar till marknadsför klart och tydligt hans produkt. Inget fel i det.

Den efterlysta tekniska informationen lyser med sin frånvaro, IMHO.

/J

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-20 14:32

Jag skrev tidigare i tråden att den information som jag lägger ut på mina hemsidor är den som mina stora kunder vill ha.
Och det är framförallt Japan och övriga asien som jag räknar dit.
Dom vill inte idag ha mer information än detta.
Dom har inte fått skriva detta. Bara ta med det som jag har skrivit, men utesluta det som dom tycker är tillräcklig information till sina kunder. Det är samma information som ligger på deras hemsidor.
Jag har också uteslutit en del information som jag behåller för mig själv av konkurrensskäl. Jag kunde ju ha skrivit en massa blaj och rena lögner för att förvilla som en del kabeltillverkare gjör. Men jag väljer alltså att utesluta en del istället.

Vad det gäller resistans, induktans och impedans så säger jag att det är en liten del av data som säger ingenting egentligen om ljudet.
Dom ligger på nivå som inte längre påverkar och jag väljer då att som Rolls Royce åtminstone förr i världen sa när någon frågade om hästkrafterna i motorn:
"Det är tillräckligt med kraft, så vi specar inte detta."

Vad det gäller ren reklamverksamhet för att fiska nya kunder här, så tror jag inte att det gör varken till eller ifrån och jag vill inte ha nya kunder just nu. Jag har för mycket att göra redan och innan jag har hunnit lägga om produktionen någon gång nästa år så håller jag faktiskt igen en del distributörer som har hört av sig helt enkelt därför att jag isåall skulle hamna i sitsen att jag inte kan få fram kablar till dom.
Jag har bett dom vänta ett halvår innan dom får bli mina distributörer.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-20 14:38

Jorma skrev:Jag skrev tidigare i tråden att den information som jag lägger ut på mina hemsidor är den som mina stora kunder vill ha.
Otroligt korkade kunder du måste ha som vill veta att din kablar kan lyfta en bil men som inte bryr sig om vilken induktans, kapacitans och resistans dina kablar har.
Senast redigerad av Rydberg 2005-09-20 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 14:41

Jorma skrev:jag vill inte ha nya kunder just nu. Jag har för mycket att göra redan och innan jag har hunnit lägga om produktionen någon gång nästa år så håller jag faktiskt igen en del distributörer som har hört av sig helt enkelt därför att jag isåall skulle hamna i sitsen att jag inte kan få fram kablar till dom.
Jag har bett dom vänta ett halvår innan dom får bli mina distributörer.

...och distributörerna väntar förstås snällt istället för att importera svinbiliga high end-kablar från Kina?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi