Richard skrev:Bill 50x skrev:
Nä, jag är inte genuint orolig. Jag tycker dock att f/e-lyssningen alltför ofta framställs som den enda rätta metoden om man vill ha "korrekta" apparater. Och det är inte alls IÖ som släpar fram metoden i tid och otid men det är han som med långa inlägg huvudsakligen går i svaromål.
Mina användningar är av teoretisk art, som jag skrev är jag egentligen inte så intresserad av metoden eftersom jag personligen inte kommer ha någon nytta av den.
Jag antar att du vill ha ett subjektivt fint ljud, och då passar f/e- metoden lika dåligt som alla andra metoder.
Det enda f/e metoden gör är att påvisa om objektet färgar musiken hörbart eller inte, samt hur det färgar.Hur färgningen är kan ju vara värdefullt om man gillar denna färgning.
Då kan man ju välja apparater som drar åt det hållet.
Jag antar att du är inbegripen att det inte finns andra färgningar , som inte kan höras i f/e testen ?" Tunedem" och dylika subjektiva " lyssna och känn" metoder går alldeles utmärkt att mäta med f/e-metoden. Det som är gemensamt för dessa subjektiva metoder är att effekterna av det man trodde var, förvinner helt vid f/e testen. Ofta, dessutom till de " tunedem-godkändas" nackdel. Troligen beror det på att ljudet aldrig kan bli bättre än fullt genomsläpp och en apparat som klarar det hyfsat sopar mattan med allsköns färgande apparater- oavsett hur " trevligt" de kan låta.
Det beror på vad du menar med "subjektivt fint ljud". Jag vill ha (=önskar) ett ljud som ger mig en musikalisk upplevelse. För mig får det gärna vara "objektivt korrekt" bara det låter som i verkligheten. Jag har absolut inget emot apparater som färgar så lite som möjligt, tvärtom. Ju mindre de påverkar, ju bättre.
Men, jag är ännu inte övertygad om att F/E ensamt grejar den jämförelsen. Metoden har sina begränsningar och även om den
i praktiken ändå ger ett bra resultat är den inte fullkomlig.
Hur vet du att ALLA färgningar avslöjas i en f/e-lyssning? Som jag ser det beror det hela på vad den använda testsetupen klarar av. Om den inte kan återge musiken med "ordning och reda" så kommer ingen apparat som klarar detta, och kopplas in i kedjan, att få visa musklerna. Däremot kommer obenhörligen minsta avvikelse i tex frekvensgången avslöjas.
Många protesterar då och säger att en anläggning, eller delar av den, inte kan påverka musiken på det sättet. Frågan är då förstås
hur vet man det? Om en metod inte kan avslöja en viss färgning, hur kan man då påstå att ingen färgning finns därför att man inte hör den?
/ B