Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-11 17:01

Lennart J
Du är välkommen vi byter adresser senare.
Nu är bollen din Almen :wink: Du har taktpinnen.
MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-11 17:13

Jax skrev:

Andratonsdist eller rättare sagt dist med jämna övertoner är harmoniska och låter skönt samt tenderar att förstärka upplösningen framförallt i högre frekvenser. Många tycker detta är "transparens" men det är alltså inte riktigt sant.

Yepp, så har jag förstått också. Men, det finns något annat också. Inte bara "soundet", att det låter mer harmoniskt. Det är något med dynamiken, accelerationen av ljudet-tonerna. Svårt att förklara, men om man tänker sig att lufttrycket var mycket lägre och luften inte lika tät så att ljudvågorna tog sig fram bättre.
Jag spånar nu på hur jag upplever det, låter kajko kanske men försök förstå vad jag menar. Röster kommer ut ur luften bättre, blir mer påtagliga, expanderar och inte lika anonyma, distanserade som via de transistor steg jag hört.

Hur f-n mäter man det? Hur förklarar man det? Läste tidigare att det var detta som var kompression. Jag uppfattar kompression som precis tvärtom, att det hålls tillbaka, annars är det ju expansion.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-07-11 18:54

Om nu dom harmoniska övertonerna är starka bidragsgivare till det karakteristiska
rör-soundet, skulle man då inte kunna testa att införa denna distorsion i en
trisseanläggning, kanske med någon transformator på ingången till slutsteget
eller nåt? Eller går det att lägga på disten direkt på en flac-fil kanske?

Sprudel: Kör du med rör till dina i16s?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-11 21:33

Aerob skrev:
Sprudel: Kör du med rör till dina i16s?

Nej, inte än, men sannolikt blir det så till slut såvida jag inte hittar ett transistorsteg som ger det jag vill. GamuT ska vara vettigt enligt principerna och det ska provas också.
The Dream ska också provas och då är det antagligen kört.
Rör har ju sina nackdelar också hanteringsmässigt (rörbyte- och val) och värmemässigt vilket talar för transistorsteg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-11 21:59

Vad kostar den där drömmen egentligen?

Läste nåt om 180 000.
Kan det vara sant?

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-11 22:37

sprudel skrev: Svårt att förklara, men om man tänker sig att lufttrycket var mycket lägre och luften inte lika tät så att ljudvågorna tog sig fram bättre.

Ja, det är ett elände med en massa luft som är ivägen för ljudvågorna. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-12 00:04

Yes, vacuum is the shit. :D
(Kolla bara vad alla rörälskare anser).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-12 00:33

Man ser inte vad det står.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-12 00:41

Pyttsan !

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-12 00:43

ClearLooks.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-12 00:46

Laila skrev:Pyttsan !

Inte med 100% visningsstorlek och IE7.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-12 00:50

:oops: Ok, då får jag nog rekommendera det
förslag som nolimitsoya gav: Clearlooks. :wink: :D

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-12 00:51

Jag tror inte att din fontritning är helt optimalt inställd. :)
Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-12 01:13

Där syns det vad som står, dock fult.

Mitt förslag är att om man har något budskap man vill nå ut med till så många som möjligt, så kan det ju vara en bra idé att använda sig av standardfontstorlek.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-12 01:16

+1, jag ser inte ett skit, får ofta trycka på "citera" för att se lailas krummelurer..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-12 01:36

Johan_Lindroos !

Ja, herre jävflar. . .

Får nog i min tur rekommendera ett byte av webläsare
till tex. Firefox, eller att helt enkelt besöka en optiker. . .
(Tror jag :oops: ).

Mina ibland små "fonter" får nog delvis "belastas"
"forumsägarna" som tillhandahållit denna "finess".
:D

Ps.
Vill påpeka att jag inte på något sätt vill
raljera med ovan, men undrar om inte tex.
Magnus kan ha fått ett horn i sidan på mig ?

Dina inlägg här på faktiskt + dina skriverier i
Molt uppskattas högt(förutom då den kritik
ang. mobbning som du framförde här på
faktiskt(då jag inte förstod o inte heller nu förstår).).

Men det är ju smällar som man får ta . . . :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-12 06:51

..eller så är det så enkelt som att jag inte ser det som står när du kör med minsta fonten :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-12 09:04

Order! Åter till ämnet. Här kommer ett juste försök till förklaring och också en förklaring varför man inte hör fenomenet i samma utsträckning vid lyssning av enskilda ljud. Allt från Lavardins hemsida:

"The memory distortion (1) of components is the greatest discovery in analog audio design over the last twenty years. It clearly demonstrates the reasons why a good valve amplifier can beat its solid state counterpart hands down for sheer musical enjoyment. Memory distortion is the property that is the dominant factor in causing solid state amplifiers to sound shrill and mechanical. Tube technology allows electrons to travel through a vacuum which leaves no storage or memory effect, but solid-state amplifiers use silicon components which keep a trace of current flow that has gone through . New electron flow is continuously affected by the pattern of the immediately preceding electron flow. As soon as the memory effect of these solid state circuits is reduced, all the improvements that transistor technology brings, such as unlimited power, accuracy, very low harmonic distortion and extended and linear frequency response, can be added to the most alive and silky musical rendition of the best single-ended monotriode designs. This may not sound very new: some manufacturers claim to combine valve smoothness with the muscle of solid state power by using hybrid designs. As a result, they only combine the memory distortion of solid state with the limited bandwidth and distortion capability of valves. This discovery at Lavardin Technologies demonstrates that the classic measurements made all over the world for the last decade are meaningless when considering the musical quality of an amplifier. In fact, when fixed frequency or fixed level test signals are used, it is not possible to detect remnant "memory" signals. Fixed frequency or fixed level signals may occur for less than 0.01% of the duration of any classical piece of music!! We do not believe that good sounding audio amplifiers should be designed to be perfect for 100% of the test time and only for 0.01% of the actual time they are reproducing music !!!"

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-12 10:24

sprudel skrev:Order! Åter till ämnet. Här kommer ett juste försök till förklaring och också en förklaring varför man inte hör fenomenet i samma utsträckning vid lyssning av enskilda ljud. Allt från Lavardins hemsida:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29272&postdays=0&postorder=asc&highlight=minnesdistorsion&start=0
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-12 10:35

Det synes vara väldigt mycket av dimridåer och populärvetenskapliga förenklingar runt förklaringarna av Lavardins minnesdistorsion. Det finns ju ingen som helst förklaring av mekanismerna bakom, bara att det är ett nyupptäckt. Men nu är det väl inte så väldigt nyupptäckt precis, dom har väl kört med det ett bra tag?
Finns det någon annan förstärkarkonstruktör eller någon som är välutbildad på elektronik som talar om denna minnesdistorsion och kan förklara vad dom menar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-12 10:41

...eller som kan verifiera att Lavardins kretslösning verkligen för något, eller de bara tillför någon "trevlig dist" som uppfattas mer rörlikt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-12 11:27

sprudel skrev:Order! Åter till ämnet. Här kommer ett juste försök till förklaring och också en förklaring varför man inte hör fenomenet i samma utsträckning vid lyssning av enskilda ljud. Allt från Lavardins hemsida:

"The memory distortion (1) of components is the greatest discovery in analog audio design over the last twenty years. It clearly demonstrates the reasons why a good valve amplifier can beat its solid state counterpart hands down for sheer musical enjoyment. Memory distortion is the property that is the dominant factor in causing solid state amplifiers to sound shrill and mechanical. Tube technology allows electrons to travel through a vacuum which leaves no storage or memory effect, but solid-state amplifiers use silicon components which keep a trace of current flow that has gone through . New electron flow is continuously affected by the pattern of the immediately preceding electron flow. As soon as the memory effect of these solid state circuits is reduced, all the improvements that transistor technology brings, such as unlimited power, accuracy, very low harmonic distortion and extended and linear frequency response, can be added to the most alive and silky musical rendition of the best single-ended monotriode designs. This may not sound very new: some manufacturers claim to combine valve smoothness with the muscle of solid state power by using hybrid designs. As a result, they only combine the memory distortion of solid state with the limited bandwidth and distortion capability of valves. This discovery at Lavardin Technologies demonstrates that the classic measurements made all over the world for the last decade are meaningless when considering the musical quality of an amplifier. In fact, when fixed frequency or fixed level test signals are used, it is not possible to detect remnant "memory" signals. Fixed frequency or fixed level signals may occur for less than 0.01% of the duration of any classical piece of music!! We do not believe that good sounding audio amplifiers should be designed to be perfect for 100% of the test time and only for 0.01% of the actual time they are reproducing music !!!"

För det första, är inte anledningarna till om en transistorförstärkare låter vasst och mekaniskt (hur nu mekaniskt låter) ganska väl kartlagda?

Sedan såg jag ingen förklaring. Finns det inga lyssningstest? Eller åtminstone mätresultat? Kanske publicerat i JAE?

Om minnet i halvledare vore ett så stort problem undrar jag om lågbrusiga 100 GHz mottagarkretsar skulle kunna fungera. Men det gör de ju.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-12 11:37

Här finns ett AES-paper där Lavardin presenterat saken, men jag fattar inte att AES godkännt ett så tunnt budskap, även här utan förklaring:

This paper is related to a new approach of audio circuit measurements. Present distortion measurements fail to tally with listening tests, and try to define effects of memoryless non-linear transfer functions. Unfortunately, audio circuits are not memoryless.
INTRODUCTION
Measurement of distortion is fundamental for design and evaluation of audio circuits. Several techniques have been defined for distortion measurement and have been widely used for improvement of audio circuits. However, the evaluation of top quality circuits via listening test does not tally with the figures given by they poor techniques, and more people in spite ofthey poor distortion figures.
There have been some attempts to define new, sharper measurements better correlated with subjective tests, but with little success. An explanation of this failure may be that these new measurements are based on the classical theoretical model of distortion, regardless of possible misconception concerning distortion in audio circuits. Questioning the theorical basesof audio circuit distortion is fruitfull and leads to breaking new ground in audio circuit measurement.

SUMMARISED THEORETICAL ANALYSIS : TRADITIONAL THEORETICAL ANALYSIS
The classical theoretical model of an audio power amplifier is the base for measuring amplifier distortion. It is made up of a perfect amplifier and two distortion generators : the linear distortion generator corresponds to the amplitude, phase, phase-slope and group delay modifications resulting from the band limitations of a real amplifier ; the non-linear distorsion generator corresponds to the non-linear transfer characteristique of a real amplifier.
The aim of current distortion measurement is to characterise the distortion generators. Band limitation and non-linear transfer function are measured in order to fully characterize the circuit under test and to define its distortion for any audio signal. The characterisation of the distortion generators is made with sinusoidal signal.
This approach is rigorous and valid as long as the model itself is valid. The validity of the distortion model is widely accepted even though this model does not take account a known distortion phenomenon : Transient Intermodulation Distortion. The reason for this is probably that TID (as far as this concept is limited to slew-rate limitation) only affects poorly designed circuits and can easily be avoided. However, slew-rate limitation shows that linear and non linear distortions can be combined in a more complex way than in the classical amplifier model.
Unfortunately, other phenomena combining linear and non-linear distortion occur in many audio amplifiers. Thus their non-linearity is not adequately analysed with sine waves and thus by classical distortion measurements. It is possible to exaggerate these phenomena and to design two simple circuits exhibiting exactly the same classical distortion measurement (band limitations, non-linear distortion figures and spectrum) but showing different distortions with many non sinusoidal and audio signals. These circuits also have a very different sound quality. They prove that the classical measurements of a circuit are usually unable to define its sound quality.
This example highlights a basic limitation of classical measurements in that static measurements are only reliable for stable systems. Classical measurements reply on the implicit hypothesis that the distortion characteristics are immuable. If not, classical measurements fail to fully characterise circuit distortion and to define circuit behaviour with any signal.

NEW THEORETICAL ANALISYS
A thorough theoretical analysis of audio circuits reveals many possible causes making characteristics unstable, and especially, variable according to the signal. There are many sources of memory in audio circuits :

Memory occurs in components.
Memory also occurs in circuits and mainly results from combinations of non-linear transfer functions and band limitations.
Gobal memory is the combination of all these memory effects.
A new circuit model including memory can be proposed for distortion analysis. The linear distortion is produces not only by the band limitation effects, but also by the memorizing of the signal. The non-linear distortion is produced by a non-linear variable transfert function.
The new distortion model is more complex than the previous one and its characteristics are not easy to measure. Memory phenomena are ignored by measurements using static signals like steady-state sine waves (or the signals used for the attemps of new measurements).

RESULTS USING A NEW MEASUREMENT SET
Measurements of memory were made with a new measurement set ;

on a commercially available high quality transistor amplifier, with a THD of -86dBc at the level of the test signal.
on a triode tube amplifier (SE 300B) designed by an audiophile, with a THD of -27dBc at the level of the test signal.
on a new transistor amplifier designed for low memory, with a THD of about -110dBc at the level of test signal.
RESULTS AND CORRELATION WITH LISTENING TESTS
Several listening tests were made with the mesured AC amplifiers in different conditions, with different listeners ; they gave the same results. They seem to show that the measured memory is better correlated with sound quality than the THD.
The tube amplifier, in spite of its poor distortion figure, was judged as giving a much more natural sound than the traditional transistor amplifier, completely in opposition to the traditional distortion measurement values.
The memory-free transistor amplifier (Lavardin Technologies), thanks to its unusual sound quality, was preferred to the tube amplifier even by tube fanatics involved in the listenings tests. This results invalidate an explanation for the preference for tube circuits : the hypothesis of distortion pleasant for the ear.

CONCLUSION :
These limited first results of memory measurements in audio circuits prove that memory really occurs in audio circuits. They show that the proposed model for circuit distortion is closer to reality than the traditional model.
Even if the reason for the audibility of memory distortion is not yet clear, the quality improvement resulting from a memory-free design shows that memory is audible. Low memory distortion is the reason for the good sound of tubes.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-12 11:48

Tack, paa! Det vore intressant att få reda på hur lyssningstesterna gick till.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-12 12:07

nolimitsoya skrev:Jag tror inte att din fontritning är helt optimalt inställd. :)

fontritning?

Det heter phon-tritning, eller egentligen Phon-Treating! :)

Det betyder att jag har lagt min Gudomliga hand på en apparat, för att således framledes få densamma att fungera efter de Rätta Principerna. 8)

Som alla vet bör man inte lägga sin hand på en rörapparat, risken för brännskador är alltför stor. Därav kan inte rörapparater treatas för att få de Rätta Gudomliga Egenskaperna. Rörapparater går därför helt bort i hifi-sammanhang. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-07-12 12:39

Efter att ha läst lite på nätet om Lavardins "upptäckt" kan man väl säga att det inte är något nytt egentligen.

Kanske har Lavardin ändå varit först med att mynta ordet "minnesdistortion" för sin modell av förstärkare?? Modellen är inte mer än en modell, och beskriver sannolikt inte verkligheten exakt. Kanske är den mer representativ för förstärkare och bra ljud?

Syftet med att introducera ett "nytt begrepp" är naturligtvis att säga att vi har hittat något nytt, alla andra har fel. Köp vår produkt! T ex slår de mot alla som mäter distortion på traditionellt sätt, dvs med sinussignaler av konstant frekvens/amplitud. Sedan skriver de ut THD-mätningar på sina produkter ändå ... känns som om de inte riktigt lever som de lär.

Rent principiellt får man naturligtvis använda sinussignaler med konstant frekvens/amplitud för sina mätningar och sedan utvärdera resultatet. Det är alltid giltigt för just de signaler man stoppat in i systemet och mätt på, samt under samma förutsättningar i övrigt.

Däremot om man vill extrapolera sina mätningar och säga något om sin förstärkare med musiksignaler, måste man ha ett linjärt system, annars gäller inte ansatsen att en musiksignal kan delas upp i sina respektive sinuskomponenter och sedan sättas samman på förstärkarens utgång.

Ett olinjärt system beter sig olika beroende på vilken sammansättning av sinuskomponenter man har. Sedan om man kallar det minnesdistortion eller nåt annat är en smaksak.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-12 15:26

Objektivisten skrev:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29272&postdays=0&postorder=asc&highlight=minnesdistorsion&start=0

Tack Objektivisten. :) Kände igen detta begrepp minnesdistorsion, men visste inte var i från.

Bra sökt paa. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-12 15:30

Jag klistrar in resten av texten i ämnet från Lavardins hemsida:

TECHNICAL CORNER
What does memory distortion exactly mean?

Memory distortion is a new concept in distortion process analysis. Usual concepts of distortion are based on a very simple distortion model which does not tally with the real behaviour of electronic circuits. In the classic theoretical model of distortion, distortion of a non selective circuit results from its band limitations for linear distortion and from its non-linear transfer function for non-linear distortion. This model is a good approximation for audio circuits. But for highest quality audio it is too simplistic. It results from a tonal approach to circuits for design and measurement. The tonal approach is very important and can be done accurately, but it ignores time; and musical flow is a key issue. That means that the classic approach to distortion measurements are valid only for time independent systems. However, the main difference between noise and music IS organisation in time. Audio circuits are not independent of time. A detailed analysis of their behaviour with non-stationary signals reveals many changes in their characteristics. The amplitude of these changes is generally low, and these changes remain hidden by stationary signals. This is the reason why they cannot be detected with classic (and tonal) measuring systems and are thus ignored by audio designers. The amplitude of these changes, however, is often great enough to be easily audible in high quality audio systems. That is the reason why listening tests with these systems do not tally with the usual measurements. These measurements are not able to characterise the behaviour of the circuits for musical signals in the time domain. They aim to measure THE transfer function, but they only measure ONE of the transfer functions - those which correspond to stationary signals. Most audio system are designed to be perfect for sine waves, but these are a very limited part of the total audio signal. These changes in circuit characteristics are linked to the signal itself, but not in real time, which leads to our new and exclusive concept of memory distortion. Memory distortion occurs each time that the dynamic behaviour of a system is different from its static behaviour. If there is no memory distortion, then static and dynamic behaviour are similar and classic (static) measurements are valid. This is the secret of "tube sound". We are proud at Lavardin Technologies to have full control over that which remains "The mystery of tube musicality" for previous audio designers.

Det låter, det. Ord och inga visor. :D
Väldigt tunt med hur de kommit fram till det och hur de gjort för att konstruera bort det, dessvärre.

Är det någon som har eller hört en Lavardin?
Är det något utöver det vanliga?

Men visst är det kul att det sker någon typ av forskning på ämnet iallafall. Jag tycker det är beklagligt att den vetenskapliga falangen av audiofolk tycks vara väldigt pigga på att rationalisera bort kvaliteterna hos bra rörförstärkare som placebo, snäll dist eller rentav ormolja.
Därför är det mycket spännande med den kommande F/E-lyssningen; det är åtminstone en början på en vetenskaplig ansats för att söka påvisa dessa speciella egenskaper. :)
Om man bara kan slå fast att de verkligen finns - eller inte - är det ju lättare att komma vidare, dels för forskning och dels för användare av apparaterna som kan välja en mer förutsättningslös väg till sin hifinirvana.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-07-12 16:43

Det skulle ju kunna vara så att Lavardin har hittat en väldigt enkel lösning som de har klätt i lite mumbojumbo-ord för att få det hela att verka mer esoteriskt än vad det är. Vad jag förstår bygger de också in kretsarna i en sorts svart låda, vilket innebär att prylarna måste skickas till Frankrike om autkoriserad reparatör saknas där man bor. Oavsett så är jag sugen på att höra en sådan.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-12 17:19

The main source of memory in components is known as thermal feedback in transistors.
---
The principle of this measurement consists of freezing the input signal at a fixed value and measuring the output drift which reveals the fleeting memory of the circuit under test.
---
The measurement set uses an external generator whose signal is on-off
modulated ( Fig, 4 ). For these first measurements, the input signal was very simple ( sinus, triangle or square ) and a synchronised time base modulated it to a tone-burst; however, this method is compatible with any input signal ( including real audio signals ).
---
The memorised signal is a "ghost" signal superimposed on the input
signal. Its amplitude is about - 60 dBc.

Så långt mätningarna, man kör trots allt med vanliga testsignaler (sinus, triangel och fyrkant).

Lyssningstesterna verkar vara ganska oklart utförda. Vid direkta A/B-jämförelser mellan olika förstärkare kan ju skillnaden bero på vilka faktorer som helst - man har ju inte på något sätt man anger isolerat just minnesdistorsionen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi