Richard skrev:subjektivisten skrev:Vad ska man säga?
Jag förstår inte varför man lägger så mycket trovärdighet i upplevelser från öppna tester. Det sk "sväng" som Linn skall ha kommer försvinna i ett blindtest. Den som påstår annat, lets prove it!
Precis.
Framförallt om man använder apparater som kringutrustning som är av olika märke i hela kedjan.
Tyvärr vill alla de som påstår att det finns "musikaliskt överlägsna" apparater aldrig, säger aldrig, - testa nivåmatchat blint.
Risken för en prestige-förlust är alltför stor.
Bill 50x och Prolinn är inga undantag.
Eller har jag fel ?
Bevisa det .

Ja, som vanligt Richard, har du fel!
Dessutom känner inga som helst behov av att bevisa något för dig. För övrigt har det väl talats om att blindtest av musik inte går att genomföra där försökspersonen är testobjektet och inte apparaterna. Att avgöra musikaliska kvaliteter under stress lär inte gå, vilket jag antar är vad subjektivisten menar?
Jag skriver bara vad jag erfarit under över ca. 35 år av musiklyssnade varav jag varit mer eller mindre hifi- och teknik-intresserad under ca. 25 år. I vilket fall som helst så har jag givetvis testat en del medelst blindtest varav några givit förväntat resultat och några få inte givit några utslagsgivande resultat alls. En övervägande del av allt jag företagit mig inom hifi de senaste 15 åren har mer eller mindre uteslutande genomförts som blindtester. Däremot behöver ingen tro något av det jag skriver utan min avsikt är att kanske locka några att öppna sina öron istället för att blint lita på insnöade, självutnämnda teknikförståsigpåare. Precis som Bill50x skrev så tror jag att man om 15-30 år kommer titta tillbaka på många av de åsikter som framförs på detta forum och skaka på huvudet över den blinda övertro på den egna kunskaper och de för vår tid nyvunna tekniklandvinningarna.
Referensen, som Peter Steidl gjorde till de förträffliga inspelningar som gjordes för 40-50 år sedan tycker jag t.ex. är intressant. Mot bakgrund av de tekniska prestanda som dagens apparater har på papperet borde i princip alla inspelningar som görs idag vara helt felfria jämfört med det som gjordes för 50 år sedan. Ändå är det många gånger dessa gamla inspelningar som åker fram när man skall finlyssna på sin ultramoderna hifi. Tänk igen...
Mina råd är enkla:
- Använd musik för att avgöra om en anläggning är bra eller dålig
- Fundera över om det är bra ungefär på samma sätt som man gör om det är Live-musik som spelas
- Använd era egna öron när ni bedömer och lite inte på andra så kallade "experter"
- Koppla apparaterna som de är tänkta att kopplas (testlådor och kopplingslådor kan försämra lika mycket som en sämre apparat)
Med dessa ord lämnar jag denna diskussion.