Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-16 20:42

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Vem avgör om det är provokativt, avsändaren, eller mottagaren?

Nattlorden skrev:Alltid avsändaren för han har copyright på texten.

Så du skiter fullständigt i hur mottagaren uppfattar vad du säger, bara du själv tycker det verkar bra?

För din del har signalen degraderats i förhållande till ursprunget, säger du. Så får du väl tycka om du vill.
Det är ett värdeomdöme du ger av förändringen när du använder begreppet degradera.
Andra kan uppleva förändringen som positiv i lyssningssituationen, då lägger man värdeomdömet förbättring i förändringen.

Nattlorden skrev:Jag antog att det vara hifi kom diskutterades, inte signalbehandling.

Nu har du druckit whisky? :) Jag tar mig ett glas fin Valpolicella, så är vi på samma våglängd. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-16 20:45

sprudel skrev:Så du skiter fullständigt i hur mottagaren uppfattar vad du säger, bara du själv tycker det verkar bra?

Jag kan berätta för honom att han uppfattat fel om så uppstår, och då förväntar jag att han korrigerar sin uppfattning i enlighet.

Nu har du druckit whisky? :) Jag tar mig ett glas fin Valpolicella, så är vi på samma våglängd. :)

Inte ännu, däremot har jag mina funderingar på att knäcka en "The Famous Leapfrog" senare. (Stavfel gör jag lite då och då - brukar ofta få redigera inläggen direkt efter de publicerats, men där missade jag visst ett tavsfle...)

Valpolicella gillar jag också, så den hade jag gärna hängt med på. Hade dock blivit snabbare berusad på det än på whisky. :lol:

( Alkohol påverkar inte min skrivförmåga i någon märkbar utsträckning... jag skriver fortfarande utmärkt engelska även när jag är så pass berusad att ögonen går i kors och det är svårt att sitta rakt på stolen. Inte för att jag förstår hur det kan "slå" så konstigt, men så är faktiskt fallet. )
Senast redigerad av Nattlorden 2011-04-16 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-16 20:51

Nu har du druckit whisky? Jag tar mig ett glas fin Valpolicella, så är vi på samma våglängd.

själv fördrar jag vin lite längre söderut i italien
som toscana
det händer något med vinsmaken när man har passerat bergen som delar italien norr om firenze
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-16 22:55

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Så du skiter fullständigt i hur mottagaren uppfattar vad du säger, bara du själv tycker det verkar bra?

Jag kan berätta för honom att han uppfattat fel om så uppstår, och då förväntar jag att han korrigerar sin uppfattning i enlighet.

Inte ännu, däremot har jag mina funderingar på att knäcka en "The Famous Leapfrog" senare. (Stavfel gör jag lite då och då - brukar ofta få redigera inläggen direkt efter de publicerats, men där missade jag visst ett tavsfle...)

Valpolicella gillar jag också, så den hade jag gärna hängt med på. Hade dock blivit snabbare berusad på det än på whisky. :lol:

( Alkohol påverkar inte min skrivförmåga i någon märkbar utsträckning... jag skriver fortfarande utmärkt engelska även när jag är så pass berusad att ögonen går i kors och det är svårt att sitta rakt på stolen. Inte för att jag förstår hur det kan "slå" så konstigt, men så är faktiskt fallet. )

Det är bara inbillning. Placebo. Sockerpiller.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-17 21:17

Richard skrev:
subjektivisten skrev:Vad ska man säga? 8O
Jag förstår inte varför man lägger så mycket trovärdighet i upplevelser från öppna tester. Det sk "sväng" som Linn skall ha kommer försvinna i ett blindtest. Den som påstår annat, lets prove it!

Precis.

Framförallt om man använder apparater som kringutrustning som är av olika märke i hela kedjan.

Tyvärr vill alla de som påstår att det finns "musikaliskt överlägsna" apparater aldrig, säger aldrig, - testa nivåmatchat blint.

Risken för en prestige-förlust är alltför stor. :?

Bill 50x och Prolinn är inga undantag.

Eller har jag fel ?

Bevisa det .
:) :wink:

Ja, som vanligt Richard, har du fel!

Dessutom känner inga som helst behov av att bevisa något för dig. För övrigt har det väl talats om att blindtest av musik inte går att genomföra där försökspersonen är testobjektet och inte apparaterna. Att avgöra musikaliska kvaliteter under stress lär inte gå, vilket jag antar är vad subjektivisten menar?

Jag skriver bara vad jag erfarit under över ca. 35 år av musiklyssnade varav jag varit mer eller mindre hifi- och teknik-intresserad under ca. 25 år. I vilket fall som helst så har jag givetvis testat en del medelst blindtest varav några givit förväntat resultat och några få inte givit några utslagsgivande resultat alls. En övervägande del av allt jag företagit mig inom hifi de senaste 15 åren har mer eller mindre uteslutande genomförts som blindtester. Däremot behöver ingen tro något av det jag skriver utan min avsikt är att kanske locka några att öppna sina öron istället för att blint lita på insnöade, självutnämnda teknikförståsigpåare. Precis som Bill50x skrev så tror jag att man om 15-30 år kommer titta tillbaka på många av de åsikter som framförs på detta forum och skaka på huvudet över den blinda övertro på den egna kunskaper och de för vår tid nyvunna tekniklandvinningarna.

Referensen, som Peter Steidl gjorde till de förträffliga inspelningar som gjordes för 40-50 år sedan tycker jag t.ex. är intressant. Mot bakgrund av de tekniska prestanda som dagens apparater har på papperet borde i princip alla inspelningar som görs idag vara helt felfria jämfört med det som gjordes för 50 år sedan. Ändå är det många gånger dessa gamla inspelningar som åker fram när man skall finlyssna på sin ultramoderna hifi. Tänk igen...

Mina råd är enkla:
- Använd musik för att avgöra om en anläggning är bra eller dålig
- Fundera över om det är bra ungefär på samma sätt som man gör om det är Live-musik som spelas
- Använd era egna öron när ni bedömer och lite inte på andra så kallade "experter"
- Koppla apparaterna som de är tänkta att kopplas (testlådor och kopplingslådor kan försämra lika mycket som en sämre apparat)

Med dessa ord lämnar jag denna diskussion.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-17 22:10

Dän däringa sista meningen lät allt lite väl
"högtravande" . . .kan man/jag tycka . . . :P :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-17 22:50

Det är just så jag gång på gång, kommer fram till att mina rörförstärkare är bäst. :)
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-18 07:34

prolinn skrev:
Richard skrev:
Jag förstår inte varför man lägger så mycket trovärdighet i upplevelser från öppna tester. Det sk "sväng" som Linn skall ha kommer försvinna i ett blindtest. Den som påstår annat, lets prove it!

Precis.

Framförallt om man använder apparater som kringutrustning som är av olika märke i hela kedjan.

Tyvärr vill alla de som påstår att det finns "musikaliskt överlägsna" apparater aldrig, säger aldrig, - testa nivåmatchat blint.

Eller har jag fel ?

Bevisa det .

Dessutom känner inga som helst behov av att bevisa något för dig. För övrigt har det väl talats om att blindtest av musik inte går att genomföra där försökspersonen är testobjektet och inte apparaterna. Att avgöra musikaliska kvaliteter under stress lär inte gå, vilket jag antar är vad subjektivisten menar?
.........................

Varför tror alltid en del folk att man inte kan testa blint, att man påverkas av " stress " vid en sådan lyssning?

Det är ju isjälvaverket precis tvärtom.

Vid ett riktigt blindtest kan man ju lyssna utan förutfattade meningar, dvs. Utan apparathysteri eller förutfattade meningar.

Jag tycker att det låter som en typisk undanflykt av att man helt enkelt inte törs testa blint mot olika, andra märken.

Och så kan man ju göra, om man vill det förstås.

Eller så kan man göra som Rod Crawford- tvinga Ivor Tiefenbrun att köpa in litet andra grejor ( så att man inte går i cirklar vid utvecklandet av hifi- grejor och högtalare eftersom man hela tiden optimerar sin egen kedja av apparater, och inte har någon aning om det blir verkliga förbättringar eller inte ) som tex. Högtalaren Epos och naimförstärkare som referenser.

Så gjordes det ju under 90- talet hos Linn Products.

Och det är ju sunt.

Som hifientusiast borde du kunna använda samma teknik ( om du vill det )
Och lyssna vitt och brett på olika märken.

.........för du tror väl inte att Linn bara använder sina egna grejor vid jämförelser och utvecklande ?

:wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-18 08:17

Ivor- isobarik:

Jag har hittat patentet och hela beskrivningen till Linns isobarikprincip och startat en tråd om detta under " teknik" .

Eftersom du upplevt en överlägsen basåtergivning från keltik ( precis som jag ) så kan du ( om du vill ) ge en beskrivning om hur du upplever ljudet i den tråden.

Du är ju en jävel på att skriva underhållande och intressant....

Prolinn kan kanske medverka med någon erfarenhet av bl.a. Installation av isobariksystem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-18 08:57

Richard skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:

Precis.

Eller har jag fel ?

Bevisa det .

.........................

Varför tror alltid en del folk att man inte kan testa blint, att man påverkas av " stress " vid en sådan lyssning?

Det är ju isjälvaverket precis tvärtom.

Vid ett riktigt blindtest kan man ju lyssna utan förutfattade meningar, dvs. Utan apparathysteri eller förutfattade meningar.

Jag tycker att det låter som en typisk undanflykt av att man helt enkelt inte törs testa blint mot olika, andra märken.

Och så kan man ju göra, om man vill det förstås.

Eller så kan man göra som Rod Crawford- tvinga Ivor Tiefenbrun att köpa in litet andra grejor ( så att man inte går i cirklar vid utvecklandet av hifi- grejor och högtalare eftersom man hela tiden optimerar sin egen kedja av apparater, och inte har någon aning om det blir verkliga förbättringar eller inte ) som tex. Högtalaren Epos och naimförstärkare som referenser.

Så gjordes det ju under 90- talet hos Linn Products.

Och det är ju sunt.

Som hifientusiast borde du kunna använda samma teknik ( om du vill det )
Och lyssna vitt och brett på olika märken.

.........för du tror väl inte att Linn bara använder sina egna grejor vid jämförelser och utvecklande ?

:wink:

AjAjAj, A/B tester är ju inte "tillåtet". Hur kan man göra en sådan tavla på firman.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-22 02:28

Richard skrev:Tyvärr vill alla de som påstår att det finns "musikaliskt överlägsna" apparater aldrig, säger aldrig, - testa nivåmatchat blint.

Eller har jag fel ?

Bevisa det .

Mjae, den som påstår något har bevisbördan ;-)

Men om man nu inte accepterar blindtest som en god indikator, hur ska man då förhålla sig till saken? Eller att man accepterar blindtester bara under vissa förhållanden?

Jag och Prolinn är självklart inga undantag (Prolinn får naturligtvis svara för sig själv). Vi kanske helt enkelt bara tycker, och framför, åsikter som många människor har. För vem säger att blindtester är det enda rätta sättet att bedöma produkter på? Och vad säger att dessa människor har rätt?

Jag har ingen prestige att förlora. Hör jag ingen skillnad så gör jag inte. Men det hindrar inte att andra gör det. För mig är det tex en enorm skillnad att höra på frekvensgångsmässiga skillnader - och att bedöma andra kvalitativa diton. Frekvensgång hör jag direkt, andra skillnader (förutom grava fel) kan ta mycket längre tid.

En del av dessa fel hörs direkt vid blindtester, andra tar längre tid.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-22 11:22

Bill50x skrev:En del av dessa fel hörs direkt vid blindtester, andra tar längre tid.

/ B

Hörs det så kommer det höras även i blindtest.
Chansen att ni skulle höra "svänget" är ungefär lika med noll enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-22 12:06

Bill50x skrev:Vi kanske helt enkelt bara tycker, och framför, åsikter som många människor har. För vem säger att blindtester är det enda rätta sättet att bedöma produkter på? Och vad säger att dessa människor har rätt?

Fast vi har en sammanblandning här... Bedöma produkter samt ta fram fakta om är säkert inte samma sak i allas böcker. Blindtest använder man för att ta fram fakta om något.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-22 13:45

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:En del av dessa fel hörs direkt vid blindtester, andra tar längre tid.
Hörs det så kommer det höras även i blindtest.
Chansen att ni skulle höra "svänget" är ungefär lika med noll enligt mig.

Att du inte har något sväng i din anläggning är väl knappast något bevis för att det inte finns?

Skojar bara :D

Var skrev jag att det är svänget som tar tid att hitta? För den som lyssnar på musik och inte ljud så hörs det direkt, precis som frekvensgång(sskillnader).

/ B

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-22 17:03

Nattlorden skrev:Blindtest använder man för att ta fram fakta om något.

Det är första gången jag har hört någon tycka det.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-04-22 18:38

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:Blindtest använder man för att ta fram fakta om något.

Det är första gången jag har hört någon tycka det.

Jag har tyckt det i en annan tråd.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-23 14:21

Bill50x skrev:Var skrev jag att det är svänget som tar tid att hitta? För den som lyssnar på musik och inte ljud så hörs det direkt, precis som frekvensgång(sskillnader).

/ B

Visst, du kan ju visa upp detta i ett test med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-24 11:14

Något med ovala basar kom ivägen för skrivandet,ursäkta Rikard.
Vet inte vad jag ska skriva,det känns färdigsnackat på något sätt. Rod Craford gjorde ett synnerligen gott arbete med att förfina Isobarik och vidareutveckla den till Keltik. Jag håller honom som konstruktören till en av världens bästa högtalare. Det är kombinationen av allt det jag vill ha i en och samma förpackning.

Vidare så spelar slutstegen och delningsfiltren en sinnessjukt stor roll. Den som inte hör skillnad har något knas någonstans i systemet.

Gårdagen ägnades till 100% på Pekkas Keltik. Vi testade allt vi kunde komma på för att jämföra. Mitt slutsteg som jag betraktat som varande bra petades in i basen och det lirade riktigt bra. Skillnaden till ett A4200 behöver man inte fatta tunedem för att förstå. Vi spelade enbart isobarikbasarna (delade förstås) och det var rocknroll redan där. 5105 förvandlade basgången till en mörk gegga i jämförelse. LÄS:4200 jävligt bra och Isobarikkopplingen krävande för slutstegen. Slutligen lånade jag hela systemet så nu är sommaren förstörd..

Keltikfrossan är större än någonsin :lol:

Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-16 13:37

Nu verkar vi vara på väg ut till ännu en Linnists högborg för att avlyssna det goda sväng som kanske där finns?

Pekka sköter rattandet(talar om bil här)och jag har bara förmånen att få vara med. Ska bli jättekul! Hint: Lär vara en faktiskt.se medlem som ägt detta smått potenta system tidigare..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-16 14:05

Bill50x skrev:För vem säger att blindtester är det enda rätta sättet att bedöma produkter på?

Knappt någon, skulle jag tro. Däremot är blinda tester en förutsättning för att man ska kunna lita på resultatet.

Fast att testet utförs blint säger väl egentligen inte något om under hur lång tid det utförs? Även om det nog är så att blinda tester utförs under kort tid, med snabba växlingar (för att det visat sig vara lättast att få fram bra resultat på det sättet kanske?). Det finns egentligen inget som hindrar att man utför långtidslyssningar blint. Undra om någon gjort det? Vore intressant att ta del av.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 14:37

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:För vem säger att blindtester är det enda rätta sättet att bedöma produkter på?

Knappt någon, skulle jag tro. Däremot är blinda tester en förutsättning för att man ska kunna lita på resultatet.

Fast att testet utförs blint säger väl egentligen inte något om under hur lång tid det utförs? Även om det nog är så att blinda tester utförs under kort tid, med snabba växlingar (för att det visat sig vara lättast att få fram bra resultat på det sättet kanske?). Det finns egentligen inget som hindrar att man utför långtidslyssningar blint. Undra om någon gjort det? Vore intressant att ta del av.

Vore ju faktiskt ganska intressant att ta del av ett sådant. Eller utföra det.
Borde fungera väldigt smidigt med nätverkspelare- bara att knappa in båda spelarna med IPaden men bara spela med en inkopplad..... Som man inte vet om vilken det är.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-17 00:49

Bild

Bild

Bild

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-17 08:11

Överträffar ljudet det från Keltik, ivorisobarik ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-17 11:07

Tjo, vad högtalarna står tätt ihop...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-17 11:40

Ujujuj...så jäkla snyggt...! Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 12:38

Aerob skrev:Tjo, vad högtalarna står tätt ihop...

Alla som har högtalare från Linn placerar dem nära varandra. Tror att de är
konstruerade för det? Fast jag vet inte. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-17 12:49

Smalt rum, basåtergivningen blir nog bäst så.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-17 13:32

Ahapp, har ni haft roligt nu igen...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-07-17 13:45

mx skrev:

Alla som har högtalare från Linn placerar dem nära varandra. Tror att de är
konstruerade för det? Fast jag vet inte. :)

Nä just det, du vet inte. :wink:

"alla" har inte Linnhögtalare tätt ihop.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-17 14:45

sportbilsentusiasten skrev:Nä just det, du vet inte. :wink:

"alla" har inte Linnhögtalare tätt ihop.

Fast nu när ni säger det - jag har sett många smala Linn-uppställningar och jag har mina egna Linnhögtalare ganska tätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi