Harryup skrev:Thomas_A skrev:Flint skrev:Thomas_A
Nej, jag kanske tog en paus då. Det skadar väl inte att du repeterar lite och i alla fall uppger vilket frekvensområde de täcker.
http://web.archive.org/web/200308160739 ... ptest.html
Bilderna är som sagt borta eftersom hemsidan inte finns mer. Men vibrationerna var alltså signifikant lägre med mjuk koppling.
Markuu "With this test I wanted to analyse, how the Sonic Design damping feet would reduce vertical resonances of the parquet in my listening room, which size is 3.15 x 4.25m."
Han säger sig leta i vertikal led. Och horisontal led?
På dom grunderna ser jag mätningen som ofullständig. Men förmodligen enklast att utföra.
Ännu en mätning som inte är fullständig då han inte heller testat olika underag men trots det konstaterar att eftersom höger och vänster högtalare mäter olika så kan underlaget påverka ljudet.
Om jag skulle ta på mig mina jobbarglasögon så skulle jag säga det här är inget vi kan publicera, gör om gör rätt.
mvh/Harryup
Han hade köpt in en accelerometer för att mäta även horisontalled (han bifogade bilder på det). Men tröttnade på Hifi och nu är det foto som gäller. Det är i alla fall mer än någon annan här gjort som bara kritiiserar utifrån teorier som inte är bekräftade med mätningar (vad avser rörelser)
Oavsett om du kritiiserar den så återstår det att motbevisa de övriga accelerometermätningar som gjorts.
Även om detta är i vertikalled så finns det ingen anledning att tvivla på att det rör sig i horisontalled. Högtalarfötterna står på olika "plankor" på golvet och det är osannolikt att högtalaren rör sig strikt horisontellt. Sannolikt är rörelsen större horisontellt eftersom det blir en moment mot golvet.