Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 13:46

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:Thomas_A
Nej, jag kanske tog en paus då. Det skadar väl inte att du repeterar lite och i alla fall uppger vilket frekvensområde de täcker.

http://web.archive.org/web/200308160739 ... ptest.html

Bilderna är som sagt borta eftersom hemsidan inte finns mer. Men vibrationerna var alltså signifikant lägre med mjuk koppling.

Markuu "With this test I wanted to analyse, how the Sonic Design damping feet would reduce vertical resonances of the parquet in my listening room, which size is 3.15 x 4.25m."

Han säger sig leta i vertikal led. Och horisontal led?
På dom grunderna ser jag mätningen som ofullständig. Men förmodligen enklast att utföra.

Ännu en mätning som inte är fullständig då han inte heller testat olika underag men trots det konstaterar att eftersom höger och vänster högtalare mäter olika så kan underlaget påverka ljudet.
Om jag skulle ta på mig mina jobbarglasögon så skulle jag säga det här är inget vi kan publicera, gör om gör rätt.

mvh/Harryup

Han hade köpt in en accelerometer för att mäta även horisontalled (han bifogade bilder på det). Men tröttnade på Hifi och nu är det foto som gäller. Det är i alla fall mer än någon annan här gjort som bara kritiiserar utifrån teorier som inte är bekräftade med mätningar (vad avser rörelser)

Oavsett om du kritiiserar den så återstår det att motbevisa de övriga accelerometermätningar som gjorts.

Även om detta är i vertikalled så finns det ingen anledning att tvivla på att det rör sig i horisontalled. Högtalarfötterna står på olika "plankor" på golvet och det är osannolikt att högtalaren rör sig strikt horisontellt. Sannolikt är rörelsen större horisontellt eftersom det blir en moment mot golvet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 13:58

Den nya resonansen med SD fot i fig 2 och fig 4 är ju inte så liten i förhållande till resten. Det som förstås är intressantast är "hörs den" på något sätt?
Jag tycker att utifrån dessa begänsade bilder kan man ju inte säga att SD-foten medverkar till att resonanser inte uppkommer.
I övrigt vet vi ju inte så mycket om hur hörbara saker verkligen är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-15 14:01

Det är alltid väldigt enkelt att racka ner på andras undersökningar utan att behöva prestera ett skit själv!

F ö tycker jag vi är farligt nära nihilism i den här tråden nu.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 14:03

Thomas_A skrev:Oavsett om du kritiiserar den så återstår det att motbevisa de övriga accelerometermätningar som gjorts.

Motbevisa tycker jag är felaktigt för det skulle ju betyda att det gick att upprepa dessa mätningar och det går ju inte eftersom de är underlagsberoende och dessutom skulle de på något sätt vara felaktiga.

Generellt tror jag att mätningarna verkligen visar det aktuella förloppet så frågan är snarare har man mätt rätt sak?
Och om man på något sätt ändrar förutsättningarna kommer mätningarna påverkas.

Överlag är det min åsikt att jag skulle vilja se en impulsmätning och inte bara svep.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 14:10

jonasp skrev:F ö tycker jag vi är farligt nära nihilism i den här tråden nu.

Jag vet inte vad "nilihism" innebär men jag antar att du använder liknelsen som något negativt. Anser du att utveckling är det negativa du förmodligen anspelar på? Ska vi sluta "forska", det som vissa anser är så heligt vetenskapligt?
Senast redigerad av Flint 2012-08-15 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 14:11

jonasp skrev:Det är alltid väldigt enkelt att racka ner på andras undersökningar utan att behöva prestera ett skit själv!

F ö tycker jag vi är farligt nära nihilism i den här tråden nu.

Om man inte har möjligheter till att mäta resonanser så är det ju en aning svårt att prestera dessa.
Däremot så är det ju också enkelt att övertolka mätningar.
Om vi utgår ifrån att många av oss har som mål att kunna förklara hörbara skillnader så ser jag ännu ingen strikt koppling mellan mätningar och hörselintryck.
Vi har i vart fall några stycken av oss testat förvisso en öppen test men ändå att man kan uppfatta hörbara skillnader och en del av oss klassade de som ganska stora också. Om nu inte förutsättningarna var optimala så kanske dom ändå inte heller är så långt ifrån vad genomsnittet har i svenska hus.
Så lite blandade underlag i mätningar vore trevligt att se och inte bara blandade fötter på samma underlag. Finns en sådan mätning så kanske man får fram mer information.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-15 14:18

Thomas_A skrev:
Dessa mätningar hag gjorts, som jag känner till:

Elektronikvärlden har gjort mätningar.
Markku har gjort mätnignar.
Gjordes teoretiska beräkningar och även en accelerometermätning i MoLT.
Sterophile har gjort lådmätningar med olika fötter.
HiFi News har gjort mätningar (2002)
"iPhone mätningar" på faktiskt.se

Av dessa har jag inte sett att spikes får högtalaren att vibrera mindre, snarare mer.

Så då åligger det ju någon som påstår tvärtom mot resultaten att backa upp det med relevanta experiment och data som visar det. Om det inte görs kommer de tidigare mätningarna vara gällande som"fakta i målet".

Tycker detta är värt att upprepa. Bilden är tämligen entydig och vill man påvisa att något annat är gällande så tycker jag man ska undersöka saken och prestera resultat, istället för att bara förkasta allt det arbete som är gjort.

Jag vill se ditt, jag vill se datten. Jo visst, det är lätt att begära både det ena och det andra, men till vilken nytta?

Jag har tillgång till både accelerometer och kvalificerad mätutrustning men med tanke på vad "mjukfotsskeptikerna" åstadkommit hittills i tråden ser jag inte anledning att bränna så mycket som en minut på det!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-15 14:24

jonasp skrev:
Thomas_A skrev:

Av dessa har jag inte sett att spikes får högtalaren att vibrera mindre, snarare mer.

Så då åligger det ju någon som påstår tvärtom mot resultaten att backa upp det med relevanta experiment och data som visar det. Om det inte görs kommer de tidigare mätningarna vara gällande som"fakta i målet".

Tycker detta är värt att upprepa. Bilden är tämligen entydig och vill man påvisa att något annat är gällande så tycker jag man ska undersöka saken och prestera resultat, istället för att bara förkasta allt det arbete som är gjort.

Jag vill se ditt, jag vill se datten. Jo visst, det är lätt att begära både det ena och det andra, men till vilken nytta?

Jag har tillgång till både accelerometer och kvalificerad mätutrustning men med tanke på vad "mjukfotsskeptikerna" åstadkommit hittills i tråden ser jag inte anledning att bränna så mycket som en minut på det!

Tjafsandet fortsätter så länge man säger att "oavsett mätningar så är spikes bäst", därvid argumenterar man att man kan inte mäta allt för att förklara detta och att öronen är de finaste instrumenten etc. Det är väl den vinkelvolt denna tråd alltid befunnit sig i, och kommer befinna sig i.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 14:24

jonasp skrev:
Thomas_A skrev:

Du tolkar fel. Att upplysa om att mätningen/mätningar kanske inte är heltäckande är inte ett avfärdande av samma mätning. Du borde vara glad och tacksam när någon upplyser om att så kan vara fallet så att den rätta rätta sanningen får chans att utvecklas. Men det kräver förstås lite mod och vissa föredrar nog hellre att hålla sig i spiskroken istället.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-15 14:26

Flint skrev:Du tolkar fel. Att upplysa om att mätningen/mätningar kanske inte är heltäckande är inte ett avfärdande av samma mätning. Du borde vara glad och tacksam när någon upplyser om att så kan vara fallet så att den rätta rätta sanningen får chans att utvecklas. Men det kräver förstås lite mod och vissa föredrar nog hellre att hålla sig i spiskroken istället.

Jag blir glad och tacksam när någon redovisar nya experiment, undersökningar med mera. Gnället i kapellet i denna tråd leder ingenstans!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-15 14:27

Vee-Eight skrev:Tjafsandet fortsätter så länge man säger att "oavsett mätningar så är spikes bäst", därvid argumenterar man att man kan inte mäta allt för att förklara detta och att öronen är de finaste instrumenten etc. Det är väl den vinkelvolt denna tråd alltid befunnit sig i, och kommer befinna sig i.

Så sant, så sant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 14:28

Det är klart att det går att mäta vad både mjuk och spikfötter åstadkommer med lyssningsljudet bara man vet hur man ska mäta det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 14:35

Flint skrev:Det är klart att det går att mäta vad både mjuk och spikfötter åstadkommer med lyssningsljudet bara man vet hur man ska mäta det.

Om du håller dig till vibrationer och högtalarrörelser så kan du ju använda en accelerometer.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 14:38

Thomas_A skrev:
Flint skrev:Det är klart att det går att mäta vad både mjuk och spikfötter åstadkommer med lyssningsljudet bara man vet hur man ska mäta det.

Om du håller dig till vibrationer och högtalarrörelser så kan du ju använda en accelerometer.

T

Inte bara jag, här gäller vi. Ja, det gäller att jobba fram kanske många mätmetoder som fungerar för att få fram ett så heltäckande resultat som möjligt men man får en känsla i tråden här att det inte verkar vara så populärt att ens prata om det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 14:38

Harryup skrev:Den nya resonansen med SD fot i fig 2 och fig 4 är ju inte så liten i förhållande till resten. Det som förstås är intressantast är "hörs den" på något sätt?
Jag tycker att utifrån dessa begänsade bilder kan man ju inte säga att SD-foten medverkar till att resonanser inte uppkommer.
I övrigt vet vi ju inte så mycket om hur hörbara saker verkligen är.

mvh/Harryup

Som du ser är det beroende på vilken högtalare det är så det är inte specifikt och kan bero på antingen mätfel eller någon stående våg som exciterar antingen apparaten eller högtalaren.

Det är den enda resonansen som sticker ut, över övriga frekvensregistret är det lägre med SD-fötter och inte högre. Varför kan du inte acceptera detta?

Thomas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-15 14:48

Det kan ju vara så att den utstickande peaken är undantaget som bekräftar regeln. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 14:52

Flint skrev: Ja, det gäller att jobba fram kanske många mätmetoder som fungerar för att få fram ett så heltäckande resultat som möjligt men man får en känsla i tråden här att det inte verkar vara så populärt att ens prata om det.

För att metoden är välkänd sedan länge och därför inte speciellt intressant att dryfta, 'de e bar å mät'!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 14:59

KarlXII skrev:Det kan ju vara så att den utstickande peaken är undantaget som bekräftar regeln. :)

Men det viktiga är ju att golvet strålar ut mest energi och bör vara den faktor i så fall påverkar ljudet. Denstora peaken/resonans som finns i golvet är ju den stående vågen. Eftersom golvet rör sig mest där med SD fötter bör det innebära förlust av energi = mindre bumlig bas. Dessutom är övriga resonanser exciterade i närheten av högtalaren mycket lägre = mindre färgning från golvet.

Thomas

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 15:00

Thomas_A skrev:Det är den enda resonansen som sticker ut, över övriga frekvensregistret är det lägre med SD-fötter och inte högre. Varför kan du inte acceptera detta?

Kan du å andra sidan garantera att detta är ett 100% generellt fenomen och därmed också 100% upprepbart oavsett vad gäller ingående prylar och kombinationer? Om inte tycker jag inte att du ska kräva att någon ska acceptera ditt påstående, med betoning på kräva.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:00

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Oavsett om du kritiiserar den så återstår det att motbevisa de övriga accelerometermätningar som gjorts.

Motbevisa tycker jag är felaktigt för det skulle ju betyda att det gick att upprepa dessa mätningar och det går ju inte eftersom de är underlagsberoende och dessutom skulle de på något sätt vara felaktiga.

Generellt tror jag att mätningarna verkligen visar det aktuella förloppet så frågan är snarare har man mätt rätt sak?
Och om man på något sätt ändrar förutsättningarna kommer mätningarna påverkas.

Överlag är det min åsikt att jag skulle vilja se en impulsmätning och inte bara svep.

mvh/Harryup

Nja, motbevisa innebär att visa att vibrationer generellt är högre med mjukfot. Inte att upprepa exakta frekvensspektra - det går inte.

Thomas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:06

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Det är den enda resonansen som sticker ut, över övriga frekvensregistret är det lägre med SD-fötter och inte högre. Varför kan du inte acceptera detta?

Kan du å andra sidan garantera att detta är ett 100% generellt fenomen och därmed också 100% upprepbart oavsett vad gäller ingående prylar och kombinationer? Om inte tycker jag inte att du ska kräva att någon ska acceptera ditt påstående, med betoning på kräva.

Garantera kan jag inte då ska alla uppställningar i hela världen mätas. Dock, vad som kan krävas är att om någon topp är de fakto högre i en mätning, att man är ense om detta. Annars är det ju meningslöst att fortsätta någon typ av diskussion om mätningar, oavsett om man mätt på alla världens högtalare eller stereoapparater eller vad den månne vara.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:08

Flint skrev:
Thomas_A skrev:

T

Inte bara jag, här gäller vi. Ja, det gäller att jobba fram kanske många mätmetoder som fungerar för att få fram ett så heltäckande resultat som möjligt men man får en känsla i tråden här att det inte verkar vara så populärt att ens prata om det.

Vii kan ju alla skramla ihop gemensamt till en mätutrustning som kan få cirkulera bland intresserade kanske. Den är nog inte så billig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 15:12

Thomas_A skrev:
Flint skrev:

Garantera kan jag inte då ska alla uppställningar i hela världen mätas. Dock, vad som kan krävas är att om någon topp är de fakto högre i en mätning, att man är ense om detta. Annars är det ju meningslöst att fortsätta någon typ av diskussion om mätningar, oavsett om man mätt på alla världens högtalare eller stereoapparater eller vad den månne vara.

Då tror jag att det är bäst för klimatet att inte uttrycka sig som du gjorde till Harryup i den här meningen: "Varför kan du inte acceptera detta?" eftersom det är mycket nedvärderande. Detta sagt som ett råd och inte som en provokation.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 15:17

Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Thomas_A skrev:

T

Vii kan ju alla skramla ihop gemensamt till en mätutrustning som kan få cirkulera bland intresserade kanske. Den är nog inte så billig.

Kanske. Eller så leder kanske en konstruktiv diskussion till att vissa börjar mäta på en ny vända med nya infallsvinklar och nya idéer. Men för det krävs att den konservativa delen i den här tråden luckrar upp sitt sinne och blir lite mer positiva till utveckling.
Senast redigerad av Flint 2012-08-15 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:17

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:

Då tror jag att det är bäst för klimatet att inte uttrycka sig som du gjorde till Harryup i den här meningen: "Varför kan du inte acceptera detta?" eftersom det är mycket nedvärderande. Detta sagt som ett råd och inte som en provokation.

Det kan vara lika nervärderande att inte få en diskussion runt en enstaka mätning när man har jobbat med att leta upp Markku och fått hans information skickat till sig. Den bara dissas direkt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 15:20

Eller så köpar man en uppsättning fötter/spikar/lervällingskuddar och låter det gå runt så folk kan testa själva och använda sina öron.

Kan det kosta 35 spänn att skicka vidare satsen till nästa intresserade?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 15:22

Thomas_A skrev:Det kan vara lika nervärderande att inte få en diskussion runt en enstaka mätning när man har jobbat med att leta upp Markku och fått hans information skickat till sig. Den bara dissas direkt.

Detta är ett försök till jämkning. Hur ska man säga att en mätning inte är komplett utan att det uppfattas som ett dissande.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:24

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Det kan vara lika nervärderande att inte få en diskussion runt en enstaka mätning när man har jobbat med att leta upp Markku och fått hans information skickat till sig. Den bara dissas direkt.

Detta är ett försök till jämkning. Hur ska man säga att en mätning inte är komplett utan att det uppfattas som ett dissande.

Genom att säga att den inte är komplett. Sedan kan man börja dissikera befintliga mätningar och vara överens om vad som händer i mätningen och vad orsakerna till de olika topparna kan vara. Men det gick inte alltså.

:(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-15 15:26

MagnusÖstberg skrev:Eller så köpar man en uppsättning fötter/spikar/lervällingskuddar och låter det gå runt så folk kan testa själva och använda sina öron.

Kan det kosta 35 spänn att skicka vidare satsen till nästa intresserade?

Om man hittar intresserade.
Läser man tråden finns det möjlighet att få uppfattningen att om det inte låter bra med SD-fötter är det bäst att rekonstruera byggnaden om man vill nå ett bra resultat.

Att bli nöjd med den subjektiva förbättringen av en hård fot i skenet av detta kan vara futilt. Åtminstone kan det lämna en dålig smak i munnen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 15:26

Thomas_A skrev:
Flint skrev:

Genom att säga att den inte är komplett. Sedan kan man börja dissikera befintliga mätningar och vara överens om vad som händer i mätningen och vad orsakerna till de olika topparna kan vara. Men det gick inte alltså.

:(

Gör ett försök till. Det kanske bara saknades en kopp kaffe. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi