KarlXII skrev: Men visst är det kul att det sker någon typ av forskning på ämnet iallafall. Jag tycker det är beklagligt att den vetenskapliga falangen av audiofolk tycks vara väldigt pigga på att rationalisera bort kvaliteterna hos bra rörförstärkare som placebo, snäll dist eller rentav ormolja.
Därför är det mycket spännande med den kommande F/E-lyssningen; det är åtminstone en början på en vetenskaplig ansats för att söka påvisa dessa speciella egenskaper.
Om man bara kan slå fast att de verkligen finns - eller inte - är det ju lättare att komma vidare, dels för forskning och dels för användare av apparaterna som kan välja en mer förutsättningslös väg till sin hifinirvana.
Du visar en mycket balanserad, och i mitt tycke, sympatisk attityd till ifrågasättandet av etablerade "sanningar".
Vetenskaplig? Vem avgör det?
Jag har ägnat mig åt biologi och pedagogik poffessionellt i över trettio år och sett "vetenskapliga" bastioner skaka i dess grundvalar och tom brista här och där. Nybildning av nervceller, ett resultat av forskare här i Göteborg förändrade dramatiskt "sanningen" att förstörda nervceller inte kan ersättas. Evolutionsteorins fundamenta har också förändrats, dramatiskt. Jag är aldrig längre tvärsäker på något, men har förtroende för sannolikheter.
Vad jag vill säga är att det kategoriska avvisandet och framför allt raljerandet av hypoteser som skulle kunna visa att etablerade sanningar kanske kan ifrågasättas snarare visar på ett förhållningssätt som inte är vetenskapligt, i min mening. Skepticism är en god grundinställning i en bransch som är full av lycksökare, men en ödmjuk sådan är än bättre.
Allt vi har fundamenta för idag är det vi jobbar efter men en vetenskaplig teori är inget fotbollslag som man håller på, eller tror på.
Det är ett verktyg till ett rationellt förhållningssätt.