Naqref skrev:eriken skrev:IngOehman skrev:Ja, sådär brukar det ju gå till. Och visst är det förvånande att folk, vissa
(förvisso kanske utan både kunskap, erfarenhet och sunt förnuft), har
så svårt att förstå att en grupp blinda lyssnare ju är lika blinda i grupp
som de är det som individer.
Den som inte inser det, kan fråga sig själv vad de tror skulle hända om
de som deltog i lyssningen hade multipla personligheter...
Kort sagt - att resonera mellan lyssnare än inte värre än att var och
en för ett inre resonemang. Bara det statistiska analysen är anpassad
för rådande förhållanden.
Vh, iö
Finns det ingen risk för påverkan av grupptryck eller prestige? Jag tänkte att om det tex finns en känd finsmakare med i gruppen som först ger sitt utlåtande. Finns det då inte risk att osäkra individer säger samma sak eller försöker intala sig att "Jo, men så är det nog när jag smakar efter riktigt noga" även om de inte känner sig säkra?
Självklart är det så och det är därför man aldrig gör så i seriösa sammanhang. Om man väljer att förneka att det är så så beror det troligen mest på att man faktiskt är väldigt okunnig i hur människans psyke fungerar.
Oj,Oj. Jag är väl den som är utpekad att sakna sunt förnuft. Saknar ju relevans som debattinlägg utan beteendet snarare ökar risken för fel slutsatser i en grupp. Man kan ju här roa sigmed att veta att beroende av aktoritet kan mätas. Blev själv utsatt (liksom alla kollegor) för intervjuer och heldag där det var en av många variabler som vi skulle föra en dialog med tillsammans med en utomstående.
Hustrun vill åka in till stan nu så jag återkommer i sakfrågan ikväll.