Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Vilka är det som driver den här debatten?
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det finns ju t.o.m. medlemmar här som skrivit att dom köpt anläggningen olyssnad för att den ger ett neutralt ljud och om det fortafrande innebär att man inte kan spela 90% av sina skivor så får det bli så då men att dom 10% sista procenten låter helt neutralt. Skulle gissa att 100% är färgat även ur en anläggning som har valts efter neutralitetsprincipen.
Och vad skulle problemet vara att köpa en apparat olyssnad?
Vart finner du grund för påståendet att 90% av skivorna inte går att spela i en neutral anläggning?![]()
Ska säga att jag hade ju en rörförstärkare som jag trodde gav bättre ljud på sämre inspelade skivor men så var icke fallet. Man adderade bara mer fel, även på dom bra inspelningarna så försämra jag ljudet.
Du får gärna förklara vad du menar med: "Skulle gissa att 100% är färgat även ur en anläggning som har valts efter neutralitetsprincipen"?
IngOehman skrev:Harryup:
Kan du ge några exempel (inte fingerade, utan verkliga citat) på det du pratar om?
Du har antytt att det förekommit saker som kan likas vid uttalanden i stil med:"...dessa förskräckligt färgande anläggningar som inte klarat sig.""...dom 10% sista procenten låter helt neutralt.""...du har fel, det där har IÖ testat för några år sedan så du är ute på hal is"
Jag skulle mycket uppskatta om du kan visa de verkliga citaten istället för de fingerade, som jag tycker det är orimligt att någon skall behöva står för. Jag känner nämligen inte igen någon av påståendena. Har inte sett dem, vilket såklart inte betyder att ingen sagt så, men om så är fallet så kan du väl citera det som någon skrivit istället?
Du skriver även:"Kolla sedan diskussioner där man rekommenderar att köpa en F/E-lyssnad anläggning då det inte går att göra."
Vem har rekommenderat "en F/E-lyssnad anläggning"?
Du kanske menar F/E-lyssnade apparater?
Isåfall förstår jag inte vad du menar med att "...det inte går att göra"?
Såklart att man kan köpa F/E-lyssnade apparater.
Du skriver även:"98 eller 99% av LTS medlemmar hörs aldrig av.
Ett flertal har av olika anledningar krockat med olika forums praktiserande av sina regler. Det är utifrån incidenter som många får sina intryck, oavsett vems felet var.
Ett antal går ganska hårt fram då och då och med jämna mellanrum refererar till LTSs verksamhet, för andra kan det då bli så att föreningen blandas ihop med visa enskilda medlemmar som man blandar ihop."
Jag får inte ihop den ekvationen. "Ett flertal" samt "Ett antal" låter som fler än de 1 á 2 % du börjar med att nämna. Jag skulle faktiskt tro att åtminstone 10% av LTS medlemmar är registrerade och skriver här på faktiskt. Och detta trots att medlemsskaran sträcker sig mycket högt upp i åldrarna. Jag kan inte minnas att jag sett någon som jag vetat vara LTS-medlem uttryckt något som påminner om dina fingerade citat.![]()
Däremot har jag sett fingerade citat förr, från människor som yttrat uppfattningar liknande dina.
Men, men... Jag är ju inte inblandad i LTS mera, mer än att jag förstås hjälper dem om de skulle behöva hjälp med något. Så jag kanske inte skulle lägga mig i den här debatten alls. Tycker bara det känns så trist när jag uppfattar att människor blir oskyldigt beskyllda för saker som jag inte alls känner igen att någon gjort sig skyldig till.
Vh, iö
Jag känner ju inte igen det du skriver*, och skulle vilja veta vad det är som folk skrivit på riktigt, som fått dig att uppfatta att de skrivit saker i stil med de där fingerade citaten.
meanmachine skrev:Du tycker inte att du hört tillräckligt med vittnesmål samt tidigare fått flertalet citat (från maveric) i andra trådar för att du skall skönja att det kanske är eld under rökpelaren?
Harryup skrev:1. Nej inget fel. Man gör som man vill. Men testlistan börjar bli gammal, folk borde fundera på hur bra är t.ex. 2105 jämfört med en modern apparat.
2. Vi har genom åren haft diskussioner där folk klagat på att allt nytt är ospelbart i princip. Siffrorna tog jag som ett exempel för att kasta lite bensin på brasan.
3. Eftersom rummet bidrar med så mycket så tror jag inte att det finns nån i Sverige med en anläggning som får en att tro att en orkester står framför en oavsett musiktyp.
mvh/Harry
meanmachine skrev:Tja KK vad som driver rabbaten är ju kanske främst att man ser på saken på ett olikt sätt. Alla finner inte er ljudifilosofi som den ända sanna utan tycker sig finna andra vägar till audiovana så att säga.Er frälsninggärning är ju säkert god med sticker man ut hakan för man ju vara beredd på stryk. Detta verbala slagfält är ju dock ingenting som går i monom om du förstår utan det slås ju från båda håll.
meanmachine skrev:Hur som kunde det vara värt att notera att många människor upplever just precis det om Harry beskriver. Undertecknad med. Om det är så är det då konstigt att folk är pissed off på LTS samt deras medlemmar?
subjektivisten skrev:Harryup skrev:1. Nej inget fel. Man gör som man vill. Men testlistan börjar bli gammal, folk borde fundera på hur bra är t.ex. 2105 jämfört med en modern apparat.
2. Vi har genom åren haft diskussioner där folk klagat på att allt nytt är ospelbart i princip. Siffrorna tog jag som ett exempel för att kasta lite bensin på brasan.
3. Eftersom rummet bidrar med så mycket så tror jag inte att det finns nån i Sverige med en anläggning som får en att tro att en orkester står framför en oavsett musiktyp.
mvh/Harry
1. Spelar det någon roll om något är gammalt eller ej sålänge det är BRA? Förstegsdelen i 2105 är väl, vad jag förstår, väldigt bra och kanske inget som förbättras enormt i nyare apparater.
2. Nja, det låter ju rätt illa om man spelar nyare superkomprimerade skivor, men det gör det även med "gosig rörljud" med.
3. Så eftersom man inte kan fixa en duk och projektor som ger en bild som är så äkta att man ser ut genom ett fönsterlöst fönster, så kan man skita i blu-ray och köra med VHS istället. För det är inte så noga med källan om slutet inte är perfekt?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Hur som kunde det vara värt att notera att många människor upplever just precis det om Harry beskriver. Undertecknad med. Om det är så är det då konstigt att folk är pissed off på LTS samt deras medlemmar?
Jag träffar nästan aldrig någon som är pissed off på LTS.
Det var inte alls längesedan jag var hemma hos Harryup för andra gången och inte tusan gav han utryck för att vara pissed off. Egentligen borde jag vara det på honom, eftersom han sist hade en ruggigt god ost som jag sedan dess jagar runt hela Stockholm för att hitta. Det var nästan elakt
Harryup skrev:1. Nej det gör inget att saker är gamla. Jag har en del gamla grejor själv.
MEN det är ju lite kul om man kan köpa något nytt med garanti, HDMI 1.3 eller vad man nu vill om man vill det. Ser det som att biogrejor har tagit några utvecklingsteg iom avspelningen av Bluray så jämfört med stereogrunkor som blir gamla AV-grejor just nu ganska gamla.
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Tja KK vad som driver rabbaten är ju kanske främst att man ser på saken på ett olikt sätt. Alla finner inte er ljudifilosofi som den ända sanna utan tycker sig finna andra vägar till audiovana så att säga.Er frälsninggärning är ju säkert god med sticker man ut hakan för man ju vara beredd på stryk. Detta verbala slagfält är ju dock ingenting som går i monom om du förstår utan det slås ju från båda håll.
Du svarar inte alls på frågan vännen
Då tycker jag att Djurgården och Hammarby är betydligt tristare föreningar.
Birger skrev:On Topic: Jag vill se en FE-lyssning där dyra två kanals apparater typ Bladelius Thor, Krell, Naim ställs mot Denon AVR 3808. Denonen kostar 15 lökar och spelar riktigt bra både på tvåkanal och när det gäller upp till 7 kanaler. Jag har faktiskt köpt en sån och två kanalaren är nu såld. Jag trodde aldrig att en hemmabiostärkare kunde spela musik så bra. 2105 är ok men denna är mycket bättre + att den har massor av bra finesser
Laila skrev:Birger skrev:On Topic: Jag vill se en FE-lyssning där dyra två kanals apparater typ Bladelius Thor, Krell, Naim ställs mot Denon AVR 3808. Denonen kostar 15 lökar och spelar riktigt bra både på tvåkanal och när det gäller upp till 7 kanaler. Jag har faktiskt köpt en sån och två kanalaren är nu såld. Jag trodde aldrig att en hemmabiostärkare kunde spela musik så bra. 2105 är ok men denna är mycket bättre + att den har massor av bra finesser
Hur vet ...............
Bara skojaKul att du är nöjd.
Det kommer, det kommer... jag har bara varit tankspriddavr7000 skrev:Olika sorters class-D förstärkare...
Och som nybliven LTS medlem (var är min Molt Kaffekoppen) så åtnjuter jag privilegiet att få önska i alla fall
![]()
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster