High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 16:54

Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl. 8O

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-10 17:09

petersteindl skrev: På en fyrkanvåg så är deltonerna udda.

Dom är väl inte så udda?
Jag tycker att dom är väldigt vanliga, dom finns ju nästan alltid med. :)

petersteindl skrev: ...så måste man addera till oändligheten av udda deltoner och det finns inte annat än i matematiska formler.

... åsså i min perfekta hembyggda tongenerator förstås .... den som ger fyrkantig sinus[s]phon[/s]ton ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 13:23

Almen skrev:Tror inte det är så många som sitter på vinylsinglarna... Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?

Hur var det med nedanstående, paa?
paa skrev:
RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.

Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.

Har du kollat upp detta?

När jag jämförde dessa så stod det plötsligt klart att det inte är samma inspelning och inte samma arrangemang heller. På Eldoradoskivan är det "telefonsång" av Kisa Magnusson vilket saknas på "Med Rymden" men den finns på både maxisingeln och LP-skivan från Eldorado.
Och det pluffljud som jag nämnt finns inte på "Med Rymden", dessutom är det mycket längre delay och ljusare klang på ekoeffekterna.
Likaså är det olika versioner av Blinkar Blå, den är t.ex längre på Eldorado-skivorna på såväl LP-skivan och maxisingeln, än på den nya skivan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-11 14:16

Ja, tror det finns 3 versioner av den. Dom två som finns på LTS utgåvan och en till.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-11 14:27

"Maxiversionen" av Blinkar Blå är ju samma som på Eldoradoskivorna och kommer således från SR, men Bärande Våg är alltså en helt annorlunda version.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-11 15:07

Intressant info, paa. Tack.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-11 16:51

paa skrev:"Maxiversionen" av Blinkar Blå är ju samma som på Eldoradoskivorna och kommer således från SR, men Bärande Våg är alltså en helt annorlunda version.

Det står väl något om remix av "Bärande våg". Den gjordes, antar jag, till albumet. Vem har sagt att det ska vara lätt att vara diskofil? Hög tid att plocka fram maxisingeln igen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-14 20:51

Nu har jag rest i rymden och lyssnat :)

Glatt överraskad. Vilken läcker och härlig ljudbild som målades upp, i 3d. Trollbunden med slutna ögon var det bara att njuta. Resan varade ända tills det slutade snurra i maskinen och det blåa slutade blinka.

Hjärtligt stort TACK till Pekka med flera som gjort denna skiva verklig.

//Michael

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-14 23:48

Jag hör brus

från radion som är på :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-06-15 10:53

Jag tillhör i alla fall dem som tycker att LTS-utgåvan låter utmärkt bra och bäst av de utgåvor jag hört. Jag föredrar LTS-utgåvan framför den första original-CD utgåvan från 80-talet samt från boxen från 2010. Jag äger dem alla 3 och har kunnat spela dem i samma stereo med anpassad nivå.

Ang box-utgåvan från 2010 var det inte så att när Dag mastrade den så EQ-ade han upp både bas och diskant samt lade på en mildare komprimering? Citat Billx sida 4 i denna tråd: "Som Pekka påpekade under mötet, redan originalskivan (med liten komprimering samt ett par dB´s höjning i bas och diskant enligt Dagge) låter bättre än 85 % av det som producerats sedan -95. "

Det är väl den versionen 2010 som Dagge har "komponerat" och mastrat som han vill att det skall låta så bra som möjligt. Om han nu inte har blivit styrd eller tillsagd att göra så - vilket jag har svårt att tro.

I vilket fall kommer LTS-en att snurra som förstahandsval hemma hos mig oavsett vad andra tyckare/gissare/mätare/antagare skriver här i tråden :lol:

/Shaft

Användarvisningsbild
Thomas_B

Inläggav Thomas_B » 2011-06-21 17:58

Jag kan som de flesta andra enbart komma med hyllningar till er som lagt ner arbete på att inte påverka.
Länge sedan man satt och lyssnade utan att tänka om det inte vore för ...... så skulle denna skiva vara så bra.
Gör en ensam våg av respekt. :)
Marantz ger mig gåshud av välbehag.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-06-21 23:42

Jag har inte hört några av dom tidigare utgåvorna. Det här är helt nytt för mig. Först gången jag lyssnade tyckte jag inte den var så bra (var väl trött). Sen fick den en ny chans, vilken fantastisk musik och inspelning. Lyssnar mer och mer på den, nästan dagligen.
Tack för ett jättebra initiativ. Vill ha mer. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-22 00:32

Flint skrev:Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl. 8O

Du får trösta dig med en sågtandsvåg, den har alla deltoner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 00:39

Svante skrev:
Flint skrev:Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl. 8O

Ja, jag gjorde en djupdykning i nätets faktabanker efter detta fatala misstag och insåg att min fyrkantighet borde ha varit trekantig. Men insikten tog mig hårt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-22 08:14

Flint skrev:
Svante skrev:

Ja, jag gjorde en djupdykning i nätets faktabanker efter detta fatala misstag och insåg att min fyrkantighet borde ha varit trekantig. Men insikten tog mig hårt.

Fast...

En triangelvåg saknar också de jämna deltonerna. :D

(Kör en fyrkantvåg genom en integrator så får du en triangelvåg.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-08 21:06

Är det någon mer skiva på gång? Det vore synd om det inte blir något mer.

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-08-08 22:34

Inga konkreta planer finns i dagsläget, men förhoppningsvis kan vi uppbåda inspiration att ta tag i nya projekt. Vissa kontakter har tagits. Jag kan för egen del tänka mig ett stort antal kända och mindre kända skivor som förtjänar att ges ut utan processning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-09 10:32

PekkaJohansson skrev:Inga konkreta planer finns i dagsläget, men förhoppningsvis kan vi uppbåda inspiration att ta tag i nya projekt. Vissa kontakter har tagits. Jag kan för egen del tänka mig ett stort antal kända och mindre kända skivor som förtjänar att ges ut utan processning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Några exempel på skivor som du önskar vore kul.

Thomas

Föregående

Återgå till Generellt om hifi