Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev: På en fyrkanvåg så är deltonerna udda.
petersteindl skrev: ...så måste man addera till oändligheten av udda deltoner och det finns inte annat än i matematiska formler.
Almen skrev:Tror inte det är så många som sitter på vinylsinglarna... Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?
Hur var det med nedanstående, paa?paa skrev:RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.
Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.
Har du kollat upp detta?
paa skrev:"Maxiversionen" av Blinkar Blå är ju samma som på Eldoradoskivorna och kommer således från SR, men Bärande Våg är alltså en helt annorlunda version.
Flint skrev:Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl.
Svante skrev:Flint skrev:Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl.
Du får trösta dig med en sågtandsvåg, den har alla deltoner.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Och jag som har gått omkring i minst 40 år och trott att fyrkantvåg innehöll både jämna och udda övertoner. Min världsbild rasar. Har admin någon jourhavande krisgrupp till hands för sånt här. Nu var du inte snäll petersteindl.
Du får trösta dig med en sågtandsvåg, den har alla deltoner.
Ja, jag gjorde en djupdykning i nätets faktabanker efter detta fatala misstag och insåg att min fyrkantighet borde ha varit trekantig. Men insikten tog mig hårt.
PekkaJohansson skrev:Inga konkreta planer finns i dagsläget, men förhoppningsvis kan vi uppbåda inspiration att ta tag i nya projekt. Vissa kontakter har tagits. Jag kan för egen del tänka mig ett stort antal kända och mindre kända skivor som förtjänar att ges ut utan processning.
Med vänlig hälsning
Pekka