Jordnöten? Typ en av nötterna... men en som står stadigt förankrad, mera jordnära liksom?

Inte svänger fritt utan verklighetsförankring, i någon opålitlig gren, typ?
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - den som lever i tron att dispersion inte KAN gå att höra (=saknar betydelse) är troligen okunnig om JND för hörseln i olika domäner, och då kan det vara bra att personen får lära sig lite om detta.
1. Är det någon som sagt det? Ingen invände väl i transataltanfallet? Frågan är väl relevansen i den egna hifianläggningen? Hur stor är effekten där (alltså en annan bieffekt än den som fås av enbart serieinduktansen)?
Ja, hur stor är effekten, och kan vara hörbar i normala högtalarkablar (säg kortare än 15 meter (en vanlig längd för dem som har elektroniken i ett annat rum än det dår högtalarna står) med max kanske 5-10 meters skillnad mellan kablarna?
Bra att du frågar!
Jag ställer mig bakom din fråga, undrar också. Jag har försökt få svar och inte myckats visa att det spelar roll. Men kanske har jag inte hittat det optimala sättet at undersöka saken?
Men ja, minst två personer har sagt att effekten inte är hörbar (vilket är vetenskaplig bs) i hifi-anläggningar. Och sådana övertygelser kan folk ha, även när det gäller andra frågor, och problemet med sådana påståenden är att de strider mot den första vetenskapliga tesen.
Människor utan vetenskaplig skolning och/eller vetenskapligt förstånd, kan inte avkrävas förmågan att se felet med den sortens påståenden. Så de är bara problematiska om de sker från någon som hävdar sig vara vetenskaplig.
- - -
De studier jag gjort säger mig två saker:
1. Det (dispersion) är inte en viktig effekt. Något som är så svårt att påvisa är inte rimlgen viktigt.
2. Det är en effekt som så vitt jag kommit fram till, även är mycket svår att isolera från andra fenomen hos en parledare av given längd, och min bedömning är att de andra egenskaperna påverkar mera.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).