Katie M på tv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-27 13:51

Mayro skrev:På skivan så blir effekten att det låter som hon står i en helt annan lokal än musikerna. DET är vansinnigt irriterande eftersom det gör ilutionen att hon framträder för en lite "live" helt uteblir...

Detta måste jag hålla med om. Ljudbilden är lite tråkig, och jag tyckte spelningen på TV lät mycket bättre än hennes skiva.

En annan sak med skivan är att det låter som dom har placerat mikrofonen bara nån centimeter ifrån strängarna på stå-basen. Trevligt att höra strängljud och så, men jag tycker nivån på basen är väldigt dominerande. Tur hon har såna starka S-ljud annars skulle man kanske inte höra henne alls bakom all bas? 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-27 14:23

Vem är Katie M?

/En som normalt inte lyssnar på musik liknande Norah Jones, Diana Krall, etc. "HiFi-demomuzak"
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-27 14:33

Inte ens om hon ser ut såhär? 8O

Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-27 14:42

:lol: :lol:

knoppen.. Kan inte detta ansikte få dig observant så kan ingen sångerska greja det... :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-27 14:45

Johan_Lindroos skrev:Vem är Katie M?

/En som normalt inte lyssnar på musik liknande Norah Jones, Diana Krall, etc. "HiFi-demomuzak"

Jag får nästan känslan av att du anser all akustisk musik förutom konstmusik är "demomusik". :lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-27 14:51

som jag uppfattar knoppens "demomusik" så är det få aucustiska saker och mer elektroniska grejor som har företräde.. 8)

Fast klart.. Har ju bara besökt honom en gång.. Det kanske finns lite annat i lagren :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-27 16:13

Jag känner inte igen den söta tjejen.

Annars har jag mycket av några sångerskor som jag gillar, t.ex. Mari Boine och Kari Bremnes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-27 16:32

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-27 16:52

Tack för länken. Nu har jag lyssnat lite på hennes senaste alster i 128 kbps av något format som jag ej vet vad. Jag tycker att själva musiken är tämligen usel.

Sedan är jag inte så insatt i inställningar av reverbenheter, men Ingvars förklaring att efterklangen i reverbenheten är något ljust inställd låter som en mycket rimlig förklaring av det som Mayro beskriver som illaljudande s-ljud. Lite "susigt" ljud skulle jag kunna kalla det för, fast det låter ssss, utan att låta ssssh. Det är liksom i efterklangen som hennes s-ljud låter overkligt essiga. Allt det där skapas allra troligast av reverbet.

För mig totalt ointressant musik. Hur kan ni lyssna på sådant skräp? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 17:10

Johan_Lindroos skrev:Hur kan ni lyssna på sådant skräp? 8O :wink:

Jag tror att det rätta ordet (för optimal kommunikation) är; junk. ;)

Jag vet övrigt inget om sakfrågan. Beställde hennes senaste album igår av ren nyfikenhet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-27 17:36

Efter att ha köpt båda skivorna är mitt intryck att fröken Meluas musik är harmlös och lätt ospännande jazzdoftande mjukpop som icke desto mindre är väl inspelad och kan fungera som en stunds avkoppling i goda vänners lag eller kanske som bakgrundsmusik till cocktailpartyt. Det mest intressanta är väl att hennes man är hennes producent om jag förstått saken rätt. Mina tankar går (inga jämförelser i övrigt) till herr och fru Spector. Jag minns också en intervju i DN där något av 90-talets britpopband fick recensera ett gäng svenska plattor. Om Lisa Ekdahls första sade den intervjuade britpoparen: "Det låter som om hennes producent vill knulla henne". Serge Gainsbourg och Lee Hazelwood är andra namn om man vill spinna vidare på det här spåret. Förresten, Katie gör ju också en trevlig version av Dusty Springfields fantastiska "I think it's going to rain today" (det mesta Dusty gjorde var fantastiskt). Jag har inte tagit fram Katie Melua-plattorna sedan de första provlyssningarna, men får väl ta tag i saken apropå den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka, pigg som en mört efter en rask promenad i det vackra vintervädret
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-27 18:12

Pekka, det var en uppfriskande analys av Lisa Ekdahls producent
:D :P

F*n vet om han inte har rätt :wink:

Den där Katie har inte jag heller hört det är säkert nån typisk demomusik :wink: :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-27 18:16

Hummm, i vilket avssende är det intressant huruvida Ekdahls producent önskade en mer intim relation med henne? För övrigt misstänker jag att Pekka blandar ihop Gunnar Nordén, som prodocerade Lisas första album, med Bill Öhrström, som medverkade i egenskap av musiker. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-27 18:24

De kanske var två om budet ? :P :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-27 18:40

Morello skrev:Hummm, i vilket avssende är det intressant huruvida Ekdahls producent
önskade en mer intim relation med henne?

Kan påverka avstånd till mikrofon samt föreslagen sångstil, kanske?

Pekka skriver lysande som vanligt. Visst finns det mer spännande musik,
men det gör inte den här mindre trevlig, så vitt jag har hört.

Mvh E*

PS. Tack för dina svar, Ingvar! Återkommer kanske till dem. De var som du
förstår inte alls hebreiska för mig. Det var ju ljudtekniska, ett språk nära
besläktat med hifianska?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-27 18:40

MP skrev:Pekka, det var en uppfriskande analys av Lisa Ekdahls producent
:D :P

F*n vet om han inte har rätt :wink:

Den där Katie har inte jag heller hört det är säkert nån typisk demomusik :wink: :wink:

nope.. Ingen demomusik.. för dåligt inspelat för det.. Man får nöja sig med musiken..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-27 21:56

PekkaJohansson skrev:Efter att ha köpt båda skivorna är mitt intryck att fröken Meluas musik är harmlös och lätt ospännande jazzdoftande mjukpop som icke desto mindre är väl inspelad och kan fungera som en stunds avkoppling i goda vänners lag eller kanske som bakgrundsmusik till cocktailpartyt. Det mest intressanta är väl att hennes man är hennes producent om jag förstått saken rätt. Mina tankar går (inga jämförelser i övrigt) till herr och fru Spector. Jag minns också en intervju i DN där något av 90-talets britpopband fick recensera ett gäng svenska plattor. Om Lisa Ekdahls första sade den intervjuade britpoparen: "Det låter som om hennes producent vill knulla henne". Serge Gainsbourg och Lee Hazelwood är andra namn om man vill spinna vidare på det här spåret. Förresten, Katie gör ju också en trevlig version av Dusty Springfields fantastiska "I think it's going to rain today" (det mesta Dusty gjorde var fantastiskt).

Katie Melua är definitivt inte sista ordet i sin genre men jämfört med mycket annat är det väldigt bra. Egentligen tycker jag att just den genren är mycket svårbedömd. Att musik är lättlyssnad, insmickrande och lättillgänglig är egentligen inget fel, inte så länge det är kvalitet i den. Men så finns det musik som är alltihopa inklusive välproducerad och ändå känns det bara så fel.

Easy-listening soft-jazz (som det heter på nysvenska...) kan ju vara allt från suverän laid-back (ytterligare ett nysvenskt uttryck...) musik till faktiskt rena skräpet. Och jag har jättesvårt att bedöma kvaliteten på sådan musik. Diana Krall, är hon bra eller bara snygg? Katie Melua, Norah Jones, Michael Ruff, Alicia Keyes, Patricia Barber, Vince Benedetti, mfl - är dom bra eller bara dåliga?

Samma sak med alla dessa unga damer som spelar gitarr och sjunger - Elin Sigvardsson, Laleh, Frida Hyvönen, Ane Brun, Eva Cassidy, Lisa Ekdahl, Nina Kinert, Anna Ternheim.... Eller motsvarande grabbar, Carl-Johan Vallgren, Christian Kjellvander, Ulf Stureson... Är dom så bra egentligen? Att jag gillar dom idag betyder ju egentligen ingenting. Inte att en massa andra människor gillar dom betyder heller något.

Tja, vem sa att det skulle vara lätt?

Däremot har jag svårt att tro att Serge Gainsbourg och Lee Hazelwood skulle vilja knulla varandra 8O

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-27 22:39

psst, finns jättetrevliga områden avsedda för utläggningar ikring flicksnärtig jazz-pop's-mysmusik!

Back to the Basics!

/J*

*Som just fick 8 skivor bekräftade som levererade från CDON... galen banan!
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-27 23:01

Tycker en av de viktigaste sakerna i genren är att den som vokabulerar måste kunna uttycka den poesi som finns i texterna (när så är fallet). Det är Katie sällsynt bra på! :P

En vacker röst är en annan poäng, och där är väl de flesta överens om att hon är nästan oförskämt begåvad.

Andra viktiga saker är att det finns sug i harmoniken. Trista dur-treklanger gör pop-musik olidligt schlager-vidrig, och det slipper vi det också!

Arrangemangen är stundtals, trots en shimär (om adjektiviseringen ursäktas) enkelhet, mycket avancerade och lika på djupet komplexa, som de är tillgängliga (nästan lite Dvorakskt). Det rikliga bruket av komplexa orkesterklanger är för övrigt mästerligt nyttjat.

Faktum är att första gången jag hörde Katie M var hemma hos Morello, och jag blev helt tagen (av två spår på albumet) utan att ha en aning om hur hon såg ut, vilket var lite extra lustigt, eftersom Morello som hade fonogrammet (nämligen den första plattan) i besittning hos sig, såg helt oförstående ut när jag blev alldeles positiv. Det visade sig att det var inte hans fonogram, utan det var någon annan som placerat det tillfälligt hos honom bara. :o

Märkligt hur det kan vara. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-28 16:49

Tycker hennes senaste skiva är helt ok. Om man inte hänger upp sig på vissa s-ljud som är lite påträngande ibland så uppskattar jag närheten i hennes röst samt instrumentarrangemanget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-28 20:19

Har inte sett TV-framträdandet med Katie Melua men har nu tjuvlyssnat via hennes hemsida. Javisst är det s-igt. Spelade nyss Kate Bush och hon har också markerade s.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-28 22:40

Ingen har förnekat att S-ljuden klingar kvar kraftigt i reverbet. Det är ju inställt på det viset, och då blir det så. :o 8)

Frågorna som varit uppe i tråden är väl:

1. Vad orsakar ljudet?
(Vilket är väl utrett vid det här laget...)

2. Låter det illa/distorderat?
(Vissa tycks uppfatta det så, av okända skäl. I min apparatur låter det klockrent på alla låtar från senaste fonogrammet, men inte från det förra.)

3. Låter S-ljuden som sje-ljud, läspande, eller som fräsanden?
(Någon antydde det, för att sedan ångra sig. Jag hör ingenting som ens påminner om sje, fräs eller läspningar (utam läspningarna då förstås, till exempel i ord som "thousand"))

4. Är det hon som essar, eller är det utrustning som skapar det?
(Att hon har ganska starka (men snygga) S-ljud när hon talar vet jag som hört henne tala utan reveb och andra effektapparater. Men det som alla uppfattar och vissa reagerar starkt på, är knappast hennes naturligt starka S-ljud, utan att det är ovant att höra dem klinga vidare såsom i ett kaklat rum. Den som varit i ett dyligt upplever det inte lika ovant dock, kan jag berätta. :wink: )

5. Förstör det hela upplevelsen?
(Inte för mig. Jag skulle förvisso föredra lite avrullning till reverbtappen såväl som en lite kortare efterklang högt upp i registret. Men jag tycker det är rimligt att överlåta till producent och artist att göra det de vill, så länge de trots allt totalt sätt gör ett så bra jobb. Menar också att det finns ofantligt mycket inspelningar som låter orent i S-ljuden, och att dessa är väldigt mycket intressantare att få bukt med, eftersom de blir obehagliga när man får upp volymen en bit.)

Någon som håller med om sammanfattningen? 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-01 00:02

IngOehman skrev:Någon som håller med om sammanfattningen? 8)

Är det inte lite klokare att vända på frågan, så sparar vi plats och en
massa onödigt tangentbordsslitage, bland annat. :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 00:09

Det blir så trippat då. Jag utgår hellre från att ingen håller med mig, utom några få som är extra kloka. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 00:41

I denna diskussion verkar det som om essigheten bara gäller Katies album. Så är det försås inte. Jag vågar påstå att majoriteten av moderna cd´s som släpps lider av samma sak.

Uppenbarligen ses det som ngt positivt av de som producerar musik, annars hade vi sluppit problemet...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 00:51

Fast det tråkiga är ju att de flesta har S-ljud som låter illa - är öronobehagliga, alltså som distorderar.

Jag håller med om att de efterklingande S-en på Katies fonogram inte är ett under av klangestetik, i varje fall inte i min smak - men de flesta andra S-problem är ju skivor som är nästan olyssningabara, om man vill spela dem på rimlig nivå.

Jag tycker dessa är mycket viktigare att diskutera, för de är ett problem på riktigt, och inte en smakfråga som i Katies fall.

Det har jag tagit upp flera gånger redan, nämligen varje gång när jag förvånats över att den ovanligt rena Katie-skivan tas upp till diskussion om och om igen.

Därför har jag undrat om det finns de som inte hör skillnaden, och förstås även undrat över vad det kan bero på. Kan den helt enkelt vara så svårspelad så att det låter som om den är olinjärt skadad hos vissa? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-01 01:22

Kan det vara så att 'fula s-problemet' (#) har fått som sidoeffekt en hos
lyssnarna generell överkänslighet mot även rena, men lite ovanligt starka
(eller starkt efterklingande) s?

#) En produchent schöker ju ofta schound dock, och kan vilja kalla det något
positivare än problem. ;)

Håller med om att fonogram som inte går att avlyssna på rimlig volym är
förfärliga, inte minst när det får till följd att man tror att det är ens
anläggning - eller hörsel! - som det är fel på. :(

Mvh E*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-01 10:12

Jag har inga poblem med hennes s-ljud eftersom jag tycker dte räcker men en Norah Jones så Katie's skivor behöver inte jag.
Däremot gillar jag Sissel's skivor och det finns också en skillnad på hennes s mellan olika låtar.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-03-01 11:02

IngOehman skrev:Tycker en av de viktigaste sakerna i genren är att den som vokabulerar måste kunna uttycka den poesi som finns i texterna (när så är fallet). Det är Katie sällsynt bra på! :P

lite OT men måste bara kommentera att jag tycker exakt likadant, detta var en av sakerna som gjorde att jag fastnade för Katie M. Tycker att en textrad som denna.....

" ....There are 9 millions bicycles in beijing,
that's a fact You can't deny,
like the fact that I will love You 'til I die...."

...är inte lätt att sjunga utan att det ska bli patetiskt och klyschigt, men när Katie gör det känns det liksom "fint" :wink:

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-01 11:06

Jag plockade fram en skiva som jag har med sss-ljud (Rebecca Pidgeon, en Cheskyfavorit) för att jämföra olika badrumsreverb och tycker att det låter mycket snyggare när det är mer röst och mindre reverb som på Cheskyproduktionen.

På Katies konsert upplevde jag det som att sss'en stod ut från sången, nu skall jag ladda ned skivan från iTunes bara för att lyssna en gång till. (gillar inte ITMS men för ett album som man inte älskar ändå så är det väl OK att vara utan all form av info samt något lite nedsatt ljudkvalitet...)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi