Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 20:00

Mr V åtta...

Detta ÄR ett LTS Ino forum till stora delar.... Här finns inos marknadföring samlad exakt som vilken säljkår som helst.. Fast inte avlönad.. Funktionen är exakt densamma i alla fall..

Men nu går vi ut o drar igång v8 i stället LIVE!! 8)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-10 20:08

Mayro skrev:Mr V åtta...

Detta ÄR ett LTS Ino forum till stora delar.... Här finns inos marknadföring samlad exakt som vilken säljkår som helst.. Fast inte avlönad.. Funktionen är exakt densamma i alla fall..

Jag noterar din åsikt.

Fast jag föredrar V2.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 20:11

Mayro du gör ideligen misstaget att tro att alla här på forumet fungerar, utifrån ditt antagande.

Det krävs ett visst mått av självinsikt och inlevelseförmåga för att förstå att det här forumet befolkas av väldigt många olika personer som inte är den andra lik.

Du borde också kunna förstå att det finns andra mekanismer än pris som gör en produkt mer eller mindre bra.

Tanken att hylla något genom osanningar ligger för de flesta långt borta om det inte finns ett motiv.
Vanligen att man tjänar pengar eller andra förmåner på det.
Därför är det rimligt att ifrågasätta sådant när testresultaten inte överensstämmer med de många olika opartiska entusiasternas upplevelser.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-10 20:58

Jag betackar mig från dylika generaliseringar. Bara för att det finns många LTS:are och ino-entusiaster så är det:

1. INTE ett lts-forum, hur mkt du än önskar det.

2. INTE ett ino-forum.

Gör inte misstaget att tro att LTS har ngt med Faktiskt.se att göra. Möjligen dess medlemmar, men inte forumet. Jag hoppas att detta klargörande är mer än tydligt.

Till slut ber jag om ursäkt för att detta inlägg drev iväg från ämnet och hoppas att framtida inlägg följer trådämnet mer troget.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-10 21:12

Sanny_X skrev:I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Den spelade i en egen division och Ulf B. Strange behärskade konsten att vara lätt humoristisk och samtidigt seriös. Tråkigt att den tidningen försvann!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-10 21:13

Timbre skrev:
Sanny_X skrev:I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Den spelade i en egen division och Ulf B. Strange behärskade konsten att vara lätt humoristisk och samtidigt seriös. Tråkigt att den tidningen försvann!

Dito.

Det var den sista hifitidning jag köpte när dess sista nummer kom.

Dagens tidningar tar jag inte i ens med en 50 meter lång tång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-03-10 21:13

Vee-Eight skrev:

Jag betackar mig från dylika generaliseringar. Bara för att det finns många LTS:are och ino-entusiaster så är det:

1. INTE ett lts-forum, hur mkt du än önskar det.

2. INTE ett ino-forum.

Gör inte misstaget att tro att LTS har ngt med Faktiskt.se att göra. Möjligen dess medlemmar, men inte forumet. Jag hoppas att detta klargörande är mer än tydligt.

Till slut ber jag om ursäkt för att detta inlägg drev iväg från ämnet och hoppas att framtida inlägg följer trådämnet mer troget.

Nu tycker jag att mayro får lite oförtjänt kritik. Han skriver ju faktiskt till stora delar. Det hade kanske varit bättre att säga att "jag tycker" istället för att det ÄR. Och resten kan jag hålla med om. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 21:15

Svenska hifi-blaskor håller idag inte bara oerhört låg nivå i sak, utan brister även språkligt, vilket inte var fallet för 10 år sedan.

Den enda blaskan jag läser med nöje är Stereophile. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 21:31

Timbre skrev:

Ja det var en härlig tidning, mycket bra och roliga projekt. :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 21:47

Tanken att hylla något genom osanningar ligger för de flesta långt borta om det inte finns ett motiv.
Vanligen att man tjänar pengar eller andra förmåner på det.
Därför är det rimligt att ifrågasätta sådant när testresultaten inte överensstämmer med de många olika opartiska entusiasternas upplevelser

tror du missar poängen rätt grovt... Då du förstår poängen tror jag även du kan dra en aning på mun MP... :wink:

Och tro det eller ej.. Till absolut största delen så gillar jag er här.Ja troligen utan undantag också om några få plumpar av tarvlighet bortses ifrån.. Dom mest grova...

Det är faktiskt därför jag huserar här trotts ideliga smågnat... :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 21:54

Inos bästa marknadsföring här står Mayro för. Ofrivilligt javisst, just därför bäst.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 21:56

dimitri skrev:Inos bästa marknadsföring här står Mayro för. .

Jag är sunt skeptisk. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 22:00

skeptisk? ja. men sunt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 22:13

hahaha.. nu börjar man ta saker o ting mer rätt ser ja.. Skoj...

Ja absolut.. Jag gillar inos högtalare.. Så visst sjutton är jag en "reklamkille" för dom jag med. :lol: .
Bara med skillnaden jag tar upp en aning mer nyanserade omdömen vilket gör mina bedömmningar mer trovärdiga om man ser saken på samma sätt som ni avkräver tex peter w.. DVS inte bara lyrik som blomstrar.. utan aningen mer sansade ordval...samt bra och dåliga sidor..

Dom flesta annars skriver ju exakt som Peter W .bara underbar onyanserad hissning... Och dom flesta som skriver så är partiska ägare av detta fabrikat också..eller blivande .. eller kompisar via klubben man är med i..

Om jag någonsin sett kritik från någon endaste ägare så hade det varit väldigt förfriskande för trovärdigheten..

Så Likheten med PW´s hissande är ofrånkommlig ...tycker jag då.. och jag förväntar mig ju rätt självklart inte att man skall hålla med eftersom partiskheten där sätter lite käppar i hjulet..

Fast jag inser och förstår detta.. Så det gör inget.. Jag gillar er i alla fall..

Hua.. Ni skulle hört min V åtta då den drog igång.. Då finns det ingen hifi som går att jämföra... :lol: :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-10 22:16

Det är dina onyanserade omdömen som är den bästa marknadsföringen för INO.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 22:21

om inte annat dom stora diskussionerna frågeställningarna drar igång...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:14

Dimitri har helt rätt :D
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 23:19

Som jag skrev tidigare ovan

Så Likheten med PW´s hissande är ofrånkommlig ...tycker jag då.. och jag förväntar mig ju rätt självklart inte att man skall hålla med eftersom partiskheten där sätter lite käppar i hjulet..

Fast jag inser och förstår detta.. Så det gör inget.. Jag gillar er i alla fall..

Så dimitri o Mp.. Ingen fara alls.. Era åsikter är förståerliga ..

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-10 23:39

Om utländska tidningar är bättre än Svenska vet jag inte.

Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLt, eller förresten, Ljud och Bild är väl inte så tokiga, men det är väl inte riktigt en HiFi-tidskrift, dom verkar inte testa så mycket sånt längre.

HiFi och Musik och High Fidelity köper jag aldrig.

Jag skulle möjligen kunna läsa dem för att ha något att skratta åt. :wink:

När man läser ett test där de sitter och jämför en massa kablar och snackar om att:

Ljudbilden öppnades upp på ett helt annat sätt med den här kabeln, det var som en helt ny anläggning, basen hade en helt annan fasthet och alla detaljer kom fram med en otrolig skärpa, diskanten som tidigare hade framstått som lite hård ändrade fullkomligt karaktär bla bla bla.....Vi hade aldrig trott att vi skulle höra så stora skillnader när vi bytte till HyperX-UltraTransparent!

350.000 kronor per meter kan kanske tyckas dyrt, men efter det här testet så skulle vi faktiskt vilja påstå att det är oförkämt billigt!

:roll:

Då tänker man:

Vad är det för dravel jag sitter och läser, finns det NÅGOT i den här tidningen som man kan tro på överhuvudtaget. :?

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2006-03-13 01:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 23:42

:D 8O :roll: :wink: :? :) :o :lol: :twisted: :idea: :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-10 23:45

Jag tycker det är trevligt om vilken grupp som helst vare sig man gillar Ino, Linn, Djurgården eller någon sekt tar ett steg tillbaka ibland och undrar om det verkligen är så att man är dom enda som hittat sanningen.
Folk får tycka vad som helst så länge dom förstår att det dom uttalar är tyckande. Sanningar är objektiva saker som för mig har väldigt lite med HIFI att göra då så mycket är subjektivt i slutändan vad man än tror.
Hur många sitter inte med rätt grejor i "fel" rum och tror att dom har världens bästa återgivning hemma? Hur många tar det inte som personlig kritik av dom själva om man inte gillar hur det låter hemma hos någon?
Och ja, jag tycker det är olyckligt om samma person testar samma leverantörs grejor hela tiden. Men å andra sidan om man vet vad PW gillar och inte gillar och han är konsistent i det han skriver och man vet själv att man inte tycker som han så är det ju bra att då kunna sovra enkelt.
Dock har jag själv aldrig köpt något efter bara en recension ifrån bara ett land.
Svensk HIFI är världsbäst i Sverige oavsett vem som än skriver.

edit :stavfel

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:50

Så vad anser du ?
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 23:53

[s]Två påståenden:

1. Det finns ingen som förväntar sig att en entusiast skall vara opartisk.

2. Det förväntas att en professionell bedömmare är neutral.

FInns det verkligen någon på detta forum som tycker annorlunda??

[/s]

Hänvisar nedåt eftersom detta tydligen var för luddigt skrivet... Texten återkommer lite utvecklad
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-11 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-11 00:33

Kaffekoppen skrev:Två påståenden:

Japp, jag!
Realistiskt sätt så vill jag att en testare skall vara konsekvent sen får han tycka vad han vill. Att en bedömmare skall vara neutral förstår jag inte alls.
Han (hon finns väl knappast i denna brasch) bedömmer ju saker, det är ju inte samma sak som att finna fem fel på mätbänken. Han lyssnar ju och tycker och då blir det efter sin smak.
En testare skall ju vara neutral typ om han mäter saker som är mätbara av andra, då finns en sanning så att säga.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 00:41

Mayro skrev:
Rydberg skrev:Mayro: Måste du väva in Ino i alla trådar du är med i? :?

det är här ett så bra exempel så det vore rent fel att INTE ta detta som ett exempel......bredvid då även andra..

Hej Mayro! :)

Jag har inte suttit framför datorn ikväll men nu ser jag att tråden har kantrat. Det vi talar om i den här tråden handlar om svenska hifi-recensenter, underförstått de som jobbar med det professionellt. Just Ino-produkter har mig veterligen aldrig recenserats i någon kommersiell tidning och inte Molt heller vad jag vet. Mao jag tycker ditt exempel inte alls är applicerbart på det vi diskuterar.

Om jag själv skulle vara recensent på en hifi-blaska och skulle recensera Ino-produkter skulle jag nog ha väldigt svårt att ställa mig objektiv, det är ju ganska naturligt att man tycker om det man har själv. Därför skulle jag aldrig sätta mig i den situationen utan jag hade hellre låtit någon kollega testa högtalarna. För denna kollega skulle det då bli som att testa ett märke vilket som helst.

Som sagt, vi talar ju om recensioner publicerade i tidningar som har som ambition att kommunicera med läsarna vad de tycker om produkter, och dessutom göra detta så objektivt som möjligt, när det går som i fallet Bladelius är något tokigt.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:02

Harryup skrev:

Japp, jag!
Realistiskt sätt så vill jag att en testare skall vara konsekvent sen får han tycka vad han vill. Att en bedömmare skall vara neutral förstår jag inte alls.
Han (hon finns väl knappast i denna brasch) bedömmer ju saker, det är ju inte samma sak som att finna fem fel på mätbänken. Han lyssnar ju och tycker och då blir det efter sin smak.
En testare skall ju vara neutral typ om han mäter saker som är mätbara av andra, då finns en sanning så att säga.

Hej!

Får kanske utveckla mig ;-)

Jag pratar inte om att att en recensent inte får lägga personliga värderingar i sina publikationer. Det förväntas att han skriver personligt,. Så länge han inte utför en test vill säga. En recention är en recention En test är en test - precis som du påpekar.

Neutral däremot, som i betydelsen opåverkad av leverantörer, vänskapsband och korruption måste vara ett krav man kan ställa på en person som publicerar produktgenomgångar. Som läsare skall man inte behöva hysa det minsta tvivel på att så är fallet.

Kan vi vara överrens om det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 01:03

Jag förväntar mig att ALLA som recenserar något skall ha en viss förmåga att vara självkritiskt objektiv..

OCH där finns rätt mycket att önska av inogänget minst sagt.. Och därvid anser jag det är exakt lika viktigt eftersom detta "inogäng" genom sitt ideliga mantra om ino till varenda en som ens ser ut att vilja köpa en högtalare bör vara exakt lika eller mer noga med detta eftersom en som köpare oftare litar just på "sk opartiska fria rådgörare" mer än ev tidningar där man vet att det kan vara vinklat...

Och eftersom inte en enda har någonsin framför ett ord ens som går att missförstå som en "notering" av minsta lilla kritik av ino så blir därvid det rent att förknippa med löjeväckande att ens påstå man är opartiska ..

Att sedan sitta o gnälla hejdlöst på en tidningskille som skriver okritiskt om en elektronikfirmas grejor som advantage blir rent patetiskt...

Innan man piper och gnäller bör man själv ha en viss insikt om sitt eget sätt att aggera..Och just fenomenet med "marknadsföringen" kunder gör för ino audio är totalt befriad från all sans.. Inte en enda säger ett ord i kritik.. och kommer någon som jag tex och framför kritik så hängs jag i tjugo sidor.. En vän till mig.. En klart seriös lyssnare blir förlöjligad..genom att påstås höra illa.. Eller inte höra bra.. Och detta av tillverkaren...och man anklagas för att ljuga o gud vet allt..

Så lite grabbar bör man passa rumpan då man går ut för hårt med sin "jakt"... Och nu fattar någon kanske att detta inte är med humor längre jag skriver här..utan med bestämdhet att alltid möta er exakt som ni gör mot andra då ni går för långt..

Ska ni ha jaktlag här.. :lol: Då vill jag också ha ett litet eget sådant...sedan om ni så är trettio st här som anser jag är en idiot så är det helt ok för mig.. Jag står för mina ord .. varenda ett...

Peter w är som troligen varenda en vet inte "kritisk" i sina bedömmningar enligt oss alla.. Men så är inte ni heller till stora delar här..Så var aningen mer nyanserade så slipper ni också bli jagade exakt på samma sätt som ni jagar andra..

Så tycker jag.. Och jag vet ingen av er troligen anser mig ha rätt..Men det kan jag leva med hur enkelt som helst.. Jag förväntar mig knappast er mentalitet skall gå att påverka. Men jag hoppas att ev andra läsare i alla fall skall ta till sig och ifrågasätta ER noga också.. och inte falla platt för ert mantra utan att själva kolla upp mer noga

Se bara hur ni snudd kan anses dölja info om hur man faktiskt MÅSTE jobba med sitt rum för ino skall kunna prestera det dom gör i källaren hos iö....

bedrövligt helt enkelt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 01:07

men du måste ju skilja begreppen mayro.....

äger man en pryl gör man ju det för att man tycker det är det bästa eller hur....

är man däremot personlig testare och sköter marknadsföringen åt ett företag, får betalt å hela kittet är det ju en viss skillnad?

jag kommer inte ihåg senast morello betalade mig för att jag lovordar hans högtalare/konstruktion :D 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 01:10

Bra skrivet :)

Men jag förväntar mig att en professionell bedömare också är HiFi entusiast, således förväntar jag mig att HiFi entusiaster är opartiska.

De "märkes entusiaster" som tar partisk ställning för ett fabrikat e.d. kallar jag istället för anhängare. Där har HiFi entusiasmen fått ge vika för ett ställningstagande, en förutfattad mening, som kan vara mer eller mindre sakligt grundad men ändå...
I det fallet har jag inga förväntningar.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-11 01:25, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-11 01:12

Trevligt att den här tråden har kommit tillbaka till topic igen

Har under en resa inhandlat Hifi&Musik, Highfidelity, Hemmabio och Ljud&bild.
Kan nog inte säga att jag tycker att nån egentligen är så "bra", men det är litegrann som att förvänta sig att Bilsport testar familjekombis eller att Aftonbladet skulle göra egna analyser av läget i mellanöstern.
De har alla sin målgrupp. H&F som vänder sig till vinälskare som vill ha krispiga diskanter och mustiga basar, Ljud&bild som vänder sig till dem som vill ha orelevanta tester av produkter med helt olika förutsättningar etc...

Intressant är dock att de har alla sina favorittillverkare som dyker upp mer eller mindre i varje tidning. Det är som att utforska olika små världar.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi