vad har ni för picuper?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-29 12:13

Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.

Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-29 12:22

matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.

Jasså? Någon som jämförst OM40, 540 & 540MkII?

Jag vill ha en OM40 nål i denna:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-29 13:16

Alexi skrev:
matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.

Jasså? Någon som jämförst OM40, 540 & 540MkII?

Jag vill ha en OM40 nål i denna:
Bild

Nä det har jag inte men jag vet att även de mera mätinriktade engelska magasinen föredrog 540, men att den aldrig riktigt fick någon hausse.
Kan bero på att de alltid själva haft riktigt fina inhemska pickuper... eller jag vet inte...

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-08-29 13:17

En Goldring 1040 på en Linn Basik med Akito arm, låter ganske hyfsat, jag upplevde väldig skillnad mot Linn pickupen som satt på, den hette....ehhh...nåja tror det var samma som AT95:an om jag inte minns fel.

Matereo, har du jämfört den gamla 1040 mot din 1042? skillnader?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-29 13:52

Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.

mvh/Harry

Nej, som jag sa, väljer du att ha en väldigt färgad riaa så kommer ljudet bli väldigt färgad men det ändrar ju inte parametrarna för pickupen. Så visst kan en pickup vara neutral.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-29 13:54

matereo skrev:Om man nu gillar den sortens ljud...

Ja, jag gillar det neutrala ljudet. Vad andra gillar bryr jag mig inte i.

matereo skrev:OM40s veka konstruktion är just det som hindrat den och väckt mycket skepsis i övriga världen, inte minst i Storbrittanien (vinylfrälsenas förlovade land) där den aldrig slog. Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.

Så hur bra och korrekt något är beror på försäljningen? Gäller detta även musik? 8)

matereo skrev:Är bandspelaren på igen... vad är det jag hör? Korrekt? Fråga den och den? Perfekt?... här saknas bara ofärgad, transparent och lite FE snack :lol: :lol: :lol:

Slå upp ordet high fidelity. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-29 14:28

subjektivisten skrev:
Så hur bra och korrekt något är beror på försäljningen? Gäller detta även musik? 8)

Slå upp ordet high fidelity. :roll:

Bandet är tillbakaspolat, och åter hörs, korrekt, high fidelity... osv.
Självklart får du älska den pickan, men det finns givetvis orsaker till att övriga hifi världen inte anammat din och några få övrigas ståndpunkt, angående referenspunkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-29 15:54

Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.

Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.

mvh/Harry

Fast det beror ändå på register och dimension?

Jag tycker att det är en rimlig inställning att se tonarmen främst som en källa som kan "ställa till med problem". Dessa problem är sällan sammanbalandningsbara med det som en dålig pickup ställer till med.

En tonarm kan addera resonanser och den kan vara olämpligt anpassad till pickupen i lågfrekvensområdet, men så mycket annat kan den ju inte ställa till med - jo förstås modulationer om pivot-punkter är felaktiga och sådant där också, men ändå - visst tusan går det att ut en ljudande (eller mätt) helhet av skivspelare, tonarm och pickup, desciffrera vad som var respektiva komponenet!?

De är ju helt olika varandra i vad de bidrar med.

Kort sagt: Tycker inte att det brukar vara några större problem med att hålla isär pickupens egenskaper från tonarmens - eller skivspelarens för den delen. Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.

Det man behöver göra för att få en maximalt rättvisande bild av en pickup är dock att belaste den riktigt (det vill säga optimalt, vilket är olika för olika pickuper - en standard RIAA-ingång är sällan optimal), och att sätta in den i en tonarm som är fri från iband-resonanser (i brist på bättre ord) och med en framtransformerad massa som passar pickupens komplians.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
housemicke

ultralowend i sammanhanget.

Inläggav housemicke » 2008-08-29 18:18

sorry att jag är sent in i gamet men jag har ortofon concorde dj (den blå) och stanton 505 (svart med gul "nål"), jag tycker ortofonen låter mer "korrekt" men stantonen har lite mer bas och låter betydligt mer varmt och lättlyssnat.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-29 18:22

IngOehman skrev:... Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.

Nä. En tonarm är ju själva arbetsbetingelsen för en pickup. En felaktigt dimensionerad arm (för en given pickup) kan ju göra att en pickups fulla potential aldrig uppnås. Att då veta om det är pickupen eller tonarmen som fallerar kan vara knepigt. Med stor erfarenhet samt kunskap om fysikaliteter kan man kanske tolka resultaten av en pickuplyssning i en enda kombination men det är nog inte många som når dessa kunskapens höjder.

Om en pickup spårar dåligt med kraftigt utstyrda skivor, är det en dålig pickup eller en dålig (alt dåligt anpassad) tonarm? Eller är det rentav skivspelarens upphängning som inte är anpassad till tonarm-/pickupkombination? Eller står skivspelaren på fel underlag?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-29 18:31

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.

mvh/Harry

Nej, som jag sa, väljer du att ha en väldigt färgad riaa så kommer ljudet bli väldigt färgad men det ändrar ju inte parametrarna för pickupen. Så visst kan en pickup vara neutral.

Riaan är elektronik jag pratade mekanik.
En neutral pickup är inte neutral oberoende av tonarm och skivspelare. Så en neutral pickup finns inte enligt mitt sätt att se det. Men man kan möjligen hitta en kombination som låter vad man kan uppfatta som neutralt.
En OM40 kan inte spela en skiva ensam, tyvärr.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-29 18:46

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.

mvh/Harry

Fast det beror ändå på register och dimension?

Jag tycker att det är en rimlig inställning att se tonarmen främst som en källa som kan "ställa till med problem". Dessa problem är sällan sammanbalandningsbara med det som en dålig pickup ställer till med.

En tonarm kan addera resonanser och den kan vara olämpligt anpassad till pickupen i lågfrekvensområdet, men så mycket annat kan den ju inte ställa till med - jo förstås modulationer om pivot-punkter är felaktiga och sådant där också, men ändå - visst tusan går det att ut en ljudande (eller mätt) helhet av skivspelare, tonarm och pickup, desciffrera vad som var respektiva komponenet!?

De är ju helt olika varandra i vad de bidrar med.

Kort sagt: Tycker inte att det brukar vara några större problem med att hålla isär pickupens egenskaper från tonarmens - eller skivspelarens för den delen. Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.

Det man behöver göra för att få en maximalt rättvisande bild av en pickup är dock att belaste den riktigt (det vill säga optimalt, vilket är olika för olika pickuper - en standard RIAA-ingång är sällan optimal), och att sätta in den i en tonarm som är fri från iband-resonanser (i brist på bättre ord) och med en framtransformerad massa som passar pickupens komplians.

Vh, iö

En enkel test om man nu har resurser är att ställa upp 5-10 exakt likadana skivspelarkombinationer och provlyssna om det går att skilja dom åt. Jag har gjort testen och skivspelarkombinationer är individer.
Visst finns det olika särpräglade fel man kan höra, men det svåra är att identifiera förtjänster. Så i princip håller jag till en viss del med dig men tycker att du beskriver det hela med för förenklade sanningar.
Har inte stött på något fabrikat av spelare eller tonarm eller pickup som inte har en spridning på mekaniska och elektriska egenskaper om man tittar på ett antal.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-29 23:13

Det sista håller jag med dig om, och det förstårar studien. Det gör också att tester av apprater aldrig är 100 % relevanta för varje exempel av produkten som produceras, om inte produktionen görs med mycket små toleranser.

Ortofon är mycket bra jämfört med vad t ex Goldring var förr i tiden. (Där gällde det att selektera exemplar!). Idag kan mycket väl Godring vara förstklassig därvidlag, jag vet inte.

Oavsett allt detta har jag gjort likande studier som de du beskriver och jag har kommit fram till att det UNDANTAGSLÖST varit mycket lätt att identifiera pickupena, även om de bytt skivspelare och tonarmar hur som helst, kors och tvärs, fram och tillbaka.

(Vilket för övrigt nog till stora delar även är ett svar på Bill50x's inlägg. Och här kommer att förtydligande: Pcikupers spårningsförmåga påverkas endast marginellt av tonarm och skivspekare samt underlag, men undantag av spårningsegenskaperna i de allra mest lågfrekventa registren, där även tonarm och skivspelarupphängning i förekommaden fall kan påverka. Det är dock inte det som man i vetenskapliga sammahang menar med "spårning". Spårningen är en pickups förmåga att klara höga sidohastigheter. dessa är mycket begränsade i lågfrekvensområdet. Däremot inverkar faktorer som inställationen ofta menligt förmågan att spåra, men att en felinställd pickup spårar dåligt betyder inte att det är varken skivspelarens eller tonarmens fel.)

Däremot blir det AVDEVÄRT mycket svårare att veta vilken pickup som är vilken när man anpassar var och en optimalt till grammofonsteget...

Slutsats: En pickups egenskaper är normalt lätt att deschiffrera/identifiera även om man byter skivspelare och tonarm, bara man klarar av att ställa in den rätt (vilket många misslyckas kapitalt med). Men de många "karaktärer" från pickuper går att trolla bort genom att optimalt anpassa den, eller i förekommande fall kompensationsanpassa den*, till RIAA-stegets belastningsegenskaper. Det gör förstås att det blir åtskilligt mycket svårare att skilja mellan olika pickuper när man sett till så att de allihopa arbetar mot en för deras musikåtergivnigsförmåga optimal elektrisk belastning.

Typiskt är det dock lättare att "trimma bort karaktärerna" från MM-pickuper, eftersom de är enklare/mindre komplexa än från de flesta MC-pickuper med sina (ehuru ofta lätta) komplicerade rörliga system.

Vh, iö

- - - - -

*Det är inte helt enkelt att skilja mellan vad som är "optimal anpassning" och vad som är "kompensation" i sådan komplexa elektromekaniska system som trots allt pckuper är. Deras överföringsfunktion är ju produkten av flera överföringsfunktioner som går in i varandra, och det enda som är rimligt lätt är att titta på slutresultatet och trimma in det till maximalt opåverkad behandling av musiksignalen.

PS. Jag kan nämna att jag gjort många fler studier än den ovan nämnda som har anknytning till musikåtergivning via vinylmediet. Bland annat har jag faktiskt gjort LP-skivor direkt från masterband specifikt för att kunna utvärdera ursprungstroheten hos olika avspelningsapparaturer.

I sådana studier (F/E-lyssningar) är det ju lätt att hantera de två axlarna fult/fint ljud (som dock aldrig är entydligt eftersom det beror på musiksignalen) respektive sann/färgad återgivning oberoende av varandra.

Slutsatserna blev:

1. Att man med rätt många pickuper, optimalt elektriskt anpassade, kan åstadkomma en musikåtergivning som kom mycket närmare masterbandet än jag från början trott (baserat på att bara lyssna på befintliga LP-fonogram, och utan att ha experimentera med den hörbara inverkan av den elektriska belastningen).

2. Att en pickup särskilde sig från de övriga, genom att LP-avspelningen kom så nära masterbandet att de blev nästan oskiljbara (det var framförallt störnivån som på högdynamiskt musikmaterial avslöjade LP-avspelningen), och det hade jag definitivt inte trott vara möjligt dessförinnan. Att pickupen i fråga dessutom uppvisade ett slitage på vinylen (och med eller utan samband med det - även lägst ytbrus) som var mångfaldigt mindre än med någon av de andra pickuperna, gjorde att jag tyckte att det var förhållandevis lätt att välja vilket pickup jag vill använda för min egen vinylavspelning: Ortofon M40.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-29 23:21

Kan tillägga att jag äger och gillar (på olika sätt) samtliga de följande pickuperna:

3 stycken Ortofon OM40 (för personligt bruk, och allihopa sitter i Dual-skivspelare),

1 stycken Ortofon SPU (med elliptisk nål, sitter i en SME-arm i Luxman-skivspelare med vakuum-tallrik),

1 stycken Goldring Electro II (ligger i ask),

1 stycken Madrigal Carnegie one (ligger i ask).

Sen har jag förstås en massa andra pickuper liggande också (ytterligare Goldring, Stanton, Grado, Shure...), som jag dock inte intresserar mig för eller har någon tanke eller tro på att jag kommer att använda i någon skivspelare, men man vet ju aldrig...

Och självklart har jag 78-varvsnålar så att jag kan spela schellac-fonogrammen! :)

Något jag aldrig kommer att förstå är vad det beror på att det tillverkas skivspelare som inte klarar både 78 rpm (gärna med pitch), 45 rpm, 33 ⅓ rpm och 16 rpm. Man vill ju kunna spela alla sina svarvade fonogram. Ju.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-29 23:35

IngOehman skrev:(Vilket för övrigt nog till stora delar även är ett svar på Bill50x's inlägg. Och här kommer att förtydligande: Pickupers spårningsförmåga påverkas endast marginellt av tonarm och skivspelare samt underlag, men undantag av spårningsegenskaperna i de allra mest lågfrekventa registren, där även tonarm och skivspelarupphängning i förekommaden fall kan påverka. Det är dock inte det som man i vetenskapliga sammanhang menar med "spårning".

Nu vet inte jag vad i "vetenskapliga sammanhang" menas med spårning. För mig är det när nålen inte längre förmår följa spårets vindlingar, oavsett frekvens - eller orsak. För mig betyder "dålig spårning" just dålig spårning oavsett orsak. Däremot är dålig spårning pga pickupens egenskaper något annat. Men nu handlade ju inte diskussionen om detta utan om det finns några andra variabler (tonarm, spelare etc) som kan påverka uppfattningen om en pickups prestanda.

Min erfarenhet är att spårningen kan påverkas i hög grad av tex spelarens underlag. Och detta inte bara i de mest lågfrekventa sammanhangen även om det märktes mest där i det aktuella fallet som jag har i åtanke. Men även långt upp i mellanregistret lät det fel och orent. Jag vill nu inte påstå till 100 % att problemen är de som jag hävdar, pickupen var helt ny och det kan även, tex, vara en brist på inspelning som skapade den dåliga spårningen.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-30 00:11

Om pickupen har svårighet att spåra på grund av att du t ex skakar på skivspelaren så sorterar det inte under spårningsegenskaper. Spårningsegenskaperna mäter man i cm/s, och de påverkas i princip inte av något annat än pickupen, och dess inställning i tonarm och skivspelare.

Om det inte går att ställa in den korrekt i en skivspelare på grund av att den och/eller tonarmen är felkonstruerade så att korrekta vinklar inte kan uppnås, så kan de dock självklart inverka (negativt) på pickupens spårningsegenskaper. Det samma gäller om pickupen monteras i en tonarm som inte har en övertransformerad massa som stämmer med vad pickupen skall ha. Orsaken i det fallet är att lågfrekvenssmuts helt enkelt kommer att orsaka en dynamiskt felinställd pickup!

Man kan jämföra det med en motor som monterats i en bil med för klen kardanaxel. Motorn kan ge den effekt den kan ger, och det påverkas inte av kardanaxeln eller av bilens vikt eller av luftmotståndet, eller av fan och hans moster*, men om kardanaxeln är för klen och går av, eller om den skuvar sig och börjar skeva så den gnider mot kardantunneln, kan självklart användbara effekten påverkas, men potentiella motoreffekten är fortfarande den samma.

Det är bara inte möjligt att utnyttja dess prestanda innan man sett till att den monterats - i en lämplig skivspelare och tonarm! :twisted: 8)

Vh, iö

- - - - -

*Så länge inte fans moster och han själv, i den här liknelsen motsvaras av soppatorsk vill säga... ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-30 00:20

IngOehman skrev:Det är bara inte möjligt att utnyttja dess prestanda innan man sett till att den monterats - i en lämplig skivspelare och tonarm! :twisted: 8)

vsb.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 00:22

IngOehman skrev:Det är bara inte möjligt att utnyttja dess prestanda innan man sett till att den monterats - i en lämplig skivspelare och tonarm! :twisted: 8)

Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-30 01:08

Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.

/ B

Läste du allt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-30 01:16

Det gjorde han nog inte...

Då skulle han ha sett att lämplig tonarm och skivspelare är "vilkasomhelst som inte är felkonstruerade" och i armfallet dessutom "som har rimligt passande rörlig transformerad massa".

Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är. Vill man ha ut den ackurataste återgivningen av fonogrammet ur den, behöver den dessutom vara parad med ett RIAA-steg med för pickupen optimal elektrisk belastning.

Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.

Resonemanget inkluderar dock självklart inte sådana saker som svaj och motorstörningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-30 01:42

IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.

Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.
Vh, iö

Utveckla gärna lite mer speciellt: "Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm.." ("Vill man ha ut den ackurataste återgivningen av fonogrammet ur den, behöver den dessutom vara parad med ett RIAA-steg med för pickupen optimal elektrisk belastning").

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-30 01:45

Om jag hade haft orken skulle jag spelat in, digitalt, från massa olika skivspelare där alla har OM-40 och Morellos riaa. Sen kunde dom som anser det är stora skillnader på spelare under vanliga förhållande, få lyssna och se om dom kan skilja dom åt.

Hade det inte varit för två jobbiga problem (att fixa samma tonarmskabel så inte den påverkar och fixa så alla går i samma hastighet) så skulle jag göra det direkt. Tror det skulle bli en ögonöppnare för många. (Säger ju inte att det inte är skillnader mellan spelare men det verkar vara rätt överdrivet hur vissa spelare påverkar ljudet).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 01:47

IngOehman skrev:Det gjorde han nog inte...

Då skulle han ha sett att lämplig tonarm och skivspelare är "vilka som helst som inte är felkonstruerade" och i armfallet dessutom "som har rimligt passande rörlig transformerad massa".

Standardkommentar. En kabel påverkar inte ljudet "om den är rätt konstruerad". "En pickup ger sitt bästa om den sitter i en lämpligt dimensionerad tonarm och skivspelare."

Och det är ju rätt förstås.

Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 01:48

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.

/ B

Läste du allt?

Yepp. Därav min kommentar.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-08-30 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-30 01:48

Om du läste det så förstod du det inte. Lika illa. Eller det kanske det inte
är förresten.

Men det var bra att veta att du läste det i varje fall. Då vet jag att det
inte lönar sig att skriva, till just dig. Men andra kan ju fortfarande förstå
det. Så det gör inte nödvändigtvis texten helt bortkastad.

Tack för att du läste det i varje fall!

Jag utgår ifrån att du i varje fall försökte förstå det, och det får duga.
Man kan ju inte göra mer än att försöka.

Laila skrev:
IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.

Vh, iö

Utveckla gärna lite mer speciellt: "Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm.." ("Vill man ha ut den ackurataste återgivningen av fonogrammet ur den, behöver den dessutom vara parad med ett RIAA-steg med för pickupen optimal elektrisk belastning").

Vet inte vad jag skall utveckla...

Men vad jag skrev var alltså att man behöver belasta en pickup (gäller i synnerhet MM-pickuper) med precis rätt resistans och kapacitans, om man vill att den skall återge musiksignalen så korrekt som möjligt.

Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-30 01:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 01:51

IngOehman skrev:Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge.

Rätt igen. Din dag kanske inte är så dålig ändå ;-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-30 01:53

Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?

/ B

Hur vet DU dom sakerna? Hur nogrannt har du undersäkt dom?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 01:59

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?

/ B

Hur vet DU dom sakerna? Hur nogrannt har du undersäkt dom?

Ja.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-30 02:06

Bill50x skrev:...Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?

Dina spekulationer och frågor i all ära, men vill man ha svar på frågorna
så är det ju bara att undersöka saken, och det är lätt att göra det dess-
utom!

Glöm jakten på den bästa sagan, i form av det du uppfattar som logiska
argument som du kan "tro på". Det är ju inte din egen upplevelse av
"trovärdigheten" (givet dina förutfattade meningar) som är intressant,
utan hur det verkligen är.

Det får man veta genom att undersöka det istället för att filosofera om'et.

Då finner man att nästan vem som helst med rätt stor lätthet kan identi-
fiera olika pickuper som man fått chansen att lära känna, även om man
flyttar dem mellan en massa olika kombinationer av tonarmar och skiv-
spelare! :o

Kort sagt: Pickupers karaktärer är i regel MYCKET lätta att separera från
de egenskaper med vilka tonarmar och skivspelare försunkar ljudet.

(V.S.B.)

Det har jag ju redan redogjort för en gång i den här tråden. Om du inte
tror mig kan jag inte göra annat än att uppmana dig att skaffa dig samma
erfarenheter genom att studera saken själv. Vill du inte göra det får du
sväva vidare i dina vanförstställningar. Du är i din fulla rätt att göra det.

Jag tvingar dig inte att tro mig, utan ger dig bara möjligheten att få veta
det jag berättar för dig. Du gör vad du vill med det, och antagligen så gör
du som du brukar göra - står fast vid den världsbild du bestämt dig för
att tro på i förväg. Helt okej det också, det är framgångrika och populära
dogmer du tagit till dig, så du är i gott sällskap. ;)

Att de motsäger all kunskap som man kan få genom att studera saken
behöver inte vara något hinder. (Bevisligen.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-30 02:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-30 02:07

IngOehman skrev:

Men vad jag skrev var alltså att man behöver belasta en pickup (gäller i synnerhet MM-pickuper) med precis rätt resistans och kapacitans, om man vill att den skall återge musiksignalen så korrekt som möjligt.

Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge

Du anser alltså att den elektriska belastningen är "överordnad" den mekaniska anpassningen av skivspelare/tonarm/pickup ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi