Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.

Alexi skrev:matereo skrev:Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.
Jasså? Någon som jämförst OM40, 540 & 540MkII?
Jag vill ha en OM40 nål i denna:
Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
matereo skrev:Om man nu gillar den sortens ljud...
matereo skrev:OM40s veka konstruktion är just det som hindrat den och väckt mycket skepsis i övriga världen, inte minst i Storbrittanien (vinylfrälsenas förlovade land) där den aldrig slog. Det var välan det som fick Ortofon att lansera 500 serien där 540 skulle vara en OM40 i princip men med robustare och normalare chassie konstruktion... även den gick trögt vill jag minnas.
matereo skrev:Är bandspelaren på igen... vad är det jag hör? Korrekt? Fråga den och den? Perfekt?... här saknas bara ofärgad, transparent och lite FE snack![]()
![]()
subjektivisten skrev:
Så hur bra och korrekt något är beror på försäljningen? Gäller detta även musik?![]()
Slå upp ordet high fidelity.
Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.
Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
IngOehman skrev:... Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
Nej, som jag sa, väljer du att ha en väldigt färgad riaa så kommer ljudet bli väldigt färgad men det ändrar ju inte parametrarna för pickupen. Så visst kan en pickup vara neutral.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Eftersom det är en meknisk kombination man lyssnar på så skulle jag likt IÖ's tidigare kommentarer inte fälla så starka ordalag om hur en viss pickup låter utan snarare hur den låter i denna armen på detta verk.
Att någon annan har lyssnat på en pickup i en annan spelare är för mig helt ointressant. Dvs, det kan väcka nyfikenhet men är inte något bevis för någon generell slutledning. Dessutom skiljer sig pickupindivider åt att jag skulle vara ytterligare försiktig om att dra generella slutsatser. Och så förstås måste allt vara rätt injusterat.
Det är betydligt lättare att jämföra hur kombinationer låter, men att t.ex. kalla en pickup neutral skulle jag aldrig göra.
mvh/Harry
Fast det beror ändå på register och dimension?
Jag tycker att det är en rimlig inställning att se tonarmen främst som en källa som kan "ställa till med problem". Dessa problem är sällan sammanbalandningsbara med det som en dålig pickup ställer till med.
En tonarm kan addera resonanser och den kan vara olämpligt anpassad till pickupen i lågfrekvensområdet, men så mycket annat kan den ju inte ställa till med - jo förstås modulationer om pivot-punkter är felaktiga och sådant där också, men ändå - visst tusan går det att ut en ljudande (eller mätt) helhet av skivspelare, tonarm och pickup, desciffrera vad som var respektiva komponenet!?
De är ju helt olika varandra i vad de bidrar med.
Kort sagt: Tycker inte att det brukar vara några större problem med att hålla isär pickupens egenskaper från tonarmens - eller skivspelarens för den delen. Visst tusan kan man dra slutsatser om en pickup utan att ha hört den i massor av olika skivspelare och tonarmar, eller utan att ha hört den i en specifik tonarm som man anser sig vara bekant med. Pickupens fel är annorlunda och lätt skiljbara från tonarmens och skivspelarens. Dessutom är de för det mesta större.
Det man behöver göra för att få en maximalt rättvisande bild av en pickup är dock att belaste den riktigt (det vill säga optimalt, vilket är olika för olika pickuper - en standard RIAA-ingång är sällan optimal), och att sätta in den i en tonarm som är fri från iband-resonanser (i brist på bättre ord) och med en framtransformerad massa som passar pickupens komplians.
Vh, iö
IngOehman skrev:(Vilket för övrigt nog till stora delar även är ett svar på Bill50x's inlägg. Och här kommer att förtydligande: Pickupers spårningsförmåga påverkas endast marginellt av tonarm och skivspelare samt underlag, men undantag av spårningsegenskaperna i de allra mest lågfrekventa registren, där även tonarm och skivspelarupphängning i förekommaden fall kan påverka. Det är dock inte det som man i vetenskapliga sammanhang menar med "spårning".
IngOehman skrev:Det är bara inte möjligt att utnyttja dess prestanda innan man sett till att den monterats - i en lämplig skivspelare och tonarm!![]()
Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.
/ B
IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.
Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det gjorde han nog inte...
Då skulle han ha sett att lämplig tonarm och skivspelare är "vilka som helst som inte är felkonstruerade" och i armfallet dessutom "som har rimligt passande rörlig transformerad massa".
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Helt rätt. Och därför kan man inte dra slutsatser om en pickups prestanda genom att lyssna på den i en enda kombination av arm och spelare.
/ B
Läste du allt?
Laila skrev:IngOehman skrev: Det allra viktigaste var dock att pickupen behöver vara korrekt monterad för att prestera visa den kan/hur den är.
Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm, i varje fall inom rimliga gränser, det vill säga att de sistnämnda passar parametriskt till pickupen.
Vh, iö
Utveckla gärna lite mer speciellt: "Det sistnämnda är typiskt mycket mera avgörande för hur pickupen klarar att återge musiksignalen, än val av skivspelare och tonarm.." ("Vill man ha ut den ackurataste återgivningen av fonogrammet ur den, behöver den dessutom vara parad med ett RIAA-steg med för pickupen optimal elektrisk belastning").
IngOehman skrev:Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge.
Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
/ B
Hur vet DU dom sakerna? Hur nogrannt har du undersäkt dom?
Bill50x skrev:...Men om man nu lyssnar på en pickup i sin skivspelare - hur vet man att tonarm och skivspelare samt underlaget det hela står på är "rätt dimensionerat"? Hur vet man att tonarmen är rätt konstruerad? Och är det verkligen rätt att även en felkonstruerad arm påverkar ljudet mindre än vad designen av pickupen gör? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av en tonarm är mindre viktig än den mekaniska konstruktionen av pickupen? Vad är det som säger att den mekaniska konstruktionen av pickupen eller tonarmen är mindre viktig än den elektriska av pickupen?
IngOehman skrev:
Men vad jag skrev var alltså att man behöver belasta en pickup (gäller i synnerhet MM-pickuper) med precis rätt resistans och kapacitans, om man vill att den skall återge musiksignalen så korrekt som möjligt.
Det tillhör ovanligheterna att pickuper presterar sitt bästa med en last om kanske 47 kohm + den kapacitiva last som skivspelarkabeln + ingångssteget råkar ge
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 15 gäster