Nu ska jag sticka ut hakan
Under 90-talet gjorde jag och en kompis en ovetenskaplig test.
Vi ville kolla om det här med de olika teknikerna vid sk. mastering/inspelning påverkade fonogramen.
Vi jämförde LP-skivor analogt inspelade ( efter inrådan av Jan Erik Persson, Opus 3 ) analogt mixade och analogt mastrade.
Vi jämförde digitalt inspelade LP-skivor som varit analogt mixade och digitalt mastrade.
Vi jämförde Digitalt inspelade LP-skivor som varit digitalt mixade och digitalt mastrade.
Samma jämförelse gjordes med CD.
Jämnförelsen gjordes med olika musikgrupper, bl.a. Police:s samtliga skivor, LP mot CD.
Jämförelsen utföll på detta sätt, från bäst till sämst:
1. Analogt inspelad LP med analog mixning, analog mastering.
2. Analogt inspelad LP med analog mixning och digital mastering.
3. Analogt inspelad LP med digital mixning och digital mastering.
4. Digitalt inspelad LP med digitalt mixning och digital mastering.
5. Analogt inspelad CD med analog mixning och digital mastering.
6. Analogt inspelad Cd med digital mixning och digital mastering.
7: Digitalt inspelad CD med digital mixning och digital mastering.
Jämförelsen gjordes med en Linn LP 12 med motorstyrningen Lingo, Ittok, K 18 pickup.
Cd- spelare var min dåvarande Denon 625.
Vi jämförde sedan SAMMA skiva ( Perspektiv, Opus 3 )- jämförelsen var mellan LP:n ( analogt inspelad ) och CD:n ( analogt inspelad )
Enligt Jan Erik Persson på Opus 3 skilde det inget mellan de olika framställningarna. LP:n och CD:n var framställd från ett identiskt masterband. Borde låta identiskt.
Lp skivan lät betydligt bättre.
Vi blev faktiskt shockade hur stor skillnaden var. Lp:n inehöll musiker av kött och blod, som stod livs levande framför dig, mellan högtalarna. Cd:n lät trött och platt, som en fondtapet i jämförelse med Lp:n.
Smått shockade över denna upptäckt provade vi med en billigare LP-spelare, en Dual 505 + AT 95 för 1600:-. Samma resultat här. Lp:n lät betydligt bättre.
Enligt JanErik Persson på Opus tre låter vinylen betydligt närmare masterbandet. " Det saknas en dimension vid Cd-framställning ", som han sade.
Detta är en uppfattning han delar med massvis av ljudtekniker, och, han borde veta, det är ju han som spelat in skivan " perspektiv ".