Inte alls nöjd med ljudet men vilken är rätt åtgärd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-08 12:01

Det stämmer nog!

Jag har nått mitt mål när jag kan lyssna på musik och helt glömma bort att det är en stereoanläggning jag använder, bara lyssna på musiken och glömma allt annat alltså. Tyvärr har alldeles för många anläggningar en massa "imponerande" effekter för sig som helt och hållet distraherar en (mig åtminstone) från musiken, istället börjar man lyssna på anläggningen i sig. Samma sak gäller när jag tittar på film, bakkanaler finner jag helt enkelt distraherande. Jämför med när man läser en bok och helt och hållet försvinner in i handlingen, istället för att behöva störas av tankar gällande papperstyp och typsnitt.

Jag spelar mest mp3:or via: m-audio audiophile 2496 (ASIO och koaxialutgången) -> Denon 1905 -> OA60.

För att jämföra piP och OA60 så upplever jag att OA60 låter snäppet behagligare vid högre ljudvolymer i mitt kala rum, medan piP möjligen låter något mer "korrekt" (vad jag nu menar med det?). Hur som helst är det små skillnader, och med båda högtalarna kan jag oftast glömma bort dem och faktiskt lyssna på musiken. Annars är det bara väldigt dyra högtalare i bra rum som jag kan säga samma sak om.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-05-08 15:54

Hammarstrand: Har du testat med att plocka väck TV:n ännu? Hade en gång ett skåp mellan mina Carlssonhögtalare, ljudbilden dog... Skåpet var i och för sig högre än TV:n, men kanske problematiken är jämförbar?
/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-08 16:27

Det liknar faktiskt lite trollning att fråga och påstå det ena och det andra men sedan inte värdera och prova hjälp och förslag som kommer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-05-09 11:47

Trollning = fråga för frågandets skull?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-10 17:53

Citat:
"...Jämför med när man läser en bok och helt och hållet försvinner in i handlingen, istället för att behöva störas av tankar gällande papperstyp och typsnitt. "

wintersun, = en själsfrände. :D

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-10 20:39

Flamenco skrev:Citat:
"...Jämför med när man läser en bok och helt och hållet försvinner in i handlingen, istället för att behöva störas av tankar gällande papperstyp och typsnitt. "

wintersun, = en själsfrände. :D

Måste säga att det var välldigt insperarande att läsa denna text..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-17 12:28

petern skrev:Trollning = fråga för frågandets skull?

Nej, fråga för att provocera, men utan att bry sig om svaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-18 11:49

Jag har från flera håll hört att ljudkorten i Mac:ar inte längre är vad de brukade vara - alltså bra ;-)

Faktum är att min urfattige musikerbror har lånat mitt gamla usb-soundblaster 16-kort. Han hävdar att det låter klart bättre än det inbyggda ljudkortet i hans splirrans nya Mac mini(!). Jag har bläddrat lite i tråden med inte sett hur du plockar ut ljudet ur datorn. Om du går ut analogt ur G4:an så är det i det steget jag skulle börja titta när det handlar om uppgraderingar.

Om du vill fortsätta att använda datorn som interface och använda ett ljudkort så skulle jag titta på AudioFire2. Jag har inte provat det själv men läst mycket bra om det.

Ett annat alternativ kan vara en Squeezebox. Det är en nätverkspelare. Du hittar mer information om du söker på forumet. Sökt på "Squeezebox", "SB3" och "Klämlåda" :-)

Båda lösningarna kostar ungefär 2000 sek i Sverige.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-18 11:52

Koffe skrev:Jag har från flera håll hört att ljudkorten i Mac:ar inte längre är vad de brukade vara - alltså bra ;-)

Faktum är att min urfattige musikerbror har lånat mitt gamla usb-soundblaster 16-kort. Han hävdar att det låter klart bättre än det inbyggda ljudkortet i hans splirrans nya Mac mini(!). Jag har bläddrat lite i tråden med inte sett hur du plockar ut ljudet ur datorn. Om du går ut analogt ur G4:an så är det i det steget jag skulle börja titta när det handlar om uppgraderingar.

Om du vill fortsätta att använda datorn som interface och använda ett ljudkort så skulle jag titta på AudioFire2. Jag har inte provat det själv men läst mycket bra om det.

Ett annat alternativ kan vara en Squeezebox. Det är en nätverkspelare. Du hittar mer information om du söker på forumet. Sökt på "Squeezebox", "SB3" och "Klämlåda" :-)

Att ljudkortet i en Mac Mini inte är något vidare är inte så konstigt tycker jag med tanke på vad den kostar och hur kompakt den är.
Den e ju tänkt att vara en simpel surf burk inte en musikmaskin.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-18 11:54

I övrigt tyckte du vad om mitt svar?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-18 12:05

Det var ett vettigt svar men inget nytt för mig dock.
Har länge varit sugen på en Squeezebox men dom e så dyra och frågan är hur stor skillnad det är på den och billigare konkurenter?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-18 12:08

Hammarstrand skrev:
Att ljudkortet i en Mac Mini inte är något vidare är inte så konstigt tycker jag med tanke på vad den kostar och hur kompakt den är.

Mac mini har optisk utgång varför den kan vara en alldeles utmärkt musikmaskin. Själv spelar jag jag all min musik med en Macbook Pro kopplad via toslink-DAC-förstärkare-Oa 50.3 & är mycket nöjd. Det blev ett stort lyft när jag skaffade min DAC, den analoga utgången suger.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-18 12:09

En annan tanke är väll så sådana fall att skaffa sig en bra DAC som man kör in ljudet genom i så fall. Nack delen är ju att det inte blir trådlöst då..

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-18 12:13

Jag gillar Squeezebox, men sitter man på en mac med itunes osv så har jag lite svårt att se vad den skulle kunna tillföra. Ngn som kan förklara? Den e ju snygg...

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-18 12:15

Hammarstrand skrev:
Koffe skrev:Jag har från flera håll hört att ljudkorten i Mac:ar inte längre är vad de brukade vara - alltså bra ;-)

Squeezebox kostar som billigast 2780 sek i Sverige vad jag hittat fast du kanske vet något ennu billigare?
Nästa 3000:- är jag inte villigt att lägga i alla fall.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-18 12:15

Hammarstrand skrev:En annan tanke är väll så sådana fall att skaffa sig en bra DAC som man kör in ljudet genom i så fall. Nack delen är ju att det inte blir trådlöst då..

Med en Express eller Apple TV så har du alltihop.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-18 12:16

Jag gillar Squeezebox, men sitter man på en mac med itunes osv så har jag lite svårt att se vad den skulle kunna tillföra. Ngn som kan förklara? Den e ju snygg...

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-18 12:17

Hammarstrand skrev:

Mac mini har optisk utgång varför den kan vara en alldeles utmärkt musikmaskin. Själv spelar jag jag all min musik med en Macbook Pro kopplad via toslink-DAC-förstärkare-Oa 50.3 & är mycket nöjd. Det blev ett stort lyft när jag skaffade min DAC, den analoga utgången suger.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-18 12:54

Hammarstrand skrev:Squeezebox kostar som billigast 2780 sek i Sverige vad jag hittat fast du kanske vet något ennu billigare?

Ja det hade du rätt i. Jag är helt säker på att jag sett den för 2 200 sek. Hmm. Hur som, jag gav 3100 för min och är helnöjd.

Hammarstrand skrev:En annan tanke är väll så sådana fall att skaffa sig en bra DAC som man kör in ljudet genom i så fall.

När jag tittade på det för snart två år sedan så var det så att ljudkorten gav mycket mer än externa dac:ar. Alltså det var förmodligen billigare att köpa ett bra externt ljudkort än en dac. Nu har detta eventuellt ändrats. De här är tillexempel lite intressanta. Ton, visst har du koll på de här grejorna? Hade inte du en "Citypulse"?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-18 13:14

Ton skrev:Jag gillar Squeezebox, men sitter man på en mac med itunes osv så har jag lite svårt att se vad den skulle kunna tillföra. Ngn som kan förklara? Den e ju snygg...

Alltså. Om man tycker att det är OK att ha datorn som gränssnitt när man byter låt och väljer skiva går det att bygga billigare och bättre lösningar än SB3:an. Det som är nice är att SB3:an är ett bra gränsnitt till servern (som kan integrera mot iTunes). Och sen låter den bra. Nu får vi se hur lång tid det tar innan Morello kommer att börja gapa om mätningarna i Stereophile... Vad skall vi gissa? ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-18 13:31

Hammarstrand skrev:Har länge varit sugen på en Squeezebox men dom e så dyra och frågan är hur stor skillnad det är på den och billigare konkurenter?

Sorry! Jag missade den här frågan.

Än så länge är det milsvid skillnad i kvalitet. Därmed inte sagt att det kommer att fortsätta vara så. SB3:an är lixom på riktigt. Sen är det en väldigt viktig egenskap med hur serverdelen fungerar och är uppbyggd. Där sopar Slimservers utvecklings community banan med konurrenterna - en jätteviktig aspekt.

Den enda som jag ser som konkurrent är Sonos. Som förresten är super nice.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-18 17:10

wintersun! Har du gjort något efter alla råd du fått? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-29 10:09

Nu har jag mätt och räknat lite på avståndet mellan högtalarna.
Så här räknade jag, först mätte upp ganska så exakt 350cm mellan högtalarväggen och örat i lyssningspossition. Tog sedan 350 / 1.8 = 194.4.
Dividerade seda kvoten med två: 194.4 / 2 = 97.2 för att kunna mäta ut varje högtalares possition från mittpunkten som exakt den samma som mitt huvud i lyssningspossitionen.
Återkommer nästa vecka med lyssningsintryck efter min visstelse i göteborg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-30 06:53

Hammarstrand skrev:Tog sedan 350 / 1.8 = 194.4.

Var fick du siffran 1.8 ifrån? 1.18 brukar vara den siffra som nämns. Det har också funnits någon skiss på hur just Carlsson ska beräknas.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-30 07:15

Dessutom bör du dra av avståndet från väggen till högtalarfronten från måttet 350 cm. Eller har du inwall-högtalare?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-05-30 16:09

Hejsan!

Erkänner att jag scannat tråden snabbt men Koffe gick på din Mac som eventuellt problem. Kan det inte vara så att han träffat rätt? Du har en PowerMac G4 och vad jag vet så saknar den digital utgång. Jag har numera MacBookPro samt iMac, båda med digitala utgångar. Det är mycket stor skillnad att köra digitalt in i en DAC jämfört med att ta ut ljudet analogt från det "lilla" ljudkortet i den bärbara datorn.

Ifall du använder Frontrow så får du ju ett handhavande som i mitt tycke är överlägset ex en squeezebox.

Jag förutsätter att du kör iTunes (glöm detta om du inte gör det). Stäng av, i mitt tycke, dumma inställningar som
-Ljudförbättrare
-Ljudkontroll
-Uppspelning med övertoner

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-30 20:12

Vad jag kan se finns det inga reflektioner på alla svar du fått! Varför?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-31 00:00

Almen skrev:Dessutom bör du dra av avståndet från väggen till högtalarfronten från måttet 350 cm. Eller har du inwall-högtalare?

Nej jag har inte inwall-högtalare där i mot så är jag säker på att Ingvar skrev högtalarväggen i ett av sina inlägg tidigare i stråden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-31 07:46

Hammarstrand skrev:
Almen skrev:Dessutom bör du dra av avståndet från väggen till högtalarfronten från måttet 350 cm. Eller har du inwall-högtalare?

Nej jag har inte inwall-högtalare där i mot så är jag säker på att Ingvar skrev högtalarväggen i ett av sina inlägg tidigare i stråden.
Ah, ok det stämmer, fel av mig. För Carlsson-högtalare, som till stor del spelar med väggen också så gäller det.

Jag tänkte på "vanliga" högtalare med relativt dämpad vägg. Glöm vad jag sa, sorry. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-31 08:28

Fanns någon skiss på faktiskt.se om hur man skulle mäta vid just uppställningen av Carlsson-högtalare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi