Beolab 9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-10 23:11

Hedlund skrev:Som vanligt.
Du bara bubblar en massa skit utan att veta något...

Och ni går på det, gång på gång. :D Det finns ju liksom inget som ens är lönt att diskutera...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 23:15

Vidare är inte ett självreglerande digitalt signalprocessorsystem (med tex en mätmikrofon) detsamma som ett servokontrollerat högtalarelement, utan bara reglerar en filterkurva och en tidsfördröjningskrets för rumsanpassning. Detta system har inget att göra med att kunna anpassa en låda till ett element.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 23:19

Vee-Eight skrev:Vidare är inte ett självreglerande digitalt signalprocessorsystem (med tex en mätmikrofon) detsamma som ett servokontrollerat högtalarelement, utan bara reglerar en filterkurva och en tidsfördröjningskrets för rumsanpassning. Detta system har inget att göra med att kunna anpassa en låda till ett element.

Men tror du fortfarande att B&Os DSP bara har en(två) funktion? Som sagt Beolab mäter kontinuerligt vissa parametrar från baselelementet och justerar sedan för bästa resultat.
Sen kan väl självklart DSP funktioner visst användas för att matcha element till en låda genom att dämpa resonanser och användande av flytande delningsfrekvenser.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 23:23

Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Vidare är inte ett självreglerande digitalt signalprocessorsystem (med tex en mätmikrofon) detsamma som ett servokontrollerat högtalarelement, utan bara reglerar en filterkurva och en tidsfördröjningskrets för rumsanpassning. Detta system har inget att göra med att kunna anpassa en låda till ett element.

Men tror du fortfarande att B&Os DSP bara har en(två) funktion? Som sagt Beolab mäter kontinuerligt vissa parametrar från baselelementet och justerar sedan för bästa resultat.

Men då får du ju redogöra för hur det funkar, vilka parametrar det rör sig om, exakt vad som justeras etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 23:36

Vee-Eight skrev:
Men då får du ju redogöra för hur det funkar, vilka parametrar det rör sig om, exakt vad som justeras etc.

Lite svårt att exakt redogöra eftersom B&O och deras partners knappast offentligör sina affärshemligheter till 100%..

Men det handlar ju som du säkert redan vet om att mäta och korrigera bl.a. högtalarelementens impedans och kontinuerligt filtrera och kompensera för olinjäriteter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-11 06:59

Rain skrev:Lite svårt att exakt redogöra eftersom B&O och deras partners knappast offentligör sina affärshemligheter till 100%..

Men eftersom du inte vet så kan du med säkerhet påstå saker? Hmm... jag tror jag och logiken svängde åt olika håll precis...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 22:20

Nattlorden skrev:
Men eftersom du inte vet så kan du med säkerhet påstå saker? [/i]

Det jag påstår är ju inga hemligheter...

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-07-12 00:09

Rain skrev:Det jag påstår är ju inga hemligheter...
Nä, skit är sällan en hemlighet...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 00:11

Radikalrealist skrev:
Rain skrev:Det jag påstår är ju inga hemligheter...
Nä, skit är sällan en hemlighet...

Det var ju ett väldigt lågt uttalande från dig som du givetvis inte kan underbygga...

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-07-12 00:35

Rain skrev:Det var ju ett väldigt lågt uttalande från dig som du givetvis inte kan underbygga...
Uppenbarligen är jag inte lika tålmodig som andra debatörer; allvarligt talat "Rain", inser du inte att du inte bara blir slagen på fingrarna utan blir överkörd i dispyt efter dispyt, i tråd efter tråd...

Vad är ditt syfte?

I mångt och mycket påminner du om signaturen Lavskägge på vof.se.

Nu vill jag dock påstå att du har fötterna på jorden, men din argumentationsteknik (eller egentligen avsaknaden av förmågan att ta till sig andras argument) är obefintlig. Självinsikt?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 00:50

Radikalrealist skrev:Nu vill jag dock påstå att du har fötterna på jorden, men din argumentationsteknik (eller egentligen avsaknaden av förmågan att ta till sig andras argument) är obefintlig. Självinsikt?

Din argumentationsteknik är i så fall inte ens obefintlig, men allvarligt ta till dig av vad jag skriver för jag har mer rätt än vad du och dina något enkelspåriga cronies inser...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-12 01:13

haha ännu en tråd där det bråkas. som vanligt :lol: Kul att han som skrev tråden från början skrev att han inte ville ha något bråk........................
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 08:15

Detta är inte bråk... detta är bara en medlem som har svårt att fatta... han har läst någonting, gjort en personlig feltokning av den och hävdar sedan in absurdum att han har rätt kontra flertalet personer med honom överlägsen kunsakap i området.

Det enda man kan göra är att skratta åt eländet! :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 08:31

BengtO skrev:Tittar man bara på slutbetyget är det ju få testade högtalare som ligger lägre faktiskt..

Stämmer inte! Högtalaren rankas högt av
Stereoplay och med 58 punkter för "Klang"
(betyget som styr placering i deras lista) slår
BeoLab 9 bl.a. B&W 803S och Dali Euphonia
MS4...

Bild

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 10:03

Hetsporren skrev:
BengtO skrev:Tittar man bara på slutbetyget är det ju få testade högtalare som ligger lägre faktiskt..

Stämmer inte! Högtalaren rankas högt av
Stereoplay och med 58 punkter för "Klang"
(betyget som styr placering i deras lista) slår
BeoLab 9 bl.a. B&W 803S och Dali Euphonia
MS4...

Bild

Okej, men den har lägre i "Klang än t.ex"

Tannoy Westminister
Sonus Faber Elipsa
Kef Reference 203/2
Audio Physics Avanti 5
Cabasse La Sphère
Final 1000i

Och det är ju bara några av de de har testat under 2007 jag ser på hemsidan.

Sen vad som är få, det vet jag inte.. men de flesta jag hittar oavsett prisklass har högre betyg i Klang än Beolab.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 10:11

BengtO skrev:Sen vad som är få, det vet jag inte.. men de flesta jag hittar oavsett prisklass har högre betyg i Klang än Beolab.

Jag uppskattar/ser att BeoLab 9 har högre klangbetyg än minst 3/4 av alla golvhögtalare på listan och att den hamnar ungefär i mitten av Absolute Spitzenklasse. Då läser jag 5/07 och i det numret är den ännu inte testad, men det är ju lätt att se var den skulle ha hamnat. Kanske har de petat in oerhört många högtalare i övre halvan av Absolute Spitzenklasse under sommaren? 8O
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-12 10:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 10:11

Nattlorden skrev:Detta är inte bråk... detta är bara en medlem som har svårt att fatta... han har läst någonting, gjort en personlig feltokning av den och hävdar sedan in absurdum att han har rätt kontra flertalet personer med honom överlägsen kunsakap i området.

Verkar som om ganska mångas "kunsakap" i området inte är så överlägsen utan snarare tvärtom....

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 10:16

Hetsporren skrev:
BengtO skrev:Sen vad som är få, det vet jag inte.. men de flesta jag hittar oavsett prisklass har högre betyg i Klang än Beolab.

Jag uppskattar/ser att BeoLab 9 har högre klangbetyg än minst 3/4 av alla golvhögtalare på listan och att den hamnar ungefär i mitten av Absolute Spitzenklasse. Då läser jag 5/07 och i det numret är den ännu inte testad, men det är ju lätt att se var den skulle ha hamnat. Kanske har de petat in oerhört många högtalare i övre halvan av Absolute Spitzenklasse under sommaren? 8O

Vet ej då jag enbart läser testerna som är åtkomliga "gratis" på webben vilket verkar vara 2007. Såg iallafall att slutbetyget "gut-sehr gut" utdelades och det finns flera andra som har "sehr gut" vilket bör vara bättre? Är ingen fena på tyska dock, sen får man väl anta att nån sorts koppling i slutbetyg tas till priset, då många av de högtalarna som fått "bättre" omdöme kostar både betydligt mindre och betydligt mer.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 10:19

Okej, då har jag alltså rätt eftersom jag sitter med hela listan framför mig. :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 10:23

Hetsporren skrev:Okej, då har jag alltså rätt eftersom jag sitter med hela listan framför mig. :wink:

Är det inga som har mer än 58 i klang där då?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-12 10:32

Rain skrev:
Nattlorden skrev:Detta är inte bråk... detta är bara en medlem som har svårt att fatta... han har läst någonting, gjort en personlig feltokning av den och hävdar sedan in absurdum att han har rätt kontra flertalet personer med honom överlägsen kunsakap i området.

Verkar som om ganska mångas "kunsakap" i området inte är så överlägsen utan snarare tvärtom....

Du är ju helt otrolig Rain.
Hur går det med servot i Beolab?
Har du någon förklaring till varför man valt AB i BL9 då ICE är så överlägset? Priset kan ju knappast vara ett skäl.
/J

Cygnus resurectum

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 10:46

BengtO skrev:
Hetsporren skrev:Okej, då har jag alltså rätt eftersom jag sitter med hela listan framför mig. :wink:

Är det inga som har mer än 58 i klang där då?

Som sagt: Knappt 1/4 av alla listade golvare är högre rankade (klang), eller snarare 1/5...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 10:48

hur många är det då? 1/5 av 1000 e ju en hel del.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 10:53

BengtO skrev:hur många är det då? 1/5 av 1000 e ju en hel del.

33 st. olika golvhögtalare hade (i Stereoplay nr. 5/07) högre Klang-betyg/ranking än 58 punkter, dvs från 59 (Sonics Allegra á 5900 euro och JBL Array 1400 á 9800 euro) till 65 (Lumen White Silver Flame á 26 000 euro)...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 11:02

Ok, bra.. Då finns det ju åtminstone 33 kandidater till som kan göra anspråk på att vara "bättre" :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 11:33

Rain skrev:Verkar som om ganska mångas "kunsakap" i området inte är så överlägsen utan snarare tvärtom....

Ytterligare ett bevis från dig att ytlighet är viktigare än underliggande fakta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 13:28

BengtO skrev:Ok, bra.. Då finns det ju åtminstone 33 kandidater till som kan göra anspråk på att vara "bättre" :)

Ja, i alla fall om man läser Steroplay som fan läser Bibeln...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-12 14:06

Lyssnade på denna i dag ..Och måste säga att del ju spelar musik. Phil collins lagrat på tv'n ut i hötalarna och det låter inte alls dumt. :) Periodvis funderar jag på om det överhuvud taget behövs mer än så här och vill man ha lite snyggt omkring sig räcker dessa länge. Jag småmyste i soffan och bara njöt av tonerna. Dock är 70papp rätt mycket pengar. Men grunden är denna att de spelar ljuva toner. Dock i aktiv lyssning kände jag omg att den inte engagerar lika mycket och vissa kraftfullare passager är lite ansträngda men kontentat är att jag faktiskt bli lite förvånad äver hur gott det lirar. Med B&O subben påslagen ble det lite mer stamp i takten också. :) Fast prisprestanda är nog inte så bra. För visst 17 kan man få detta ljud betydligt billigare men inte i samma läckra förpackade koncept som b&o erbjuder. Jag menar en sub för 30papp en tv för 100papp samt högtalarna för 70papp som sedan måste kompleteras av ett par bakhögtalare som också dem låg på 25papp. :lol: Men man får ju inte ta med nått dit man går så kanske för den skull. Dock kontenta är att den lirar god musik men för pengen är det inte enligt mig bästa ljud för den pengen.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 19:49

tvett skrev:Du är ju helt otrolig Rain.
Hur går det med servot i Beolab?
Har du någon förklaring till varför man valt AB i BL9 då ICE är så överlägset?

Inte otroligare än vad du är, har du ens inläggen läst ordentligt?

Beolab5 har servoliknande kontrollfunktioner vilket är uppenbart för alla som kan läsa.
Att B&O inte använder ICE i BL9 kanske har med folks korkade anti-Icefördomar att göra eller att de helt enkelt tyckte det passade bättre i BL9 än i BL5.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-12 20:44

Korkad sa Bill! :)
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi