Locka mer branschpersoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 19:33

Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 19:42

Nefilim skrev:Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!

Beror ju en hel del på HUR man svarar när man blir ifrågasatt med. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 19:59

Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-24 20:18

Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.

Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-24 20:28

Kevin_Mitnick skrev:
Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.

Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-24 20:38

Harryup skrev:
Kevin_Mitnick skrev:

Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.

Jag tycker inte att det är bråkigt här på faktiskt. Tvärtom, jag kommer hit för att lära mig nya saker om hifi och ljudåtergivning. Jag kommer också hit för att jag har väldigt svårt för den syn på hifi som genomsyrar andra forum. Jag är medlem på hififorum också, inget ont om HF, men det förekommer väldigt sällan några intressanta diskussioner där.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 21:18

Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.

Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.

Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 21:28

Hmmm... Det kanske är mer kvinnor som behövs istället? :) (tänker på en viss tråd)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 21:46

phloam skrev:Hmmm... Det kanske är mer kvinnor som behövs istället? :) (tänker på en viss tråd)

Jo helt klart!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-25 00:39

Vill "man" här ha "ett annat forum" :?: jag är tveksam "man" vill det egentligen..

Ta bara då popedh i stort sett pinkar på folk här och man står i givakt med fånande "kom tillbaks och slå oss mer" stuket..

En som i stort sett garvar folk rakt i fejan vill man ha kvar medans seriösa trevliga som inte vill sitta med förbannad gojja och spy över folk här. ja dom jagar man som en flock ut..

Skall detta forum locka in fler av tillverkare eller som det är i Sverige oftast agenter för produkter så måste man sluta hänga folk högt för dom inte kan eller vill ens kunna allt om teknik och mätkurvor..

Dessutom måste modererandet bli konsekventare samt inte så partiskt som det är här.. jag har sagt att det blir inferno för länge sedan och det blev som jag förutspått också..

inte ens om "vi " som anses vara dom som bråkar är borta så kan forumet fungera.. Så vi är därmed inte anledningen till bråken.

Något att fundera på en stund anser jag..

jag anser detta forum ha massor med fördelar att bygga vidare på. men också tyvärr en hel del saker som omöjliggör utveckling till nåt bättre än enbart tjafsande oftast.. Tyvärr..

mvh
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 11:56

subjektivisten skrev:
Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.
Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.

Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Fast tråden handlar ju om mer om att hur man skulle kunna locka hit fler. Fler ja, än IÖ och BB då, eller?
Man måste inse att dom flesta fabrikat representeras av agenter och distributörer i Sverige och för dom gäller inga fysiska lagar. Dom är säljare så då gäller marknadslagstiftningen. Så vill man ha hit fler representanter så kommer man isf få folk som tycker det låter "schysst" om grejorna dom representerar.
"Neutralt, vad menar du? Det är det väl."
Man kan inte ålägga leverantörer att deras produkter skall klara en F/E-lyssning när det aldrig har varit målet att apparaten skall klara det.
Och så länge man inte inser att det finns tillverkare som fullständigt struntar i F/E-lyssning utan dom bygger efter ett annat ideal så kommer ingen leverantör att vilja delta här i någon större utsträckning.
Försök få en Linn representant att tycka att F/E-lyssning är bättre och mer rättvisande utvärdering än att stampa takten.
Så om man vill ha hit fler representanter så kan man inte idiotförklara dom direkt bara för att dom inte har samma syn på hur en anläggning skall utvärderas jämfört med vad ett antal tongivande personer här har för ideal.
Det man däremot kan ifrågasätta är deras koncept generellt och hur dom uppfyller sina egna mål. Men ändra inte deras egna mål eller tolka in andras mål i deras mål i diskussionerna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-25 12:48

Harryup skriver kloka ord.

Som jag skrev innan, vilka branschpersoner finns det egentligen på forumen? På rak arm kan jag räkna upp IÖ, BB, paa, ollemirsch, Sladd, Pabo (Anaview) och HolographicAudio här på faktiskt, även om de senare inte deltar vidare ofta. Sedan har vi nämnda Jorma och Engelholm, Erik Anderssson. Vilka fler (jag har inte så bra koll, känner jag)?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 13:11

Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:16

Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:26

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.

Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.

Man kan ha hört hur som helst, och ogillat det eller gillat det eller man har vissa eller många reservationer. Något annat gäller inte vid en lyssning.
Rätt eller fel finns inte när man diskuterar upplevelser. Om det inte framgår extremt tydligt att det var så JAG uppfattade det då, så kanske du förstår nu att det är mina intryck och åsikter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:29

paa skrev:Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Jag skulle hellre se att typ Micke Bladelius, QLN, Maarten och Primare folk etc var med så det kom lite friskt blod. Inget ont om det gänget du nämner men förutom Hedlund och Bosse så känns det väl som dom andra lite tillhör samma gäng.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:29

Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.

Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 13:32

paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.

Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 13:33

subjektivisten skrev:Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.

Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa. :lol:

Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 13:33

Naqref™ skrev:Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)

Om du läser inlägget före mitt så ser du vad jag svarade på!
Ser att jag fick med några dubletter, men det var inte meningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 13:35

Så du begär av mig som admin att jag ska läsa noggrant i trådarna oxå?! :oops:

;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-25 13:46

subjektivisten skrev:

Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Som sagt, fördelen med Faktiskt är att det Faktiskt finns teknisk kompetens här, för oss som är mindre vetande, men upplevelsen av ljud är också viktig - det är trots allt möjligt att anläggningar som mätmässigt inte håller måttet ger många lyssnare en mer engagerande upplevelse (som är ett intressant ämne i sig; hur vi uppfattar musik och ljud). Det är väl bara bra om det stöts och blöts, problemet är att det inte alltid sker i respektfulla tongångar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:01

Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:03

JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-25 14:03

subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Man får sitta väldigt nära högtalarna. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 14:06

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?

Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Fel tråd!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:07

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.

Man får sitta väldigt nära högtalarna. ;)

Sant, kanske använder högtalarna som lurar! :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-25 14:11

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.

Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?

Ja, om du upplever att den går i 356km/h tänker då inte jag ifrågasätta dig på den punkten :)

Nu ska man väl vara rejält fartblind om man inte kan uppleva skillnad på 50km/h och 356km/h. En bättre liknelse är att vissa bilar faktiskt ger en högre fartupplevelse än andra trots att de bevisligen går långsammare.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-25 14:23

Precis som man vid fritt fall och i vissa diskussioner kan uppnå häpnadsväckande hastigheter neråt.
Gör det någonting om vi diskuterar ämnet? Även om detta inte var helt OT.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-25 14:40

Naqref™ skrev:
paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?

Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.

Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A ;)

Jag har jobbat lite som bodknodd på HifiPunkten, helt riktigt. För detta får jag ngt att göra samt ev rabatter på sortimentet, oftast plockar jag skrot som annars hamnat i skrotbingen. Jag brukar också ibland få använda deras elektronikverkstad för att köra oscilloskop etc. Men jag vet inte om jag kan kalla mig branschperson för det. Jag tjänar inga perngar på hifi iaf.

Men man blir insyltad i "branschen" förr eller senare som admin för ett forum. Man knyter kontakter med rätt så viktigt folk, man blir "du" och polare med många. Iom mässor och reportage så känner jag många, såsom Sladd, Öhman, Paa, Pekka, Kaffekoppen, Jorma, Timbre, Pac, Lindroos, Morello, Engelholm, Larsen, Svalander, Wolfgang och många många till. I det ljuset är jag i allra högsta grad insyltad. Svårt att låta bli, skulle jag tro.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi