Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-11 14:51

Tyvärr alldeles för taffligt skrivet för att framstå som seriöst.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-11 14:54

Ja, synd att det var så konstigt skrivet. Man kanske skulle ta att göra en mer informativ och korrekt sammanfattning och skicka...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-11 14:56

Tjena Rhenrics, du verkar inte ha läst den riktiga Brystontesten heller, eller har jag fel? Eller du har inte läst de riktiga testerna om 1090 eller 208 heller, att döma av din text. Jag kan då kort berätta om innehållet att det framförs olika områden där ljudet kritiseras hos dessa produkter (208 & 1090).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-11 15:06

Johan_Lindroos skrev:Tjena Rhenrics, du verkar inte ha läst den riktiga Brystontesten heller, eller har jag fel? Eller du har inte läst de riktiga testerna om 1090 eller 208 heller, att döma av din text. Jag kan då kort berätta om innehållet att det framförs olika områden där ljudet kritiseras hos dessa produkter (208 & 1090).

Aha. Nä jag har inte läst dessa tester. Jag baserar min "kunskap" på vad folk skrivit här om vilka steg som inte färgar hörbart. Jag trodde det var typ på gränsen till ett axiom att Nad 208 inte färgar hörbart.

Det är alltså endast Bryston som inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-11 15:58

Almen skrev:Ja, synd att det var så konstigt skrivet. Man kanske skulle ta att göra en mer informativ och korrekt sammanfattning och skicka...
Det var väl någon som tog på sig att översätta texten, men det har förstås dragit ut för mycket på tiden, och en PR-avdelning vill ju agera, inte avvakta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-11 16:01

Tror taffliga intrycket passar Bryston.
Då behöver det ju inte direkt klart framstå som att det är någon väsentlig uppgradering.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-11 16:27

Det är min tolkning med.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-11 17:03

Få tre överraskningar till priset av noll ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-09-11 19:01

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att sammanfattningen saknar VÄSENTLIG information. Om man enbart läser sammanfattningen (jag tänker mig att jag inte vet något annat om diskussionerna eller resultaten) så förstår jag nästan ingenting, inte ens vem den här Raimo är, om det är han som testat (vilket det ju inte är). Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Raimo,det är jag det,Tanner frågade om det fanns någon som kunde svenska så jag skrev en snabb sammanfattning/översättning,givetvis var ju inte tanken att det skulle publiceras på detta sätt,om man läser den fortsatta diskussionen,så förklarar jag att det var en snabb sammanfattning & att jag bara behärskar gammal skolengelska,dessutom kom vi överens om att öhman själv skulle komma mad en korrekt översättning.Ur sitt sammanhang blir det ju lite taffligt minst sagt.Tråkigt att det blev på detta viset.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-11 19:41

Johan_Lindroos skrev: Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Den är gjord, och under bearbetning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-12 00:03

phon skrev:
Johan_Lindroos skrev: Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Verkar dock som det är lite för sent nu...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-12 08:02

RMA skrev:Raimo,det är jag det,Tanner frågade om det fanns någon som kunde svenska så jag skrev en snabb sammanfattning/översättning,givetvis var ju inte tanken att det skulle publiceras på detta sätt,om man läser den fortsatta diskussionen,så förklarar jag att det var en snabb sammanfattning & att jag bara behärskar gammal skolengelska,dessutom kom vi överens om att öhman själv skulle komma mad en korrekt översättning.Ur sitt sammanhang blir det ju lite taffligt minst sagt.Tråkigt att det blev på detta viset.
vh Raimo.
OK, då förstår jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-12 08:07

Hej Raimo-RMA!
Ja det var lite olyckligt. Jag tycker du kommer med en bra förklaring!
/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 08:29

Det tycker jag med. Tack för förklaringen!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 08:30

Lust skrev:
phon skrev:

Verkar dock som det är lite för sent nu...
Vi kan publicera hela artikeln på deras forum ;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-12 09:09

Kaffekoppen skrev:Vi kan publicera hela artikeln på deras forum ;)

Du är en klok man, Kaffet!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-12 09:18

Tja, det beror väl lite på hur man vill bli behandlad i framtiden kanske?
Bryston har väl inte gjort något fel? Dom har publicerat det dom har fått, dom har ställt upp och byggt om en apparat.
Och dom är en affärsdrivande firma, så jag skulle tänka mig för vad man gör själv innan man gav dom en chans att publicera själva artikeln.
OM det nu är viktigt. Är det det?
Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 09:54

Harryup skrev:Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

Problemet är att Bryston försöker sopa undan deras egna feldimensioneringar under mattan...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 10:11

Harryup skrev:Tja, det beror väl lite på hur man vill bli behandlad i framtiden kanske?
Bryston har väl inte gjort något fel? Dom har publicerat det dom har fått, dom har ställt upp och byggt om en apparat.
Och dom är en affärsdrivande firma, så jag skulle tänka mig för vad man gör själv innan man gav dom en chans att publicera själva artikeln.
OM det nu är viktigt. Är det det?
Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

mvh/Harry
Det är självklart att ett första steg är att kontakta Bryston med en översättning av artikeln i sin helhet.

Det är mycket osmidigt som det gått till nu, särskillt eftersom en översättning av oss är under framtagande. Det är bara beklagligt att det tagit lite lång tid.

Nog hade vi önskat vi att vi hade blivit tillfrågade om synpunkter innan någon lämnade in en sammanfattning av vår artikel till dem.

Men vi har fått en förklaring, och precis som Bamsefar och Harryup nämt tidigare är deras agerande förståeligt. Det upptäckta gäller ju fler modeller än just den nämda.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-09-12 11:35

rhenrics skrev:

Aha. Nä jag har inte läst dessa tester. Jag baserar min "kunskap" på vad folk skrivit här om vilka steg som inte färgar hörbart. Jag trodde det var typ på gränsen till ett axiom att Nad 208 inte färgar hörbart.

Det är alltså endast Bryston som inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg?

Hallå !

Om jag kommer ihåg rätt så färgade inte NAD 208 hörbart upp till 250 Watt, däröver (upp till 600 Watt) kunde steget detekteras med små hörbara fel.

Att påstå att nämda Bryston steg (med modifiering) inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg, går ej att göra (och det tror jag ej någon gjort heller), bara att man hitills inte kunnat detektera detta, vilket är gott nog.

Vh Göran

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-12 13:27

Bamsefar skrev:
Harryup skrev:Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

Problemet är att Bryston försöker sopa undan deras egna feldimensioneringar under mattan...

Mmmm, riktigt så ser ju inte jag på det.
Jag ser på det som att det är en kompetent leverantör bland många andra som inte heller dom har som policy att publicera alla förändringar.
Dom kanske inte har "vi skjuter oss gärna i foten" som paroll.
Sen skulle inte jag kalla det feldimensionering då den kanske är perfekt dimensionerad enligt Brystons mål. Att det finns andra mål med snävare toleranser är ju inte nödvändigtvis bättre ur alla Brystons perspektiv.
En feldimensionering skulle jag kalla det om en valfri förstärkare ur produktionen inte uppfyller specarna på grund av införda ändringar.
Har Bryston sagt att deras förstärkare är absolut neutrala?
Att dom klarar F/E-lyssning utan detektering?

Min åsikt är snarare förfölj Toyota som uppgraderar krockkuddar utan att vilja ändra dom som inte uppfyller Euroencap specen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 13:53

Harryup skrev:Sen skulle inte jag kalla det feldimensionering då den kanske är perfekt dimensionerad enligt Brystons mål.

Felet med 14B ST/SST är att den är bryggad, och ursprungligen var t.ex. utgångsfiltret dimensionerat för icke bryggade slutsteg. Men 14B är bryggat internt, och således feldimensionerat.

Men det spelar ingen som helst roll, jag har fullständigt förlorat förtroendet för Bryston som både produkttilverkare och företag.
Best Regards
Bamsefar

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-12 18:51

Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?
Är det för deras tafflige skandinaviske generalagent?

Mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 20:15

woland skrev:Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?

Mvh

Dels för att deras så kallade generalagent (TAA IMPORT A/S) som är fullständigt vedervärdiga att ha att göra med. Man blir lurad och blir tvingad att bekosta advokat i ett år för att dom skall hålla det dom själva förbundit sig att göra enligt deras egna författade kontrakt.

Dels för att Bryston föredrar att, trots att bevismatrial för ovanstående, hålla generalagenten ryggen och inte ge ett skit tillbaka.

Dels för att dom inte klarar av att vara så pass rakryggade att erkänna att dom faktiskt glömt att den konstruktion de gjorde för 20 år sedan inte har uppdaterats iom nya förstärkare vilket skapade detta läge.

Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Jag tycker dom är skitdåliga. Dom må ha support men fan alltså, detta är med marginal det sämsta jag haft att göra med. Bara en sådan sak som att generalagenten vägrar stå för vad de själva skrivit i avtalet... Och ljuger en rakt upp i ansiktet och RÄKNAR med att man skall acceptera deras jävla skitursäkter. Nej fan Bryston skall man fan inte ha att göra med, och framförallt inte TAA IMPOSRT A/S eller Lyric Hifi som dom också kallas - rent jävla skitföretag.

Är det tydligt nog ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 20:17

Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-09-12 20:35

Bamsefar skrev:Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

FWIW så är jag glad att du gjorde det. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-09-12 20:46

Bamsefar skrev:Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?

T.o.m. jag fick läsa det.....................................på biblioteket :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-12 20:47

Bamsefar skrev:Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?

Oj :oops:

Det är nog mitt fel. Har helt försummat att se till så att du fick se den, du borde ju ha fått det först av all, alltså långt innan den kom i tryck till och med.

Ber alldeles väldigt mycket om ursäkt.

Jag skickar den per omedelbart med email!

Vh, iö

- - - - -

PS. Och därefter är det ju självklart att du skall få ett års gratis medlemsskap i LTS, om du vill. Det vågar jag besluta självsvådligt utan att fråga styrelsen. Säger de nej så betalar jag själv.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-13 00:48

De säger inte nej.

Jag hade själv tänk tillstå att han skulle få just det i samband med nästa styrelsemöte. Blir jag nedröstad så är jag med och delar på medlemsskapet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-13 09:33

Bamsefar skrev:
woland skrev:Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?

Mvh

Dels för att deras så kallade generalagent (TAA IMPORT A/S) som är fullständigt vedervärdiga att ha att göra med. Man blir lurad och blir tvingad att bekosta advokat i ett år för att dom skall hålla det dom själva förbundit sig att göra enligt deras egna författade kontrakt.

Dels för att Bryston föredrar att, trots att bevismatrial för ovanstående, hålla generalagenten ryggen och inte ge ett skit tillbaka.

Dels för att dom inte klarar av att vara så pass rakryggade att erkänna att dom faktiskt glömt att den konstruktion de gjorde för 20 år sedan inte har uppdaterats iom nya förstärkare vilket skapade detta läge.

Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Jag tycker dom är skitdåliga. Dom må ha support men fan alltså, detta är med marginal det sämsta jag haft att göra med. Bara en sådan sak som att generalagenten vägrar stå för vad de själva skrivit i avtalet... Och ljuger en rakt upp i ansiktet och RÄKNAR med att man skall acceptera deras jävla skitursäkter. Nej fan Bryston skall man fan inte ha att göra med, och framförallt inte TAA IMPOSRT A/S eller Lyric Hifi som dom också kallas - rent jävla skitföretag.

Är det tydligt nog ?

Shit alltså vilken sågning! :P

jaha, vad ska man köpa för steg då då??

har inte Krell nåt steg som klarat sig bra genom LTS tester? Eller Gamut kanske??

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi