Bevisat och bevisat
Det går ju att få folk att höra skillnad trots att man inte ändrat något.
Moderator: Redaktörer
Det är vad du tror!Martin skrev:Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Om testmetoderna är bevisat svårt placeboeffektsdrabbade, vad spelar det då för roll om man testar eller inte?Man kommer ju ändå inte fram till något.
__10 skrev:Det är ju en viss skillnad mellan en kabel för 300 kkr och ett fint mekaniskt ur för samma pengar. I o f s finns det förstås överprisade klockor också, men knappast i samma utsträckning som kablar...
Ondjultomte skrev:Och när man blandar in ens egna subjektiva åsikter så har man förkastat hela resonemanget med bättre eller sämre, då dessa egenskaper är relativa.
En subjektiv uppfattning är inte en objektiv egenskap!
Som vanligt diskuteras det äpplen och päron...
hifirocker skrev:Det sjukaste av allt är egentligen hifimässor.
Man kan sitta och lyssna på en anläggning med jättedyr elektronik och jättedyra högtalare och kablar för 100 000kr, men sen har man en akustik som av klart sämre sort.
Hur fasen kan man vara så himla blåst att man inte gör något åt det element i en hifikedja så påverkar ljudet allra mest?
Fixa till en jämn frekvensgång och gör något åt elaka reflexer sen så kan vi få höra vad anläggningen går för!!
matson skrev:Hifirocker: Alla verkar ju dock inte sträva efter så god återgivning som möjligt utan snarare skall man få till ett schysst sound(paradoxalt nog brukar samma människor håna Cervin-Wega ägare).
matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.
subjektivisten skrev:matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.
Ett ytterst smaklöst inlägg från din sida!![]()
Att påstå att dom som köper dyra kablar är sinnesslöa är ju under all kritik! Ska det vara okej med sånt här på Faktiskt?
För det blir ju ett jäkla liv om man säger att LTS är en sekt, grundlurade, etc.
subjektivisten skrev:henricsson, Bråkiga och bråkiga, jag blir redigt förbannad när man inte får ha olika syn och infallsvinklar ang hifi utan att vissa ska kalla dom "sinnesslöa" mm. Det är jäkligt illa IMO.
För min del så får LTS falangen hålla på hur mkt dom vill så länge dom inte försöker trycka ner vi andra med liknade saker. Du måste väl se själv i dom inläggen jag kommentera att det var onödiga påståenden?
Hej hopp, gummi snopp![]()
subjektivisten skrev:dawen, Ja olika åsikter har jag aldrig haft problem med, jag förespråkar ju det själv. Men här har vi exempel på inlägg som INTE tycker det okej med olika åsikter för håller man inte med "dom" så är man lurad, sinnesslö, etc. DÄR drar jag min gräns!
Och jag tänker INTE vara tyst så länge sådana inlägg kommer.
henricsson skrev:Menar bara att jag iaktagit (läst mycket här på faktiskt men deltagit lite) att du tenderar att ha en allmänt tråkig ton. Kanske en missuppfattning från min sida.
matson skrev:Lugna ner dig subjektivisten! Du behöver inte bli så stressad för att någon har en annan åsikt än du
matson skrev:Ja, jag tycker att det är sinnesslött att köpa kablar för 20 alt. 300 papp. Men det är ju bara min åsikt och om du har en annan så....fine by me.
matson skrev:Angående återgivning så vill jag inte diskutera det med dig då du uppenbarligen inte har förstått grunden för själva resonemanget. Då faller liksom vitsen med att diskutera tycker jag.
Magnuz skrev:Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar.
matson skrev:Att sinnesslö var ett annat ord för utvecklingsstörd visste jag inte. Givetvis menade jag inte det, men det trodde väl knappast någon?(att jag via kabelåsikter över internet kunde ställa diagnoser alltså)
dimitri skrev:Jag tror att även Subjektivisten skulle vara benägen att hålla med Matson om det är slött att köpa kablar för xxxkkr för att man inte orkar kolla om de verkligen är bättre än kablar för xxKKr, xKKr, 0.xKKr.
Sen kan man hävda att de har rätt till ett sådant beteende, bara de har råd. Och att de förtjänar lika respekt.
Rätt att köpa xxxKKR kabel? visst.
Rätt till respekt? för vad?
Rätt att ha åsikter (om kablar) på ett forum för hifi? Rent tekniskt- ja. DVS som alla andra har de rätt att skriva inlägg. Men sådana inlägg kan inte mottas med respekt (imo of course)
dimitri
Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster