Vad är det för hifianläggningar som kräver kablar ala 300tkr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-31 14:26

Bevisat och bevisat

Det går ju att få folk att höra skillnad trots att man inte ändrat något. :lol:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-31 20:00

Glömmer aldrig när jag var på hifi-konsult och dom demade kablar i olika prisklasser. Det var bara personen som demade som hörde några som helst skillnader. Jag och kompisen fattade ingenting, för skillnaden var nada mellan transprants svindyra signalkabel och ett par supra. Systemet dom spelade var Advantage och QRS Saturnus.
Om jag minns rätt kostade signakablarna från transparant 30000 spänn och suprakablarna 500 pix. Det var ingen hörbar skillnad alls. Den som hävdar det har intressen i den branchen. Snacka om att folk lägger pengarna på fel saker.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-31 20:20

Martin skrev:
Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem. :wink:

Om testmetoderna är bevisat svårt placeboeffektsdrabbade, vad spelar det då för roll om man testar eller inte? :roll: Man kommer ju ändå inte fram till något.
Det är vad du tror! :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-31 22:11

Birger, det beror nog på att ni inte hade tränade hifiguldöron :lol:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-02-01 00:07

OT: vet nån om biltemas dyraste ht-kabel är vettig, eller kan man lika gärna (hellre?) satsa på deras ekk?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-01 00:34

Kör på EKK istället.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-01 00:48

OT:

Hur står sig EKK mot Cat5? Sugen på att testa men orkar inte terminera om o sånt om det inte gör märkvärd skillnad (till det bättre helst 8O :) )
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-01 00:54

Från 300.000kr till 30kr, inte dåligt! :D :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-01 01:05

Finns ju olika CAT 5 kablar och dom flesta verkar ge lite väl klen area. Många är dessutom flerkardeliga. EKK är ju bra och billig. Enda nackdelen är att den är svårhanterlig + att den inte anses som hipp och ball.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-01 01:09

EKK går bort för mig.(för styv och klumpig) Har haft Supra 3.4 i många år nu. Kabeln har allt man kan önska sig 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-02-01 01:11

Personligen tror jag inte att jag, med mitt rum och min hörsel, skulle få en hörbart bättre anläggning för 3 miljoner än för 300 kkr. Coooooolare? Såklart :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-01 01:53

Henricsson:
Hur står sig EKK mot Cat5? Sugen på att testa men orkar inte terminera om o sånt om det inte gör märkvärd skillnad (till det bättre helst

Du kan läna mina cat5
De skall var enkarerliga. Det är ett krav.
Jag bor i Gbg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 03:16

__10 skrev:Det är ju en viss skillnad mellan en kabel för 300 kkr och ett fint mekaniskt ur för samma pengar. I o f s finns det förstås överprisade klockor också, men knappast i samma utsträckning som kablar...

BS! Det är samma sak! Grejer som är rätt billiga att göra men prissatta för att bli eftertraktade.

Ondjultomte skrev:Och när man blandar in ens egna subjektiva åsikter så har man förkastat hela resonemanget med bättre eller sämre, då dessa egenskaper är relativa.

En subjektiv uppfattning är inte en objektiv egenskap!

Som vanligt diskuteras det äpplen och päron...

Intressant, hur lyssnar du på musik? Du lär inte använda öronen om du kan vara "objektiv".

hifirocker skrev:Det sjukaste av allt är egentligen hifimässor.
Man kan sitta och lyssna på en anläggning med jättedyr elektronik och jättedyra högtalare och kablar för 100 000kr, men sen har man en akustik som av klart sämre sort.
Hur fasen kan man vara så himla blåst att man inte gör något åt det element i en hifikedja så påverkar ljudet allra mest?
Fixa till en jämn frekvensgång och gör något åt elaka reflexer sen så kan vi få höra vad anläggningen går för!!

Hmm, så ska dom bygga om hotelrum då eller? Det lär knappast vara något dom FÅR göra.
Sedan, är det inte samma hifirocker som anser att sin förvrängda 100Hz bild iaf ger en bild "som han gillar subjektivt"? :wink:

matson skrev:Hifirocker: Alla verkar ju dock inte sträva efter så god återgivning som möjligt utan snarare skall man få till ett schysst sound(paradoxalt nog brukar samma människor håna Cervin-Wega ägare).

Att du inte förstår någonting alls! :evil:
Hur många gånger ska man behöver säga samma sak?
Jag ställer då en motfråga, har du en anläggning som är 100% ofärgad från skiva till örat? Om inte, va då snäll och ta det lugnare med detta snack.

matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.

Ett ytterst smaklöst inlägg från din sida! :evil:
Att påstå att dom som köper dyra kablar är sinnesslöa är ju under all kritik! Ska det vara okej med sånt här på Faktiskt?
För det blir ju ett jäkla liv om man säger att LTS är en sekt, grundlurade, etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-01 03:21

dimitri,

tack för erbjudandet men jag använder mig utav en 3-fläta Cat5 (solid) nu:

Bild

EKK:s styvhet (o hype-faktor) känns hyfsat oviktigt, frågan är om det är värt att testa?

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-01 03:25

subjektivitisten, (nin från HF.nu va?)

jösses vilka bråkiga inlägg du gör här på faktiskt, ser inte så mycket av det på det andra forumet. Sugen på att sprida subjektivitet här på tekniska faktisk.se? 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-01 03:25

subjektivisten skrev:
matson skrev:Det är väl samma sinnesslöhet som gör att man köper kablar för 20 papp som för 300 papp.

Ett ytterst smaklöst inlägg från din sida! :evil:
Att påstå att dom som köper dyra kablar är sinnesslöa är ju under all kritik! Ska det vara okej med sånt här på Faktiskt?
För det blir ju ett jäkla liv om man säger att LTS är en sekt, grundlurade, etc.

Olika åsikter har väl varit okej ganska så länge här på faktiskt. Det är väl något som får stå för matson det där, att han tror att rika människor inte lägger lika mycket möda och energi till att titta upp hur bra kabel är innan de köper den. De har väl annat för sig, kanske matson tänker.

Sedan att det uppstår diskussioner för att folk har olika åsikter, det...skulle man väl nästan kunna förvänta sig på ett diskussionsforum?

Ju starkare åsikter, desto häftigare åsikter.

Nu ska jag fortsätta löda, tjipp!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 03:32

henricsson, Bråkiga och bråkiga, jag blir redigt förbannad när man inte får ha olika syn och infallsvinklar ang hifi utan att vissa ska kalla dom "sinnesslöa" mm. Det är jäkligt illa IMO.
För min del så får LTS falangen hålla på hur mkt dom vill så länge dom inte försöker trycka ner vi andra med liknade saker. Du måste väl se själv i dom inläggen jag kommentera att det var onödiga påståenden?
Hej hopp, gummi snopp 8)

dawen, Ja olika åsikter har jag aldrig haft problem med, jag förespråkar ju det själv. Men här har vi exempel på inlägg som INTE tycker det okej med olika åsikter för håller man inte med "dom" så är man lurad, sinnesslö, etc. DÄR drar jag min gräns!
Och jag tänker INTE vara tyst så länge sådana inlägg kommer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-01 03:35

subjektivisten skrev:henricsson, Bråkiga och bråkiga, jag blir redigt förbannad när man inte får ha olika syn och infallsvinklar ang hifi utan att vissa ska kalla dom "sinnesslöa" mm. Det är jäkligt illa IMO.
För min del så får LTS falangen hålla på hur mkt dom vill så länge dom inte försöker trycka ner vi andra med liknade saker. Du måste väl se själv i dom inläggen jag kommentera att det var onödiga påståenden?
Hej hopp, gummi snopp 8)

Menar bara att jag iaktagit (läst mycket här på faktiskt men deltagit lite) att du tenderar att ha en allmänt tråkig ton. Kanske en missuppfattning från min sida.

På tal om falang; därav att jag misstänkte att du var nin från HF.nu. :)

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-01 04:28

:) Lurade för att man köper en dyr kabel, det vet jag inte, frågan är väl vad man vill uppnå, exklusivitet, den ultimata förbättringen då allt annat är fixat, eller något annat.
Lurendrejeri blir det väl först i och med att du påluras något som du inte velat ha.
Om du köper en kabel med fem nollor har det väl knappast skett av en slump.

- Hoppsan, jag skulle egentligen ha en produktbroschyr från Philips, men kom hem med ett par kablar för 300 lax.

Njaaa...............
Bravo

matson

Inläggav matson » 2004-02-01 09:37

Lugna ner dig subjektivisten! Du behöver inte bli så stressad för att någon har en annan åsikt än du.

Ja, jag tycker att det är sinnesslött att köpa kablar för 20 alt. 300 papp. Men det är ju bara min åsikt och om du har en annan så....fine by me.

Angående återgivning så vill jag inte diskutera det med dig då du uppenbarligen inte har förstått grunden för själva resonemanget. Då faller liksom vitsen med att diskutera tycker jag.

Mvh

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-01 10:42

Bravo, det jag menade att en kabel för 300 000 kr kanske inte är så mycket bättre än en kabel för 10 000 kr. Det ger nog inte så mycket förbrättning att det ger orsak att köpa dessa jättedyra kablar. Men jag kanske har fel :). Man kan ju verkligen undra vad det som gör en så dyr kabel så mycket bättre som de inte kunde göra på de något billigare?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-01 11:35

"Lurendrejeri blir det väl först i och med att du påluras något som du inte velat ha. Om du köper en kabel med fem nollor har det väl knappast skett av en slump."

Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar. Jag skulle nog kalla det att man är lurad. Detta betyder dock inte att jag försöker hindra någon från att ha åsikter. Hur skulle det faktum att jag anser att någon är lurad kunna hindra personen ifråga från att ha åsikter?

matsons ordval var väl kanske inte helt lyckat, eftersom sinnesslö är ett äldre ord för utvecklingsstörd och jag antar att det inte riktigt var det han menade, men det betyder fortfarande inte att han hindrar någon från att ha sin åsikt. Hur skulle han kunna göra det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-01 12:10

En sak jag inte fattar är varför en dyrare kabel alltid måste vara bättre än en billigare? Samma sak gäller ju inte för högtalare, där man måste ta hänsyn till rumsplaceringar etc.
När det gäller kablar så är det anpassningar etc. som gäller så varför gäller inte samma?
Om man inte tror att kablar kan göra skillnad, varför disskuterar man kablar alls oavsett pris? Det kommer inte att gå att "omvända" folk.
Jag själv skulle aldrig orka med att ha ett par riktigt "bra och dyra" elektrostater hemma då jag inte tycker om ljudet. (har ägt några stycken).
Men jag tycker inte dom som gillar det är korkade.
Förstår heller inte att man tror att en dyrare=bättre produkt alltid får en enklare anläggning att låta bättre. Om man sätter in nåt i kedjan som avlslöjar andra brister så tillskriver många dom nya problemen den produkt man testar. Lätt att göra men eftersom det är en kedja man lyssnar på så är det inte självklart att så är fallet.
Koppla en Krellsubba till en enkel hembio receiver och konstatera att Krell lurar alla. Eller koppla in Krellen i en +miljon kr anläggning och märk att den tillför nåt positivt. Folk som tror att deras tro är en sanning innan man testat i olika kombinationer bör tänka om enligt min mening. Har nån hört något, påstå inte att dom inte har hört det. Fråga istället hur dom gjorde för att få fram det så man själv kanske kan upprepa det, och därigenom hitta nåt som förbättrar ljudåtergivningen.
Att vara kristisk är en sak och att vara raljant är ibland väldigt nära till, och det upplevs inte positivt i några sammanhang inkluderat vetenskapliga.

matson

Inläggav matson » 2004-02-01 12:36

Att sinnesslö var ett annat ord för utvecklingsstörd visste jag inte. Givetvis menade jag inte det, men det trodde väl knappast någon?(att jag via kabelåsikter över internet kunde ställa diagnoser alltså)

Äh, nu orkar jag inte med kabeltramset längre och skall upphöra med att skriva i liknande trådar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-01 12:55

Ja, man blir ju intrasslad i alla kablar :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-01 13:45

subjektivisten skrev:dawen, Ja olika åsikter har jag aldrig haft problem med, jag förespråkar ju det själv. Men här har vi exempel på inlägg som INTE tycker det okej med olika åsikter för håller man inte med "dom" så är man lurad, sinnesslö, etc. DÄR drar jag min gräns!
Och jag tänker INTE vara tyst så länge sådana inlägg kommer.

Det är cool med mig. Gapa järnet! :)

Själv satt jag och lödde ungefär fyra timmar i sträck inatt. Efter att ha lött två timmar råkade jag dra av två ledare, och var tvungen att börja om från början. Sånt är kul! 8)
Common sense is not that common.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-01 14:36

Jag tror att även Subjektivisten skulle vara benägen att hålla med Matson om det är slött att köpa kablar för xxxkkr för att man inte orkar kolla om de verkligen är bättre än kablar för xxKKr, xKKr, 0.xKKr.
Sen kan man hävda att de har rätt till ett sådant beteende, bara de har råd. Och att de förtjänar lika respekt.
Rätt att köpa xxxKKR kabel? visst.
Rätt till respekt? för vad?
Rätt att ha åsikter (om kablar) på ett forum för hifi? Rent tekniskt- ja. DVS som alla andra har de rätt att skriva inlägg. Men sådana inlägg kan inte mottas med respekt (imo of course)
dimitri

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 14:43

henricsson skrev:Menar bara att jag iaktagit (läst mycket här på faktiskt men deltagit lite) att du tenderar att ha en allmänt tråkig ton. Kanske en missuppfattning från min sida.

Tja, du får tycka som du vill. Själv tror jag nog att du tycker så om min ton är för att du delar inte mina åsikter.

matson skrev:Lugna ner dig subjektivisten! Du behöver inte bli så stressad för att någon har en annan åsikt än du

Som sagt, har aldrig haft problem med olika åsikter. Men när någon nervärderar någonannans åsikt, då har jag problem med det.

matson skrev:Ja, jag tycker att det är sinnesslött att köpa kablar för 20 alt. 300 papp. Men det är ju bara min åsikt och om du har en annan så....fine by me.

Oki, så då är man dum i huvudet om man köper något som inte passar din åsikt?

matson skrev:Angående återgivning så vill jag inte diskutera det med dig då du uppenbarligen inte har förstått grunden för själva resonemanget. Då faller liksom vitsen med att diskutera tycker jag.

Öhhh, det tror jag nog. Men jag tror du har missat att det finns olika sätt att se på återgivningen.

Magnuz skrev:Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar.

Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS... :wink:

matson skrev:Att sinnesslö var ett annat ord för utvecklingsstörd visste jag inte. Givetvis menade jag inte det, men det trodde väl knappast någon?(att jag via kabelåsikter över internet kunde ställa diagnoser alltså)

Juppz, därav blev jag jäkligt förbannad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 14:47

dimitri skrev:Jag tror att även Subjektivisten skulle vara benägen att hålla med Matson om det är slött att köpa kablar för xxxkkr för att man inte orkar kolla om de verkligen är bättre än kablar för xxKKr, xKKr, 0.xKKr.
Sen kan man hävda att de har rätt till ett sådant beteende, bara de har råd. Och att de förtjänar lika respekt.
Rätt att köpa xxxKKR kabel? visst.
Rätt till respekt? för vad?
Rätt att ha åsikter (om kablar) på ett forum för hifi? Rent tekniskt- ja. DVS som alla andra har de rätt att skriva inlägg. Men sådana inlägg kan inte mottas med respekt (imo of course)
dimitri

Hmmm, jag skulle inte använda order sinnesslö eftersom det utpekar personen som efterbliven. Men jag säger såhär, tror inte det finns NÅGON som är intresserad av Hifi, sitter på forum och läser tidningar bara köper produkter utan att testat så vad är det för mening att påstå något dyl?
Såklart finns det rika människor som bara beställer det "dyraste" utan att lyssna. Är dom människorna samma du möter på mässor eller forum? Nej, det kan jag nog lova.
Men Rolex eller Ferrari är väl inte heller oseriösa bara för att det finns folk som köper deras prylar utan att ens testa dom innan?

matson

Inläggav matson » 2004-02-01 15:18

Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS...

Kan du förtydliga dig en smula här? Menar du att någon tar min medlemsavgift och stoppar ner i sin plånbok? Hur vet du det i så fall?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi