Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-18 14:10

Detta är verkligen en djungel för mig.

Jag har ingen möjlighet att provlyssna och jag flyger till Chile om 2 veckor.

Om ni skulle välja mellan Bose QC15 eller Sennheiser PXC450, vilken skulle ni ta?

mvh Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-18 14:42

Få se, utan att veta någonting om någonting gällande produkterna:

Bose? Dåliga associationer - dåliga erfarenheter.
Sennheiser? Goda associationer - goda erfarenheter.

Ibland är livet lätt. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-09-18 15:31

:lol:

Så tänkte jag lite själv med.

Fast man börjar fundera för mycket när man läser på alla forum :?

Alexi skrev tidigare i tråden att skulle han köpa idag så skulle det bli Bose QC15 och Bamsefar är väldigt nöjd med sina Sennheiser.

Jag vill bara ha så utvilade öron som möjligt samt kunna lyssna på musik i välljud både hemma och på resan.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-18 15:48

Sony har precis släppt lite nya modeller också. Jag skulle säga, skit i ljudkvalite välj de som är skönast och i andra hand de som dämpar bäst. Jag körde öronproppar innanför mina bullerdämpande sist jag långflög. Ljudkvalite är långt ner på kravlistan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-09-18 16:47

Jag har QC15 och är ganska nöjd med dem. Jag flyger iofs inte, men de funkar bra bland tryckpressar. Sitter bra, men det blir ju varmt efter ett par timmar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-06-02 13:18

Alexi skrev:Testet dyker ju upp i Molt och jag har svårt att tro att vi hinner till nästa nummer och nummer 3 kommer i sep-okt, så det är en stunds väntan, även om testet genomförs innan sommaren.

Jag väntar fortfarande på det här testet, eller har jag bara missat det?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-02 14:35

Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Men jag och frun är fortfarande toknöjda med våra PCX450, som jag skrev för något år sedan: Helt klart den bästa investeringen hitintills - 5 år har vi haft dom nu !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-06-02 16:05

Bamsefar skrev:Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Men jag och frun är fortfarande toknöjda med våra PCX450, som jag skrev för något år sedan: Helt klart den bästa investeringen hitintills - 5 år har vi haft dom nu !!!

Stora var dom ju så det står härliga till, om jag fått tag i rätt bild på Nätet... Får man med dom som handbagage? :)

Har du provat Koss Porta Pro? Hur står sig dessa lurar i jämförelse? Jag skulle vlja ha nya till kontoret, nämligen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2012-06-07 16:44

Har ett part Bose QC3 som jag är toknöjd med och spenderat många timmar med på flyg. Enda nackdelen så här långt är att jag ibland sovit så djupt med lurarna, bara med noice-cancellation, att flygvärddinnan haft svårt att väcka mig för frukost. :wink:
Inte så stora som QC15 eller Sennhesier DX450 så de tar inte så stor plats i handbagaget. Ljudmässigt tillsammans med en iPod Touch eller iPad tycker jag att de fungerar mycket bra också även om ljudet inte är det primära på flyg. Köpta för ett par år sedan i USA för ca. 2100:- vilket då var ca. hälften mot i Sverige.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-07 17:26

Max_Headroom skrev:
Bamsefar skrev:Låt mig säga såhär: Ingen har lånat något av våra två par PCX450, någonsin ;-)

Stora var dom ju så det står härliga till, om jag fått tag i rätt bild på Nätet... Får man med dom som handbagage? :)

Har du provat Koss Porta Pro? Hur står sig dessa lurar i jämförelse? Jag skulle vlja ha nya till kontoret, nämligen.

Ja dom är lite stora och klumpiga kanske man kan säga, men dom är slutna och tar batteriet slut så dämpar dom rätt hyggligt även utan batteri.

Koss Porta Pro är ju en öppen lur - hur skall dom klara av att dämpa/släcka ut ljudet ? Skulle aldrig någonsin komma på tanken att ens testa dom på en flight.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-06-07 18:15

Själv är jag rätt insnöad på Etymotic Research's ER-4, dvs första riktiga in-ear luren. Jag sprang på dem på sent 90-tal då jag jobbade i USA och sen dess är jag fast :). ER-4 är ett sant entusiestbygge av två snubbar som jobbade med hörseltekniska hjälpmedel -tyvär är killarna som gjorde konstruktionen (på kvällar och nätter) numera pensionerade, och senare in-ear alster håller inte alls samma ljudliga kvalitet (men betingar heller inte samma prislapp).

Har som sagt kört dem sen sent 90-tal och bara nött ut ett enda par (blev glapp i själva luren -dom har löstagbara sladdar så om sladden börjar glappa så är det bara att byta ut den).

Idag kör jag ER-4P varianten, som inte är riktigt lika ultraneutral som ER-4S (som jag nött ut), men i gengäld så har P-versionen mycket högre känslighet vilket är bra om man som jag kör mestadels via telefonen eller andra undermåliga lurförstärkare.

niclas

Inläggav niclas » 2012-08-30 19:02

Köpte Bose QuietComfort 3, fantastiskt bra. Aningen dyra men känns trots
det mycket prisvärda. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-25 09:35

*BUMP

Står i startgroparna för en enkel lur (flyger sällan) och använder bara undantagsvis lurar hemma.
Läste om Audio Technica ATH-ANC23 och det verkar vara en hygglig budgetmodell.
Någon som har erfarenhet av den?
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165591-audio_technica_ath-anc23_med_noise_cancelling

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-25 09:46

Är det som du skall ha på mässan? 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-25 10:05

2-ch skrev:*BUMP

Står i startgroparna för en enkel lur (flyger sällan) och använder bara undantagsvis lurar hemma.
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165591-audio_technica_ath-anc23_med_noise_cancelling

Själv klarar jag inte länge med in-ear utan att jag får ont i öronen.

Om du flyger sällan och tänker använda dem hemma sen, så kanske noice-canellation är onödigt för dig?

Själv har jag idag halvtäckande (Beyerdynamic T50 P) lurar, men skall investera i ett par heltäckande med noice-canellation.

Helt klart skönast för öronen tycker jag. Nu reser jag oftast långa resor (+10 timmar), så där är komforten viktigast.

Skall du göra en kortare flygning så är det inte lika viktigt. Kan jag tycka.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-25 10:34

Fjonkalicious skrev:Är det som du skall ha på mässan? 8)

:lol: :lol:
Ja nåt måste man ju göra för att slippa höra eländet.
Dom funkar nog till middagen efteråt också :wink:
= kom igen nu
StefanL skrev:Själv klarar jag inte länge med in-ear utan att jag får ont i öronen.

Om du flyger sällan och tänker använda dem hemma sen, så kanske noice-canellation är onödigt för dig?

Själv har jag idag halvtäckande (Beyerdynamic T50 P) lurar, men skall investera i ett par heltäckande med noice-canellation.

Helt klart skönast för öronen tycker jag. Nu reser jag oftast långa resor (+10 timmar), så där är komforten viktigast.

Skall du göra en kortare flygning så är det inte lika viktigt. Kan jag tycka.

Nja, en långflygning i sikte och jag kan inte sova på flyget. Nåt måste göras.
Har inga problem att ha mina sennheiser 300 någonting med silikonpluppar i öronen under längre tid och dom stänger ute oljud ganska bra.
Men med noise cancelling borde det bli ännu bättre gissar jag.
Hemma tänkte jag inte använda dom om det inte visar sig låta bättre än mina gamla.
Verkar dock lite klumigt med den där dosan hängande.
Stora hel/halvtäckande lurar är ogörligt om man vill kura ihop sig med en kudde som huvudstöd.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-25 12:13

Kanske göra som så att köp dem, fast ha dina Sennheiser med dig, stänger de ute oljud bra, så kan du skicka tillbaka de andra när du kommer hem. Är oljudet för mycket för dig, så kan du öppna förpackningen först då.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-25 17:15

2-ch skrev:*BUMP

Jag kör som Sagt med Audio Technica idag, de har riktigt bra ljudkvalité. Jämfört dem mot både svindyra Denon, nya B&W och andra hifilurar, men mina var bättre på allt förutom den allra djupaste basen.

De går även utmärkt att använda utan batterier, vilket tyvärr många andra modeller inte kan.

Dessa har jag: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/93797-audio_technica_ath-anc7_med_noise_cancelling

En fördel med slutna utanpåliggande är att man faktiskt kan sätta öronproppar i innanför, då blir det riktigt tyst när man flyger, det gör jag när jag vill sova på långflyg, med skrikande barn etc. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 08:39

Det blev Audio Technica ATH-ANC23 även den går att köra utan batteri som en vanlig lur, inte helt oviktigt.
Köpte 2st, ett par till mig och ett par till frugan.
Kanske skulle ha varit skojigare att köpa två olika så kunde jag har ägnat några timmar på planet med kritiska jämförelser :)

Ur lådan fungerade den inte alls :evil:
Ingen skillnad med eller utan aktiverad funktion. Det visade sig att det medföljande batteriet var felaktigt alternativt sjöng på sista versen.
Efter batteribyte fungerade den.

Jag har aldrig testat några lurar av den här typen. Det uppstår en onaturlig lite halvkuslig ljuddämpning. Påminner lite om att ha lock för öronen.
Med musik på tyckte jag att ljudsignalen påverkas vid aktivering och låter... hissad eller nåt.
Spelar man någorlunda högt behöver den inte vara på för då hörs ju inte bakgrundsljudet ändå.
Nu vet jag inte hur andra lurar av denna typ fungerar, men att kunna användas utan musik som aktiva öronproppar tycker jag verkar bra.

Nu återsår att se om dom är hyggligt bekväma att använda under långa pass.
Kanske ska träna upp inneröronen så att dom vant sig tills det är dags :wink:

p.s Som teknikintresserad så letade jag naturligtvis efter var mikrofonen sitter. Lyckades inte hitta den!
Provade att stoppa in dosan i en kudde för att höra om ljudet förändrades, men icke. För visst måste väl en mic vara inblandad?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-29 19:43

@ Alexi: vem har tagit över som testgeneral på LTS då? Jag är fortfarande intresserad av ett test av olika NC-lurar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2013-06-16 03:43

Jag investerade nyligen i ett par Etymotic hf5. Blev nästan knäpptyst på resan till Shanghai. Enda problemet är man måste vara uppmärksam när flygvärdinnorna kommer 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-18 19:16

Själv använder jag de hörlurar som följe med min telefon. Försvinner de eller
går sönder gör det mig ingenting. Bullret stör mig å andra sidan inte.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-21 12:48

Kort rapport av Audio Technica ATH-ANC23.

En riktigt trevlig lur att ha på flyget. Lite kinkig att passa in i mina öron, men när den hamnat rätt AHH... vad tyst det blev!
Stör man sig på det där susandet i planet kan jag rekommendera dessa :)
Riktigt skapligt ljud men inte toppklass.

Sett till kostnaden var dom prisvärda. Dock har jag inte provat någon annan.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi