Sentec PA9 monoblock

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2007-12-27 10:16

Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.

Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.

Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.

Den tycks ju ha längre livslängd då man slipper massa rörbyeten.

För mig kvittar tekniken bara jag gillar hur det låter.
Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.

( - Fast då gäller det veta vart jag sitter i konsert hallen som
referenspunkt ) Olika bolag har olika ideal

- Men jag är hellt och hållet berädd på att ändra uppfattning.

Tack för att du öppnar mina öron.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-12-27 10:37

Poppen skrev:
Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.

Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.

Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.

Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.

En eloge till dig Poppen, för att du inte dogmatiskt försvarar en viss teknik som den allena rådande bästa, (vilket många rör diggare gör)
har själv rör grejor, men försvarar inte dessa det minsta, rent "återgivningsmässigt", de är helt otroligt snygga att se på, och det kanske finns något där ute som är transparent, men misstänker att det är mycket svårt.

Vh Göran Nilsson

Ps. kan bara tillägga att det nämda Sentec steget PA9 är ett av det bästa slutsteg jag lyssnat till , har haft ett par själv, lysnnar nu gärna till/igenom en NAD 208, Denon 2105, Denon 1905 (förvånande) :wink: , alla de nämda förstärkarna har utklassat allt i Rörväg jag hitills hört.

Jag skulle utan att blinka ge 5000:- för ett fungerande stereopar PA9:or, om min NAD208 brinner :wink:
Senast redigerad av grannilsson 2007-12-27 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-12-27 10:46

Kanske behövs bra kringutrustning för att man ska uppskatta NAD208 (framförallt bra högtalare). Jag tycker det är ett förbannat bra steg, till priset är det ju inget annat än ett fynd och jag håller det för det bästa steget (tillsammans med Bryston) som jag ägt. Det enda negativa (ljudmässigt) jag kan säga om NAD 208 är att jag tycker basen kan upplevs som något avrullad.

Men det klart, det har ju ett yttre som kanske inte ser så imponerande ut så jag kan förstå att det ratas av maximeradinupplevelse-maffian :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2007-12-27 10:53

Mins jag aldeles fel eller fanns det inte byggsatser till Sentec grejer
under 70 talet?

Det råkar inte vara som så att det finns gampa byggbeskrivningar på PA9
slutsteg?

Eller det kanske bara är nostalgi som slår till...
är de verkligen mycket bättre än tex en Denon AVR-1604
som kanske skulle behöva en trimning av tomgångsströmmen?

- B

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-12-27 10:59

Rydberg skrev:
Kanske behövs bra kringutrustning för att man ska uppskatta NAD208 (framförallt bra högtalare). Jag tycker det är ett förbannat bra steg, till priset är det ju inget annat än ett fynd och jag håller det för det bästa steget (tillsammans med Bryston) som jag ägt. Det enda negativa (ljudmässigt) jag kan säga om NAD 208 är att jag tycker basen kan upplevs som något avrullad.

Håller med dig Rydberg, bra kringutrustning krävs för att alla bra grejor skall komma till sin rätt, det jag kommer ihåg med Sentec PA:9or är att jag inte kunde skilja dem åt mot NAD208, de lät så förb***at bra båda två, men effekten är ju lägre, så jag behöll NAD:en, hoppas bara den håller, orkar inte bry mig om det heller för den delen, byter sällan ut prylar som fungerar, bara för bytandes skull.

Vh Göran

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-27 10:59

77-serien och 8-serien var bygg/monterings-satser. Alltså inte PA-9! Skulle dock själv gärna teckna mig för ett par kit om det fanns. Det kanske skulle vara ett häftigt DIY för 2008 om man kan komma överens med Johan B (heter konstruktören väl)?

/Jocke

Användarvisningsbild
Greensleeves

Några drömmar inför det nya året...

Inläggav Greensleeves » 2007-12-27 16:19

Jocke skrev:77-serien och 8-serien var bygg/monterings-satser. Alltså inte PA-9! Skulle dock själv gärna teckna mig för ett par kit om det fanns. Det kanske skulle vara ett häftigt DIY för 2008 om man kan komma överens med Johan B (heter konstruktören väl)?

Ursäkta en vild tankegång, men så här nära inpå det nya året, är det måhända tillåtet att sväva ut i några drömmar... Alltså, tänker jag mig försynt att i någon slags bästa av världar, kunde gärna saker i stil med nedanstående inträffa.

Dels att Stiftelsen Stig Carlsson hittade ett flertal stenrika mecenater som garanterade stiftelsens verksamhet för lång tid framöver, resulterande i att SSC verkligen fick möjlighet att satsa och agera offensivt med framtagande av nya modeller, kanske relansering av vissa äldre modeller som varsamt behandlats för dagens värld, öppnande av Stig Carlsson-museum osv. :D

Dels att... säg Ljudtekniska Sällskapet... fick rätt att legotillverka och saluföra diverse tidigare producerade och saluförda, ofärgande hifi-apparater, och att sälja dessa med LTS som logotype... 8)

Det lär vara tillåtet att drömma, har jag hört.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-27 16:36

Poppen skrev:Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.

Din inställning är verkligen beundransvärd, men jag vill vara extra tydlig med att jag INTE går i god för att PA9 av dig i din rådande anläggning upplevs som trevligare att lyssna på, av dig.

Jag kan inte lova något sådant, eftersom det inte är min definition på vad som är en bra förstärkare. Vad jag säger är ju bara att PA9 är en av de förstärkare som jag träffat på, som bäst släpper igenom musiksignalen oförvanskad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Motsvarighet till Sentec PA9 idag..?

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 00:41

När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?

Eh... en sak till. För oss noviser, vore det mycket tacksamt om på forumet verksamma kännare kunde starta olika trådar som hade till uppgift att på ett lättsamt och pedagogiskt - men likafullt faktamässigt korrekt sätt - beskriva och förklara olika saker rörande hifi och ljudåtergivning.
Apropå de smått mytiska monoblocken Sentec PA9, vore det kanske inte helt fel med en a) tråd angående skillnaderna i ljudåtergivning när lyssnare har en integrerad förstärkare jmf med två monoslutsteg, och därutöver kanske en b) liten lista på välljudande modeller i dessa två kategorier, inklusive c) ungefärliga priser.
Senast redigerad av Greensleeves 2008-01-01 00:58, redigerad totalt 3 gånger.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Motsvarighet till Sentec PA9 idag..?

Inläggav Frodrak » 2008-01-01 00:47

Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?

Hoppas att du menar "tusen"- och inte "tera"- med din förkortning 8O :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Motsvarighet till Sentec PA9 idag..?

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 00:54

Frodrak skrev:
Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?

Hoppas att du menar "tusen"- och inte "tera"- med din förkortning 8O :wink:

Eh... jag trodde "tkr" var en vedertagen beteckning för "tusentals kronor". Hur som helst, menade jag alltså ett par monoslutsteg för max 30 000 kr, give or take a few thousand krona. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 06:12

Jag trodde att den vedertagna förkortningen för 30 papp var 30 kkr.

Miljoner kronor blir Mkr, och en miljard kronor blir Gkr, medan tusen miljarder kronor blir Tkr (stort T, alltså inte tkr).

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-01 06:57

Håller med IÖ, men miljard kronor skrivs ut. Tusen miljarder har jag aldrig setts användas - det är ett ofattbart stort belopp.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-01-01 09:17

Kaffekoppen skrev:Håller med IÖ, men miljard kronor skrivs ut. Tusen miljarder har jag aldrig setts användas - det är ett ofattbart stort belopp.

Då har du inte läst artiklar om USA:s militärbudget...
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-01 13:41

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-01 14:01

Tillbaka till ämnet bojjs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Greensleeves

Åter till frågan om lämpliga monoslutsteg av idag...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 17:40

Vee-Eight skrev:Tillbaka till ämnet bojjs.

När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; har någon på detta förnämliga forum något, åtminstone försiktigt, förslag på monoslutsteg som säljs idag, som inte färgar ljudet alltför mycket (här kanske vi kan slippa långa inlägg om definitionen på "färgar"..?) , och som kostar max en 30 000 kr paret..?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 18:56

Varför behöver det vara monoblock?

(Saknar du lite längre högtalarkablar? Isåfall kan man ju för 30 000:- köpa två rätt hyggliga stereoslutsteg. Å kanske... brygga'råm?)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Bryggkopplingsbara är ju ett alternativ...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 20:25

IngOehman skrev:Varför behöver det vara monoblock?

(Saknar du lite längre högtalarkablar? Isåfall kan man ju för 30 000:- köpa två rätt hyggliga stereoslutsteg. Å kanske... brygga'råm?)

Jag kan naturligtvis leva med stereoslutsteg, t ex sådana som går att brygga. NAD C272 Effektförstärkare är ju en sådan modell, och Rotel RB-06 Stereo Slutsteg är ett billigare förslag i samma slutstegskategori.

Detta är bryggkopplingsbara slutsstegmodeller jag känner till sedan tidigare. Att jag inte har frågat om stereosteg specifikt, beror på att har hört saker i stil med följande.
Musiksignalen kan a) behandlas bättre av monosteg än av stereodito, b) den största förlusten beträffande musiksignalen sker i högtalarkablarna och det är därför bra om dessa kan hållas kortast möjligast, och jag tycker själv att c) effekten verkar gå upp väl mycket när stereosteg bryggkopplas.
I fallet NAD C272 ökar ex effekten i watt från 2x150 till 1x350 watt RMS 8 Ohm, och i fallet Rotel RB-06 ökas effekten från 2x70 watt till 1x180 watt RMS 8 Ohm. Jag har små stativare - B&W 805 Matrix - som inte tål hur mycket som effekt som helst om rekommendationerna ska följas; Power Handling: 50W - 120W into 8 ohms on unclipped programme.
Jag kan naturligtvis börja förändringsarbetet med att köpa mer effekttåliga högtalare, men jag tänkte... harkling... vänta på att en ny Carlsson-modell släpps innan nytt köp görs. Host.

Jag försöker nu att omformulera min tidigare undran en smula enligt följande:

Finns det måhända vänliga själar som har förslag på stereoslutsteg, bryggkopplingsbara stereoslutsteg, och monoslutsteg till salu idag, som inte färgar ljudet alltför mycket (här kanske vi inte behöver stanna vid en definition på "färgar"..?), och där kostnaden för 1 stereosteg alt 2 bryggade stereosteg/2 monosteg inte överstiger ca 30 000 kr..?

Med dessa förhoppningsvis vänliga såväl som inspirerande ord :) , lämnar jag ordet fritt.
Senast redigerad av Greensleeves 2008-01-01 20:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 20:41

Mitt tips är att du till att börja med begraver dogm A och B.

När det gäller C så har du självklart en poäng, även om det i mina ögon handlar mera om slöseri (på pengar) än om risken att skada högtalara. Det är ju formfarande du som hanterar volymkontrollen. Eller hur? En förstärkare behöver ju inte ge ifrån sig många watt bara för att den KAN göra det.

Och en klippande förstärkare är inte alla gånger så mycket bättre än en som inte klipper, när det gäller att skydda högtalarna från skador. Även en 100 W-förstärkre kan ju få ut sig 200 W om den får klippa, och är signalen som får den att klippa dessutom hyggligt högfrekvent (säg någon kHz), kan faktiskt den klippande förstärkaren vara farligare för dina högtalare än den från en förstärkare som inte klipper.

Om du är så solvent att 30 000:- inte är något problem så har du ju också optionen att köpa två stereoslutsteg och bara använda en kanal av respektive. :wink: Du kan dock tjäna upp till 15 000:- på att istället slänga dogm A. Om inte annat så kan du ju göra det efter att ha köpt två och provat.

Något som inte är en dogm är dock att långa interconnectkablar ibland leder till brumproblem.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med dogm menar jag i själva verket tumregler. ALLA tumregler gör man klokt i att undvika. Påståendet att monoblock är bättre än stereoblock är dock värre än en tumregel, för det är inte ens statistiskt sant (som vissa tumregler kan vara).

Istället för tumregler kan man välja att lära sig de mera komplicerade, men sanna sammanhangen! :P Och ibland (rätt ofta) är de inte ens speciellt komplicerade. När det gäller frågan om hur en förstärkare återger en musiksignal är det så enkelt som att det bestäms av dess tekniska egenskaper - dess prestanda. Inte av något ytligt, såsom dess uppbyggnad.

Prestanda är t ex:
Bandbredd, tonkurvefel däröver, dämpfaktor (inkl. frekvensberoende), distorsion, brus, klippeffekt...

Ytliga egenskaper (utan entydig koppling till prestanda) är tex:
Mono-/stereoblock, vikt, kontaktstandard, färg, arbetsklass (A, AB, G, D...), värmeutveckling...
Senast redigerad av IngOehman 2008-01-01 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 20:50

IngOehman skrev:Mitt tips är att du till att börja med begraver dogm A och B.

Begravda.

IngOehman skrev:... När det gäller C så har du självklart en poäng, även om det i mina ögon handlar mera om slöseri (på pengar) än om risken att skada högtalarna. Det är ju fortfarande du som hanterar volymkontrollen. Eller hur? En förstärkare behöver ju inte ge ifrån sig många watt bara för att den KAN göra det...

Stämmer till fullo.

IngOehman skrev:... Och en klippande förstärkare är inte alla gånger så mycket bättre än en som inte klipper, när det gäller att skydda högtalarna från skador. Även en 100 W-förstärkre kan ju få ut sig 200 W om den får klippa, och är signalen som får den att klippa dessutom hyggligt högfrekvent (säg någon kHz), kan faktiskt den klippande förstärkaren vara farligare för dina högtalare än den från en förstärkare som inte klipper...

Här fick jag lära mig något nytt..! Tack för det!

IngOehman skrev:... Om du är så solvent att 30 000:- inte är något problem så har du ju också optionen att köpa två stereoslutsteg och bara använda en kanal av respektive. :wink: Du kan dock tjäna upp till 15 000:- på att istället slänga dogm A...

Då dogm A redan begravts, känns det spontant :D som om pengarna redan är intjänade. Detta meningsutbyte sparade mig alltså 15 lakan på några få minuter; och sedan antyder vissa att Ingvar emellanåt kan vara vrång... helt obegripligt... :lol:

IngOehman skrev:... Något som inte är en dogm är dock att långa interconnectkablar ibland leder till brumproblem...

Hur kan månne detta undvikas..?

IngOehman skrev:... När det gäller frågan om hur en förstärkare återger en musiksignal är det så enkelt som att det bestäms av dess tekniska egenskaper - dess prestanda. Inte av något ytligt, såsom dess uppyggnad.

Prestanda är t ex:
Bandbredd, tonkurvefel däröver, dämpfaktor (inkl. frekvensberoende), distorsion, brus, klippeffekt...

Ytliga egenskaper (utan entydig koppling till prestanda) är tex:
Mono-/stereoblock, vikt, kontaktstandard, färg, arbetsklass (A, AB, G, D...), värmeutveckling...

Mer värdefulla kunskaper; åter igen: tack för lektionen..!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 21:00

Hur kan månne detta undvikas..?

Ibland är den nästan omöjligt. :( Men man kan alltid göra sitt bästa! :P

Det första man alltid skall göra är att se till så att kablar som gå mellan två apparater går så gemensamt som möjligt, vilket brukar betyda att man tvinnar dem runt varandra. Höger och vänster kanals interconnect alltså. När det gäller att köra signal till två monoblock blir det dock en triangel, och det bästa man kan göra är ofta att tvinna dem så långt det går. Ibland är det verksamt att låda dem vara tvinnade fram till den punkt där effektlutstegen får sin matning, och därefter låta dem följa respektive nätsladd. Det kanske låter märkligt eftersom man så ota kan läsa om vikten av att skilja nätsladdarna från interconnectsladdarna, men i vissa fall är det så man måste göra.

Om det nu brummar fortfarande (vilket det ofta gör) får man gå vidare med åtgärder.

I många fall kan man bli av med brummet genom att se till så att slutstegen matas från samma fas som resten av anläggningen. Ett måste är oftast att befria slutstegen från deras skyddsjord. (Och då behöver inte signalkablarna följa nätkablarna sista bilden heller.)

Det kanske känns lite olustigt att ta bort skyddsjordningen, men det är ibland tyvärr nödvändigt för att slippa brummet, och inte så farligt som det kanske låter, eftersom de ändå blir skyddsjordade via resten av anläggningen om bara en av de apparaterna är skyddsjordade (helst försteget). Men säker kan man inte vara. Interconnectkabelns skärm är måhända inte så kraftig, men den räcker för att få proppen att gå. däremot finns det fall där inte signaljord in är lågohmigt jordat till shassi-jorden i slutstegen. Det kan sitta 10 ohm emellan, och det motståndet kan mycket väl brinna av innan säkringen hinner göra det.

Knepigt är det. Om man är noga med säkerheten. Å andra sidan blir det ju förstås inte värre än fallet är när man använder nätuttag i golvlisten som inte är jordade, så man kanske inte skall överdriva problemet. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-01-02 00:12

Även om tråden gått OT:

Väldigt hjälpsam, denna ingenjör. :)

>11.000st inlägg, vore fett att se någon kommersiell högtalareutvecklare* hade haft det.. ;)

* Som står och "försvarar" sina teorier vetenskapligt varför det bör vara så o så

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-02 00:46

Äsch... :oops:

Kan inte ta åt mig äran. Det beror helt och hållet på min bipolära
läggning*. Jag är manisk helt enkelt, och kan inte låta bli att skriva
svar på saker som jag inbillar mig att någon kan ha någon glädje
av.

Vh, iö

- - - - -

*Inte manodepressiv dock, utan manoapatisk. När jag inte är manisk
(vilket för det mesta drivs av ett sökande efter fakta eller att förstå
ett samband) eller apatisk (och gör ingenting och trivs med det 8) )
så är jag dock helt normal, eller förresten... kanske inte alldeles. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 00:57

---
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-01-03 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-02 01:15

Ojdå, det är fler i 11.000-klubben! Här hinner man inte med riktigt. Jo, det kan ju vara kul att skriva inlägg, och när dom innehåller något vettigt så är det ännu roligare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-01-02 11:29

Klart men sen varierar innehålls-kvallen en del :)

Vore ju roligt om ex. Mårten Design och andra svenskar trädde fram på forum för att diskutera sina alster.

Nåja, nu är vi tok-OT :)

Sentec? :D

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-02 13:13

är det då bättre att kanske ha lite längre högtalarkablar än interconnect eller någon 50/50 variant, förutsatt att man då har brus annars är det en tumregel :wink: att det är bättre med IC-kablar än högtalarkablar!?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-01-03 14:07

IngOehman skrev:*Inte manodepressiv dock, utan manoapatisk. När jag inte är manisk
(vilket för det mesta drivs av ett sökande efter fakta eller att förstå
ett samband) eller apatisk (och gör ingenting och trivs med det 8) )
så är jag dock helt normal, eller förresten... kanske inte alldeles. :wink:

Jodå, Normal IÖ är du nog...
Höhö.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-01-03 15:22

Känns som den här tråden börjat handla om allt annat än just pa9. :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi