Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Minerit är väl både styvare och tyngre än plywood och kanske ett bättre val för uppstyvning?
profbd skrev:plyfa används till att bygga golv i bussar samt förr i tiden till att vara väggar i skåpkonstruktioner till lastbilar av olika slag
vist är det släkt med plywood men det är mycket starkare samt lite annorlunda uppbygdt
Alexi skrev: Ja Minerit VT är både tungt och styvt. 10mm skivor borde hjälpa till mycket bra de har en densitet på 1'500kg/m3.
Ett superskydd, som har utvecklats för användning i extremt bullriga miljöer.
Svante skrev:phon skrev:Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.
Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor !![]()
Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.
Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.
Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.
Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.
Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.
Alexi skrev:Köp ett par sådana här till grannen:
Harryup skrev:Här är en länk till Fermacell gips
http://www.xella.dk/html/den/dk/fermacell_forside.php
Johan_Lindroos skrev:
Erfarenhetsmässigt är det alltid bättre med fler lager gips. 2 gips + luftspalt + 1 gips är alltså sämre än 2 gips + luft+ 2 gips. Liksom 3 gips + luft+ 3 gips är bättre än 2 gips + luft+ 3 gips.
Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.
phon skrev:Johan_Lindroos skrev:
Erfarenhetsmässigt är det alltid bättre med fler lager gips. 2 gips + luftspalt + 1 gips är alltså sämre än 2 gips + luft+ 2 gips. Liksom 3 gips + luft+ 3 gips är bättre än 2 gips + luft+ 3 gips.
Är 3 gips + luft + 3 gips bättre än 4 gips + luft + 2 gips?
Lika många lager gips alltså, men i ena fallet olika på de båda sidorna.
Johan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.
Mig veterligen gäller bara Socialstyrelsens riktvärden då man har en privatperson som klagar på en annan verksamhets förehavanden. Alltså inte privatpersoner sinsemellan. Det ska nog vääääldigt mycket till för att kunna hävda att Socialsyrelsen riktvärden ska gälla vid en tvist, och då skan man nog behöva ta in mkt välavlönade advokater. (spekulering...)
Ditt resonemang i fortsatta inlägg ter sig därför sedan en aning märkligt.
Hur ska jag bli vän med Grannen?
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:
Sedan tror jag bedömningsmässigt att du kan ignorare C1 och C2 i din figur då de är små jämfört med väggens massegenskaper. Eller stämmer den verkligen?, den känns lite konstig på något sätt (utan att ha funderat igenom den så noga ska jag erkänna).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster