Audiomanikern skrev:Hej S!
SjälvklA*rt! Dock, halvslö samt halvhjärtad tretton på dussinet provokation är ju knappast...
1st provokA*tion, om du hajA*!(?)
PS Har du Subjektivisten någonsin samtalat om Hifi![]()
??
Mvh A*
Juppz, talar alltid om hifi.
Moderator: Redaktörer
Audiomanikern skrev:Hej S!
SjälvklA*rt! Dock, halvslö samt halvhjärtad tretton på dussinet provokation är ju knappast...
??
Mvh A*
subjektivisten skrev:Audiomanikern skrev:Hej S!
??
Mvh A*
Juppz, talar alltid om hifi.
"Även trejde persons värderingar är subjektiva."
Jag förtydligar: Om gruppen som fick placebo så dog 100% och de som fick medicin så överlevde 50%. Nu kan man göra en statistisk analys av detta, och den är densamma oavsett värdering. Antingen får man en positiv effekt eller en inkonklusiv. Den är oberoende av subjektiva åsikter.
Ranefjord skrev:Thomas_A:"Även trejde persons värderingar är subjektiva."
Jag förtydligar: Om gruppen som fick placebo så dog 100% och de som fick medicin så överlevde 50%. Nu kan man göra en statistisk analys av detta, och den är densamma oavsett värdering. Antingen får man en positiv effekt eller en inkonklusiv. Den är oberoende av subjektiva åsikter.
Som jag nog skrev tidigare nånstans i tråden så blir placebotest rätt meningslöst i så grova undersökningar.
Vill man hitta små skillnader så är placebotest ingen bra test.
ABX däremot, det tror jag på, lika så den andra a/b blindtesten jag skrev om i f/e, m.m tråden. Sen bara för att någonting är allmänt accepterat av etablisemanget (tex placebotester), så innebär det inte att det är superduperbra. Jag tror inte där är någon vetenskaplig metod som är perfekt. Man vill minska inbillningseffekten så gott det går. Det gör man enklast med frekvent feedback. Åter igen ABX eller liknande. Givetivis är ABX inte för alla typer av undersökningar, men om det går att använda... kanon.
Placebogruppen i en vetenskaplig undersökning är nödvändig för att bedöma den aktiva substansens egna effekt, dvs effekten utöver placebo.
Om placebogruppen inte skiljer sig från substansgruppen så har substansen ingen egen effekt.
Ranefjord skrev:Jag menar att man INTE (högst osannolikt iallafall) kan hitta små skillnader i placebotest. Man KAN hitta stora skillnader, men de är oftast så uppenbara att det inte behövs placebotestas... typ
Att man i ngn grupp skulle uppvärdera resp nedvärdera effekten torde jämna ut sig om grupperna är tillräckligt stora.
Nix. Du har samma placeboeffekt 'rent praktiskt' i båda grupperna, även gruppen som har verkande substans.
Sannolikheten för detta är mycket låg, eftersom effekten finns i båda grupperna.
Ranefjord skrev:dimitri: fortfande subjektiva rapporter, även från studiemannen...![]()
Jag tror egentligen inte på Placebo som undersökning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster