ros och ris till lts

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 13:10

EngelholmAudio skrev:Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg! :lol:

Okej, skall gå tillbaka och se om jag hittar någon fråga eller påpekande som var riktat åt mig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 13:23

EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?

Ja, det undrar ju jag också, därför vore det ju kul om det som köpt andra saker som de tycker är bättre tog med sig prylarna och testade dem, så vi fick svar på om de också passerade eller om de som köpt dem och är nöjda är det pga någon "positiv" dist.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:03

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?

Ja, det undrar ju jag också, därför vore det ju kul om det som köpt andra saker som de tycker är bättre tog med sig prylarna och testade dem, så vi fick svar på om de också passerade eller om de som köpt dem och är nöjda är det pga någon "positiv" dist.
Tror det handlar om andra produkter än t.ex. NAD 208 och att dessa andra produkter är bättre på ett annat sätt än vad ett FE-test testar. Så hur skulle man kunna jämföra om äpplen smakar mer frukt än päron? 8O :lol: :?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 14:09

Nattlorden skrev:Rydberg - hur lite har de testat då? Det låter ju som du vet något som jag inte vet

Hur många nya hifimodeller (förstärkare) kommer det ut per år? Runt några hundra skulle jag tro. Hur många tror du LTS testar per dag? Nä just det..

Det är kanon av LTS att göra adekvata tester (all heder till JL&co) men tyvärr hinner de inte testa ens en bråkdel av utbudet. De har ju redan hittat ett par förstärkare som knappt färgar. Logiken säger då att det med stor sannolikhet finns många lika bra förstärkare som NAD 208 ute, de har inte testats än bara.

Är det nått i mitt resonemang du inte håller med om?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:11

EA - jovisst, men då är väl att ta reda på hur dessa apparater avviker från en ofärgad presentation en utmärkt startpunkt? Om man får reda på vad det är som man gillar kanske det vore ännu enklare att bygga något som preseterar så. Eller bygga en reglerbar sådan för att passa ännu fler personer?

Liten fin hifi(?)box med vridkontroller med texterna:
bredd
djup
höjd
närvaro
takt
analyticitet (eller vad det nu kan tänkas heta?)
etc.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:17

Rydberg - att det skulle komma ut några hundra nykonstruerade slutsteg som skulle potentiellt vara ofärgade återgivare tror jag definitivt inte på. Större delen behöver man nog inte gå till F/E test för att påvisa färgningen och en hel del är säkert bara årets lilla ommodifiering av sin gamla vanliga kretslösning.

Att LTS inte hinner testa alla, det håller jag klart med om. Inte ens bland de få procent som hittar agentur i Sverige. Men jag tror nog att man har en hyffsad sållning på vad som är intressant att testa.
Så det är väl den punkten jag anser kan potentiellt knäcka ditt annars helt ok sannolikhetsresonemang.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:17

Pär och andra,
Tack för tankar och förslag!
I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar.
Visst skulle man t ex på nätet kunna tala om apparater man har haft hemma men som inte låter så bra man skulle önska, men även LTS-folket har begränsat med tid. Själv tycker jag att det är roligare att av andra skäl minnas mina nostalgi-hifianläggningar, framför allt kombinationen Thorens TD124, SME 3012 och SPU Gold och komplett Quad-röranläggning med stackade ESL:er. Det var riktigt kul att leka 1965 med originalvinyler på denna anläggning, men mycket till hifi var det ju inte. Därför var det också ett tag sedan jag skrev om det sist...
Allra roligast är det förstås att lyssna på musik och emellanåt skriva om fynd och icke-fynd på den fronten. Jag gör just nu en genomgång av originalutgåvor och remastringar av ett antal artisters produktion genom cd-systemets dryga två decennier. Det kommer att bli ganska dyster läsning...
Tekniska sektionen har enligt egen uppgift lyssnat och tittat på ett mycket stort antal förstärkare genom åren. NAD och Rotel befanns båda ha små, små färgningar (vid höga effektuttag respektive pytteliten avrullning i basen) men de är ändå så goda att de rekommenderas. Jag hade själv trott att det borde finnas fler av samma klass. Om man lusläser sina MoLt har det omnämnts ytterligare någon som förvränger mycket lite. Den ultimata högeffektförstärkaren med liten färgning och lågt pris låter dock vänta på sig.
Den ganska meningslösa miljön på hifi-mässor gör att LTS hellre håller seminarieverksamhet och talar om hifi än spelar vid framtida mässor. Det har också visat sig vara mycket uppskattat, senast vid Arken. Själv skulle jag föredra att bara titta på apparater, diskutera, fika och läsa broschyrer i stället för att utsätta mig för den kakafoni som råder i mässmiljö. Jag antar att det blir svårt att få igenom en sådan linje i branschen... :-) Jo, förresten, väl installerade projektorer i mörka rum utan ljudanläggning (hörlurslyssning?!) vore förstås ett alternativ, eller att alla turas om att spela... :-)

Med vänlig hälsning
Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 14:19

Om man verkligen vill skilja sig ifrån mängden HIFI tidningar med MOLT så skulle man ju verkligen hänga ut dom som testar dåligt så inte medlemmar råkar köpa en av misstag. Och möjligen sitta nöjda utan anledning också. Så vad skiljer MOLT ifrån HIFI&Musik i testerna?
Man redovisar alla som hyggligt bra eller man redovisar bara dom som är bra, och inte redovisar vilka som är dåliga? Eller ens mängden apparater som testats och inte kommit med i tidningen.
HIFI&Musik har ju iaf sitt kommersiella rykte att ta hänsyn till vilket inte borde vara förvånande, men vad och vilka tar MOLT hänsyn till?
Kommer det någonsin komma en lista på rekommenderade, med reservation rekommenderade och avskräde?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 14:29

Nattlorden> Kan del viss del hålla med dig men man missar mycket, tänka bara ett sådant märke som Bryston, de har säkert ett antal steg som borde F/E-testas. Något Lts inte gjort än pga tidsbrist eller annan orsak. AudioNet är ju ett annat intressant märke med extremt låg distortion, finns många fler

Lite nyfiken bara, vilka förstärkare tycker du man kan sålla bort direkt? Alla rörförstärkare kanske?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 14:31

Pekka:
"I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar. "

Mycket möjligt att det är så. Är inte medlem så det kan jag inte kolla, men man hör aldrig något om andra bra grejor än 208, 668 och Halcro som inte färgar så mycket av dom medlemmar som är aktiva på forumen. Möjligen att dom inte är representativa som genomsnittsmedlemmar fast det vet ju inte jag.

Tänk er en biltidning som bara hittat 3 riktigt bra bilar och hela tiden pratas det om dom bland medlemmarna. Nog skulle det vara kul att läsa om flera som var nästan lika bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:36

Rydberg: Min gamla Holfi Power-8, Sunfire och NAD S200 behöver de inte lägga något krut på. Vill inte uttala mig generellt om något jag inte känner till.

De enda rörsteg jag hört är Radford och Kronzilla (samt möjligtvis nån Copland?), men det har varit i okända anläggningar så det kan jag inte säga något om. Radforden lät inte alls lika bra som ett ML-steg i samma anläggning, men bättre än Krell. Kronzillan spelades med oinspelade Mini Utopior, så det lät vasst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:37

Harryup - du kan säkert läsa MoLT på något bra bibliotek. Har för mig att den fanns på UB2 när jag studerade i Lund.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 14:42

Hej!
Harryup skrev:Kommer det någonsin komma en lista på rekommenderade, med reservation rekommenderade och avskräde?

- Vadå, är detta ngt du personligen skulle använda dig utav, elle 8)?

Om man verkligen hade viljan o skilja sig åtminstone en aning ifrån mängden HIFI tidningar
så borde Gourmet & Gourmand-A*vdelning inrättas å det snaraste ! Varför ska just lata MoLT
slippa undan att testa Matställen :evil:? Vadå, tror ni typ att alla restauranger är lika bra, elle?
Skärpning A*lltså! A* liksom måånga andra kräver faktiskt.se rätten att till rimlig peng kunna
äta gott o nyttigt! Om inte MoLT omedelbart springer ut och börjar testa 3-rätters sååå kan
man faktiskt.se börja undra över vad samt vilka MOLT egentligen tager hänsyn till, kanske ...
... sig själva samt sina medlemmar :evil:?

OBS! Inte skrivet på skämt!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 14:49, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:44

PekkaJohansson skrev:Pär och andra,
Tack för tankar och förslag!
I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar.
Hej Pekka och tack för att du tar dig tid att svara!
Du har sunda åsikter och det verkar lite vara med Molt som med hifitidningar - man väljer ut och testar det man är intresserad av och man kan i vissa fall ha gjort en grovsortering innan test/tryck. Sen skiljer sig testförfarandena åt...

Min reaktion baseras på att transprant, hifi, icke färgande är det som gäller för LTS. Det är det som det pratas mest om (resten är ju placebo :D ) och det läggs en enorm energi på detta högt åtråvärda "icke färgade" ljud. Jag vet hur jag själv funkar och om jag är så betagen av något hade jag iaf jobbat stenhårt för att komma frammåt. Som Ryberg nämner så finns det en hel del slutsteg som är intressanta. Dessutom bör väl PA-marknaden sonderas med sina mängder av effekt och relativt låga priser (för att inte snacka om kvalite map hållbarhet!).

Sen är det självklart roligare att lägga tid på andra saker ibland. Men jag ser själv en dålig balans i engagemanget och debatterandet för icke färgande och jakten på icke färgande.

Over and out!
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:45

Audiomanikern skrev:Hej!
OBS! Inte skrivet på skämt!
Mvh A*
E inte allt du skriver på skämt? 8O
vänligen
// Pär Engelholm

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:46

Harryup,

En lista för rekommenderade och med reservation rekommenderade apparater finns alltså idag. Den som vill starta en avskrädeslista kan ju göra det om han eller hon anser det vara meningsfullt...:-)

Som sagt, fanns det fler riktigt goda apparater vore det toppen. Denon har genom åren haft några goda midprice-förstärkare. Gamut! Där har vi ytterligare en förstärkare som fått gott omdöme i MoLten. En anledning till att den inte är lika omtalad är förmodligen att den dels kostar en hel del, dels att en av modellerna hade ett med flit inbyggt filter för att skapa en speciell karaktär. Sådan gillas som bekant inte av vår tekniska sektion...

Man kan ju, om man tycker att LTS rekommenderatlista är mager, själv ta reda på vad som finns i apparaterna. Själv hittade jag för ett par år sedan en tio år gammal Denon-cd som visade sig vara nästan identisk med den senare rekommenderade DCD-625. Men sådant vågar man inte skriva om för då blir man anklagad för att bara skriva om gamla apparater...:-)

Vill avslutningsvis också nämna att inte alla leverantörer är pigga på att lämna ifrån sig apparter till test, något som drabbar både MoLt och andra tidningar.

Pekka

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:51

Audiomanikern,

Vi har faktiskt allvarliga planer på att testa restauranger - ur akustisk synvinkel! Sala Thai i Stockholm och diverse gamla kinakrogar ligger bra till. Det blir värre för Den gamle och havet, också i huvudstaden - absolut fruktansvärd klinkerkub där oljudet tyvärr förstör mycket av den gastronomiska upplevelsen.

Själv hör jag till dem som anser att vår offentliga ljudmiljö ägnas alldeles för lite uppmärksamhet.

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-09-27 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 14:51

Hej!

E inte allt du skriver på skämt? 8O

- En liten kommentar ifrån en liten människa?
OBS! Att vara liten behöver alls inte vara någonting negativt! Ex har t.o.m. A* varit liten,
för lääänge sedan!

OBS! Inte skrivet på skämt 8)!

Mvh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-27 15:05

Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.

Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.

Dimitri

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 15:39

dimitri skrev:Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes. Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.
Dimitri
Hej D,
Ja det vet jag, jag har själv skrivit så när jag beskrivit F/E och jag hoppas jag inte varit otydlig i denna tråden heller. Det jag har reagerat på är att det är dålig framgång och effektivitet i jakten på fler transparanta apparater. Om jag varit besatt (det är OK att vara och jag är det själv i vissa avseenden, besatt är lika med engagerad) och övertygad hade jag sökt vägar frammåt för att nå ett mål, ex hitta en transparant förstärkare per år. Hur man når målet är en annan fråga men det finns iaf vägar fram att testa...

Men som sagt - over and out! Jag har framfört mina åsikter.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-27 17:37

Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.

Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.

Dimitri

"Tyvärr" hittar vi oftast alltid någon eller flera icke önskvärda ljudande karaktärer hos apparaten. Hur denna karaktären låter går ganska enkelt att beskriva i ord tack vare Före/efter-lyssningsmetoden. Då är det dessutom ganska enkelt att gradera storleken av karaktären och relatera den till hörbarhet i olika situationer, o.s.v..
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 17:59

Dimitri

Innan jag klev av LTS (och alltså fick ta del av den sporadiskt utkomna MoLT) testades inte apparater enbart med f/e-test utan även "vanliga" mätningar gjordes.

Apparater som inte låter bra (exvis Pioneer innehållande Legato-Link) skrevs ner rejält såväl med lyssning som mätning som grund. Det har även skett med en del riktigt dyr utrustning... Någon "skräplista" har jag däremot inget minne av, gissar att den skulle ta alltför stor plats i varje nummer av MoLT :-)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-27 20:10

Jag skulle gärna vilja att LTS testade lite Musical Fidelity produkter. I alla fall från deras nuvarande serie. De pratar ju ganska mycket om att vissa av deras nya produkter ska mäta(inte för att LTS bara mäter :lol: ) väldigt eller extremt bra...

Så här säger de om X-P200
"Power is 120+120 wpc, distortion is low and all other technical parameters excellent."

Om X-Pre V3
"It has extraordinary overload margins, low distortion, low noise and wide bandwidth."

Om X-Ray V3
"The X-RayV3 is one of the best CD players in the world regardless of price. In our view a CD player's technical performance defines its sound quality. The X-RayV3 has vanishingly low distortion, extremely low jitter, low noise threshold, great linearity and is on a par or better than most of the world's expensive CD players"

Om X-DAC V3
"From a technical standpoint the X-DACV3 is just about the best DAC available in the world at any price."

Det skulle vara intressant att se/höra om deras snack är sant...8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 20:15

Hej PJ!
PekkaJohansson skrev:Audiomanikern,
Vi har faktiskt allvarliga planer på att testa restauranger - ur akustisk synvinkel! //...
hör till dem som anser att vår offentliga ljudmiljö ägnas alldeles för lite uppmärksamhet.

- Gör du A*lldeles rätt i :D!

För det 1:a, varför kan det aldrig få vara tyst?, menA*nnars uti sociala livet så
är det ju inte den som babblar mest som äro bäst! (Även om man nog med fog då o då kan
tyckA* tror det är somså faktiskt.se på :oops:!)
För det 2:a, varför måste man på vissa klubbar
spela högre än halvdöv samt halvt sinnesjuk gammal rejvare ens skulle vilja spela
volymvis, om denne ngn gång själv fick välja v.s. 8)?

Mvh A*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 23:18

Ju fler vi är som protesterar, desto bättre. Man kan börja med att be personalen att sänka volymen. När jag firande min ömma moders födelsedag i Västerås nyligen fick jag be kyparen inte mindre än tre gånger att sänka volymen och dra ner diskantkontrollen på ett par synnerligen illaljudande (möjligen också trasiga) små JBL-högtalare. Till slut blev det nästan uthärdligt. Detta var ändå utomhus! Fungerar inte den taktiken får man ta saken i egna händer och helt sonika koppla ur störande högtalare. Sedan kan man äta och dricka i lugn och ro.

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 01:14

Jag blev så till den mildaste grad irriterad senast jag var på Sture Hofs Obar att ljudnivån renderade ett telefonsamtal dagen efter 8O Nivån var olidlig trots att jag hade proppar i öronen. Att konversation var omöjlig behöver knappast tilläggas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-28 10:02

Finns inget värre än när man inte kan konversera pga ljudvolymen. Vem är det egentligen som vill ha det så? Är det för att man ska dricka öl istället för att prata? Eller börjar jag bara bli gammal? :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 10:05

Hej PJ o M!

Exakt :)! A*lltså A* må vara gnällig gubbe (lillgammal, sådan;)) i andra sammanhang, he he :mrgreen:
men detta är faktiskt.se VA*nsinne! A*lltså hööögt gillA*tt spela sin musik! Brukar ofta spela
1½ snäpp under nivån A*nser kan leda till permanent nedsatt hörsel sååå om nu dennsammA*
(d.v.s. en A*nnan) ute på klubb tyckA* ljudnivån är på tok föör höög då är det A*llvarlig vajsing på
hur DJ/Klubbledning resonerar (om ens?) i fråga om A*viserad ljudnivå´s nivå 8O? A*lltså basen
den kan dem gärna t.o.m få höja men den där djävla diskanten, ta bort!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-28 10:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 10:06

Jag äter vid mitt skrivbord på jobb - köket har betongtak med otillräcklig dämpning (det är så snyggt enl. arkitektan :roll: ).
Tio pers som pratar och man får börja fokusera och titta på den man pratar med. Det dubbla och det är olidligt! :x

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-28 19:23

marbrink skrev:Jag skulle gärna vilja att LTS testade lite Musical Fidelity produkter. I alla fall från deras nuvarande serie. De pratar ju ganska mycket om att vissa av deras nya produkter ska mäta(inte för att LTS bara mäter :lol: ) väldigt eller extremt bra...

Det skulle vara intressant att se/höra om deras snack är sant...8)

Nja, Musical Fidelity verkar släppa nya produkter stup i kvarten och alla är "bäst". De kommer väldigt snabbt att hamna på listan över "tillverkas ej längre"!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi