mätningar av pa steg till bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-07 00:33

Två DP1000!

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-07 23:52

Vilka affärer sålde dessa dynamic steg då det begavs ??

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-08 00:38

Stereotypen skrev:Jag har ägt några dp-steg och bland annat ett par PA-4000 som jag antar att du menar. Om du vill veta specarna på dessa så ligger de på 2x400W i 8 Ohm, 2x750W i 4 Ohm, 2x1400W i 2 Ohm och 2x2600W i 1 Ohm.

Dessa steg låter mycket bra och driver precis allt.
När det gäller distsiffror så ligger de i den yttersta toppen.

hur är kraften i basområdet om man jämför med andra steg och pa 4000?? finns det någon kraft i botten som typ rotels 1090? :roll:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-12 23:49

prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
varna för att köpa typ dynamic precision då dom troligen är sjukt dyra att laga för han trodde ingen i sverige gjorde det utan man ska skicka dom till norge är det så illa vill vågar man ju inte handla det märket
någon som vet om dom lagas av någon i sverige?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-13 05:43

ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
varna för att köpa typ dynamic precision då dom troligen är sjukt dyra att laga för han trodde ingen i sverige gjorde det utan man ska skicka dom till norge är det så illa vill vågar man ju inte handla det märket

Måste fråga vad lämnar marantzen i volt på pre out
troligen så arbetar pa steget på helt andra nivåer än vad marantzen kan lämna och troligen så behöver du en s-converter för att kunna matcha insignalen till steget.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-13 12:08

boom skrev:
ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han

Måste fråga vad lämnar marantzen i volt på pre out
troligen så arbetar pa steget på helt andra nivåer än vad marantzen kan lämna och troligen så behöver du en s-converter för att kunna matcha insignalen till steget.

Har ingen aning men det borde gå att luska ut i manualerna eller septon :wink:
enligt killen ja låna pa steget av påstod ägaren till crown stegen att
det var en förprogramerad sänkning av crown på 3db som man tydligen
måste programera bort om man vill ha ut max. tänkte låna något gammalt tungt pa steg utan något filter så det inte är sådant som spökar :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-13 14:35

Typiskt bilbaselement som inte går djupt. Knasiga parametrar för HiFi.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-05-13 19:23

Jo men visst kan väl dessa servas i Sverige.
Hör med IGECE-audio i Stockholm. Urban som driver denna firma är agent för Dynamic Precision på proffssidan. Han vet nog vem som servar grejorna.

Angående om det finns kraft i botten på ett PA 4000 steg så tror jag nog inte att du blir besviken.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-13 21:33

Johan_Lindroos skrev:Typiskt bilbaselement som inte går djupt. Knasiga parametrar för HiFi.

vet inte vad du syftar på men jag lovar att dd basar går djupt det är inte det som är problemet utan att det är goare botten i hifi steg jämtemot pa steg det har absolut inget med basen att göra men jag kanske missuppfattar dig
hifi bas och bilbas är ju oftast väldigt lika finns ju sjukt mycket bra
i bägge världar samt motsattsen :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-13 21:40

Stereotypen skrev:

Jo men visst kan väl dessa servas i Sverige.
Hör med IGECE-audio i Stockholm. Urban som driver denna firma är agent för Dynamic Precision på proffssidan. Han vet nog vem som servar grejorna.

Angående om det finns kraft i botten på ett PA 4000 steg så tror jag nog inte att du blir besviken.

ja hade inte tvekat på köpa dessa två jag hittat men jag åker inte upp till östersund köper dom åker hem lyssnar och blir besviken
Det är ju väldigt svårt att lyssna på vad andra tycker du kanske tycker
en mängd bas är mycket då jag sitter som ett fråge tecken och undrar när det ska smälla till i bröstet och det känns att det blir torrt i halsen :P vi har alla olika reference
var till ex ner på hbc i deras källare och kika på film dom sa det var galen bas och jag personligen tyckte det var ett skämt
jag är inte normal säger dom flesta som känner mig 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-13 23:18

ftorsell skrev:
Johan_Lindroos skrev:Typiskt bilbaselement som inte går djupt. Knasiga parametrar för HiFi.

vet inte vad du syftar på men jag lovar att dd basar går djupt det är inte det som är problemet utan att det är goare botten i hifi steg jämtemot pa steg det har absolut inget med basen att göra men jag kanske missuppfattar dig
hifi bas och bilbas är ju oftast väldigt lika finns ju sjukt mycket bra
i bägge världar samt motsattsen :wink:

Problemet som jag ser det är att de har så styv upphängning och förhållandevis hög resonansfrekvens, att jag ser den som nödvändig att eq:a med följd att du får köra in en hel del extra pulver, med följden av uppvärmd talspole och kompression som följd (förutom gissningsvis den stora disten på grund av olinjäriteter i motorsystemet och att det är extremt svårt att skapa 80 mm slaglängd linjärt). Det kan vara dumt att satsa på ett fåtal element med stora konutslag och bättre att köra mång med lite mindre ineffektyer istället. Det är liksom ingen mening att satsa på slutsteg som går rakt ner i botten vid låga frekvenser, när det är såna problem att ens få till en låda till elementet som funkar bra. Visst tror jag att du har säkert mycket bas kanske ned till 50 Hz, men den går inte rakt ner till 20 Hz, garanterat, inte ens i ett rum, det tror jag inte. Vad ska man med sånt till? Det blir ju bara bumpa bumpa och lite byxfladder. Äkta djupbas är vad du egentligen vill ha, om du tillåter mig bestämma :wink: .

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-13 23:21

Johan_Lindroos skrev: Äkta djupbas är vad du egentligen vill ha, om du tillåter mig bestämma :wink: .

Fredrik vill ha DD-bas.. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-13 23:41

Kunde inte sagt det bättre själv...

Bild

:wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-14 00:07

Moderators . . moderators . . snusk på forat . . huvva ! 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-14 00:14

Johan_Lindroos skrev:Kunde inte sagt det bättre själv...

Bild

håller inte med en sekund när det gäller dist åtmindstånde inte på digital designs basar. Johan om du inte lyssnat på en digital design
bas (basar) har du ju inte långt från stockholm till uppsala för att lyssna
du är välkommen :wink: du är klart med med slaglängden och djupbas
mina dd 8" behöver inte nå 6cm för att leverera bas dom levererar djup
bas utan att du knapt ser konerna röra sig. detta märke är i världs klass
när det gäller element oavsett användnigs område och den erfarenhet
jag har av detta så utan att gnälla på varandra så är du som sagt välkommen att lyssna :D räkna med att det låter illa av huset inget annat bra inspelat (låter helt gudomligt enligt mig då)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-14 00:26

Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle!

Var det inte 15-tummarna du har? 8 tum, är inte det i minsta laget? De har ju väldigt låg verkningsgrad dessutom. För mig går det liksom inte ihop. Men jag kommer gärna och lyssnar, som sagt.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-16 13:03

Johan_Lindroos skrev:Kunde inte sagt det bättre själv...

Bild

Det där är ju inga "riktiga". De där är ju fulla med mjölk. Eller? :) Inte fel, men ändå... :roll:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-16 13:20

Johan_Lindroos skrev:Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle!

Var det inte 15-tummarna du har? 8 tum, är inte det i minsta laget? De har ju väldigt låg verkningsgrad dessutom. För mig går det liksom inte ihop. Men jag kommer gärna och lyssnar, som sagt.

Jag har både 15" och 8" värkningsgraden är väl inte så tokig
8" 95-97db mellan 32-80hz i hornlådan
15" ligger på 90 eller 92db från 18hz till strax över 100db vid 80hz :wink:
15" lådan är ju inte inkopplad nu men jag tycker 8" gör ett grymt jobb
men visst finns det sug efter typ två 1090 till 15" lådan :twisted:
och du är välkommen om du har vägarna förbi uppsala 8)

mvh fredde

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-16 13:55

Johan_Lindroos skrev:Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle!

Ja håller med dig men när man väljer rätt element och lådor behöver elementen inte vara stora :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-16 15:28

Lite konstigt, förra gången jag tittade så hittade jag deras T/S-parametrar någonstans. Men nu hittar jag inte längre. De verkar dåliga på att presentera sina tekniska data på elementen. Vet du bra ställe att titta på?

Vad heter dina element?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-16 18:01

Johan_Lindroos skrev:Lite konstigt, förra gången jag tittade så hittade jag deras T/S-parametrar någonstans. Men nu hittar jag inte längre. De verkar dåliga på att presentera sina tekniska data på elementen. Vet du bra ställe att titta på?

Vad heter dina element?

åttorna är 1508 dubbel spole samt 9515 dubbel spole 2ohm
dom har nog lite tekniska problem då dom bytt general agent i sverige

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-16 18:37

Men jag hittar inte tekniska data vare sig på .com, eller.de-sajterna. Typiskt för bilbasar, eller? Man jag kan ha missat, förstås. De pratar mycket om materialval, och de ser ju verkligen brutala ut. Däremot är det av största vikt att de anger tekniska data för att man ska kunna dimensionera rätt låda, och inte minst kunna göra rätt elementval. Dessutom tycker jag att det är särskilt intressant att veta distorsion vid olika ljudtryck och/eller konutslag.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-17 01:00

Johan_Lindroos skrev:Men jag hittar inte tekniska data vare sig på .com, eller.de-sajterna. Typiskt för bilbasar, eller? Man jag kan ha missat, förstås. De pratar mycket om materialval, och de ser ju verkligen brutala ut. Däremot är det av största vikt att de anger tekniska data för att man ska kunna dimensionera rätt låda, och inte minst kunna göra rätt elementval. Dessutom tycker jag att det är särskilt intressant att veta distorsion vid olika ljudtryck och/eller konutslag.

http://www.ddaudio.com/mobile-audio/woo ... eries.aspx

http://www.ddaudio.com/mobile-audio/woo ... eries.aspx

är som du säger inte mycket men dom har ju byggt ett grymt ryckte på
kvalite och man har byggt dom för att låta bra samt hålla för mycket stryk och effekt mätvärden är ju ändå en sak men att lyssna på dessa basar gör att man liksom inte bryr sig om dom väger ett visst kilo eller vem bryr sig om upphängning när det låter som det gör.
Kom och lyssna och släpp mätparametrarna Johan :D
antingen gillar man dessa eller så gillar man dom ännumer :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-17 10:46

De där specarna säger ungefär som du säger; typ NADA!

Det man behöver för att att kunna dimensionera olika typer av lådor är de s.k. T/S-parametrarna och lite annat. T/S står för några gubbar som heter Thiele och Small. Eller så går det bra med de verkliga mekaniska och elektriska parametrarna också, det är egentligen de som man räknar ut T/S-aparmetrarna ifrån.

Det är så konstigt, för några dagar sedan hittade jag T/S-parametrarna, men inte nu längre! 8O

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-17 23:27

Johan_Lindroos skrev:De där specarna säger ungefär som du säger; typ NADA!

Det man behöver för att att kunna dimensionera olika typer av lådor är de s.k. T/S-parametrarna och lite annat. T/S står för några gubbar som heter Thiele och Small. Eller så går det bra med de verkliga mekaniska och elektriska parametrarna också, det är egentligen de som man räknar ut T/S-aparmetrarna ifrån.

Det är så konstigt, för några dagar sedan hittade jag T/S-parametrarna, men inte nu längre! 8O

Ja det är ju lite mysko men jag har aldrig behövft den informationen då
peter värkar ha dom när lådorna byggs som tur är :wink:

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2011-05-19 13:10

Hej ftforsell,
Ar det tappade, bakladdat eller nagon annan typ av horn? Tror du och Johan pratar bredvid varandra, horn behover inte en lag resonans frekvens eftersom hornet sanker fs akustiskt.
For ovrigt sa ser atminstone jag T/S parametrarna. 30Hz ar val ganska normalt for 8 tum.
Styva koner ar bra i horn, fragan ar om dessa slaglangder och tunga koner ar sa bra...Formodar att konerna ar ganska tunga pga verkningsgrad o magnet storlek....

Naja, om du upplever det bra, sa ar det gott nog:o)

Ar inte en expert pa horn men har byggt och lyssnat pa en hel del...
Synd att de blir latt for stora + grannar ar inte sa entusiastiska:o)

Peter

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-19 14:13

peterbrorsson skrev:Hej ftforsell,
Ar det tappade, bakladdat eller nagon annan typ av horn? Tror du och Johan pratar bredvid varandra, horn behover inte en lag resonans frekvens eftersom hornet sanker fs akustiskt.
For ovrigt sa ser atminstone jag T/S parametrarna. 30Hz ar val ganska normalt for 8 tum.
Styva koner ar bra i horn, fragan ar om dessa slaglangder och tunga koner ar sa bra...Formodar att konerna ar ganska tunga pga verkningsgrad o magnet storlek....

Naja, om du upplever det bra, sa ar det gott nog:o)

Ar inte en expert pa horn men har byggt och lyssnat pa en hel del...
Synd att de blir latt for stora + grannar ar inte sa entusiastiska:o)

Peter

Full träff ena grannen ringer hela tiden suck :(
8"är i en konstruktion där själva porten börjar är den smalast sedan blir den bara större och större till porten slutar det blir en väldigt go bas tycker jag 15"lådan är motsattsen porten är störst i början och blir smalare till änden det var väl för att den skulle klara av att gå djupt men
som sagt är tråkigt nu när man inte har ett speciellt rum för detta men men snart åker spaden i backen så det blir ett lite mer speciellt rum för ändamålet :lol:

mvh fredrik

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2011-05-20 11:46

Port?
Har du bilder pa dem?

Peter

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2011-05-20 14:07

peterbrorsson skrev:Port?
Har du bilder pa dem?

Peter

Här finns bilder och bygg visning vet inte hur man lägger upp bilder på detta forum

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=12909

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2011-05-20 16:17

8) 8) 8)
Bakladdat horn mao. Lackert med Lexan eller vad det nu ar!

Tummen upp for lite galenskap!!!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi