Moderator: Redaktörer
Stereotypen skrev:Jag har ägt några dp-steg och bland annat ett par PA-4000 som jag antar att du menar. Om du vill veta specarna på dessa så ligger de på 2x400W i 8 Ohm, 2x750W i 4 Ohm, 2x1400W i 2 Ohm och 2x2600W i 1 Ohm.
Dessa steg låter mycket bra och driver precis allt.
När det gäller distsiffror så ligger de i den yttersta toppen.
ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
varna för att köpa typ dynamic precision då dom troligen är sjukt dyra att laga för han trodde ingen i sverige gjorde det utan man ska skicka dom till norge är det så illa vill vågar man ju inte handla det märket
någon som vet om dom lagas av någon i sverige?
boom skrev:ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
varna för att köpa typ dynamic precision då dom troligen är sjukt dyra att laga för han trodde ingen i sverige gjorde det utan man ska skicka dom till norge är det så illa vill vågar man ju inte handla det märket
Måste fråga vad lämnar marantzen i volt på pre out
troligen så arbetar pa steget på helt andra nivåer än vad marantzen kan lämna och troligen så behöver du en s-converter för att kunna matcha insignalen till steget.
ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
Johan_Lindroos skrev:Typiskt bilbaselement som inte går djupt. Knasiga parametrar för HiFi.
Stereotypen skrev:ftorsell skrev:prata med sontec idag en firma som lagar förstärkare och liknande han
Jo men visst kan väl dessa servas i Sverige.
Hör med IGECE-audio i Stockholm. Urban som driver denna firma är agent för Dynamic Precision på proffssidan. Han vet nog vem som servar grejorna.
Angående om det finns kraft i botten på ett PA 4000 steg så tror jag nog inte att du blir besviken.
ftorsell skrev:Johan_Lindroos skrev:Typiskt bilbaselement som inte går djupt. Knasiga parametrar för HiFi.
vet inte vad du syftar på men jag lovar att dd basar går djupt det är inte det som är problemet utan att det är goare botten i hifi steg jämtemot pa steg det har absolut inget med basen att göra men jag kanske missuppfattar dig
hifi bas och bilbas är ju oftast väldigt lika finns ju sjukt mycket bra
i bägge världar samt motsattsen
Johan_Lindroos skrev: Äkta djupbas är vad du egentligen vill ha, om du tillåter mig bestämma.
Johan_Lindroos skrev:Kunde inte sagt det bättre själv...
Johan_Lindroos skrev:Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle!
Var det inte 15-tummarna du har? 8 tum, är inte det i minsta laget? De har ju väldigt låg verkningsgrad dessutom. För mig går det liksom inte ihop. Men jag kommer gärna och lyssnar, som sagt.
Johan_Lindroos skrev:Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle!
Var det inte 15-tummarna du har? 8 tum, är inte det i minsta laget? De har ju väldigt låg verkningsgrad dessutom. För mig går det liksom inte ihop. Men jag kommer gärna och lyssnar, som sagt.
Johan_Lindroos skrev:Lite konstigt, förra gången jag tittade så hittade jag deras T/S-parametrar någonstans. Men nu hittar jag inte längre. De verkar dåliga på att presentera sina tekniska data på elementen. Vet du bra ställe att titta på?
Vad heter dina element?
Johan_Lindroos skrev:Men jag hittar inte tekniska data vare sig på .com, eller.de-sajterna. Typiskt för bilbasar, eller? Man jag kan ha missat, förstås. De pratar mycket om materialval, och de ser ju verkligen brutala ut. Däremot är det av största vikt att de anger tekniska data för att man ska kunna dimensionera rätt låda, och inte minst kunna göra rätt elementval. Dessutom tycker jag att det är särskilt intressant att veta distorsion vid olika ljudtryck och/eller konutslag.
Johan_Lindroos skrev:De där specarna säger ungefär som du säger; typ NADA!
Det man behöver för att att kunna dimensionera olika typer av lådor är de s.k. T/S-parametrarna och lite annat. T/S står för några gubbar som heter Thiele och Small. Eller så går det bra med de verkliga mekaniska och elektriska parametrarna också, det är egentligen de som man räknar ut T/S-aparmetrarna ifrån.
Det är så konstigt, för några dagar sedan hittade jag T/S-parametrarna, men inte nu längre!
peterbrorsson skrev:Hej ftforsell,
Ar det tappade, bakladdat eller nagon annan typ av horn? Tror du och Johan pratar bredvid varandra, horn behover inte en lag resonans frekvens eftersom hornet sanker fs akustiskt.
For ovrigt sa ser atminstone jag T/S parametrarna. 30Hz ar val ganska normalt for 8 tum.
Styva koner ar bra i horn, fragan ar om dessa slaglangder och tunga koner ar sa bra...Formodar att konerna ar ganska tunga pga verkningsgrad o magnet storlek....
Naja, om du upplever det bra, sa ar det gott nog:o)
Ar inte en expert pa horn men har byggt och lyssnat pa en hel del...
Synd att de blir latt for stora + grannar ar inte sa entusiastiska:o)
Peter
peterbrorsson skrev:Port?
Har du bilder pa dem?
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster