Flint skrev:Bra förklarat. 110dB i ekofritt rum. Vad motsvarar det i ett vanligt bostadsrum. Borde bli högre eftersom det tillkommer reflexer/stående vågor.
Mja, det är lite knepigt att räkna ut. Det beror framför allt på frekvensen, och man kan väl dela in den i tre områden:
1. Över Schröders gränsfrekvens (~200-400 Hz i vanliga rum)
2. Under densamma, ner till lägsta rumsmoden
3. Under lägsta rumsmoden.
För 1 kan man räkna rumsakustiskt, dvs vet man efterklangsradien så är det bara att beräkna nivån vid den i ekofritt rum. Är tex efterklangsradien 1 meter, så skulle nivån bli 110 dB överallt i rummet utom nära källan. Synd bara att förutsättningarna för mina beräkningar tidigare i tråden inte är uppfyllda i detta frekvensområde, högtalarna sitter ju knappast akustiskt nära varandra här (våglängden jämfört med avståndet mellan högtalarna).
För 2 är det jätteknepigt. Prickar man en rumsresonans kan det bli jättestarkt på vissa ställen i rummet, och ganska tyst på andra ställen. Hur starkt det blir beror mycket på hur dämpat rummet är.
För 3 är det lätt. Rummet blir som en låda som sakta pumpas upp och ner till ett nära statiskt tryck (dvs en låg frekvens). Vill du veta hur man räknar så kan du titta på senaste tentan, uppgift 2, i elektroakustik.
http://www.speech.kth.se/courses/1400/exempeltenta/Tenta2004.pdf
Om rummet verkligen är hermetiskt förseglat, kan en sluten låda ge höga ljudtryck ända ner till DC.
Typiskt stiger dock nivån mot låga frekvenser, om man ställer dit en "ideal" högtalare med rak frekvensgång i fri rymd. Det är det som kallas "room gain".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.