Gillar ni KinaHiFi?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:27

EngelholmAudio skrev:En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?

LTS, ja. Hifi&Musik - troligtvis inte, men kanske.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:28

Rydberg skrev:Det är väl inte en dum jämförelse alls? Den primära jämförelsefaktorn är ju naturligtvis prestanda och prestanda har ju inget med pris att göra.

Vad är bäst? Superprestanda till superhögt pris eller skitprestanda till skitlågt pris? I min värld en helt irrelevant jämförelse, prestand bör mätas mot prestanda och det är prestanda som är relevant när man väljer prylar. Sen att en pryl med hög prestand inte behöver vara dyr är ju en helt annan fråga

Ganska dum jämförelse, däck skiljer sig någon hundring i pris och även där finns inga klara vinnare.

Då Rydberg ska handla varor ser han vilken som är bäst, köper den aovsett pris? Eller hur gör han?

Då jag jag handlar varor ser jag till vilken summa jag kan lägga, sedan undersöker jag vilken vara för detta summa som har bästa prestandan. Jag har sett och hört både bättre och sämre jämförelsevis varor för den summa jag kan lägga. Så handlar nog majoriteten av folket, vissa har förmånen atthandla utan att se på priset inte jag. Då jag handlar är jag i regel noga med att se var jag får bästa prestandan uifrån erlagd summa, det är viktigt förmig.

Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:31

JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:32

JockScott skrev:Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?

För att de skulle ge samma kvot såklart, ska man förklara nått så folk förstår vad man menar är det ett bra grepp att ta till ytterligheter, i detta fallet verkade dock inte ens det räcka.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 15:32

Jag gillar den Kinahifi jag köpt. Det var ett betydligt bättre köp än en Naimkombo jag lånade hem som inte var någon höjdare. Flashig design kan ju även europastereo ha. Glömmer aldrig nåt danskt märke (Holfi?) som körde med träsidor och lät grumligt. Hur kul och snyggt är det? :x

Efter att ha kutat runt butikerna i Stockholm och mässat i Göteborg mm har jag kommit fram till att det finns fynd att göra i Kina fast man kan säkert gå på en del nitar också.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 15:33

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?
LTS, ja. Hifi&Musik - troligtvis inte, men kanske.
Betyg 1 kanske är bäst! :twisted: 8O :D

LTS-betyget säger mig dock inget om vilken jag tycker är bäst. Och då står jag där. Med RG-62 i brevlådan. :wink: :roll:

Sen är inte H&M guds gåva till mig heller...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:33

Nattlorden skrev:JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.
Pling!! Klockrent! 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:37

Nattlorden skrev:JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Prestanda är prestanda

pris är pris

Ingen tvekan om detta...de hänger som sagt ihop för de flesta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:37

Birger skrev:Glömmer aldrig nåt danskt märke (Holfi?) som körde med träsidor och lät grumligt. Hur kul och snyggt är det? :x

Var det tväsidor, så var det inte Holfi. Holfi har träfronter och är jättesnygga. Ljudet riktat lite åt rörhållet, extra musikalitet via lite högre dist (utan global återkoppling). Jäkligt trevligt på akustiska plattor, dvs. Speciellt kul är deras batteridrivna slutsteg, numera även på 250W.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:39

JockScott skrev:

Prestanda är prestanda

pris är pris

Ingen tvekan om detta...de hänger som sagt ihop för de flesta.

pris/prestanda är "pris delat med prestanda". Dvs pris 10, prestanda 10 ger resultatet 1. Vilket också pris 2, prestanda 2 ger...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:40

Rydberg skrev:
JockScott skrev:Vem pratar om skitprestanda och skitlåga priser, vad har de för relevans i detta?

För att de skulle ge samma kvot såklart, ska man förklara nått så folk förstår vad man menar är det ett bra grepp att ta till ytterligheter, i detta fallet verkade dock inte ens det räcka.

Jag ber om ursäkt Rydberg att jag inte är lika duktig som dig, jag har redan lämnat universitetslivet och säkert glömt en del därifrån också...

Men den dag du tillverkar felfria hifiprodukter, och kanske till överkomliga priser så har du en given marknad. Vad jag sett har du felanmärkningar och påpekanden på felaktigt konstruerade produkter till höger och vänster...tillverka nåt bra! 8) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:45

JockScott skrev:
Rydberg skrev:

Jag ber om ursäkt Rydberg att jag inte är lika duktig som dig, jag har redan lämnat universitetslivet och säkert glömt en del därifrån också...

Suck.....när började diskussionen om pris och prestand bli personlig för dig? :?

Läs följande sak som Nattlorden skrev (minst 10 ggr) och tänk efter innan du skriver nästa inlägg...........

JockScott - mest prestanda för given summa och pris/prestanda är ju inte samma sak - det är väl mest det vi vill förtydliga.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 15:47

Just det så var det. Träfronter. Holfi. Jättefula och lät grumligt.
Tack Nattlorden :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 15:50

Birger - förvånar mig inte... att du har dålig smak syns ju redan på flaggan. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-09 16:59

Vafalls Nightlord !

Här erkänner ju jag att 208:an är överlägsen Audionen (i en annan tråd) och så ger du dig på mig sådär :wink:

Jag tycker fortfarande att Holfin ser för bedrövlig ut men men..smak och bak osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 17:22

Birger - beklagar, jag läste trådarna i omvänd ordning. :oops:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 17:44

Jag tycker att holfin är otroligt läcker, fast bara inuti! Frågan om det finns några apparater som har trä på utsidan som är snygga?
Snyggt?
Bild
Snyggt?
Bild
Snyggt?
Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 17:59

Rydberg skrev:
JockScott skrev:
Rydberg skrev:

Suck.....när började diskussionen om pris och prestand bli personlig för dig? :?

Personlig? jag tar inte disskussionen i sakfrågan det minsta personligt. Då folk antyder till att andra är på nåt sätt trögtänkta övergår det till personligt

Rydberg, läs och försök förstå andra också. Det finns inte alltid endast ett svar på frågan...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 18:06

Detta tycker jag är ganska onödigt, som sagt, kan vi inte hålla oss till sakfrågan.... :roll:

Jag sa att om tar till ytterligheter i ett exempel accentuerar man ofta vad man menar, det funkade ju inte i detta fallet (som jag även konstaterade....)

Pris/prestanda är inte relevant, det verkar du också tycka. Du talar om bästa prestanda till ett visst pris och det är en helt annan sak tycker jag, där utgår man ju från det enda relevanta, dvs prestanda.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 18:11

Sakfrågan - jag gillar Kinahifi, kort och gott varken mer el. mindre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 18:11

rqu - Pioneeren och Harmony:n tycker jag är snygga. Rotel Michi har väl också jättesnyggt med trä?

Den första platsar väl mest i marin miljö... Kanske något att matcha Mårtens nya med? :lol:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 18:15

rqu - Pioneeren och Harmony:n tycker jag är snygga. Rotel Michi har väl också jättesnyggt med trä?

Då har vi väl slagit fast att apparater med trä på sidorna är snygga! Trä på andra sidor av apparater är fula, eller kan någon komma med ett motexempel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 18:23

Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 18:26

Nattlorden skrev:Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Fula!! :lol:

Denna däremot skulle få pryda mitt rack:

Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 18:35

Nattlorden skrev:Tja, jag tycker i alla fall träfronterna är snyggast om man jämför:
Bild

Håller med! :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 18:48

Helt OT men jag har själv ägt Holfi. Funkade bra tillsammans (cd+förstärkare) men mindre bra i kombination med andra märken. Dom hamnar helt klart i det mörkare, köttigare området, knappast analytiska, ljusa, skrikiga.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-10 01:45

Finns även en Xindak-förstärkare med träfront i 18mm massiv valnöt.

Sen är fjärren till mitt försteg helt i trä. :) Förutom knapparna och komponenterna då.

Ngt som jag tycker mig ana om Kinesisk HiFi är att tillverkarna bestämmer sig för ett ljudideal, köper in kvalitetskomponenter (som är betydligt billigare i Kina), tillverkar detta (lönerna extremt mkt lägre än i västvärlden), och sen sätter prylarna i ett riktigt flashigt skal (ofta mkt bra byggkvalitet). Själlöst? Kanske... Men jag gillar det iaf. Återigen, bättre prylar prestanamässigt och utseendemässigt (subjektivt båda två) är mkt, mkt svårt att hitta i Sverige till samma pris avseende nypris. Oavsett om man tänker lägga 2000kr eller 50000kr.

Go east! 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-10 03:50

Hej!

Hmmmen den som levA* få se ju onekligen positivt ut med en ofta sammalunda (eller t.o.m. bättre)
byggkvalitet, inkl kvalitetskomponenter, samt snygg design till 1/2 - 1/4 utav... dyyrhifi´s priser 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-10 07:08

Jo jag tyckte Holfin lät mörkt i den anläggningen jag lyssnade men visst sjutton kan det bero på kringutrustning. Själv skall jag få låna en 208:a över helgen då ägarna skall ut och resa så nu kan jag utvärdera en sådan hemma i lugn och ro. Det var ett par år sedan. Skall bli kul och se om den slår en Kinastärkare för 14000kr :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-10 16:06

Useendemässigt är en del kinesiska apparater lite lustiga, exempelvis Original där de olika modellerna inte har någon likhet med varandra i stil.

BildBildBild
http://www.original-cd.com.cn/en/products.htm

Shanling har däremot hittat sin ufo-stil!
BildBild
http://www.shanling.com/index_e.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi