Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-03 17:47

Och jag som bara har en futtig liten standardstereo. 8O
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-03 18:48

prolinn skrev:
mx skrev:
prolinn skrev:
mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.

Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg. :twisted:

Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.

Vad har du för källa?

Du får dock gärna komma med något konkret förslag som kan leda till
"förbättring". Ska jag byta källa menar du? Till vad?

En minutiös installation av det du har kanske vore en början. Hjälper inte det d.v.s. musiken skall hamna i fokus vare sig du försöker värja dig eller ej. Om den inte gör det och det inte hjälper att koppla in en bättre källa så är problemet ditt förstärkeri och/eller högtalarna. Jag skulle gissanatt du behöver börja om.

Ett tips vore kanske att prova t.ex. en Majik DSi med dina högtalare och
jämföra med ett par Majik 109 högtalare. De är små, men bra. Jag skulle gissa att du skulle kunna dra en del slutsatser efter ett sånt test. Har du en Linn-handlare i närheten så kan han säkert hjälpa till att koppla in och ställa grejerna som de skall för att det skall låta som det skall!?

Betänk att majik 109 inte är någon som helst match mot tex pi60.
Och denna har du ju hört. :wink:

Jag tycker du ska vara nöjd med dina grejor, prolinn har dock rätt att
väldigt många högtalare vinner på korrekt placering i just det rum som är aktuellt, så här finns det möjligheter till förbättringar. En väldigt enkel
förbättring som min bror gjort är att limma fast vita akustikplattor i taket i sin betonglägenhet. Det görs enkelt med smältlim, och plattorna finns att köpa på Beijer i Umeå.

Har man väggar av betong gör det en väldig skillnad med 6 sådana i taket.
Fråga eriken, som lyssnat till majik 140 i ett sådant rum.

Sedan är det klassiska knepet med många ( alla?) engelska högtalare att de har en liten BBC- dipp i mellanregistret kombinerat med en svag diskantavrullning. Detta gör att skitinspelningar går att stå ut med.

Problemet är bara att allting låter mera lika, en samenesseffekt lägger sig över allting och det låter aldrig så bra som det skulle kunna låta.

En god anläggning låter inspelningarna låta mera olika, inte mera lika. :P

Hjärnan fungerar som så att får den musik som återges med bristfällig detaljinförmation så tar den till sig helheten istället.
Tom en klockradio kan förmedla musik om man suggererar sig själv att bara lyssna till musiken.

Ett sätt att komma runt detta, precis som Magnus Östberg skriver, är att acceptera att det är såhär det fungerar.

Om du slutar att köpa nya hifigrejor så kommer musikglädjen tillbaka, jag lovar.

Du har ju redan ett väldigt kompetent system som det är.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-03 19:03

prolinn skrev:Jag skulle gissa att din anläggning antingen är dåligt installerad eller helt enkelt dålig. Det är lätt att hamna där om man lyssnar för mycket på självutnämnda experter eller läser all dynga som skrivs om hifi i tidningarna. Fokus är på apparater och hifi-nörderi i stället för på hur apparaterna förmår återge musik.

Enligt min erfarenhet så är det just detta man hamnar i med nära nog all så kallad high-end. Fint ljud, häftigt ljud, men musiken blir ibland till och med obegriplig och tråkig. Om anläggningen verkligen är bra så blir fler skivor bra och nya musikstilar, som an tidigare inte lyssnat till plötsligt bra.

Det kan väl kanske inte vara så att det är du som har lyssnat för mycket på självutnämnda experter? Ovanstånde verkar ju nästan taget från nån av Linns propagandatexter.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-03 19:55

Jag tycker inte alls att det handlar om hur bra eller dålig återgivningen är, utan enbart om hur anläggningens egenskaper matchar musikerns urspungliga intentioner.

Viss musik inbjuder verkligen lyssnaren till att närvara - d.v.s. musiken innehåller minutiösa detaljer och nyanser som behövs för att förmedla artistens hela budskap. Då behövs en bra inspelning, och en bra anläggning.

Men all musik handlar inte om att inbjuda till "närvaro", varken inpelningsmässigt eller musikaliskt eller innehållsmässigt. Popmusik har ofta enkla, raka budskap som funkar att framföra på nästan alla anläggningar. Lite dumt annars.

Så när Beatles funkar bättre i lurar och på datoranläggning så är det helt enkelt för att det inte är "hifi"-musik, det är pop!

Eller - att lyssna på Beatles på finanläggning är som att äta korv med bröd på vit duk med silverbestick och dyrt vin till. Helt fel trots alla ansträngningar. Men det betyder inte att det är fel på besticken eller fel sorts vin eller fel på korv m bröd eller nåt - bara "type mismatch" i huvudet.

Korv är bäst på torget en småkall höstkväll med pucko :) Liksom Beatles är gjort för, och passar bäst på, en gammal bärbar grammofon i orange plast. Stereo eller mono kvittar :D

Nån som fattar vad jag menar utan att hänga upp sig på detaljer??? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-03 20:01

Det är ju inte bara anläggningen som avgör hur man upplever musiklyssnandet.

I mycket stor utsträckning är det jag själv som lyssnare, som inverkar på upplevelsen.

Upplevelsen består nämligen av leveransen och mottagandet.

På finanläggningen ställer man stora krav och har höga förväntningar, det kan faktiskt leda till att man får en dålig och ofokuserad musik-upplevelse.

Via klockradion så blir det annorlunda.
Förväntningarna på apparatprestationerna är närmast noll, och därmed kan man fokusera på musiken istället.

Säger inte att detta är hela sanningen, men en del av den är det tveklöst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-03 20:29

Jag tycker disco är bäst på discotek :) med Cerwin å DB-10 8) Åtminstone med de installationer LEAB gjorde på 70-talet. Det fanns ett undantag och det var Big Brother knattedisco med legendariske super DJ Sydney som var King of DJ:s.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-03 20:49

phloam skrev:Jag tycker inte alls att det handlar om hur bra eller dålig återgivningen är, utan enbart om hur anläggningens egenskaper matchar musikerns urspungliga intentioner.

Har man och vill man även fortsättningsvis ha väldigt smal musiksmak så kanske det kan fungera, men vill man utveckla sin musiksmak så tror jag det är bättre att skaffa en anläggning som återger de musikaliska förloppen på inspelningarna utan att störa eller i varje fall störa så lite som möjligt. Ett alternativ kanske kan vara att skaffa flera anläggningar som är anpassade till olika musikstilar. Jag tror ändå att det är bättre att ha en anläggning som påverkar så lite som möjligt eftersom det ändå aldrig kan bli precis rätt påverkan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-03 20:51

Strmbrg skrev:Upplevelsen består nämligen av leveransen och mottagandet.

Precis, och det kanske är lätt att man i hifi-tänket lägger hela musikupplevelsen "innanför" ramarna som inspelning-återgivning utgör. Det är ju istället snarare en förmedlande länk mellan det som är väsentligt/utanför.

D.v.s. om själva poängen med "She loves you yeah yeah yeah!!!" är att du ska hoppa och skutta av glädje, och den medierande länken antyder med hela handen att du ska sitta stilla och finlyssna - ja då blir det lite fel :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-03 20:58

prolinn, plus att medvetenhet gör att man kan välja omständigheter, eller lättare ha överseende med dem,,,!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-04-03 21:05

Disco på Paradise Garage (om vi pratar 70-tal) verkar svettigt:

http://www.acoustilog.com/disco1.html
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-03 21:06

Om det inte vore teknik, apparater och prestanda involverat så hade åtminstone jag nog aldrig blivit speciellt musikintresserad
:wink:

Vore jag genuint musikintresserad från början, så hade jag säkert lagt mer tid och pengar på konserter än på apparater.
Förmodligen hade jag dessutom försökt förstå noter snarare än elektronik och akustik.

Troligtvis hade jag läst fler musikerbiografier och färre hifitidningar.

Men det får stå för mig.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 10:06

Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på
samma fenomen som här hemma. Jag sitter bara och lyssnar på eventuella
fel. :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-04-04 10:20

Strmbrg skrev:Om det inte vore teknik, apparater och prestanda involverat så hade åtminstone jag nog aldrig blivit speciellt musikintresserad
:wink:

Vore jag genuint musikintresserad från början, så hade jag säkert lagt mer tid och pengar på konserter än på apparater.
Förmodligen hade jag dessutom försökt förstå noter snarare än elektronik och akustik.

Troligtvis hade jag läst fler musikerbiografier och färre hifitidningar.

Men det får stå för mig.

:)

För mig var det musikintresset och utövandet som gjorde mig intresserad av återgivningsapparater.
Tror att Herr Strmbrg och jag njuter till fullo i lyssningsrummet även om jag trädde in genom dörren mittemot.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-04 10:27

mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på

Jag förstår inte problemet. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 10:30

KarlXII skrev:
mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på

Jag förstår inte problemet. :D

Gnnnh. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-04 10:59

Jag förstår dig mx !

Har exakt samma problem...

Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning som kallas "hifi-träskofili" Och jag har dessutom en ytterligare åkomma som stavas perfektionisism som förstärker varandra...
Vad är din diagnos... ?! :)

Jag har lättare att "bara lyssna på musiken" i mina (i och försig underbart bra!) "pluppar" till min Ifån4 än hemma med mitt "bättre ljud"...
Detta är något som jag länge upplevt, men som börjar att gå tillbaka nu faktiskt i och med en hel del förändringar i min inställning till hela HiFi grejen...
Jag har varit så uppe i varv senare 2åren att jag inte kunnat lyssna på musik utan att enbart lyssna hur det låter och inte musiken i sig... :(
Med lurarna på busen så skiter jag i felen och bara lyssnar på musiken och njuter som fan !

Jag har helt enkelt svårt att slappna av och bara lyssna på musiken, jag jobbar hårt just nu på att sluta bry mig, acceptera hur det låter och liksom INTE hålla på och testa olika lösningar.
Endast då kan man komma till ro och faktiskt njuta av den underbara musiken och det fina sätt som den kommer fram på med sin fina anläggning.

Jag tror du har precis samma problem som jag, det gäller bara att sluta bry sig så släpper det. :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:00

DVD-ai skrev:Jag förstår dig mx !

Har exakt samma problem...

Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning som kallas "hifi-träskofili" Och jag har dessutom en ytterligare åkomma som stavas perfektionisism som förstärker varandra...
Vad är din diagnos... ?! :)

Jag har lättare att "bara lyssna på musiken" i mina (i och försig underbart bra!) "pluppar" till min Ifån4 än hemma med mitt "bättre ljud"...
Detta är något som jag länge upplevt, men som börjar att gå tillbaka nu faktiskt i och med en hel del förändringar i min inställning till hela HiFi grejen...
Jag har varit så uppe i varv senare 2åren att jag inte kunnat lyssna på musik utan att enbart lyssna hur det låter och inte musiken i sig... :(
Med lurarna på busen så skiter jag i felen och bara lyssnar på musiken och njuter som fan !

Jag har helt enkelt svårt att slappna av och bara lyssna på musiken, jag jobbar hårt just nu på att sluta bry mig, acceptera hur det låter och liksom INTE hålla på och testa olika lösningar.
Endast då kan man komma till ro och faktiskt njuta av den underbara musiken och det fina sätt som den kommer fram på med sin fina anläggning.

Jag tror du har precis samma problem som jag, det gäller bara att sluta bry sig så släpper det. :wink:

Så Linnisterna kanske inte har så fel ändå? :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-04 11:03

Nee, dom kanske rent av har rätt... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:04

DVD-ai skrev:Nee, dom kanske rent av har rätt... :P

Vilket dilemma. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-04 11:08

ja de vore ju helt fruktansvärt ! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:10

Vad är din plan då? Sälja stereon eller köpa Linn? :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-04 11:17

Behålla den som det ser ut nu, och helt enkelt bara lyssna på musik och se på film. det är inte stereon det är fel på utan mig, så det ska inte behöva flytta :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:18

Du misstänker inte att det är själva prylarna och projektet med att bygga,
installera, dämpa, diffusera, hitta nya prylar, etc. som egentligen är det roliga?

För det har jag börjat tänka...
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-04 11:24

Jo, det är ju en del va det roliga, men först så lyssnade jag på musiken, sedan spårade jag ur och sluta lyssna på musiken och i samam veva så blev jag mer och mer missnöjd med allt...

Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:26

Jag med. Finns det stödgrupper?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-04 11:30

DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken :)

Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-04 11:32

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken :)

Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.

/ B

Problemet är att jag har provat det där. Det är ju faktiskt inte så himla kul.
Det är samma fenomen där, själva känslan och mystiken och uppgraderingen
av prylar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-04 12:08

Provat att lyssna på en Linn-anläggning

sist jag gjorde det ramlade en baselement ut ur högtalaren
det här berömda svänget har jag också missat
fast om man studsar med foten upp och ner kanske man hör det lättare 8O
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-04-04 12:20

Tja, när man fastnar i ett uppmärksamhetsfokus brukar frustrationen i sig göra att man fastnar ännu mer. Det har getts en hel del bra idéer i tråden om hur man kan träna fokusbyte, och jag tror att det kan vara en idé att ge f-n i att försöka kämpa emot ett tag. Det brukar inte hjälpa att förutom att mest ha uppmärksamhet på återgivningsfel, dessutom va förbannad/frustrerad över att det är så, om du förstår hur jag menar... :)

Ta´t lugnt, ta en Toy! 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-04 12:23

profbd skrev: fast om man studsar med foten upp och ner kanske man hör det lättare 8O

Nä, då ramlar det andra baselementet också ur ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi