Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
Du får dock gärna komma med något konkret förslag som kan leda till
"förbättring". Ska jag byta källa menar du? Till vad?
En minutiös installation av det du har kanske vore en början. Hjälper inte det d.v.s. musiken skall hamna i fokus vare sig du försöker värja dig eller ej. Om den inte gör det och det inte hjälper att koppla in en bättre källa så är problemet ditt förstärkeri och/eller högtalarna. Jag skulle gissanatt du behöver börja om.
Ett tips vore kanske att prova t.ex. en Majik DSi med dina högtalare och
jämföra med ett par Majik 109 högtalare. De är små, men bra. Jag skulle gissa att du skulle kunna dra en del slutsatser efter ett sånt test. Har du en Linn-handlare i närheten så kan han säkert hjälpa till att koppla in och ställa grejerna som de skall för att det skall låta som det skall!?
prolinn skrev:Jag skulle gissa att din anläggning antingen är dåligt installerad eller helt enkelt dålig. Det är lätt att hamna där om man lyssnar för mycket på självutnämnda experter eller läser all dynga som skrivs om hifi i tidningarna. Fokus är på apparater och hifi-nörderi i stället för på hur apparaterna förmår återge musik.
Enligt min erfarenhet så är det just detta man hamnar i med nära nog all så kallad high-end. Fint ljud, häftigt ljud, men musiken blir ibland till och med obegriplig och tråkig. Om anläggningen verkligen är bra så blir fler skivor bra och nya musikstilar, som an tidigare inte lyssnat till plötsligt bra.
phloam skrev:Jag tycker inte alls att det handlar om hur bra eller dålig återgivningen är, utan enbart om hur anläggningens egenskaper matchar musikerns urspungliga intentioner.
Strmbrg skrev:Upplevelsen består nämligen av leveransen och mottagandet.
Strmbrg skrev:Om det inte vore teknik, apparater och prestanda involverat så hade åtminstone jag nog aldrig blivit speciellt musikintresserad
![]()
Vore jag genuint musikintresserad från början, så hade jag säkert lagt mer tid och pengar på konserter än på apparater.
Förmodligen hade jag dessutom försökt förstå noter snarare än elektronik och akustik.
Troligtvis hade jag läst fler musikerbiografier och färre hifitidningar.
Men det får stå för mig.
mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på
samma fenomen som här hemma. Jag sitter bara och lyssnar på eventuella
fel.
DVD-ai skrev:Jag förstår dig mx !
Har exakt samma problem...
Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning som kallas "hifi-träskofili" Och jag har dessutom en ytterligare åkomma som stavas perfektionisism som förstärker varandra...
Vad är din diagnos... ?!![]()
Jag har lättare att "bara lyssna på musiken" i mina (i och försig underbart bra!) "pluppar" till min Ifån4 än hemma med mitt "bättre ljud"...
Detta är något som jag länge upplevt, men som börjar att gå tillbaka nu faktiskt i och med en hel del förändringar i min inställning till hela HiFi grejen...
Jag har varit så uppe i varv senare 2åren att jag inte kunnat lyssna på musik utan att enbart lyssna hur det låter och inte musiken i sig...![]()
Med lurarna på busen så skiter jag i felen och bara lyssnar på musiken och njuter som fan !
Jag har helt enkelt svårt att slappna av och bara lyssna på musiken, jag jobbar hårt just nu på att sluta bry mig, acceptera hur det låter och liksom INTE hålla på och testa olika lösningar.
Endast då kan man komma till ro och faktiskt njuta av den underbara musiken och det fina sätt som den kommer fram på med sin fina anläggning.
Jag tror du har precis samma problem som jag, det gäller bara att sluta bry sig så släpper det.
DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Inte bra, jag vill tillbaka till att lyssna på musiken
Provat att lyssna på en Linn-anläggning? Ljudet är inte det allra bästa (framför allt inte om man beaktar priset) men musik, ja! Det svänger och är skitkul. Naim är ännu roligare säger dom som vet. Eller tror sig veta.
/ B
Provat att lyssna på en Linn-anläggning
mx skrev:Jag var hemma hos eriken och lyssnade i hans nya boning och störde mig på
samma fenomen som här hemma. Jag sitter bara och lyssnar på eventuella
fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster